Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

Men varför använda Kali som är en verktygssvit för pentest och IT-forensik när målet är anonymisering? Tails är väl ett bättre val i så fall då anonymisering är syftet varför den skapades. https://en.wikipedia.org/wiki/Tails_(operating_system)

Permalänk
Medlem

Jag ger upp. Nu är det bara en svart ruta med en blinklande markör och ingenting annat...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Mad:

Jag ger upp. Nu är det bara en svart ruta med en blinklande markör och ingenting annat...

Mitt förslag är att du tar en paus, du beskrev själv att du var väldigt trött och då kan det bli fel ibland.

Jag antar att du följde guiden som du länkade till och i den så används Bare metal installationen.
Du kan göra det lite lättare för dig själv genom att använda en färdig avbild för VirtualBox istället.

Här följer en lite steg-för-steg lista du kan använda:

  1. Hämta hem avbilden som är färdig för Kali: https://kali.download/virtual-images/kali-2022.1/kali-linux-2022.1-virtualbox-amd64.ova

  2. Öppna VirtualBox. Välj File -> Import Appliance

  3. I dialogrutan, klicka på den "gula mappen" och välj filen du laddat ner enligt ovan. Tryck Next.

  4. Nu visas en sammanfattning. Låt den vara och klicka på Import

  5. Godkänn avtalet genom att klicka på Agree. Nu importeras avbilden till VirtualBox och detta tar några minuter

  6. Efter importen är slutförd, kan du starta Kali. Användarnamet är: kali och lösenordet är: kali

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Varför får jag helt plötsligt felmeddelande" misslyckades med att partitionera den valda hårddisken" samt det inträffade förmodlingen för att den valda hårddisken eller det valda minnet är för litet för att partitioneras automatiskt" !?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Mad:

Varför får jag helt plötsligt felmeddelande" misslyckades med att partitionera den valda hårddisken" samt det inträffade förmodlingen för att den valda hårddisken eller det valda minnet är för litet för att partitioneras automatiskt" !?

Inträffade detta när du valt att importera den färdiga avbilden?
Kolla att du har tillräckligt med ledigt utrymme på den disk du valt att lägga dina VM:ar på. Du behöver minst 15Gb ledigt.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Inträffade detta när du valt att importera den färdiga avbilden?
Kolla att du har tillräckligt med ledigt utrymme på den disk du valt att lägga dina VM:ar på. Du behöver minst 15Gb ledigt.

Nej, jag har inte fått ner den färdiga avbilden ännu, men jag tog bort den föregående installationen och började om på nytt. Nu verkar det gå bättrte. Oaktat vilket så måste jag gå nu, på återhörande !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Mitt förslag är att du tar en paus, du beskrev själv att du var väldigt trött och då kan det bli fel ibland.

Jag antar att du följde guiden som du länkade till och i den så används Bare metal installationen.
Du kan göra det lite lättare för dig själv genom att använda en färdig avbild för VirtualBox istället.

Här följer en lite steg-för-steg lista du kan använda:

  1. Hämta hem avbilden som är färdig för Kali: https://kali.download/virtual-images/kali-2022.1/kali-linux-2022.1-virtualbox-amd64.ova

  2. Öppna VirtualBox. Välj File -> Import Appliance

  3. I dialogrutan, klicka på den "gula mappen" och välj filen du laddat ner enligt ovan. Tryck Next.

  4. Nu visas en sammanfattning. Låt den vara och klicka på Import

  5. Godkänn avtalet genom att klicka på Agree. Nu importeras avbilden till VirtualBox och detta tar några minuter

  6. Efter importen är slutförd, kan du starta Kali. Användarnamet är: kali och lösenordet är: kali

Thank you, nu äntligen !!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Myfanclub:

Thank you, nu äntligen !!!

Säg den lycka som varar för evig😭.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ha, jag lyckade att installera en fungerande version av Kali från min nedladdade ISO-fil.Nu skall jag be gudarna att det fungerar och jag skall ALDRIG installera någonting annat jämte Kali i denna VM:en. ALDRIG 🙏🏻🙏🏻🙏🏻!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Men varför använda Kali som är en verktygssvit för pentest och IT-forensik när målet är anonymisering? Tails är väl ett bättre val i så fall då anonymisering är syftet varför den skapades. https://en.wikipedia.org/wiki/Tails_(operating_system)

Därför syftet med att jag installerade Kali är inte enbart för att kunna göra mig anonym på nätet, utan det är en möjlighet i Kali. Skälet till varför jag installerade Kali är därför att det finns användbara verktyg där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Men när jag sökte efter termen kali proxychains fick jag exempelvis se följande sida som ser betydligt mer lovande ut:
https://medium.com/cyberxerx/how-to-setup-proxychains-in-kali...

Fungerade inte, det saknas säkert något verktyg i min Kali-installation.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Max Mad:

Fungerade inte, det saknas säkert något verktyg i min Kali-installation.

Observera också att artikeln jag länkade till är lite äldre. Du får säkert bättre träffar om du specificerar versionen av Kali du installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Om du är ute efter att lära dig Linux är Ubuntu ett bättre val eftersom det är en Linux-distribution för daglig användning medan Kali är en special-distribution med inriktning på säkerhet och försedd med verktyg för forensiskt arbete. Du behöver nog lära dig en hel del om Linux via t.ex. Ubuntu eller liknande innan du ger dig i kast med specialvarianter som t.ex. Kali. Att direkt ge sig på Kali för att du tycker det är häftigt eller för att du vill hålla på med datorforensiskt arbete är nog som att köra huvudet i väggen. Att testa ett kommando som det i den länkade videosnutten innebär att du måste förstå kommandot och att du måste veta att din Kali Linux konfigurerats för att kunna utföra kommandot. Du skulle nog bli tvungen att se hela videon med många kommandn och installationer av extra programvara innan du kommer fram till en situation där kommandot i videosnutten fungerar. Så innan du kan utföra ens måttligt avancerade kommandon i Kali Linux behöver du lära dig att behärska Linux i någon "normalvariant" och sedan att behärska Kali i dess grundkonfiguration. Om du bara vill testa några till synes häftiga kommandon är det kanske bättre att låta bli. Jag har använt Linux heltid sedan 1994, har testat Kali men insett att jag inte har nytta av den Linuxvarianten och därför undviker jag den. Inlärningströskeln är för hög för att vara intressant. Skulle jag börja ägna mig åt forensiskt arbete skulle jag nog lägga till de verktygen i den distribution jag nu använder (Fedora Linux) för att senare, när jag förstår verktygen, kanske gå över till Kali Linux men i så fall bara om det ger mig flera andra fördelar.

Tackar för ett informativt och tänkvärt inlägg. Håller på att ladda ner Ubuntu för att bekanta mig med Linuxmiljön i det dagliga arbetet, som du föreslog. (Men jag kommer inte att installera det, förrän jag vet hur jag skall göra, behöver jag ytterligare en VM, t ex !? Ladda ner på datorn håller jag som riskfritt, i vart fall 😁.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Mad:

Fungerade inte, det saknas säkert något verktyg i min Kali-installation.

Tips: Var gärna lite mer konkret när du beskriver något som inte fungerar. Skriv gärna vad du gjorde, vad resultatet blev och om det kom fram något fel t.ex. en felkod eller liknande. Det underlättar väldigt mycket.

Skrivet av Max Mad:

Tackar för ett informativt och tänkvärt inlägg. Håller på att ladda ner Ubuntu för att bekanta mig med Linuxmiljön i det dagliga arbetet, som du föreslog. (Men jag kommer inte att installera det, förrän jag vet hur jag skall göra, behöver jag ytterligare en VM, t ex !? Ladda ner på datorn håller jag som riskfritt, i vart fall 😁.

Du behöver installera Ubuntu som en egen VM. Inne i VirtualBox kan du välja Machine -> New så kommer guiden upp för att göra en ny VM.

Du kan i princip ha hur många VM:ar installerade du vill. Det enda som begränsar det är ditt diskutrymme.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Tips: Var gärna lite mer konkret när du beskriver något som inte fungerar. Skriv gärna vad du gjorde, vad resultatet blev och om det kom fram något fel t.ex. en felkod eller liknande. Det underlättar väldigt mycket.

Förstår det, jag ber så mycket om ursäkt. Mina tillkortakommanden landar i att jag är väldigt mycket newbee i dessa sammanhangen.

Skrivet av Farsan Baloo:

Du behöver installera Ubuntu som en egen VM. Inne i VirtualBox kan du välja Machine -> New så kommer guiden upp för att göra en ny VM.

Du kan i princip ha hur många VM:ar installerade du vill. Det enda som begränsar det är ditt diskutrymme.

Så långt har jag också förstått det och jag var på väg att installera Ubuntu igen i sin egen VR, (det var det jag gjorde förra gången, men då trodde jag att jag hade installerat Ubuntu tillsammans med Kali, med känt resultat). Det kostar att lära sig, som sagt 😉. Men så kom jag då till att "alla program och OS kommer att raderas om jag fortsätter", så jag blev osäker. Men jag gissar att det handlar om alla program och OS som är kopplat till den specifika maskinen i VR. Synd att man inte kan ladda upp bilder på detta forumet, det skulle underlätta väldigt (för mig). Oaktat vilket så kör jag nu med Kali och varje gång jag gör en inställning som jag vill spara innan jag loggar ut, så tar jag ett snap-shot. Tor funkar fint, jag befinner mnig visst i Pakistan i detta nu 🤣.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Mad:

Förstår det, jag ber så mycket om ursäkt. Mina tillkortakommanden landar i att jag är väldigt mycket newbee i dessa sammanhangen.

Så långt har jag också förstått det och jag var på väg att installera Ubuntu igen i sin egen VR, (det var det jag gjorde förra gången, men då trodde jag att jag hade installerat Ubuntu tillsammans med Kali, med känt resultat). Det kostar att lära sig, som sagt 😉. Men så kom jag då till att "alla program och OS kommer att raderas om jag fortsätter", så jag blev osäker. Men jag gissar att det handlar om alla program och OS som är kopplat till den specifika maskinen i VR. Synd att man inte kan ladda upp bilder på detta forumet, det skulle underlätta väldigt (för mig). Oaktat vilket så kör jag nu med Kali och varje gång jag gör en inställning som jag vill spara innan jag loggar ut, så tar jag ett snap-shot. Tor funkar fint, jag befinner mnig visst i Pakistan i detta nu 🤣.

Den raderar bara filerna på den virtuella maskinen som du befinner dig på, så du behöver inte vara orolig att andra maskiner påverkas

Gällande bilder så kan du ladda upp bilder på externa tjänster t.ex. imgur.com, kopiera bild-urlen, och sedan klistra in den här med:

[img]http://bildtillurlhär.se/bild.jpg[ /img] < utan mellanslagen i [ /img]

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Den raderar bara filerna på den virtuella maskinen som du befinner dig på, så du behöver inte vara orolig att andra maskiner påverkas

Misstänkte det, men jag vågade inte chansa.

Skrivet av Ostbullen:

Gällande bilder så kan du ladda upp bilder på externa tjänster t.ex. imgur.com, kopiera bild-urlen, och sedan klistra in den här med:

[img]http://bildtillurlhär.se/bild.jpg[ /img] < utan mellanslagen i [ /img]

Tack för tipset, jag skall tänka på det om det kniper. Lättare att kopiera en bild än att skriva en radda med obegripligheter...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu åker fan Manjaro in på ungarnas datorer. Fick psykbryt på Windows.
Dem kunde inte starta Roblox idag. Funkade fint igår.
Fanns uppdatering. Gick inte att uppdatera. Windows Store buggar ur.
Försökte logga in på mitt konto på datorn. Då vill den "Slutföra konfiguration" igen.....
Jag tackar nej igen till att lägga till en Androidtelefon då jag inte har någon sådan... Igen...
Sen ville den att jag skulle lägga till mitt konto. Kunde inte logga in med mitt konto längre
alltså då den ville att jag skulle lägga till det igen... Eh va..
Nä nu jävlar räcker det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Nu åker fan Manjaro in på ungarnas datorer. Fick psykbryt på Windows.
Dem kunde inte starta Roblox idag. Funkade fint igår.
Fanns uppdatering. Gick inte att uppdatera. Windows Store buggar ur.
Försökte logga in på mitt konto på datorn. Då vill den "Slutföra konfiguration" igen.....
Jag tackar nej igen till att lägga till en Androidtelefon då jag inte har någon sådan... Igen...
Sen ville den att jag skulle lägga till mitt konto. Kunde inte logga in med mitt konto längre
alltså då den ville att jag skulle lägga till det igen... Eh va..
Nä nu jävlar räcker det

Bara börja om i Linux med dom problem som uppenbarar sig där istället då 😉
Windows har sina problem precis som Linux (och Mac OS) har sina.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Nu åker fan Manjaro in på ungarnas datorer. Fick psykbryt på Windows.
Dem kunde inte starta Roblox idag. Funkade fint igår.
Fanns uppdatering. Gick inte att uppdatera. Windows Store buggar ur.
Försökte logga in på mitt konto på datorn. Då vill den "Slutföra konfiguration" igen.....
Jag tackar nej igen till att lägga till en Androidtelefon då jag inte har någon sådan... Igen...
Sen ville den att jag skulle lägga till mitt konto. Kunde inte logga in med mitt konto längre
alltså då den ville att jag skulle lägga till det igen... Eh va..
Nä nu jävlar räcker det

Bra rutet 😉! Fick mig osökt att tänka på ett gammalt reklamklipp som matchar😂
Är en ölreklam för många år sen där en herre får spader på grannens fest.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Bara börja om i Linux med dom problem som uppenbarar sig där istället då 😉
Windows har sina problem precis som Linux (och Mac OS) har sina.

Har Manjaro på min main desktop så omfattningen irritationsmoment är
minimal kan jag säga jämfört med Windows 10/11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Bra rutet 😉! Fick mig osökt att tänka på ett gammalt reklamklipp som matchar😂
Är en ölreklam för många år sen där en herre får spader på grannens fest.
https://youtu.be/sjlihFAjnHM?t=10

Hahaha klockren.
Manjaro installerad och Minecraft funkar fint.
Roblox gick inget vidare genom Lutris dock.
Båda installers man kan använda sig av krashade mitt under installationen.
Hon är nöjd med Minecraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Hahaha klockren.
Manjaro installerad och Minecraft funkar fint.
Roblox gick inget vidare genom Lutris dock.
Båda installers man kan använda sig av krashade mitt under installationen.
Hon är nöjd med Minecraft

Hittade en video på Youtube från februari i år där en person har lyckats installera och köra Roblox via Wine på Arch/Manjaro ifall du vill prova: https://youtu.be/R3zz2lhig2U

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Nu åker fan Manjaro in på ungarnas datorer. Fick psykbryt på Windows.
Dem kunde inte starta Roblox idag. Funkade fint igår.
Fanns uppdatering. Gick inte att uppdatera. Windows Store buggar ur.
Försökte logga in på mitt konto på datorn. Då vill den "Slutföra konfiguration" igen.....
Jag tackar nej igen till att lägga till en Androidtelefon då jag inte har någon sådan... Igen...
Sen ville den att jag skulle lägga till mitt konto. Kunde inte logga in med mitt konto längre
alltså då den ville att jag skulle lägga till det igen... Eh va..
Nä nu jävlar räcker det

Varit en månad sen jag var i din sits. Längtar inte tillbaka.

Hoppar för tillfället fram och tillbaka i Mint och Manjaro. Gillar vissa saker mer i en än den andra. Har inte kommit så långt att jag kan helt skräddarsy allt så jag får det exakt så som jag vill ha det. Men denna korta tiden har jag lärt mig sjukt mycket.

Har någon koll på någon bra lösenords-hanterare? Går ju använda sig av en keyring (eller vad det nu heter). Men hade ju varit nice om man lätt kan använda sig av mobilen(android) med. Har haft Nordpass länge nu, men den funkar inget vidare i Linux. Går att öppna och komma åt sina grejer men krashar efter ett par minuter. Fördelen med det är ju att jag måste logga in varje gång jag vill åt något, på gott och ont.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

...Har någon koll på någon bra lösenords-hanterare?

Bitwarden? Funkar till både Win/Linux/Mac/Android.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Bitwarden? Funkar till både Win/Linux/Mac/Android.

Nice, tack. Ska kolla in den

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Hittade en video på Youtube från februari i år där en person har lyckats installera och köra Roblox via Wine på Arch/Manjaro ifall du vill prova: https://youtu.be/R3zz2lhig2U

Superfarsa!
Nu funkar Roblox också. Imorn tar jag den sista överlevda Windows burken!
Skål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Superfarsa!
Nu funkar Roblox också. Imorn tar jag den sista överlevda Windows burken!
Skål

Wow! Va kul att det gick så bra😊

Skål🍻

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Bytte från Ubuntu till KDE Neon igår på köksdatorn. Undrar om någon vänlig själ kan lära mig hur jag flytttar hela huvudpanelen till vänstra sidan av skärmen? (Ubuntu style)
Lyckas inte hitta det i KDEs myriad av inställningar

Tycker man har mycket mer glädje av vertikalt utrymme på en smal 16:9 skärm vid surfning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Bytte från Ubuntu till KDE Neon igår på köksdatorn. Undrar om någon vänlig själ kan lära mig hur jag flytttar hela huvudpanelen till vänstra sidan av skärmen? (Ubuntu style)
Lyckas inte hitta det i KDEs myriad av inställningar

Tycker man har mycket mer glädje av vertikalt utrymme på en smal 16:9 skärm vid surfning.

Jag vet inte svaret så jag gör det rätta och ändå spekulerar: Högerklicka på panelen och välj "Enter edit mode" och håll inne musknappen på det du vill flytta och dra dit du önskar.
Jag har ibland av misstag råkat ändra placeringen och blivit väldigt frustrerad att lyckas återställa det så mitt förslag är säkert otillräckligt.