Permalänk
Medlem

Jag lyckas faktiskt inte ens logga in på routern. Kör på 192.168.1.1 och kommer då in på login, men är lite förvirrad kring vilken inlogg man ska använda. Har ändrat namnet på routern samt lösenord för att logga in genom appen. Är det dom? Den vill verkligen inte varken med dom uppgifterna eller de originala som står på routerns undersida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke W:

Jag lyckas faktiskt inte ens logga in på routern. Kör på 192.168.1.1 och kommer då in på login, men är lite förvirrad kring vilken inlogg man ska använda. Har ändrat namnet på routern samt lösenord för att logga in genom appen. Är det dom? Den vill verkligen inte varken med dom uppgifterna eller de originala som står på routerns undersida.

Logga in med "admin" sen lösenordet på undersidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Lite svårt att undvika om man är (vad som tidigare kallades) Comhem-kund dock, man måste ju köra med deras utrustning för att kunna koppla upp sig mot deras koax-nät...

Dock kunde jag släcka ner wifi i mitt kabelmodem utan problem, kör med min egen privata accesspunkt istället. Använder dock modemet som DHCP-server till det lokala nätverket och den inbyggda switchen till ett par trådade enheter.

då ringer man och får den bryggad och sen kopplar man in sin egen router

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Har kopplat en usb-hårddisk till routern. Men får inte fram den //192.168.1.1 som är routerns adress ger ingenting
Hur gör man? Ser inget i admingränssnittet heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Har just kollat att internet fungerar i min sons nya lägenhet. Där var Telenor enda alternativet. Jodå det fungerade på en gång så allt gott och väl. Men man är ju nyfiken också. Försökte ladda ner manual till i4882-70. Men jag kommer inte på hur det ska gå till. Verkar omöjligt för privatpersoner. Det finns ju ett hål där man kommer åt återställningen. Men utan att veta vad som händer är det bäst att låta bli. Man vet ju inte lösenordet efteråt. Bara att konstatera att man får vara nöjd ändå. Men lite surt är det för får man en ny pryl så vill man ju kolla lite hur det fungerar. Men det är väl som någon påpekade att om folk kommer åt att ändra på inställningarna får supporten mycket att göra.

Du kan ju fortfarande köra Telenor men köpa en egen router.
Jag sitter hellre på mobilens internet än att låta en ISP slå klorna i mitt hemmanätverk.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Tittar man i scripten så verkar de finnas förberedda kommandon för statisk tilldelning av IPn, med objekt som BridgeDhcpdStaticLeaseTablePrefix, BridgeDhcpdStaticLeaseTableCellMac, BridgeDhcpStaticLeaseStatus, mfl.
Nån som är bättre än mig på APIer och web kanske kan lista ut hur man fyller objektkodellen med data innan man trycker Save och Apply?
Eller än hellre stänger av DHCP-funktionen?

Permalänk
Medlem

Pratade med supporten och enligt dom kan man inte ansluta en usb.disk i usb-uttaget. Utan det är till för om man vill uppdatera routern manuellt. Låter inte det märkligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sysop34:

Pratade med supporten och enligt dom kan man inte ansluta en usb.disk i usb-uttaget. Utan det är till för om man vill uppdatera routern manuellt. Låter inte det märkligt?

På en router där de stängt ner allt som över huvud taget går att stänga ner för att minska supporten? Nej, det låter konsekevent. Det finns inte mycket uppsida på att förvalta Samba och dessutom ta skit när någons disk råkar dö.

Permalänk

Brände ena NAND chipet på min häromdagen och man får inte köpa begagnat av Telenor även fast de ska återvinnas

Har blivit manisk på att försöka att få "root" på routern. Tror den kan bli riktigt bra ifall man kunde ändra inställningar och ha bort allt spyware Telenor har på dem.

§9
Permalänk
Medlem
Skrivet av vargaskri:

Brände ena NAND chipet på min häromdagen och man får inte köpa begagnat av Telenor även fast de ska återvinnas

Har blivit manisk på att försöka att få "root" på routern. Tror den kan bli riktigt bra ifall man kunde ändra inställningar och ha bort allt spyware Telenor har på dem.

Det ligger två på tradera just nu. De har gått för 250-500 tidigare. Hoppas du lyckas, hårdvaran verkar ju vara bra och man har bra täckning med den.

Permalänk
Medlem

Yellow guys.

Nyligen jag har haft Telenors Fiber bredband 500/500. Men det är inte så som den låter. Fått den nya routern med, allt fint och gott packat…
Problemet uppstår när man vill surfa på mobilen och samtidigt titta på streamen, det går ju inte alls liksom, först och framst mest irriterande är när ’lag’ kommer. Eftersläpning är den grej som jag gillar inte alls. Jag har ptsp på grund av den.

500/500 skulle funka jäkligt bra, utan märken, eller?
Men det gör inte det.
Uppmätning på ps5 är konstant på den lägsta gränsen runt 300mbt/s och upload runt 10-15mbt/s(wif), det spelar ingen roll om det wi fi eller inte, ändå det jätte dåligt?

Hur ska jag lösa det? Byta router, få bättre signal? Koppla i kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eroGogs:

Yellow guys.

Nyligen jag har haft Telenors Fiber bredband 500/500. Men det är inte så som den låter. Fått den nya routern med, allt fint och gott packat…
Problemet uppstår när man vill surfa på mobilen och samtidigt titta på streamen, det går ju inte alls liksom, först och framst mest irriterande är när ’lag’ kommer. Eftersläpning är den grej som jag gillar inte alls. Jag har ptsp på grund av den.

500/500 skulle funka jäkligt bra, utan märken, eller?
Men det gör inte det.
Uppmätning på ps5 är konstant på den lägsta gränsen runt 300mbt/s och upload runt 10-15mbt/s(wif), det spelar ingen roll om det wi fi eller inte, ändå det jätte dåligt?

Hur ska jag lösa det? Byta router, få bättre signal? Koppla i kabel?

Som nämnts tidigare. Vill man göra något annat än att bara plugga i och köra så ska man slänga hårdvaran ifrån sin ISP och köpa en egen.
Att hastigheten på nätet med kabel kan ev bero på "överbelastning" prova samma test klockan 00:00-05:00. Får du bra hastighet då så är det belastning. Blir det samma "dåliga" hastighet med kabel så kolla med deras support om det är Ok.

Efter du har kollat ovanstående så hoppa på wifi och börja felsöka. Prova flera enheter och olika tester.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Som nämnts tidigare. Vill man göra något annat än att bara plugga i och köra så ska man slänga hårdvaran ifrån sin ISP och köpa en egen.
Att hastigheten på nätet med kabel kan ev bero på "överbelastning" prova samma test klockan 00:00-05:00. Får du bra hastighet då så är det belastning. Blir det samma "dåliga" hastighet med kabel så kolla med deras support om det är Ok.

Efter du har kollat ovanstående så hoppa på wifi och börja felsöka. Prova flera enheter och olika tester.

Fan vad bra. Tack för jäkla bra svar. Ska prova och testa, vi får väl se sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Jag vet att det är därför de har låst funktioner men det brukar vara mer öppet än såhär. Har aldrig tidigare inte kunnat stänga av wifi eller inte kunna välja kanal.

Jag har redan döpt om 5ghz och låst det till ax standard men det är inte problem solved. Jag vill stänga av 2.4ghz eftersom jag har ett mesh system som används för allt utom PC VR streaming så att ha ett extra, oanvänt 2.4ghz wifi stör bara övriga nät i onödan.

Jag får väl koppla routern rakt ut och be Telenor stänga av det. Ville mest veta om någon har en egen lösning för att ”låsa upp” routern.

Man kan aktivera de avstängda fälten i ex. Chrome genom att högerklicka på dem och välja "inspect"/"inspektera" och sen i koden ta bort "disabled"-attributet. Nu går det att ändra fältet och ändringarna sparas när man sparar.

Permalänk
Medlem

Gött att man läser här innan man kopplar in skiten; har såna problem med nätet i fastigheten (sedan flera år) att jag till slut gick med på att testa att koppla in en av deras egna skruttboxar för att de ska sluta skylla på mina enterprise-prylar som potentiell felkälla; att jag ska överlåta mitt WLAN till dem istället för att köra mitt eget och inte kunna stänga av deras är inte ens nästan ett alternativ.

Tack till den som tipsade om deras smartskaftiga "disabling" av alternativ; nu kan de få analysera det som kommer till och från sin box och bakom den kan jag köra mitt eget skit så att de iallafall inte kan rota där jag inte vill att de ska rota (lite öga för öga så att säga). Det är ändå mellan min WAN-port och resten av nätet felet ligger.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Gött att man läser här innan man kopplar in skiten; har såna problem med nätet i fastigheten (sedan flera år) att jag till slut gick med på att testa att koppla in en av deras egna skruttboxar för att de ska sluta skylla på mina enterprise-prylar som potentiell felkälla; att jag ska överlåta mitt WLAN till dem istället för att köra mitt eget och inte kunna stänga av deras är inte ens nästan ett alternativ.

Tack till den som tipsade om deras smartskaftiga "disabling" av alternativ; nu kan de få analysera det som kommer till och från sin box och bakom den kan jag köra mitt eget skit så att de iallafall inte kan rota där jag inte vill att de ska rota (lite öga för öga så att säga). Det är ändå mellan min WAN-port och resten av nätet felet ligger.

Och hur VET du att inte felet ligger på din sida?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Och hur VET du att inte felet ligger på din sida?

För att jag jobbat med nätverk i ett par år, och den här fastighetslängan har haft problem med både el och nät i flera år. Vaknat på fel sida eller bara lite för bakis?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

För att jag jobbat med nätverk i ett par år, och den här fastighetslängan har haft problem med både el och nät i flera år. Vaknat på fel sida eller bara lite för bakis?

Jobbar med företag som VET att det inte är deras utrustningen som är problemet men det visar sig väldigt ofta vara det. Om man har problem med nuvarande utrustningen man använder så är det alltid bra i felsökningssyfte att testa en annan utrustning. Och är det då en som ISP kan få insyn i, varför bråka? Är det problem med den också så är det ju skitbra, då går man vidare till en lösning. Slipper man sitta i flera år och vara arg.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Jobbar med företag som VET att det inte är deras utrustningen som är problemet men det visar sig väldigt ofta vara det. Om man har problem med nuvarande utrustningen man använder så är det alltid bra i felsökningssyfte att testa en annan utrustning. Och är det då en som ISP kan få insyn i, varför bråka? Är det problem med den också så är det ju skitbra, då går man vidare till en lösning. Slipper man sitta i flera år och vara arg.

Att det är företag kan ofta vara värre än privatkunder. Jag antar att du jobbat i support, kanske blivit GL eller nått sånt?
Du vet inte ett skit här, men tro det om det får dig att må bättre.
Bara att de pollar max var 10e minut och jag får vänta in att de ser att skit lägger ner säger en del. Om du inte fattar att det är underförstått är det gjorts alla sorteras felsökningar multipla gånger under dessa år är det något som inte klickar där uppe så att säga.
Ha det bra här i ditt allvetande, ingen mening att komma med faktisk erfarenhet och konkreta fakta när du ändå vet allting om alla och allt utan basis

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Att det är företag kan ofta vara värre än privatkunder. Jag antar att du jobbat i support, kanske blivit GL eller nått sånt?
Du vet inte ett skit här, men tro det om det får dig att må bättre.
Bara att de pollar max var 10e minut och jag får vänta in att de ser att skit lägger ner säger en del. Om du inte fattar att det är underförstått är det gjorts alla sorteras felsökningar multipla gånger under dessa år är det något som inte klickar där uppe så att säga.
Ha det bra här i ditt allvetande, ingen mening att komma med faktisk erfarenhet och konkreta fakta när du ändå vet allting om alla och allt utan basis

Jag frågade hur du vet med säkerhet att felet inte ligger på din sida. Jag har haft tillfällen där 9 av 10 enheter på nätverket fungerar men att den 10e inte fungerar är självklart vårat fel. Både företag och privatpersoner.

Du säger att det gjorts alla sorters felsökning men du säger även "jag till slut gick med på att testa att koppla in en av deras egna skruttboxar". Om det gjorts mycket felsökning med supporten så ska du även ha fått resultat av felsökningen. Att man får en lösning av supporten som inte fungerar och sedan ringer tillbaka 6 månader senare hjälper ingen. Då får man börja om. Fungerar inte lösningen man får så ska man ringa tillbaka igen för att gå till nästa steg. Och avtalen säger att man behöver följa deras "krav" vid felsökningen, annars har man ingen rätt att klaga/få ersättning. Beror självklart på vad felet är och vad dom kan se från sin sida.

Det är mycket möjligt att felet ligger på deras sida. Det är även möjligt att det är glapp eller fel i fastighetsnätet. Dom som jobbar som support eller 2nd line vill ju också få en lösning på problemet. Ingen tjänar på att det drar ut på tiden men jag ser allt för ofta folk som ger upp för dom inte lyckas lösa det i första samtalet.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om man kan reservera en IP-adress till en MAC-adress i DHCP'n eller är det också låst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av g00ner:

Är det någon som vet om man kan reservera en IP-adress till en MAC-adress i DHCP'n eller är det också låst?

När jag testade senast (ett drygt år sen) kunde man inte det (eller stänga av DHCP-servern). Det var då jag gav upp och kopplade ur routern. Kolla om det går i appen numera.

Permalänk

Har kommit en bit på vägen med att komma åt root. Men behöver nog hjälp med vissa saker.

Dock är jag brydd på vad man får lägga upp eller ej.

Har två saltade md5crypt hasher. Antagligen omöjliga att knäcka?
U-boot både steg ett och två. Steg ett har lösenord i sig men jag är för dålig på Ghidra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomat:

Gick utmärkt att använda webbläsarens utvecklar-verktyg för att ta bort "disabled" på diverse fält och sedan göra de inställningar man ville. T ex stänga av 2.4GHz

Nyss blivit Telenor-kund och blev mäkta besviken på att det inte går att konfigurera fasta LAN IP... Tack för det här bra tipset dock - som iallafall tillåter några mindre justeringar av WLAN!

Vill man slippa pillra med "disabled" på flera fält per sida och är bekväm med sin utvecklarkonsol hittade jag även att det går att anta rollen som support och få alla fälten upplåsta samtidigt (måste dock göras per sidladdning):

1. I skriptet ict_webui.js, funktionen "function bK(fB)" (från rad 1130 med pretty-print), sätt en breakpoint på följande rad:
return fB.resp_body.data.operator

2. När webbläsaren stannar på breakpoint, sätt "operator" bit till 1 i JS-konsolen enligt följande:
fB.resp_body.data.operator = 1;

Permalänk
Medlem
Skrivet av mchris:

Tittar man i scripten så verkar de finnas förberedda kommandon för statisk tilldelning av IPn, med objekt som BridgeDhcpdStaticLeaseTablePrefix, BridgeDhcpdStaticLeaseTableCellMac, BridgeDhcpStaticLeaseStatus, mfl.
Nån som är bättre än mig på APIer och web kanske kan lista ut hur man fyller objektkodellen med data innan man trycker Save och Apply?
Eller än hellre stänger av DHCP-funktionen?

Det borde gå med t.ex. PostMan, med dessa POST till index.cgi:

Hämta statiska lease för alla bridge-interface:
req=BrLeases_getLeases_allBr

Hämta statiska lease för specifikt bridge-interface:
req=BrLeases_getLeases_singleBr

Skapa regel från aktuellt DHCP-lån (knapp "Make Static")
req=BrLeases_DnMkstatic
idx_br=%&entry_mac=%&entry_ip=%

Lägg till statiskt lån (massa meck med formulär som inte syns, har inte parametrarna ännu):
req=BrLeases_DnAddstatic

Ta bort statiskt lån:
req=BrLeases_DnRemstatic
idx_br=%&idx_entry=%&entry_mac=%

Bridge-interface index ("idx_br") är:
1 = LAN
2 = Guest Network

Permalänk

De finns ingen QoS eller trafikprioritering i den eller hittar jag inte bara funktionen?

Permalänk
Skrivet av tomat:

Gick utmärkt att använda webbläsarens utvecklar-verktyg för att ta bort "disabled" på diverse fält och sedan göra de inställningar man ville. T ex stänga av 2.4GHz

Skrivet av stantemo:

Man kan aktivera de avstängda fälten i ex. Chrome genom att högerklicka på dem och välja "inspect"/"inspektera" och sen i koden ta bort "disabled"-attributet. Nu går det att ändra fältet och ändringarna sparas när man sparar.

Thanks to both of you for the tip about using Inspect, via right-click in Chrome, to temporarily delete "Disabled" in Telenor UI's HTML code.

The grey areas turned blue and actionable, hitting "Apply" saved the new settings.
It worked perfectly

Permalänk
Skrivet av Arrhenius:

De finns ingen QoS eller trafikprioritering i den eller hittar jag inte bara funktionen?

Finns ett script om QoS på wifi men det är inget man kommer åt ifrån WebUI, kanske något telenor kan fixa åt dig.

Permalänk
Skrivet av Olleman1080:

Det är ju för övrigt lite lustigt att funktionen Port Forward finns men samtidigt kan man inte sätta fasta IP nummer på klienter!?

Just fått hem i4880 i förra veckan och är förvånad övet detsamma! Fler konfigureringsmöjligheter på den gamla Technicolor-routern jag hade från dem.

Hoppas detta är saker som går att ”låsa upp” för det borde rimligen vara något som finns, bara att Telnor gömt det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vargaskri:

Brände ena NAND chipet på min häromdagen och man får inte köpa begagnat av Telenor även fast de ska återvinnas

Har blivit manisk på att försöka att få "root" på routern. Tror den kan bli riktigt bra ifall man kunde ändra inställningar och ha bort allt spyware Telenor har på dem.

Hehe, fick du fram något annat intressant innan det brändes då? Nu blev jag också intresserad av denna routern när dom beter sig så, alla har blivit välidgt mkt hårdare på det där att få köpa begagnat vad det verkar.