Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cerb:

Håller med ang. "förmåner".

Gällande semester brukar man kunna välja mer semester alt. högre grundlön.

Skrivet av Zaarker:

Betald övertid är ingen självklarhet på Volvo
Planen är att förhandla bort det mot mer semesterdagar och löneökning nästa år.

Men ja, iaf inom den branchen jag är i så är telefon, laptop etc en självklarhet.

Ja 25 dagar är lite på det mindre hållet (gick ifrån 30 dagar där jag var innan).

Ang. Semester tycker jag 25d är extremt lite (i min branch (teknikkonsult-el) nuförtiden. Borde ligga på runt 28-28,5d som minst!

Tidigare hade vi också 25d semester och sen fick vi ett par 3 dagar i "kompbanken" per år. För X antal år sedan las det om och "kompbanken lades som "semesterdagar" istället (kan ha varit i samband med införandet av nationaldag och ngt år efter borttagandet av annandag pingst (som röd/ledig dag?) Då hamnade vi (i min branch) på 28,5d "normalsemester".

Sen är det (i min branch: jag har insett att det är olika) kutym att om man "förhandlar bort" _betald_ övertid så är det (minst) en vecka extra semester (övertidsreglerna (om tillåten mängd övertid) gäller dock fortfarande)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur och när du har rätt till revision förhandlas i kollektivavtalet. Annars har du inte rätt till det alls.
För väldigt många blev det paus/förändring pga pandemin.

Ja, du bör begära extra lön för att vikariera för chefen.

Hur mycket är rimligt att begära? Det är mest övergripande projektansvar och planering mot produktion samt ansvar för 4 andra projektörer. Facket nämnde 5000 som förslag.

Skrivet av anon257891:

Konstruktör inom vilken branch? Och på vilken "nivå"? Systemkonstruktör? Detaljkonstruktör? Ålder? (Visst det ska inte vara en faktor, utan låt oss kalla det "livserfarenhet" istället )

Bygg. Projektledning, beräkning, detaljutformning och 3D-modellering. 29 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Hur mycket är rimligt att begära? Det är mest övergripande projektansvar och planering mot produktion samt ansvar för 4 andra projektörer. Facket nämnde 5000 som förslag.

Bygg. Projektledning, beräkning, detaljutformning och 3D-modellering. 29 år gammal.

Om det är ett litet företag så är det låg lön du ligger på.
Men ett större företag så ligger du typ där någon med 5 års erfarenhet brukar ligga på.

Utan att veta mer så skulle jag nog säga mellan 35-39 hamnar en person med 5 års erfarenhet på ett större konsultbolag inom bygg.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Ang. Semester tycker jag 25d är extremt lite (i min branch (teknikkonsult-el) nuförtiden. Borde ligga på runt 28-28,5d som minst!

Tidigare hade vi också 25d semester och sen fick vi ett par 3 dagar i "kompbanken" per år. För X antal år sedan las det om och "kompbanken lades som "semesterdagar" istället (kan ha varit i samband med införandet av nationaldag och ngt år efter borttagandet av annandag pingst (som röd/ledig dag?) Då hamnade vi (i min branch) på 28,5d "normalsemester".

Sen är det (i min branch: jag har insett att det är olika) kutym att om man "förhandlar bort" _betald_ övertid så är det (minst) en vecka extra semester (övertidsreglerna (om tillåten mängd övertid) gäller dock fortfarande)

Skiljer nog mest mellan arbetsgivare snarare än branch. Själv fick jag välja fritt mellan 25-45dagar.
Antalet jag valde påverkade då såklart grundlönen.

Permalänk
Medlem

Ålder: 35
Ort: Stockholm
Titel: Ingen. Tjänsteman?
Område: Finans
Erfarenhet: 8 år
Ersättning: 85k grundlön + prestationsbaserad bonus utan varesig golv eller tak

Helt vanliga övriga villkor med 2500 friskvård, 30d semester

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cerb:

Skiljer nog mest mellan arbetsgivare snarare än branch. Själv fick jag välja fritt mellan 25-45dagar.
Antalet jag valde påverkade då såklart grundlönen.

Visst: låt oss kalla det arbetsgivare (inom olika brancher), avtalsområde region, etc. Det jag ville belysa var att det finns en skillnad (Inom min branch och inom min region (m.m.), är det t.ex. ingen skillnad mellan olika arbetsgivare (så länge de är anslutna till arbetsgivarorganisationen/avtalsområdet).

Som sagt det är olika pga. [olika orsaker]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Håller med, det är sjukt svårt att veta vad som är rimligt att begära. Det beror ju även på din utbildning/erfarenhet och om du har jobbat i företaget nu eller tidigare. Samt hur många du kommer basa över då.

I "värsta" fall får du göra som jag gjorde på min nuvarande tjänst. "Jag har i nuläget ingen aning om vad som är en rimlig lön, men jag hoppas kunna stanna på den här tjänsten mer än ett par månader så det ligger ju i både mitt och ert intresse att lönen landar på en bra nivå, annars blir jag ju tvungen att söka mig vidare om det framkommer att jag kom in för lågt.
Jag ringde även facket men det beror nog på bransch, min hade de då rakt ingen koll på och deras rekommenderade löneanspråk var 25% under vad jag senare gick in på. Och det har visat sig att chefen satte en helt ok lön på mig.

Tack för ditt svar,

Ja, jag vet inte riktigt vart jag ska lägga mig. Under 50.000kr känns orimligt och över 65.000kr känns för mycket. Jag har drivit egen framgångsrik e-handel i 5-6 år och kan allt gällande det, så det är min erfarenhet, har ingen direkt officiell utbildning, är även relativt ung 28år. Har haft personalansvar i tidigare jobb. Vart bör jag lägga mig?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tossefar:

...
Ersättning: 85k grundlön + prestationsbaserad bonus utan varesig golv eller tak
...

"Golvet" torde väl ändå (förhoppningsvis) vara Noll(0)? Eller kan du bli återbetalningsskyldig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon257891:

Det är en viss skillnad på oss i olika generationer (uppenbarligen): Att arbetsverktyg "ingår" och att övertiden är (extra) betald är, enligt min åsikt inte en förmån: utan en självklarhet!

Edit: f.ö. 25 dagar semester lät lite (jmf. med inom min branch) borde det inte vara 28-isch dagar som minst?

Jo visst, men som arbetsverktyg räcker det så klart med en Samsung Galaxy A52, och om jobbet låter en ta ut en Samsung Galaxy S22 Ultra och även använda på fritiden så ser man ju det som en förmån.
Lika med datorn, mitt jobb kräver att jag kan svara på mail och hålla en powerpoint presentation, så allt utöver en instegsmodell är ju "bonus" om man får installera egen mjukvara och använda till annat än rent arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Jo visst, men som arbetsverktyg räcker det så klart med en Samsung Galaxy A52, och om jobbet låter en ta ut en Samsung Galaxy S22 Ultra och även använda på fritiden så ser man ju det som en förmån.
Lika med datorn, mitt jobb kräver att jag kan svara på mail och hålla en powerpoint presentation, så allt utöver en instegsmodell är ju "bonus" om man får installera egen mjukvara och använda till annat än rent arbete.

Sluta nu innan du lyckas få skatteverket att införa förmånsbeskattning på telefoner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon257891:

Det är en viss skillnad på oss i olika generationer (uppenbarligen): Att arbetsverktyg "ingår" och att övertiden är (extra) betald är, enligt min åsikt inte en förmån: utan en självklarhet!

Edit: f.ö. 25 dagar semester lät lite (jmf. med inom min branch) borde det inte vara 28-isch dagar som minst?

Betald övertid är ingen garanti i många yrken. För mig personligen har jag inte betalt för övertid utan eventuell övertid hör till ansvaret och ska tas i beaktande i grundlönen. Vill även tillägga att jag föredrar att ha det så och hade övertid ökat nämnvärt så är det ju bara att förhandla om grundlönen.

Telefon och dator är bara en förmån ifall du får dem utan att de krävs för arbetet imo. Du får dem altså privat men av arbetsgivaren, annars är det ett arbetsredskap precis som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Betald övertid är ingen garanti i många yrken. För mig personligen har jag inte betalt för övertid utan eventuell övertid hör till ansvaret och ska tas i beaktande i grundlönen. Vill även tillägga att jag föredrar att ha det så och hade övertid ökat nämnvärt så är det ju bara att förhandla om grundlönen.

Telefon och dator är bara en förmån ifall du får dem utan att de krävs för arbetet imo. Du får dem altså privat men av arbetsgivaren, annars är det ett arbetsredskap precis som du säger.

Ptja. Ja. Det är ju väldigt beroende på om det lönar sig att inte få betalt för övertid och istället få högre lön/mer semester.

Men spontant skulle åtminstone jag vara väldigt försiktig och undvika det om det inte är väldigt mycket högre grundlön och semester.

Ex byta bort ersättning för övertid med 5 dagar extra semester låter som en riktigt dålig deal om man inte känner att det är garanterat att man aldrig någonsin kommer få övertid under året. Men blir ju lite gamble med det hela…

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ex byta bort ersättning för övertid med 5 dagar extra semester låter som en riktigt dålig deal om man inte känner att det är garanterat att man aldrig någonsin kommer få övertid under året. Men blir ju lite gamble med det hela…

Beror helt på vad man har för tjänst, har man ett arbete där någon annan styr arbetstiden så håller jag med dig. Men oftast hänger övertids-utlöst ihop med förtroendearbetstid och då arbetar man helt sonika mindre någon/några dagar om man har arbetat övertid. Då är de fem dagarna + högre lön för att kompensera den där extra ersättningen man brukar få för arbete på obekväm arbetstid och att man måste ställa upp nån gång då det kanske inte passade jättebra privat o.s.v. Då tycker jag det fungerar rätt bra, när det är givande och tagande och arbetsgivaren är mer intresserad av resultatet man levererar snarare än att man sitter på sin stol specifika tider.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Beror helt på vad man har för tjänst, har man ett arbete där någon annan styr arbetstiden så håller jag med dig. Men oftast hänger övertids-utlöst ihop med förtroendearbetstid och då arbetar man helt sonika mindre någon/några dagar om man har arbetat övertid. Då är de fem dagarna + högre lön för att kompensera den där extra ersättningen man brukar få för arbete på obekväm arbetstid och att man måste ställa upp nån gång då det kanske inte passade jättebra privat o.s.v. Då tycker jag det fungerar rätt bra, när det är givande och tagande och arbetsgivaren är mer intresserad av resultatet man levererar snarare än att man sitter på sin stol specifika tider.

Ja, jag håller med, så har det alltid varit för mig. På samma sätt som jag aldrig haft ersättning för OB men ändå behövt göra saker på helger, på nyårsafton osv. Jag får inget extra om det blir mycket jobb en period eller jobb på obekväma arbetstider när det behövs, men å andra sidan är ingen som vill att jag skall komma på några "hittepåuppgifter" för att fylla dagarna när det är lugnare heller.

Permalänk

Någon som har koll på löner inom analytics/data science/BI för chefspositioner?

Skicka gärna PM. Skulle vilja få en uppfattning om vad som är rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Har jag blivit blåst?
Byggnadskonstruktör på mindre företag i mindre stad i Småland. 5 års erfarenhet. Eftertraktad kompetens häromkring och företaget kämpar hårt med att hitta ny personal. Nu ska den enda kollegan med mer erfarenhet än mig sluta.
Löneförhandlingen för 2020 försenades till november då facken inte var färdigförhandlade. Jag fick ingen löneökning i april 2021, chefen menar att den var med i novembers ökning. Detta blev vi inte informerade om tidigare.
April 2018: 31k
April 2019: 33k
November 2020: 35k
Borde jag inte ha fått en löneökning till? Har man inte rätt till en revision en gång om året?

En annan fråga. Vad hade ni krävt i löneökning när ni blir den mest erfarna på er position?

En sista fråga. Jag ska vikariera för min chef i fem månader. Hade ni begärt extra lön för det? Jag kommer med all sannolikhet ta över hans tjänst inom fem år.

Jag bad om 37,5k men fick 38k. Andra gången jag får mer än jag begärt...

Övrigt är bonus på ca 15k om året, betald telefon (Samsung s20), betald övertid, 25d semester, 2k friskvårdsbidrag.

Bad inte om extra ersättning för chefsvikariat nu när jag fick en bra grundlön och det är bara i fyra månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Övriga förmåner är bonus på ca 15k om året, betald telefon (Samsung s20), betald övertid, 25d semester, 2k friskvårdsbidrag.

25 dagars betald semester är verkligen ingen förmån. Det är lagstadgad miniminivå.

Permalänk
Medlem

Nytt kneg! Som IT-konsult (M365)

Lön: 44500 kr (+ 2700 från tidigare kneg)
Ålder: 33
Utbildning: Yrkeshögskola, IT-säkerhetsarkitekt (2017 - 2019) Pluggade 75% distans samtidigt som jag jobbade 100%
Område: Örebro Län
Yrke: IT-Konsult, Systemutvecklare, Jobbar med IT-arkitekturella frågor, jobbat främst under karriären som teknisk ansvarig för klientplattformen. Vilket inkluderar hela M365-sviten, med fokus på ConfigMgr, Intune samt Exchange online. Men allt Azure ad-relaterat också.
Erfarenhet: 12 års erfarenhet inom IT (2010), 2013 -2018 3:e linje tekniker inom outsourcing bolag, 2018 ->tills nu har jag jobbat kommunalt som allmän M365-ansvarig. Nu startar jag jobb på ett IT-konsultbolag (mindre och lokal spelare dvs motsatsen till ex. tietoevry, proact, atea etc)
Semester: 30 dagar (5 dagar mer)
Friskvård 4000:- (3000 kr mer än tidigare kommunal anställning)

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

25 dagars betald semester är verkligen ingen förmån. Det är lagstadgad miniminivå.

Jag vet, borde ha skrivit "övrigt" istället för "övriga förmåner"

Permalänk

Jobbar som systemutvecklare, inhouse i Stockholm.

Tidigare:
lön: 34.000 sek/mån (ingångslön som jag fick under studietiden, hade då endast studerat 1 år)
Friskvård: 3600 sek
övriga förmåner m.m.

Ny lön(jobbyte):
Jag tar även examen samtidigt som detta jobbyte sker, ca 8 månader efter start av min första anställning.
Lön: 44.000 sek/mån
Friskvård: 6000 sek
övriga förmåner m.m.

Ålder: 29
Erfarenhet: Började studera utveckling för ca 1.5 år sedan, ingen tidigare erfarenhet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Affection:

Jobbar som systemutvecklare, inhouse i Stockholm.

Tidigare:
lön: 34.000 sek/mån (ingångslön som jag fick under studietiden, hade då endast studerat 1 år)
Friskvård: 3600 sek
övriga förmåner m.m.

Ny lön(jobbyte):
Jag tar även examen samtidigt som detta jobbyte sker, ca 8 månader efter start av min första anställning.
Lön: 44.000 sek/mån
Friskvård: 6000 sek
övriga förmåner m.m.

Ålder: 29
Erfarenhet: Började studera utveckling för ca 1.5 år sedan, ingen tidigare erfarenhet.

Det låter som en väldigt bra lön men vad sysslade du med innan?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Affection:

Jobbar som systemutvecklare, inhouse i Stockholm.

Tidigare:
lön: 34.000 sek/mån (ingångslön som jag fick under studietiden, hade då endast studerat 1 år)
Friskvård: 3600 sek
övriga förmåner m.m.

Ny lön(jobbyte):
Jag tar även examen samtidigt som detta jobbyte sker, ca 8 månader efter start av min första anställning.
Lön: 44.000 sek/mån
Friskvård: 6000 sek
övriga förmåner m.m.

Ålder: 29
Erfarenhet: Började studera utveckling för ca 1.5 år sedan, ingen tidigare erfarenhet.

Friskvård över 5000kr innebär att hela beloppet ska beläggas med skatt, menar du inte 5000kr?

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/f...

Citat:

"Friskvårdsbidraget måste också vara av mindre värde. Det innebär maximalt 5 000 kronor per år. Betalar arbetsgivaren ut mer än 5 000 kronor får du betala skatt på hela friskvårdsbidraget."

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orangu:

Yrke: Software Engineer
Lön: 37000
Plats: Stockholm
Ålder: 24
Erfarenhet: Nyexaminerad med kandidat inom Data- och Systemvetenskap, så 0 år. Första heltids IT-jobbet.

Nytt jobb, nytt företag!

Yrke: Data Engineer, i en Azure miljö
Lön: 40 000
Plats: Stockholm
Ålder: 25
Erfarenhet: Nästan 1 års erfarenhet av software engineering. Nu byter jag dock bana mot data engineering hållet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Titel:
Projektledare inom IT och fiber. Samma företag som innan.
Lön:
34 500:- /mån brutto utan övertid m.m.

Övrigt:
28 dagar semester.
44 timmar ATK per år

Titel:
Projektledare inom IT och fiber. Samma företag som innan, södra Sverige.
Lön:
37 000:- /mån brutto utan övertid m.m.

Övrigt:
28 dagar semester.
44 timmar ATK per år.
4000:- friskvård.
Arbetstid om man behöver gå till läkare/tandläkare.
Arbete hemifrån 3-4 dagar i veckan.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Det låter som en väldigt bra lön men vad sysslade du med innan?

ströjobbat i butik m.m. genom åren, sedan när jag var 25-26 började jag plugga lite olika grejer och landa på utveckling för 1.5 år sedan så är den otroligt stor förändring med löneutveckling!

Skrivet av DavidtheDoom:

Friskvård över 5000kr innebär att hela beloppet ska beläggas med skatt, menar du inte 5000kr?

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/f...

Ah tänkt på det också, men på kontraktet står de 6000 i friskvårdsbidrag samt att de nämndes under förhandlingen, får väl dubbelkolla innan jag skickar in fakturan för gymkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Friskvård över 5000kr innebär att hela beloppet ska beläggas med skatt, menar du inte 5000kr?

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/f...

Finns givetvis en omständig lösning men har svårt att tänka mig man gör så.
5000kr friskvård + 1000kr nettolön i bonus i utbyte mot ”hälsofrämjande aktivitet”. Finns inte riktigt någon regel som säger att man inte får ge mer lön.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dahle86:

Finns givetvis en omständig lösning men har svårt att tänka mig man gör så.
5000kr friskvård + 1000kr nettolön i bonus i utbyte mot ”hälsofrämjande aktivitet”. Finns inte riktigt någon regel som säger att man inte får ge mer lön.

Ah, visst! Antar det helt enkelt hänger på att ekonomi är med på noterna och sköter justeringen av nettolön för ett utlägg helt enkelt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av epizk:

Min officiella roll är systemutvecklare, men har senaste tiden fått en del ansvar för test och verifiering av delsystem.
Jag har strax över 39k idag men har med det nya ansvaret hoppat upp en nivå i lönesystemet.

Detta är i Göteborg på ett större svenskt bolag. 31 år med 5-6 års erfarenhet.

Får reda på ny lön i mitten på mars. Precis haft min översyn av lönen och där låg jag definitivt lågt, och det tyckte min chef också. Sen vet jag ju inte vad lyftet blir. Kan bli allt från 1000kr till 5000, men skulle gissa på ett påslag på 2-3000kr i månaden.

Updatering efter ny lön. Fick ett påslag på 1400kr (ca 3.5%) och har nu 40700/mån. Trots att jag fått officiellt ansvar, hoppat upp en nivå i lönesystemet samt fått väldigt bra omdöme. Funderar starkt på att söka nytt jobb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av epizk:

Updatering efter ny lön. Fick ett påslag på 1400kr (ca 3.5%) och har nu 40700/mån. Trots att jag fått officiellt ansvar, hoppat upp en nivå i lönesystemet samt fått väldigt bra omdöme. Funderar starkt på att söka nytt jobb...

Jag tycker att det låter som en helt rimlig lön givet din beskrivning. Det skulle vara om du fått personalansvar eller har en väldigt specialiserad utbildning som jag skulle förvänta mig något högre.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Jag tycker att det låter som en helt rimlig lön givet din beskrivning. Det skulle vara om du fått personalansvar eller har en väldigt specialiserad utbildning som jag skulle förvänta mig något högre.

Om det hade varit Stockholm, och man är någorlunda duktig på att intervjua är det inga större problem att nå 50k+ vid 5års erfarenhet. Vet inte hur löneläget är just i GBG men säkert något lägre.