Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Idag blev det en pale ale med amarillo som bryggdes. Valde att prova på M44 istället för US-05 den här gången 🙂

M44 har jag använt flertalet gånger. Den jäser som en raket och dessutom väldigt torrt enligt min erfarenhet. Sedan sedimenterar den väldigt väl, i stil med S-04. Borde bli en fin pale ale i västkuststil

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/photos/i-3FwM5SJ/0/0207200d/X2/i-3FwM5SJ-X2.jpg

Skål gubbs! Toppar bastukvällen med en hembrygd lager med precis lagom Munich II i och en lätt pirrande humlebeska. Långt ifrån perfekt men jag skulle nog våga bjuda en tjeck på den borde vara 4,5-7% om jag minns rätt.

En tjeckisk lager på 7 % 😅. Då yrslar det till lite också! (jag förstod vad du menade)
Körde du saaz i den? Och vilken jäst? Jag körde Urkel i den senaste tjecken jag bryggde. Otroligt bra jäst.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

En tjeckisk lager på 7 % 😅. Då yrslar det till lite också! (jag förstod vad du menade)
Körde du saaz i den? Och vilken jäst? Jag körde Urkel i den senaste tjecken jag bryggde. Otroligt bra jäst.

Nej, 40g magnum bittergiva och 20g smakgiva @ 20 min. Och jag hade fel angående procenten, det är knappa 4% och det är alltså lagern som jag bryggde i början av tråden SafLager W-34/70.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

M44 har jag använt flertalet gånger. Den jäser som en raket och dessutom väldigt torrt enligt min erfarenhet. Sedan sedimenterar den väldigt väl, i stil med S-04. Borde bli en fin pale ale i västkuststil

Det var väldigt glädjande att höra. Den står nu i klädkammaren och puttrar på. Har tänkt torrhumla 4g/l som vanligt efter 10-11 dagar. Jag har dock inte riktigt bestämt mig om jag ska köra på amarillo då också eller kasta i något av det andra man har här hemma. Har lite Simcoe och Cascade i frysen. Såg också att jag har en oöppnad påse Columbus. Det här är sjätte gången jag brygger så jag känner att jag inte ännu fått kläm på vad som passar med vad 🙂

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Det var väldigt glädjande att höra. Den står nu i klädkammaren och puttrar på. Har tänkt torrhumla 4g/l som vanligt efter 10-11 dagar. Jag har dock inte riktigt bestämt mig om jag ska köra på amarillo då också eller kasta i något av det andra man har här hemma. Har lite Simcoe och Cascade i frysen. Såg också att jag har en oöppnad påse Columbus. Det här är sjätte gången jag brygger så jag känner att jag inte ännu fått kläm på vad som passar med vad 🙂

Simcoe är min favorit. Jag föreslår att du torrhumlar med 8 g/l för det är maximal mängd humle för att mätta ölen 🙂
Det är om du vill ha en brutal arom från torrhumlingen och kanske tom lite humlebränna 😅

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Simcoe är min favorit. Jag föreslår att du torrhumlar med 8 g/l för det är maximal mängd humle för att mätta ölen 🙂
Det är om du vill ha en brutal arom från torrhumlingen och kanske tom lite humlebränna 😅

Hah, tack för tipset. Då kanske jag kompromissar lite och kör 6g/l 😁
Funderar vidare om jag kör Simcoe eller Amarillo. Om inte annat blir det en Simcoe + Citra nästa bryggning 🙂

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Hah, tack för tipset. Då kanske jag kompromissar lite och kör 6g/l 😁
Funderar vidare om jag kör Simcoe eller Amarillo. Om inte annat blir det en Simcoe + Citra nästa bryggning 🙂

Simcoe citra och amarillo är alla mycket fina sorter. Det blir jättebra oavsett. Men det är aldrig meningsfullt att tillsätta mer än 8g/l för den är redan mättad så. Däremot brukar jag sikta på whirlpool eller hop stand istället. Dvs kasta i humle efter att du stängt av värmen och tempen är under 80 °C. Då tycker jag att man får mer smaker och arom utan bidraget av beska.

Det enda du ska tänka på är att tillsätta din torrhumle när det fortfarande jäser. Öppnar du ditt jäskärl och tillsätter torrhumle när den jäst klart kommer du få en oxidation som börjar omgående. Därför brukar jag torrhumla när jag är i slutet av "high krausen" . Då vet jag att jag har mycket kolsyreproduktion som kommer fortsätta driva ut det syre jag släppt in. Håller tummarna för din gyllene brygd!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Nej, 40g magnum bittergiva och 20g smakgiva @ 20 min. Och jag hade fel angående procenten, det är knappa 4% och det är alltså lagern som jag bryggde i början av tråden SafLager W-34/70.

Låter som en perfekt styrka varma vårdagar i solen om du frågar mig!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Den utlovade bilden på min Helles exportbier. Vi hade runt 30+ i solen på uteplatsen så jag unnade mig trots söndag. Mycket fint.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det beror helt på hur mycket pengar du vill lägga samt hur mycket plats du har för utrustning. Är man osäker på om man vill börja på riktigt är en inkörsport att börja med DME (maltextrakt). Då behöver du egentligen bara en hyfsat generös gryta och ett jäskärl. Sedan är det inte så otroligt stor skillnad på att brygga exempelvis ale eller lager. En imperial stout kan ju däremot bli lite meckigare. Men om vi får efterfrågad info ska vi nog kunna peka dig i rätt riktning

Jag kollade lite på YouTube klipp igår kväll och BIAB såg ut att vara ett lämpligt alternativ för att komma igång, känns inte som att svårhetsgraden var allt för långt från DME?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emeens:

Jag kollade lite på YouTube klipp igår kväll och BIAB såg ut att vara ett lämpligt alternativ för att komma igång, känns inte som att svårhetsgraden var allt för långt från DME?

Nej biab är ju mycket enkelt. Men det extra momentet är att man måste hålla koll på temperatur i mäsken. Inte jättesvårt iof. Så länge du håller dig ifrån LME så ska det bli bra tänker jag. Köp din biab påse av fabrikatet brew in bag
Riktigt bra kvalité.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Nej biab är ju mycket enkelt. Men det extra momentet är att man måste hålla koll på temperatur i mäsken. Inte jättesvårt iof. Så länge du håller dig ifrån LME så ska det bli bra tänker jag. Köp din biab påse av fabrikatet brew in bag
Riktigt bra kvalité.

Har du testat att köra "Humlefilter" i rostfritt stål? Känns som att det är lättare att rengöra samt att då skulle jag kunna använda det för att göra exempelvis cold brew (kaffe) också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Simcoe citra och amarillo är alla mycket fina sorter. Det blir jättebra oavsett. Men det är aldrig meningsfullt att tillsätta mer än 8g/l för den är redan mättad så. Däremot brukar jag sikta på whirlpool eller hop stand istället. Dvs kasta i humle efter att du stängt av värmen och tempen är under 80 °C. Då tycker jag att man får mer smaker och arom utan bidraget av beska.

Det enda du ska tänka på är att tillsätta din torrhumle när det fortfarande jäser. Öppnar du ditt jäskärl och tillsätter torrhumle när den jäst klart kommer du få en oxidation som börjar omgående. Därför brukar jag torrhumla när jag är i slutet av "high krausen" . Då vet jag att jag har mycket kolsyreproduktion som kommer fortsätta driva ut det syre jag släppt in. Håller tummarna för din gyllene brygd!

Hopstand är något jag gjort tidigare i kombination med lite torrhumling och det har blivit bra. När jag kört mer "traditionellt" med givor på 60, 15 och vid flame out har jag inte torrhumlat och de har inte alls blivit lika bra. Denna gång blev det alltså vanliga givor och att torrhumla för att se om jag blir lika nöjd som när jag kört hopstand + torrhumla.
Samtliga gånger när jag torrhumlat har det fortfarande varit lite aktivitet i jäsröret men det kanske är smart att slänga i någon dag eller två tidigare då 🙂

Det är spännande att experimentera sig lite framåt. Synd bara att jag inte kan brygga lika ofta eller i de mängder jag egentligen hade velat, hehe

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av emeens:

Har du testat att köra "Humlefilter" i rostfritt stål? Känns som att det är lättare att rengöra samt att då skulle jag kunna använda det för att göra exempelvis cold brew (kaffe) också.

Ja jag har ett riktigt stort filter i rostfritt. Ett rent helvete att rengöra jämfört med brew-in-bags humlepåse tyvärr så jag använder den inte jätteofta. På min brewzilla skippade jag filter helt sist då den har egna plana filter nära botten.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Ni som vet. är detta paket dyrt eller prisvärt? min plan är både att brygga öl och cider..

https://www.olbryggning.se/fermzilla/102613/startpaket-inklus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Ni som vet. är detta paket dyrt eller prisvärt? min plan är både att brygga öl och cider..

https://www.olbryggning.se/fermzilla/102613/startpaket-inklus...

Jag tycker det inte är ett optimalt kit. Sikta istället på fermzilla allrounder med pressure kit. Då kan du jäsa allt från lager till cider och dessutom under tryck vilket bidrar till att du har kolsyra direkt. Det borde faktiskt hjälpa dig att minimera risk för oxidation i dina flaskor också då du tappar lätt kolsyrad öl/cider på flaskan och då driver ut syret. Kapsylerare kan du köpa separat samt andra småprylar.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Sitter och smuttar på en öl, halvvägs genom fatet och absolut toppform nu ca 4 månader efter bryggning. Tänkte jag skulle dela med mej receptet för den är så god.

Batchstorlek 50 liter, jag brygger som sagt i ett Brewtools B80 men torde rymmas i dom flesta 50l bryggverk med och Beersmith etc kan skala.

12 kg Pale Malt, jag använde Viking
0.7 kg Rågflingor, ur frukosthyllan i mataffären
0.6 kg vardera Svartrostat omältat korn och torvrökt whiskymalt
0.3 kg vardera Crystal 60L och Chocolate malt

40g vardera Fuggles och och Magnum bittergiva
60g Fuggles, 20 min whirlpool
2 paket Mangrove Jack's M12 Voss Kveik torrjäst, jäser klart på en vecka

Både torvröken och rågen är precis så man vet av dom, rågen ger lite extra kropp och röken bolmar upp kvickt i eftermsaken och tonar ut. Mumma

Inga bilder men kan fixa nån dag.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Sitter och smuttar på en öl, halvvägs genom fatet och absolut toppform nu ca 4 månader efter bryggning. Tänkte jag skulle dela med mej receptet för den är så god.

Batchstorlek 50 liter, jag brygger som sagt i ett Brewtools B80 men torde rymmas i dom flesta 50l bryggverk med och Beersmith etc kan skala.

12 kg Pale Malt, jag använde Viking
0.7 kg Rågflingor, ur frukosthyllan i mataffären
0.6 kg vardera Svartrostat omältat korn och torvrökt whiskymalt
0.3 kg vardera Crystal 60L och Chocolate malt

40g vardera Fuggles och och Magnum bittergiva
60g Fuggles, 20 min whirlpool
2 paket Mangrove Jack's M12 Voss Kveik torrjäst, jäser klart på en vecka

Både torvröken och rågen är precis så man vet av dom, rågen ger lite extra kropp och röken bolmar upp kvickt i eftermsaken och tonar ut. Mumma

Inga bilder men kan fixa nån dag.

OG? FG? IBU?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

OG? FG? IBU?

15° Plato eller 1.061, FG 3° Plato eller 1.012, ca 40 IBU. Jag körde 3-stegs mäskning med 20 min 50° C proteinrast, 25 min 63° C och 25 på 67° och lakade med 75° C vatten.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

15° Plato eller 1.061, FG 3° Plato eller 1.012, ca 40 IBU. Jag körde 3-stegs mäskning med 20 min 50° C proteinrast, 25 min 63° C och 25 på 67° och lakade med 75° C vatten.

Finemang Finn

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Det är en sak jag inte tagit upp ang. Brewtools-maskinen. Man får väldigt klent utbyte om man inte lång- och stegmäskar. Iallafall med OG över 12° Plato. Lägger på en halvtimme kanske på bryggdagen och om man programmerar in stegen är det ju bara att se till att cirkulationen funkar som tänkt men så är det ju med alla bryggverk. Har provat både tunnare och tjockare mäsk och långsammare lakning samt risskal för snabbare genomrinning men tycks bara hjälpa med stegmäskning.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

jag får ditt utbyte till:

(50LxOG61)/(12kg pilsner + 1,6kg caramell liknande) = mesk effektivitet

(50x61)/((12x300)+(1,6x200))=

3050/3920= 0,778 eller ca 78%

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

jag får ditt utbyte till:

(50LxOG61)/(12kg pilsner + 1,6kg caramell liknande) = mesk effektivitet

(50x61)/((12x300)+(1,6x200))=

3050/3920= 0,778 eller ca 78%

Japp, det stämmer med mina siffror. Kommer över 80, nära 85% med mindre malt i. Inte jättebra, men å andra sidan kostar det inte mycket att ha i lite extra malt, eller maltextrakt för att korrigera. Med mitt hembyggda bryggeri låt jag mellan 85 till 95% utbyte men det hade konstant mäskomrörning och klarade finare krossning.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge mig råd, har en batch som började jäsa för ~10 dagar sedan, i början jäste den väldigt aggressivt sedan saktade det ner, precis som det brukar, men den jäser fortfarande (väldigt långsamt) och då jag kollar med hydrometern har SG knappt gått ner de senaste ~3 dagarna.
Ölen smakar dock surt, vilket enligt googlande kan tyda på infektion, men det kan även bero på att det inte jäst klart... Någon som har bra tipps på vad jag kan göra i den här situationen? Och i fall det är infektion, är det bara att dumpa batchen? Den smakar inte illa, bara lite mer åt citron-hållet än vad jag väntat mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Någon som kan ge mig råd, har en batch som började jäsa för ~10 dagar sedan, i början jäste den väldigt aggressivt sedan saktade det ner, precis som det brukar, men den jäser fortfarande (väldigt långsamt) och då jag kollar med hydrometern har SG knappt gått ner de senaste ~3 dagarna.
Ölen smakar dock surt, vilket enligt googlande kan tyda på infektion, men det kan även bero på att det inte jäst klart... Någon som har bra tipps på vad jag kan göra i den här situationen? Och i fall det är infektion, är det bara att dumpa batchen? Den smakar inte illa, bara lite mer åt citron-hållet än vad jag väntat mig

Jag hade nog bara väntat ut den, säg en vecka eller så till och förpackat som vanligt och hoppats på det bästa. Går ju inte åt så mycket mer materiel/pengar att göra det ändå, jämfört med att brygga en ny öl. Rätt vad det är har du ju gjort en oavsiktlig suris.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Jag hade nog bara väntat ut den, säg en vecka eller så till och förpackat som vanligt och hoppats på det bästa. Går ju inte åt så mycket mer materiel/pengar att göra det ändå, jämfört med att brygga en ny öl. Rätt vad det är har du ju gjort en oavsiktlig suris.

Ett problem med det här är att jag slängt in torrhumle då jag vanligtvis flyttar över det för en andra fermentering vid det här läget, kan jag flytta över det ändå så jag får ut humlen eller är det bättre i så fall att humlen får ligga i lite längre för att undvika vidare infektion om det är det som är felet?

Permalänk
Medlem

I ren spekulation så kan jäst bara bryta ner vissa sockerarter medans mögel kan bryta ner alla. Har du uppnått FG och det skapas koldioxid av att mögel fortsätter bryta ner det som jästen inte kan borde ölen bara bli surare och surare. Sen finns det mjölksyrabakterien, den skapar mjölksyra och blir sur i smaken medans mögel luktar hästlada.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

https://i.imgur.com/A5wncbr.jpg
Den utlovade bilden på min Helles exportbier. Vi hade runt 30+ i solen på uteplatsen så jag unnade mig trots söndag. Mycket fint.

Imponerande, ser ut att ha fin cling och bara pyttelite haze.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

I ren spekulation så kan jäst bara bryta ner vissa sockerarter medans mögel kan bryta ner alla. Har du uppnått FG och det skapas koldioxid av att mögel fortsätter bryta ner det som jästen inte kan borde ölen bara bli surare och surare. Sen finns det mjölksyrabakterien, den skapar mjölksyra och blir sur i smaken medans mögel luktar hästlada.

Lukten är det inget fel på, inte riktigt vad jag väntar mig från öl men det luktar inte illa, absolute inte "hästlada"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Ett problem med det här är att jag slängt in torrhumle då jag vanligtvis flyttar över det för en andra fermentering vid det här läget, kan jag flytta över det ändå så jag får ut humlen eller är det bättre i så fall att humlen får ligga i lite längre för att undvika vidare infektion om det är det som är felet?

Det är garanterat inte mögel. Mögel är ju som bekant också jäst. Nej är det riktigt surt är det definitivt en bakterie som härskar. Tyvärr så finns det mycket mjölksyrebakterier på oss, i oss och runt oss. Jag hade avvaktat, låtit den jäsa klart i typ 3 dagar till. Smakar det fortfarande surt hade inte jag paketerat den utan vaskat den. Nästa gång har du en flaska handsprit nära och är löjligt noga med att hålla allt så sterilt det är möjligt, inklusive dig själv. Jag menar inte att du ska sprita av utrustning. Handspriten är till dig. Utrustning behandlar du med Star San eller liknande. Lycka till!

Edit sluta flytta det till sekundärjäsning, kör det i samma. Du kommer bara få än mer oxiderad öl!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C