Moderkortsfinessen vi alla längtat efter

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Moderkortsfinessen vi alla längtat efter

Kenneth upptäcker en mystisk knapp som öppnar upp PCI Express-låset till grafikkortet på vårt testexemplar av Asus ROG Maximus Z690 Hero. Fantastiskt användbart för oss som byter grafikkort på löpande band!

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Denna knapp kommer göra livet enklare för alla datorbyggare!
Jag själv har använt mig av en smal skruvmejsel för att komma åt låset. Aldrig sluntit*, men alltid oro över det.

Hur är funktionen rent praktisk, fungerar den bra?

*ja, det är rätt böjning av ordet

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem

Borde vara standard! Men går den alltid att nå som den sitter?
Bättre än standardlösningen lär det ju förstås alltid vara oavsett.

Jag brukar köra med en ny blyertspenna till detta. Dvs en som är helt platt i båda ändar.
Edit: Nu när jag skrev ner det kom jag på att man kan sätta lite eltejp på den också, så jag fixade det.
Ingen risk att det blir blyertsrester, lite mjukare om man halkar ner på moderkortet, samt kanske lite bättre grepp också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av griid:

Äntligen!

Denna knapp kommer göra livet enklare för alla datorbyggare!
Jag själv har använt mig av en smal skruvmejsel för att komma åt låset. Aldrig sluntit, men alltid oro över det.

Hur är funktionen rent praktisk, fungerar den bra?

Vad är en datorbyggare? En som bygger fyra datorer i veckan? Privat eller professionellt? Normala användare byter inte grafikkort och sådant på flera år. Men som Jonas sa så förstår jag att detta underlättar väldigt mycket i deras fall.

Permalänk
Moderator
Moderator

Hoppas att man inte måste köpa moderkort i den prisklassen närmare 6000 :- för att få denna feature.

Vet att de även haft lite större byglar på vissa kort tidigare som iaf. gjort det lite smidigare än standard, trevligt att de tänker på problemet.

(z97-i)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Najs! Har en stekspade av plast som jag brukar använda.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Najs! Har en stekspade av plast som jag brukar använda.

Det va en bra ide.. Nån annan använder ju en skruvmejsel haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är en datorbyggare? En som bygger fyra datorer i veckan? Privat eller professionellt? Normala användare byter inte grafikkort och sådant på flera år. Men som Jonas sa så förstår jag att detta underlättar väldigt mycket i deras fall.

Har du ett bättre ord?
Många på sweclockers byter grafikkort varje/vartannat år för att uppgradera.
Var inte en sån som ska märka ord hela tiden

EDIT:
Räknade de senaste 2 åren hur många GPU jag bytt, 3st varav ett antal ytterligare uttag av befintligt GPU pga kabeldragningar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Så nice, mitt nästa moderkort måste ha denna feature, inga fler blödande fingrar efter gpu bytet

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Helt klart stör man sig på det där, man undrar ju varför ingen förrän nu kommit fram till lösning.
Även om jag inte byter grafikkort så enormt ofta så har jag stört mig på det varje gång.

Det var bl a någon äldre workstation där det inte ens gick att få in något så smalt mellan, den hade något slags hårt skydd för minnena som inte bara var nära utan verkligen låg mot grafikkortet. Tror att jag på något sätt lyckades vicka den lite från sitt låsta läge och sen med hjälp av grafikkortet bända lös/bort låset, det ska sägas att det var någon gammal dator och tanken var nog mest att ta grafikkortet för användning i någon annan maskin. Var nästan så att man kunde misstänka att det var gjort medvetet för att försvåra.

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det som att det bara är på Z690 och bara på STRIX modeller detta finns på. Kanske finns på nån B660 också men då också bara Strix isf. Alltså 3000kr-plus.

*Edit* På nätet hittade jag att det kallas Asus Q-release och bara verkar gälla:

  • ROG MAXIMUS Z690 EXTREME

  • ROG MAXIMUS Z690 FORMULA

  • ROG MAXIMUS Z690 APEX

  • ROG MAXIMUS Z690 HERO

  • ROG STRIX Z690-A

  • ROG STRIX Z690-E

  • ROG STRIX Z690-F

Kompletterande lista
Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Äntligen är mitt liv komplett. Inget annat kommer ens i närheten. 👍
Det näst bästa kommer vara när det kommer chassi och moderkort som är designade så att alla interna I/O kontakter sitter på baksidan av moderkortet. Byta kabel till SATA är ett JÄKLA ABER när grafikkortet sitter i vägen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Gjorde sönder bygeln på tror mitt gamla X79 hur svårt ska det vara att göra det lite enklare liksom. Å andra sidan så var det inte en vanlig bygel på det kortet, asrock hade en fullständig katastrof till design på den.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Det va en bra ide.. Nån annan använder ju en skruvmejsel haha.

Ja man tar vad man har

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Har du ett bättre ord?
Många på sweclockers byter grafikkort varje/vartannat år för att uppgradera.
Var inte en sån som ska märka ord hela tiden

EDIT:
Räknade de senaste 2 åren hur många GPU jag bytt, 3st varav ett antal ytterligare uttag av befintligt GPU pga kabeldragningar.

Har du missat senaste årens grafikkortspriser? Ingen vettig människa byter varje år inte ens vartannat år. Tre år möjligtvis.

Permalänk
Medlem

Casual 3080 founders edition-flex. ;S

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Önskar att det gick att lägga till detta på mina äldre moderkort. Lär ta 10 år innan jag börjar bencha Z690 med tanke på priset.

Verkar som att denna funktion finns på Apex också. Lär vara där den är som mest användbar med tanke på att det moderkortet ofta lär användas på en test bench.

Permalänk
Medlem

Blir trevligt med sådan lång arm när plasten torkar och blir spröd. Iof kan kanske val av plast blivit lite bättre än sist jag bytte GPU:er i ett par år gamla burkar där det räckte man tittade haken och den gick av.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Det här är en av de större nyheterna sedan typ lanseringen av SSD!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har du missat senaste årens grafikkortspriser? Ingen vettig människa byter varje år inte ens vartannat år. Tre år möjligtvis.

Hur kan någon ha missat priserna på GPU?
Du missar poängen och verkar inte ha sett marknaden här som är fylld av beg. GPU?
Många sålde de GPU som de hade fått tag på för att köpa nya när de modeller de ville ha, kom in - inget konstigt.
Du kanske även missade att Sweclockers fick sätta upp tillfällig regel på att inte lägga upp GPU av 30XX-modell till försäljning, i och med "scalpers"

Var inte så insnöad på att folk byter GPU lika sällan som du.
Ha en fin helg

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kunde inte motstå att fnissa lite för mig själv när ni på slutet tänker så det knakar för att komma på vad moderkortet heter, när det bokstavligen står på IO-skölden mitt framför er, som till och med syns i bild

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SCORPIUS:

Äntligen är mitt liv komplett.

Jag väntar på standardiserade samlade kontakter för front panel I/O respektive audio och smidigare USB3-headers.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Jag vill ha med ejektor. Där grafikkortet, cpun och ramminnet minst flyger 3 meter iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Äntligen!

Denna knapp kommer göra livet enklare för alla datorbyggare!
Jag själv har använt mig av en smal skruvmejsel för att komma åt låset. Aldrig sluntit, men alltid oro över det.

Hur är funktionen rent praktisk, fungerar den bra?

Skrivet av Dinkefing:

Vad är en datorbyggare? En som bygger fyra datorer i veckan? Privat eller professionellt? Normala användare byter inte grafikkort och sådant på flera år. Men som Jonas sa så förstår jag att detta underlättar väldigt mycket i deras fall.

Skrivet av griid:

Har du ett bättre ord?
Många på sweclockers byter grafikkort varje/vartannat år för att uppgradera.
Var inte en sån som ska märka ord hela tiden

EDIT:
Räknade de senaste 2 åren hur många GPU jag bytt, 3st varav ett antal ytterligare uttag av befintligt GPU pga kabeldragningar.

Skrivet av Dinkefing:

Har du missat senaste årens grafikkortspriser? Ingen vettig människa byter varje år inte ens vartannat år. Tre år möjligtvis.

Alltså det där är nog individuellt. Vissa bygger ihop, och sen får det vara så. Jag personligen har gjort "GPU-karriär" (istället för bostadskarriär) de senaste 2 åren. Hade ett 1060 som jag sålde, köpte ett 3060 som jag sedan sålde för att jag skulle kunna köpa mitt 3060 Ti. . Sen så har jag installerat NVMe M2 sticka (då skulle GPU väck för att få in den). Sen så har jag gjort om kabeldragningen = borttag av GPU tillfälligt.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Ja! Det där är en liten finess som skulle kunna avgöra valet av moderkort såvida det är passande i övrigt och inte behöver vara lika dyrt som just detta exempel.

Det behöver ju inte ens vara att man ska montera ett annat grafikkort (som vissa verkar haka upp sig på), det kan ju vara att grafikkortet bara är i vägen. Man kanske vill komma åt att lossa CPU-kylaren eller komma åt någonting på moderkortet som blockeras av grafikkortet.

Bara att kunna plocka loss grafikkortet utan att behöva stå och peta med någon pinne och känna att "nu kommer jag bergis slinta och skrapa bort någon bana på moderkortet" vore ur mitt perspektiv ett stort plus.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

mer än en gång man stått med en ficklampa i minnen och kikat med sitt bästa öga ned bredvid den stora kylaren och grafikkortet och sedan på darrig hand fört ned skruv mejseln för att peta till knappen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Huggmejsel och hammare brukar funka annars

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har du missat senaste årens grafikkortspriser? Ingen vettig människa byter varje år inte ens vartannat år. Tre år möjligtvis.

Den övre M.2-sloten sitter under grafikkortet på väldigt många moderkort.

Har själv undvikit att köpa en ny NVME-disk för att det är så jävla-helvetes-jobbigt att få upp låset. Ta loss hela CPU-kylaren och riskera att CPU:n klistrar fast och går i golvet, eller peta i blindo med ett långt föremål och riskera att repa traces på moderkortet. Nej, det hela är associerat med smärta och lidande. Detta är helt fantastiskt och kommer att vara en avgörande funktion när jag köper mitt nästa moderkort. Dagens om inte årets bästa upptäckt!

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Direkt när jag såg detta tänkte jag på Triss - Plötsligt händer det

Detta borde någon ha gjort något åt för länge sedan!

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av griid:

Hur är funktionen rent praktisk, fungerar den bra?

Fungerar riktigt bra! Men i slutändan, om vi nu väljer att använda det här moderkortet framöver, är eldprovet om knappen håller i längden för alla grafikkortsbyten.