Permalänk

Sony Oled 2021 (A80J & A90J)

Tänkte vi kunde starta en tråd om dessa Oled (inte hittat att det finns?) Och kanske utbyta tankar och idéer.

Till exempel, vad kör ni för bildinställningar?
Har en A90J och är en djungel att få till det "bra" med lite sämre kontent.

Permalänk

Hej. Jag är i samma sits som dig. Fått upp min A80J 77" och ja, här är fullt med problem jag måste få fixa.

Just nu kör jag TVn utan någon källa. Kör den direkt från Google TV.

Problem:
-Hittar inte vart jag ändrar upplösning och Hz. Blir sånt lagg när man sitter på 60/120 Hz och kollar på tv kanaler. Vill helst ha 50hz.

Om jag tittar på t.ex. en 4K video vill jag kunna se info. T.ex. verklig upplösning, Hz om HDR eller Dolby vision är igång.

Denna dyra tv skulle ha någon slags AI bildförbättring. Vart hittar jag om detta fungerar och är PÅ?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ninotramp:

Hej. Jag är i samma sits som dig. Fått upp min A80J 77" och ja, här är fullt med problem jag måste få fixa.

Just nu kör jag TVn utan någon källa. Kör den direkt från Google TV.

Problem:
-Hittar inte vart jag ändrar upplösning och Hz. Blir sånt lagg när man sitter på 60/120 Hz och kollar på tv kanaler. Vill helst ha 50hz.

Om jag tittar på t.ex. en 4K video vill jag kunna se info. T.ex. verklig upplösning, Hz om HDR eller Dolby vision är igång.

Denna dyra tv skulle ha någon slags AI bildförbättring. Vart hittar jag om detta fungerar och är PÅ?

Välkommen till moderna TV som är lager på lager av komplexitet. Sonys Info-ruto lämnar mycket att önska kring info om metadata etc. vilket är viktigt för felsökning och förståelse. Tjatar på tillverkarna varje gång jag får chans.

Frekvens och upplösning ändrar man aldrig i TV:n utan den anpassar sig efter förmåga mot den inkommande signalen. Att du får "lagg" på TV-kanaler handlar vanligtvis om att TV:n har interpolering påslagen.

AI-bildlägena brukar vara på från början men kan vara inställningar i menyer och de kan beroende på tillverkare vara utspridda i olika menyer. De kan också vara en del av något annat paket. Tyvärr är det från TV-tillverkarnas sida en tydlig marknadsföring där hälften är en påse skit och hälften är en någon form av tekniskt förverkligande. Men det är svårt att avgöra hur detta förverkligas i praktiken genom inställningar. Säljsnacket har sällan en direkt korresponderande meny.

Jag tror du finner mycket av Sonys snackis-funktioner i "Reality Creation" som i svenska menyer döps om till "Naturtrogen Bildåtergivning" eller liknande

Permalänk
Medlem

Ganska bra pris på A80J 77" på Elgiganten just nu!

Skrivet av Toss3:

Elgiganten kör nu klubbpris på flera produkter:

Produkt: Sony Bravia XR-77A80J 77" OLED
Länk: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-bild/tv-tillbehor/t...
Kategori: TV
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5753145
Pris: 27990 (Klubbpris - kräver inlogg)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har själv tittat på bägge pga ska flytta i april så tänkte köpa ny tv. Frågan är ska man ta en A80J 77" eller 65" A90J eller vänta på nya panlerna när dom nu kommer heh?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av confusedcake:

Har själv tittat på bägge pga ska flytta i april så tänkte köpa ny tv. Frågan är ska man ta en A80J 77" eller 65" A90J eller vänta på nya panlerna när dom nu kommer heh?

Du ska ta det som motsvarar dina prioriteringar.

Med det sagt kan man alltid få bilden på 65-tummare att bli större genom att möblera så att man kommer närmare TV:n. Ja, förutsatt att alla som bebor det rummet håller med om nämnda möbelstrategi. Vilket ju inte är fallet alla gånger.

Fast det går aldrig att få en sämre TV att bli bättre. Däremot är skillnaden i kvalitet mellan A80J och A90J inte drastisk stor. Det är fortfarande toppklassnivå på båda. Diskussionen blir lite annan när man jämför en 65-tummare i toppklassen med en 75-tummare i mellanklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du ska ta det som motsvarar dina prioriteringar.

Med det sagt kan man alltid få bilden på 65-tummare att bli större genom att möblera så att man kommer närmare TV:n. Ja, förutsatt att alla som bebor det rummet håller med om nämnda möbelstrategi. Vilket ju inte är fallet alla gånger.

Fast det går aldrig att få en sämre TV att bli bättre. Däremot är skillnaden i kvalitet mellan A80J och A90J inte drastisk stor. Det är fortfarande toppklassnivå på båda. Diskussionen blir lite annan när man jämför en 65-tummare i toppklassen med en 75-tummare i mellanklassen.

Ty för infot,
Blir nog en A90J. Vad är rekommenderad sittavstånd, är det 2 meter för en 65" tv ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av confusedcake:

Ty för infot,
Blir nog en A90J. Vad är rekommenderad sittavstånd, är det 2 meter för en 65" tv ?

Du sitter där du vill sitta. Rekommenderade avstånd har inte mycket med något att göra.

Permalänk
Medlem

Vad hände med min bild? Sony A90J

Hej, införskaffade mig en 55 a90j i början av november. Den har fungerat felfritt fram till igår, när den av någon anledning började se ut såhär (se bild) när jag satt på en film/tv-serie/youtube. Jag löste problemet med att trycka "Restart" i inställningar och nu fungerar tvn som vanligt igen. Vad tror ni orsakade problemet? Hade ni gjort felanmälan eller är det "en gång är ingen gång" som gäller?
Tack!

Permalänk
Bildexpert 📺

Eftersom andra bilden visar att Disney-appens egna element, loggan, texten i botten och upp i hörnen fungerar normalt var det alltså något tillfälligt fel med själv Disney-appen. Som löste sig med omstart av TV:n. Precis som det brukar.

Ingen fara någonstans och detta hade alltså noll och inget med Sony att göra. Men om det återkommer – och då på nytt endast drabbar Disney-appen, inte TV:ns övriga system. Då är det alltså Disney du ska felanmäla till. Inte Sony.

Den dag du får återkommande problem med att hela TV:n allltid ser ut sådär och inga Sony-menyer fungerar. Då kontaktar du Sony.