Noctua bekräftar fler brunbeiga grafikkort med Asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tyvärr är det ju så att även det kylaren drar räknas in i TDP, så man betalar ju för att höja taket helt enkelt. Jag vet jag vet, det går lägga in custom-bios, köra shunt mods, lägga på ordentlig kylpasta istället för modelleran de har på som standard etc etc men det är ju aldrig del att få ett högre tak redan från fabrik.

Även stabiliteten vid OC som balanserar på knivseggen blir ju bättre med Strix. Som synes på bilderna så är Strix-kortet bättre rustat. Inte så svårt att gissa vilket som är vilket där va?

Vad fläktarna drar är rätt försumbart.

Ja, Strix-korten är mer påkostade - vore konstigt annars. Skillnaden i praktiken är dock väldigt liten. På luftkylning har du ungefär samma överklockningspotential

Citat:

Nu syftade jag ju främst på PCB'n och inte på kylaren. Vilken kylare som sitter på de olika korten spelar ju ingen roll eftersom den här Noctua-lösningen är helt sin egen kylare, utan jag syftade alltså på kretskortet och komponenterna på det, och där är det en skillnad mellan Strix och de andra, där Strix är i en helt egen division, men det spelar som sagt ingen roll om man inte klockar eller inte tycker att 3-4% bättre prestanda är värt att lägga någon tusenlapp extra på.

Tveksamt om du ens får 3-4% skillnad mellan korten. Det är kislet som begränsar och de brukar slå i taket vid ungefär samma nivå. Vill du ha ut mer är det läge att titta på exotisk kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad fläktarna drar är rätt försumbart.

Ja, Strix-korten är mer påkostade - vore konstigt annars. Skillnaden i praktiken är dock väldigt liten. På luftkylning har du ungefär samma överklockningspotential

Tveksamt om du ens får 3-4% skillnad mellan korten. Det är kislet som begränsar och de brukar slå i taket vid ungefär samma nivå. Vill du ha ut mer är det läge att titta på exotisk kylning.

Även kislet är bättre binnat på de dyrare korten. Dual är väl typ "49Kr i Statoil-backen" kisel medans TUF är bättre och de bäsra är sparade åt Strix. Men är nog inget som märks om man kör med standardprofil på fläktarna och inte byter kylpasta till något vettigt. Så det är klart att Strix-korten kostar oproportionerligt mycket i förhållande till vad man faktiskt får, och jag är helt med på att TUF nog är bästa balansen för de allra flesta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Även kislet är bättre binnat på de dyrare korten. Dual är väl typ "49Kr i Statoil-backen" kisel medans TUF är bättre och de bäsra är sparade åt Strix. Men är nog inget som märks om man kör med standardprofil på fläktarna och inte byter kylpasta till något vettigt. Så det är klart att Strix-korten kostar oproportionerligt mycket i förhållande till vad man faktiskt får, och jag är helt med på att TUF nog är bästa balansen för de allra flesta.

Ja, TUF är en bättre balans för de allra flesta och då är det även vettigare att sätta Noctua-kylaren på dessa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, TUF är en bättre balans för de allra flesta och då är det även vettigare att sätta Noctua-kylaren på dessa kort.

Den logiken förstår jag inte. Varför ska man para fläktar i världsklass med mediokra komponenter? Som jag har uppfattat hela den här grejen så är det menat som en lyxigare produkt så har alltid tyckt det varit konstigt att de parat den med TUF.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tveksamt om du ens får 3-4% skillnad mellan korten. Det är kislet som begränsar och de brukar slå i taket vid ungefär samma nivå. Vill du ha ut mer är det läge att titta på exotisk kylning.

Asus (och kanske andra) har tillämpat intern binning av sina kretsar till åtminstone RTX 30-serien, så där ska det vara "omöjligt" att få en sämre krets på ett kort i ett dyrare segment åtminstone, men sen är det sannolikt små skillnader i slutänden.

Tittar man på hur lite extra prestanda man generellt fått för pengarna med fabriksöverklockade kort de senaste generationerna så framstår det ju mer som en möjlighet att köpa en bättre binnad krets än som något en informerad köpare skulle varit intresserad av annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den logiken förstår jag inte. Varför ska man para fläktar i världsklass med mediokra komponenter? Som jag har uppfattat hela den här grejen så är det menat som en lyxigare produkt så har alltid tyckt det varit konstigt att de parat den med TUF.

TUF har inte mediokra komponenter. Det är Asus serie steget under overkill, och de har jobbat på att hotta up den de senaste två åren. Svaret på frågan är ändå enkelt: För att göra TUF-korten ännu vettigare och bättre.

Skrivet av Sveklockarn:

Asus (och kanske andra) har tillämpat intern binning av sina kretsar till åtminstone RTX 30-serien, så där ska det vara "omöjligt" att få en sämre krets på ett kort i ett dyrare segment åtminstone, men sen är det sannolikt små skillnader i slutänden.

Tittar man på hur lite extra prestanda man generellt fått för pengarna med fabriksöverklockade kort de senaste generationerna så framstår det ju mer som en möjlighet att köpa en bättre binnad krets än som något en informerad köpare skulle varit intresserad av annars.

Ja, och kollar på man på resultat för överklockning så är det väldigt mycket "meh". Jag skulle uppskatta att man i snitt kanske får 1-2% bättre överklockning med Strix än TUF. Det kanske blir en lite större skillnad med vattenkylning men det är inte så att man hoppar jämfota av upphetsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

TUF har inte mediokra komponenter. Det är Asus serie steget under overkill, och de har jobbat på att hotta up den de senaste två åren. Svaret på frågan är ändå enkelt: För att göra TUF-korten ännu vettigare och bättre.

Det beror väl på hur kräsen man är antar jag. Känns bara konstigt att göra ett korts vars pitch verkar vara "det duger för de flesta" ännu lite bättre. Klart att om man ser att kortet har fläktar i världsklass så är det ju rätt naturligt att då missledas att tro att resten av hårdvaran också är det. Har man verkligen gått all in på kylningen så känns det som om det mest följsamma vore att göra det på hela paketet, tycker jag i alla fall.

Annars blir ju frågan varför man ska köpa Strix istället för detta. OK kylningen har RGB och det är många inklussive mig själv som uppskattar det väldigt mycket, men Noctua är ju Noctua liksom.. Skulle jag någon gång välja RGB-lös kylare så skulle det i så fall vara just för att det är Noctua som står för fläktarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chmat76:

Snälla gör inte kortet >3 platser. Jag kan inte få in ett större kort i datorn!

Eller gör det, förresten, så slipper jag köpa kortet!

Jag vill ha fler 3 plats-kort... kylarna är alltför klena i datorns hungrigaste komponent. Kylarna får gärna även vara bredare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror väl på hur kräsen man är antar jag. Känns bara konstigt att göra ett korts vars pitch verkar vara "det duger för de flesta" ännu lite bättre. Klart att om man ser att kortet har fläktar i världsklass så är det ju rätt naturligt att då missledas att tro att resten av hårdvaran också är det. Har man verkligen gått all in på kylningen så känns det som om det mest följsamma vore att göra det på hela paketet, tycker jag i alla fall.

Annars blir ju frågan varför man ska köpa Strix istället för detta. OK kylningen har RGB och det är många inklussive mig själv som uppskattar det väldigt mycket, men Noctua är ju Noctua liksom.. Skulle jag någon gång välja RGB-lös kylare så skulle det i så fall vara just för att det är Noctua som står för fläktarna.

TUF marknadsförs som kvalitetskort och inte "det duger för de flesta". Att göra en kvalitetsprodukt som är ett vettigt val för de allra flesta ännu lite bättre är knappast konstigt.

Strix angränsar till onödig produkt. Det hade passat bättre att säljas antingen utan kylare eller med vattenblock. Annars är den egentliga fördelen bara att det har lite fetare kylare och därmed går lite tystare.

Permalänk
Medlem

Tycker det är på tiden att det här görs i större skala, inte bara Noctua men generellt så man kan byta fläktarna själv. Plats finns för många även i vissa ITX-chassin kan sluka 4ish slotss.

Permalänk
Avstängd

Med andra ord ser framtiden brun ut...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

TUF marknadsförs som kvalitetskort och inte "det duger för de flesta". Att göra en kvalitetsprodukt som är ett vettigt val för de allra flesta ännu lite bättre är knappast konstigt.

Strix angränsar till onödig produkt. Det hade passat bättre att säljas antingen utan kylare eller med vattenblock. Annars är den egentliga fördelen bara att det har lite fetare kylare och därmed går lite tystare.

Men man MÅSTE ju kräva exakt 110% av kortet 100% av tiden och pressa överklockning så långt att du sitter mer i benchmark program än att använda datorn för dem där 3% man kan få.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

TUF marknadsförs som kvalitetskort och inte "det duger för de flesta". Att göra en kvalitetsprodukt som är ett vettigt val för de allra flesta ännu lite bättre är knappast konstigt.

Strix angränsar till onödig produkt. Det hade passat bättre att säljas antingen utan kylare eller med vattenblock. Annars är den egentliga fördelen bara att det har lite fetare kylare och därmed går lite tystare.

Är det inte samma sak med Dual vs TUF i så fall? De flesta klagomålen på Dual verkar ju handla om att kylaren suger. Och med Noctua-lösningen så blir det ju bra kylning oavsett vilken PCB som sitter under.

Skrivet av Daark:

Men man MÅSTE ju kräva exakt 110% av kortet 100% av tiden och pressa överklockning så långt att du sitter mer i benchmark program än att använda datorn för dem där 3% man kan få.

Handlar väl om vilka preferenser man har och hur mycket pengar man tycker de där procenten är värda.

Noctua-korten är väl ändå dyrare än Strix-korten till att börja med, så väljer man TUF istället för Strix "för att pengar" så borde man rent logiskt inte vara spekulant på kortet med Noctua-kylare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nyligen gjorde jag min egen "collaboration" mellan mitt 1080ti och två arctic p12 fläktar plus en re-paste.
Varför vänta på noctua?

Permalänk
Medlem

Är de Noctua-bruna korten verkligen bättre, eller är det mest en fråga om färgmatching?

Nu är ju kylaren på Asus RTX 3080 TUF OC tillräckligt bra för att endast ge ifrån sig 39 dB vid full belastning. För bara ett par generationer sedan var det ju många kylare som låg uppåt trakterna av 60-70 dB, vilket gjorde att man i princip var tvungen att ha hörlurar när man skulle spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är de Noctua-bruna korten verkligen bättre, eller är det mest en fråga om färgmatching?

Nu är ju kylaren på Asus RTX 3080 TUF OC tillräckligt bra för att endast ge ifrån sig 39 dB vid full belastning. För bara ett par generationer sedan var det ju många kylare som låg uppåt trakterna av 60-70 dB, vilket gjorde att man i princip var tvungen att ha hörlurar när man skulle spela.

Jag har för mig Noctua-korten som släppts hittills haft snarlik prestanda. Det är kanske något de kommer ändra på med framtida produkter.

En tråkig sak med originalkylarna, vet inte om det gäller Noctua också, är att ljudnivån tenderar att bli högre med tiden och kylförmågan försämras. Fläktarna är inte av bästa kvalitet direkt och kylpastan brukar ha en konsistens av torkad tandkräm. Där finns det ju förbättringspotential kan man säga.

Mitt 3080 är inte alls lika tyst längre som när jag köpte det. Nån dag när jag har tid och ork att fixa så är det dags för ny kylpasta och eventuellt byta fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

En tråkig sak med originalkylarna, vet inte om det gäller Noctua också, är att ljudnivån tenderar att bli högre med tiden och kylförmågan försämras. Fläktarna är inte av bästa kvalitet direkt och kylpastan brukar ha en konsistens av torkad tandkräm. Där finns det ju förbättringspotential kan man säga.

Mitt 3080 är inte alls lika tyst längre som när jag köpte det. Nån dag när jag har tid och ork att fixa så är det dags för ny kylpasta och eventuellt byta fläktarna.

Jag har bara haft Asus-grafikkort sedan åtminstone Nvidia GTX 200-serien, förutom mitt förra kort som var ett Gigabyte RTX 2080 Windforce vilket eventuellt drabbades av det du beskriver. Jag använde bara det kortet mellan 2019-05-08 till 2020-10-19, alltså knappt 1½ år, innan jag ersatte det med nuvarande RTX 3080. Mitt gamla 2080 låg nerpackat i originalkartongen i några månader tills jag sålde det i slutet av februari 2021. Medan jag använde det funkade det fint och var tyst, men den nye ägaren klagade på högt fläktljud, vilket vi aldrig hittade någon lösning på innan han istället sålde det vidare som reparationsobjekt.

Jag har aldrig varit med om det fenomenet innan, inte ens med kort som jag haft länge, och mina erfarenheter från kylpasta i övrigt säger att den inte blir dålig i närheten av så fort som en del hävdar. Sen kan det säkert vara ett problem med långa och tunga kort som flexar över tid, där kylaren tappat kontakten med komponenterna, vilket är ett av skälen till att jag kört med GPU-stötta ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har bara haft Asus-grafikkort sedan åtminstone Nvidia GTX 200-serien, förutom mitt förra kort som var ett Gigabyte RTX 2080 Windforce vilket eventuellt drabbades av det du beskriver. Jag använde bara det kortet mellan 2019-05-08 till 2020-10-19, alltså knappt 1½ år, innan jag ersatte det med nuvarande RTX 3080. Mitt gamla 2080 låg nerpackat i originalkartongen i några månader tills jag sålde det i slutet av februari 2021. Medan jag använde det funkade det fint och var tyst, men den nye ägaren klagade på högt fläktljud, vilket vi aldrig hittade någon lösning på innan han istället sålde det vidare som reparationsobjekt.

Jag har aldrig varit med om det fenomenet innan, inte ens med kort som jag haft länge, och mina erfarenheter från kylpasta i övrigt säger att den inte blir dålig i närheten av så fort som en del hävdar. Sen kan det säkert vara ett problem med långa och tunga kort som flexar över tid, där kylaren tappat kontakten med komponenterna, vilket är ett av skälen till att jag kört med GPU-stötta ett bra tag.

Jag har haft det på i varje fall två senaste korten (970 och 1080Ti, Asus Strix i båda fallen). På 1080Ti-kortet var det knappt att kylpastan täckte hela ytan och den var helt torr och smulig till konsistensen. Inte konstigt att det lät som fan och gick varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har haft det på i varje fall två senaste korten (970 och 1080Ti, Asus Strix i båda fallen). På 1080Ti-kortet var det knappt att kylpastan täckte hela ytan och den var helt torr och smulig till konsistensen. Inte konstigt att det lät som fan och gick varmt.

Nu ska det ju sägas att det normalt inte är solventen/"det blöta" i kylpastan som gör jobbet, utan att det inte blir någon luft mellan IHS och kylarens basplatta.

En gång i forntiden pysslade jag (och många andra i bekantskapskretsen) med att byta pasta på CPUer. Det bestående intrycket är att det aldrig gjorde någon betydande skillnad... och att skillnaderna främst berodde på om man lyckades sätta lagom mycket pasta på rätt ställe.

Däremot har jag ingen uppfattning om åldrandet av de andra massorna/tejpen som används på alla andra komponenter runt GPUn, vilka är mer än tio gånger så tjocka.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte första April... ska det vara så avancerat att byta till en annan färg än brunt!

Kan dom inte göra ett samarbete med Lamborghini?

Permalänk
Medlem

Är kylflänsen från Noctua eller Asus?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Precis, GPU-temperaturen beror nästan lika mycket på vilken fläktkurva tillverkaren har valt som hur bra kylningen är, så ska man jämföra kylning mellan kort måste man även räkna med ljudnivån. Man kan få ett kort med ganska dålig kylare att också hålla låg temperatur om man skruvar på fläktkurvan, eftersom nästan inga grafikkort går med 100% fläkthastighet under normal användning (eftersom de då låter som en dammsugare). Med bra kylning kan kortet hålla vettiga temperaturer utan att ljudnivån blir störande hög.

Ja du. LTT testade att göra ett eget kort med Noctua fläktar samt skruva isär Asus kortet och titta.
https://www.youtube.com/watch?v=7LCxir54Cpc&ab_channel=LinusT...
Var samma kylare som på ett av Asus andra kort fast med Noctua fläktarna. Så borde gå att göra en hel del förbättringar där.

Edit1:
Tiden då Linus berättar att der8auer kollade och det såg ut att vara samma kylare som till TUF Gaming 3070 OC Edition
https://youtu.be/7LCxir54Cpc?t=158

Edit2:

Skrivet av sunefred:

Är kylflänsen från Noctua eller Asus?

På pappret ser det ut som det är ett samarbete men om du kollar på min edit ett så kan man börja undra. De kan ju arbetat ihopp öven på den som inte har Noctua fläktar eller gjort små ändringar som är svåra att se vid första anblicken.

Edit3:
https://www.youtube.com/watch?v=Hpk4UM1VQOY&ab_channel=der8au...
Debauers video

Edit4:
Rättad av @sweisdapro
Det är tydligen skillnad.
Tack @sweisdapro

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ja du. LTT testade att göra ett eget kort med Noctua fläktar samt skruva isär Asus kortet och titta.
https://www.youtube.com/watch?v=7LCxir54Cpc&ab_channel=LinusT...
Var samma kylare som på ett av Asus andra kort fast med Noctua fläktarna. Så borde gå att göra en hel del förbättringar där.

Edit:
Tiden då Linus berättar att der8auer kollade och det såg ut att vara samma kylare som till TUF Gaming 3070 OC Edition
https://youtu.be/7LCxir54Cpc?t=158

Der8auer har dock fel (vilket han också rättar till i samma eller en annan video) flänsen är betydligt tjockare på noctua varianten än på den vanliga modellen av samma kort

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har haft det på i varje fall två senaste korten (970 och 1080Ti, Asus Strix i båda fallen). På 1080Ti-kortet var det knappt att kylpastan täckte hela ytan och den var helt torr och smulig till konsistensen. Inte konstigt att det lät som fan och gick varmt.

Har också haft det problemet på just ASUS. Kan förstå tänket att man väljer kylpasta som ska prestera likadant dag 1 som dag 1000, men om grundnivån är dålig så är det inte jättekul.

För mig blev det 25-30c skillnad, men jag pressar ju också mina kort rätt hårt så kanske inte blir så i stock.

Deras 1070 TI använde också samma kylare som 1080 TI. Rigtigt biffig sak med nästan spegelblnk kylplatta, och så kör de på typ Pepsodent på den det är ett konstigt val minst sagt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.