Permalänk
Medlem

Förlängning webbkamera

Hej!

Jag behöver förlänga kablage till en webbkamera ungefär 20 meter.

Vad tror ni är bästa lösningen?

Jag har bla kollat på dessa två alternativen:

Aktiv usb förlängning 20 meter:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B011RCUMXY/ref=sr_1_7?crid=3E5R...

Usb över cat6:
https://www.dustin.se/product/5011197011/uce260

Osäker på vad man ska satsa på.
Om ni provat något likvärdigt tipsa gärna!

Visa signatur

mjaa

Permalänk

say what?

20m på usb? tveksamt... visst aktiv förlängare var 3e meter kanske fungerar men håller mig skeptisk till att det.

skulle nog föreslå att försöka flytta kameran närmare istället 20m är väldigt långt utanför usb 2 standarden...

men skulle säga att utan veta varför du behöver just 20m usb kabel och förutsättningarna är det svårt att ge ett tips.

skulle nog försöka sätta upp en laptop eller nått med kameran istället där du behöver den krävs inte direkt nå prestandamonster för att driva en usb kamera...

videosignalen kan du ju sen strömma ut över lokala nätverket dit du behöver den

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Varför ska du använda en webbkamera när det är en lanansluten övervakningskamera du behöver ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför ska du använda en webbkamera när det är en lanansluten övervakningskamera du behöver ?

Jo jag funderade på det också.
Vi har redan en webbkamera, därför jag kollade det alternativet först.

Ska man köra en övervakningskamera så behöver man antagligen en programvara för att få kameran att dyka upp som en webbkamera i Windows antar jag?
Något tips på en sådan lösning?

EDIT
Nevermind, hittade ett bra program som plockar rtsp-strömmen.
Ska bara kolla lämplig kamera

Visa signatur

mjaa

Permalänk

Det kanske är möjligt att koppla webkameran till en wifi-utrustad raspberry pi?

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mortelsson:

Det kanske är möjligt att koppla webkameran till en wifi-utrustad raspberry pi?

Sånt funkar kanske inte så bra för man bör använda pajjens kamerainterface "CSI" för det är det som ger hårdvarukomprimering av video, att koppla på en usbkamera kan bli "ryckigt" men det beror ju lite på vad syftet är men den är i vart fall inte så bra på att koda video i mjukvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för syfte/applikation?

Har erfarenhet av UBS över nätverkskabel-förlängaren men mest för mus och tangentbord. Vet inte om du får hela bandbredden stabilt som en webbkamera troligen kräver

Permalänk
Medlem

Annat förslag skulle vara att sätta en raspberry pi med där du ska har kameran och sen låta den streama videon till datorn.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/