2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem

"Regeringen föreslår en rad åtgärder med anledning av de ekonomiska konsekvenserna av Rysslands invasion av Ukraina.

Det handlar bland annat om en tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel från 1 juni till 31 oktober. Dessutom föreslås att reduktionsplikten för bensin och diesel fryses på 2022 års nivå under nästa år. BNP-indexering, som varit pausad 2021 och 2022, föreslås pausas även 2023.

Regeringen föreslår även en ny drivmedelskompensation – ett direkt stöd på 1 000 kronor till alla som har bil. För bilägare som bor i utpekade gles- och landsbygdsområden blir engångsstödet på 1 500 kronor. Paketet innehåller också ett ökat anslag på 3,9 miljarder kronor i klimatbonus för de som köper främst elbilar."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/finansministern-har-presst...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Som gissat. Det va inte mycket. O reduktionen är kvar på samma nivå. Great....

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Som gissat. Det va inte mycket. O reduktionen är kvar på samma nivå. Great....

"SveRige hAr SnaBBaSt OmStälLniNg Av Sin FordOnSfloTTa I eURoPA!" - Mikael Damberg

Hur många av de här elbilarna och laddhybriderna landar nu utomlands efter 3 år? Med sina klimatbonusar utbetalda?

Jag må bara vara 25 år gammal, men jag minns exakt hur det gick med både etanolbilarna och miljödieselbilarna.

Totalt förstörda andrahandsvärden efter man bestämt sig att hoppa på nästa tåg i klimathysteri

Permalänk

Jäkligt imponerad av den här satsningen måste jag medge. Ingen som vet hur bränslepriserna kommer se ut 1 Juli samt att det är inte säkert att förslaget går igenom hos riksdagen. I vilket fall så är 1,30:- en summa som är rätt så obetydlig i jämförelse med hur priserna justeras dagligen (nästan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

"Regeringen föreslår en rad åtgärder med anledning av de ekonomiska konsekvenserna av Rysslands invasion av Ukraina.

Det handlar bland annat om en tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel från 1 juni till 31 oktober. Dessutom föreslås att reduktionsplikten för bensin och diesel fryses på 2022 års nivå under nästa år. BNP-indexering, som varit pausad 2021 och 2022, föreslås pausas även 2023.

Regeringen föreslår även en ny drivmedelskompensation – ett direkt stöd på 1 000 kronor till alla som har bil. För bilägare som bor i utpekade gles- och landsbygdsområden blir engångsstödet på 1 500 kronor. Paketet innehåller också ett ökat anslag på 3,9 miljarder kronor i klimatbonus för de som köper främst elbilar."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/finansministern-har-presst...

Haha, så de som har mest pengar kommer alltså gynnas mest. För vilken normal familj har råd med nya elbilar? Nya bilar över huvud taget kanske man kan säga. Det är bara att titta på vilka som får dessa klimatbonusar. Det är inte dom som behöver dom i alla fall. Majoriteten välbetalda män som vill ha dyra leksaker.

Den här jävla regeringen som inte kan släppa det här med stimulanspaket och bidrag hit och dit. Sänk er jävla skatt och ta bort allt extra som kostar för att vi ska rädda klimatet. Håll er till EU-nivån. Sluta vara så jävla bror duktiga när skattebetalarna får stå för notan.

Jag hoppas att alla med hjärnan kvar kommer rösta bort den här clown-regeringen en gång för alla. Jag önskade att det vore val idag.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Märks att det är valår. Om vi satt i denna situation för tre år sen skulle ingenting hända. 1.30 kr rabatt och 1000 kr i helikopterpeng är väl ok. Undrar hur vanligt det är att en person i hushållet står på alla hushållets bilar, i de fallen kommer nog många skriva över bilar på andra personer i hushållet för att maximera bidraget.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blade80:

Haha, så de som har mest pengar kommer alltså gynnas mest. För vilken normal familj har råd med nya elbilar? Nya bilar över huvud taget kanske man kan säga. Det är bara att titta på vilka som får dessa klimatbonusar. Det är inte dom som behöver dom i alla fall. Majoriteten välbetalda män som vill ha dyra leksaker.

Den här jävla regeringen som inte kan släppa det här med stimulanspaket och bidrag hit och dit. Sänk er jävla skatt och ta bort allt extra som kostar för att vi ska rädda klimatet. Håll er till EU-nivån. Sluta vara så jävla bror duktiga när skattebetalarna får stå för notan.

Jag hoppas att alla med hjärnan kvar kommer rösta bort den här clown-regeringen en gång för alla. Jag önskade att det vore val idag.

Tycker stimulanspaketet är rätt bra. Skattesänkningen är inte särskilt stor men tycker ändå 1,7 totalt i skattesänkning är fullt rimligt, med tanke på de andra stöden som ges också.

Som du säger, alla har inte råd med en ny bil oavsett vilken det är. Det är bra att fler elbilar kommer ut på begagnatmarknaden genom klimatbonusen så att även de som inte har råd att köpa en ny elbil snart kan köpa elbil till ett rimligt pris begagnat.

Det är även skattebetalarna som får betala priset av att vara beroende av fossila drivmedel. Reduktionsplikten och elbilar minskar beroendet av fossilt och oljeländerna som är i kartell. Det bör vara i varje skattebetalares intresse att minska det beroendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Skattetryck är inte ett särskilt bra mått då det varierar beroende på hur olika länder ser på olika saker. Tyskarna har förhållandevis lågt skattetryck exempelvis för att sjukvården till stor del finansieras av i princip obligatoriska försäkringar snarare än via skatten. Då är det inte en del av skattetrycket. Ett annat problem är att en del länder inte tar ut någon skatt på exempelvis pensioner utan den är liksom redan avdragen, här är den inte det alltså blir vårt skattetryck högre även om vi i realiteten har exakt samma in och utbetalningar.

Marginalskatt är också ett något konstigt mått att använda. Vad spelar det för roll om någon som exempelvis tjänar en miljon eller en miljard i månaden får betala 50 eller 70 eller 90 procent skatt på en eventuell löneökning? Det säger inget om hur mycket denna personen betalar för "den första miljarden" liksom, och den säger inget om hur mycket du eller jag som inte tjänar löjliga summor får betala i skatt ens "på den sista hundralappen".

Näringslivets ekonomifakta är ju just en lobbyorganisation från svenskt näringsliv och inte något forskningsinstitut eller liknande, så det mesta de ger ut är ju ganska vinklat efter deras syften.

Du har rätt i att skattetryck, som många andra ekonomiska mätmetoder, måste sättas i rätt kontext, men när det kommer till Sverige tycker jag nog att det är ett ypperligt mått. På det ämnet tycker jag dessutom att det hade varit mycket bra om man döpte om arbetsgivaravgiften till arbetsgivarskatt också, för att göra det enklare för människor att förstå vart deras intjänade pengar försvinner.

Din invändning mot måttet av marginalskatt förstår jag dessvärre inte alls. Det är naturligtvis väldigt viktigt och betydande att mäta hur mycket av din nästa intjänade krona som statens klåfingriga politiker tar för sig av, oavsett inkomstnivå.

Skrivet av snajk:

[...] och hela världen håller ju på att vända lite från den här höger/nationalism/konservativa vågen som har varit på uppgång ett tag.

Från vad jag läser och tolkar av världens händelser så tycks det för mig vara precis raka motsatsen som gäller, och det tycker jag att vi skall vara glada för. Den suveräna nationalstaten har en mycket viktig roll att spela i det demokratiska idealet. Det är mycket tröttsamt att se vad jag anser vara de inkompetenta kleptomanerna för diverse internationella organisationer irra bort nationers hela BNP:n i bottenlösa och amoraliska finansiella hål.

Permalänk
Medlem

Då var Damberg i farten igen.
Kallar detta för kompensation.
Detta är ingen kompensation. Detta är att flytta skattepengar från A till B.

Hade det inte varit enklare att bara sänka skatten mer omfattande på el/drivmedel istället för att slussa en tusenlapp hit och dit för att det ska låta "som de gör något". Ursäkta men väldigt löjlig "kompensation". Man vill ju ens inte veta hur mycket stålar regeringen har dragit in sedan chockhöjningen av el och drivmedel började för det hade nog bara förlöjligat hela detta "stödpaket" ännu mer.

Permalänk
Medlem

Med en bil som går 7 mil om dagen ToR till jobbet så minskar min bensinräkning med 130kr om jag räknat rätt. VILKET JÄKLA SKÄMT!
Och dessutom i Juli!?!?

Och reseavdraget finns inget förslag på och det räknas börja gälla 2023. Vilket skämt.

Och nu sa dom att det där elbidraget är frivilligt från ELoperatörerenas sida!??!?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Hahaha så alla elbilsägare får 1000 kr i kompensation för höga diesel och bensinpriser?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Då var Damberg i farten igen.
Kallar detta för kompensation.
Detta är ingen kompensation. Detta är att flytta skattepengar från A till B.

Hade det inte varit enklare att bara sänka skatten mer omfattande på el/drivmedel istället för att slussa en tusenlapp hit och dit för att det ska låta "som de gör något". Ursäkta men väldigt löjlig "kompensation". Man vill ju ens inte veta hur mycket stålar regeringen har dragit in sedan chockhöjningen av el och drivmedel började för det hade nog bara förlöjligat hela detta "stödpaket" ännu mer.

Bara Vattenfall kommer betala ut mer än 30 miljarder till staten i år i ren vinst.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Hahaha så alla elbilsägare får 1000 kr i kompensation för höga diesel och bensinpriser?

Skrivet av ingenjören:

Bara Vattenfall kommer betala ut mer än 30 miljarder till staten i år i ren vinst.

Vart sägs detta? Länk?
Gärna inte Aftonbladet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BananaFace:

Med en bil som går 7 mil om dagen ToR till jobbet så minskar min bensinräkning med 130kr om jag räknat rätt. VILKET JÄKLA SKÄMT!
Och dessutom i Juli!?!?

Och reseavdraget finns inget förslag på och det räknas börja gälla 2023. Vilket skämt.

Och nu sa dom att det där elbidraget är frivilligt från ELoperatörerenas sida!??!?

Frivilligt har det ju alltid varit, regeringen var i diskussion med elnätsbolagen när det skulle införas och bad dom göra det. Inte tvingande. Har inte läst om något bolag som vägrat heller..

Skrivet av ingenjören:

Hahaha så alla elbilsägare får 1000 kr i kompensation för höga diesel och bensinpriser?

Om man väljer att tolka det så ja, sen kan man ju också tolka det som att många av dem blivit drabbade eller kommer bli drabbade av de extremt höga elpriserna.

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre att använda tusenlappen till att ytterligare sänka skatten? Finns ju säkert en hel del bilägare som kör lite eller inte alls, varför ska de kompenseras? Bättre att lägga kompensationen till dem som faktiskt behöver den som mest dvs genom att sänka skatten ännu mer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Och 1000kr per bil (men maximalt en bil per hushåll)

Finns det någon källa på det?
Inte sett något om vad som gäller om man har mer än en bil.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Finns det någon källa på det?
Inte sett något om vad som gäller om man har mer än en bil.

Damberg sa det i presskonferensen. 1 bil per person även om du har 3 bilar reggade på dig.

EDIT. iof Person eller hushåll kommer jag inte ihåg. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Finns det någon källa på det?
Inte sett något om vad som gäller om man har mer än en bil.

https://omni.se/14-miljarder-i-atgardspaket-sankt-drivmedelss...

Skriva över den ena bilen på sambon? kommer det att funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Hahaha så alla elbilsägare får 1000 kr i kompensation för höga diesel och bensinpriser?

Om du inte har sett det så har även elen gått upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vart sägs detta? Länk?
Gärna inte Aftonbladet.

Jag kom ihåg fel. Det var "bara" 23 miljarder

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Vore det inte bättre att använda tusenlappen till att ytterligare sänka skatten? Finns ju säkert en hel del bilägare som kör lite eller inte alls, varför ska de kompenseras? Bättre att lägga kompensationen till dem som faktiskt behöver den som mest dvs genom att sänka skatten ännu mer.

Jag skulle gissa att det handlar om att det finns många som nöjesåker och dessa vill staten ej främst sänka skatten för. Genom att ge alla bilägare en summa, så bidrar de mer till de som kör lite men måste.
Detta är självklart inte problemfritt. Jag tycker inte alls det är en bra ide, men jag gissar tanken är åt detta hållet.

Frågan är vad staten skulle göra? Öka reseavdraget. -Visst. Öka ersättning hur nära man bor matbutiker? Det sista kommer typ bli att alla pengar går till byråkrater som ska granska detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Om du inte har sett det så har även elen gått upp.

Jo men det löste ju staten med kompensation över en viss förbrukning el? 2000 kr per månad som ska betalas ut från april om jag förstått det rätt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jo men det löste ju staten med kompensation över en viss förbrukning el? 2000 kr per månad som ska betalas ut från april om jag förstått det rätt.

Javisst men når man inte upp till gränsen, vi värmer med ved t ex och använder ca 800kwh/mån till det fina priset av 3000kr, så får man inget alls. (och veden blir nu också mycket dyrare med höga dieselpriser, min bror jobbar i skogen, skogsmaskiner dricker många liter i timmen)

Bilen drar ändå 300kwh i månaden så det är ändå en högre kostnad.

Men jag tycker överlag att detta valfläsket känns ruttet. Se till att säkra energiförsörjningen istället för massa bidrag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Tycker stimulanspaketet är rätt bra. Skattesänkningen är inte särskilt stor men tycker ändå 1,7 totalt i skattesänkning är fullt rimligt, med tanke på de andra stöden som ges också.

Som du säger, alla har inte råd med en ny bil oavsett vilken det är. Det är bra att fler elbilar kommer ut på begagnatmarknaden genom klimatbonusen så att även de som inte har råd att köpa en ny elbil snart kan köpa elbil till ett rimligt pris begagnat.

Det är även skattebetalarna som får betala priset av att vara beroende av fossila drivmedel. Reduktionsplikten och elbilar minskar beroendet av fossilt och oljeländerna som är i kartell. Det bör vara i varje skattebetalares intresse att minska det beroendet.

Signalerna från politiken har dessutom varit tydliga i många år om minskat fossilberoende och som du säger, i en värld med ständigt stigande efterfrågan på olja finns det bara ytterligare skäl att försöka hitta andra drivmedel. Både som konsument och skattebetalare är ju ett minskat beroende fördelaktigt. Och som väl är sitter vi inte lika illa till som vi gjorde vid oljekrisen på 70-talet. Vi lärde oss en läxa där, åtminstonde.

Skrivet av ingenjören:

Jo men det löste ju staten med kompensation över en viss förbrukning el? 2000 kr per månad som ska betalas ut från april om jag förstått det rätt.

Menar du att elbilsägarna inte fick någon kompensation för hushållsel?

En fråga som jag funderar på är om den pausade BNP-justeringen av skattesatsen är gynnsam som prissänkare om vi skulle få ett år där BNP går ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Javisst men når man inte upp till gränsen, vi värmer med ved t ex och använder ca 800kwh/mån till det fina priset av 3000kr, så får man inget alls.

Varför skulle du inte få något? Elpriskompensationen som infördes för dec, jan och feb ger kompensation från en förbrukning på 700 kWh/mån.

https://www.regeringen.se/artiklar/2022/01/fragor-och-svar-el...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är väl okej kompensation även om jag inte förstår varför juni och inte 1a maj eller något närmare i tiden.
Blir faktiskt 1.30+0.50 kr sänkning då man sänker skatten i maj utöver 1.30 I juni.
1000 eller 1500 beroende på vart man bor, måste väl täcka för de flesta, denna tillfälliga ökning av drivmedelskostnad?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle gissa att det handlar om att det finns många som nöjesåker och dessa vill staten ej främst sänka skatten för. Genom att ge alla bilägare en summa, så bidrar de mer till de som kör lite men måste.
Detta är självklart inte problemfritt. Jag tycker inte alls det är en bra ide, men jag gissar tanken är åt detta hållet.

Frågan är vad staten skulle göra? Öka reseavdraget. -Visst. Öka ersättning hur nära man bor matbutiker? Det sista kommer typ bli att alla pengar går till byråkrater som ska granska detta.

Det vore ju typiskt staten att ha så lite koll att de tror att nöjesåkning skulle ha ens en procent av utsläppen. Men mest troligt är att de ser miljarderna rulla in hos skatteverket och knappt kan bärga sig att slösa bort dessa skattepengar på diverse onödiga projekt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tycker att det är väl okej kompensation även om jag inte förstår varför juni och inte 1a maj eller något närmare i tiden.
Blir faktiskt 1.30+0.50 kr sänkning då man sänker skatten i maj utöver 1.30 I juni.
1000 eller 1500 beroende på vart man bor, måste väl täcka för de flesta, denna tillfälliga ökning av drivmedelskostnad?

Journalisterna frågade varför just juni, och det var helt enkelt så snabbt som är praktiskt möjligt. Jag kan inte hela processen men ska ju bland annat röstas om det i riksdagen utgår jag ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

För vilken normal familj har råd med nya elbilar? Nya bilar över huvud taget kanske man kan säga. Det är bara att titta på vilka som får dessa klimatbonusar. Det är inte dom som behöver dom i alla fall. Majoriteten välbetalda män som vill ha dyra leksaker.

Har man bestämt att utbyte ska ske så är det enda sättet, se till att välbetalda män väljer rätt leksaker, för det är dessa leksaker som sedan dyker upp på andrahandsmarknaden och köps av som du säger "normala familjer". Eller hur menar du att utbytet ska gå till?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av tp0mzgz:

https://omni.se/14-miljarder-i-atgardspaket-sankt-drivmedelss...

Skriva över den ena bilen på sambon? kommer det att funka

Tack, hade läst den med missade texten på bilden där det stod en bil per person.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."