Grafikkort i Sverige fortfarande långt från riktpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Lite så är det ju. Det var "coolt" att se Cyberpunk med DLSS och RTX för första gången på mitt 3060 Ti, men egentligen är det mest marknadsföring. Spelet är nästan lika snyggt utan ray tracing och det ändrar inte att det bara är ett skitigare GTA 5 i futuristisk miljö.
Finns typ 3 spel som jag spelar som stödjer DLSS varav bara ett (Cyberpunk) egentligen behöver det för att hålla bra prestanda.

Jag kunde inte få RT att funka väl på mitt 2080S vid release men körde ca 20h till senare med ett 3090 och bortsett från att kunna se vid närmare titt att RT är tekniskt bättre så är det ingen skillnad i gameplay precis - man måste liksom stanna och titta för att känna av det.

Spenderade nyligen en hel del tid i dying light 2 undersökande det hela och även dör känner jag att det är verkligen är diskret i faktiskt gameplay, utöver att man känner det på FPS.

Dock taggad för Stalker 2 - vad jag minns så skulle det av alla spel vara perfekt för RT.

Om det någonsin kommer till nivån av att RT "just works" där utvecklarna inte behöver implementera något annat gällande lighting och spelare inte behöver oroa sig för prestanda utan bara köra, då blir det väl fint.

Skrivet av Sveklockarn:

Vilket bolag har drivit och levererat innovationerna på GPU-marknaden i över tio år, och kontinuerligt släppt dem i god tid före det andra bolaget?

Hmm, är detta en kuggfråga?

Låt oss se. Kan det vara Qualcomm?????

Tror du missförstår min post som folk tenderar att göra - jag gillar Nvidias GPUs, jag gillar generellt deras utveckling, jag gillar inte deras kultbyggande. Jag gillar inte kultbyggande form AMD eller Intel heller men som tur är finns det färre av dess fanatiker häromkring.

Jag väntar fortfarande på att se något mind-blowing kommit ur RTX, på de sex RTX kort jag haft har jag då inte sett det än, alltså är min åsikt att bäst prestanda för pengarna fortfarande är vad som spelar roll.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Priserna är fortfarande på nivå där det kommer ta död på hobbyn. Alla spelintresserade som inte kan lägga en månadslön på en ny dator kommer gå över till konsoler.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll att jag faktiskt har råd att betala dessa priser, jag vägrar göra det eftersom priserna är fullständigt hutlösa. Inte en chans att jag kommer sponsra företag med dessa priser och på något sätt legitimera den situation som uppstått.

Även om priserna går ner inom ett år eller två så är jag rädd för att man kommer utnyttja situationen till att lägga priserna mycket högre ändå under lång tid framöver.

Nej, jag sitter fortfarande med ett 1070 och jag kan spela alla spel ändå i 3440x1440, även om jag får dra ned på grafikinställningarna i vissa grafiskt intensiva spel. I övrigt går det bra att spela mindre krävande spel så länge. Jag kan hålla ut i ett par år till om så behövs. Känns inte som det är någon idé att köpa ett kort ur nuvarande generation ändå längre även om priserna hade kommit ner.

Permalänk
Medlem

beror på putinpriser och råoljan

Permalänk
Skrivet av padinni:

Jag klarar mig fortfarande bra på GTX 1080, får 60FPS även i max på dem flesta nya spel.
Jag förstår inte varför man skulle behöva ett bättre kort för gaming?

Man spelar ju ändå inte på högsta grafiken i competitive, det är bara dumt.
Det är väl isåfall något enstaka dåligt optimerat single-player spel som skulle kräva det.

När jag märker att det laggar eller att jag får FPS-drop då kanske jag överväger att köpa nytt, men hoppas att klara mig minst 3 år till!

Du kanske kör i 1080? Många spelar idag i 4K-upplösning på sin TV vilket kräver betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Hmm, är detta en kuggfråga?

Låt oss se. Kan det vara Qualcomm?????

Tror du missförstår min post som folk tenderar att göra - jag gillar Nvidias GPUs, jag gillar generellt deras utveckling, jag gillar inte deras kultbyggande. Jag gillar inte kultbyggande form AMD eller Intel heller men som tur är finns det färre av dess fanatiker häromkring.

Jag väntar fortfarande på att se något mind-blowing kommit ur RTX, på de sex RTX kort jag haft har jag då inte sett det än, alltså är min åsikt att bäst prestanda för pengarna fortfarande är vad som spelar roll.

Jag har visserligen hängt med Nvidia sen tidigt 2000-tal, i både bra och dåliga tider, men det handlar inte om en viss logotyp utan om en designfilosofi runt produkterna. Nu är ju RTX bara ett av de sentida tillskotten, men jag förstår att folk är benägna att hoppa på oprövade Nvidia-tåg med tanke på hur det sett ut under lång tid, där Nvidia är först med att ta fram nya, fungerande, teknologier.

G-Sync är ju t.ex. utan konkurrens det bästa som hänt för gaming ur mitt personliga perspektiv, något som tog åratal för AMD att ens komma i närheten av. Där är det fortfarande samma problem som med sunktekniken [sic!] G-Sync Compatible, att man lämnar över kontrollen över en viss funktionalitet till en godtycklig skärmtillverkares goda vilja att implementera standarden korrekt.

Jag håller inte med om att Nvidias rykte bygger på någon kult, utan snarare en lång rad lyckade sjösättningar av ny teknologi, som sedermera kommit att bli standarden man jämför andra emot. Där finns ju ett starkt samband med respektive bolags R&D-budget naturligtvis, vilket många tycks ha svårt att greppa. Nvidias R&D-budget gick om hela AMD redan 2013, och har stadit ökat gapet mellan dem även sedan AMD ökade sin budget rejält under 2021, och med tanke på att Nvidia nästan har dubbla budgeten nu så kan man kanske inte förvänta sig att GPU-miraklet många AMD-fantaster till synes ständigt verkar gå och vänta på inträffar någon gång snart.

Permalänk
Medlem

När jag köpte mitt 3090 för msrp vid lanseringsdagen tyckte jag själv att jag var dum i huvudet, såhär i efterhand var det kanske inte så jäkla dumt direkt, Lovelace ser ut att vara annalkande senare i år så det kanske kan skaka om lite, likaså Intels gpu'er och AMDs nysläpp senare i höst. Det behövs onekligen lägre & vettigare priser än vad vi har nu i branschen, skulle rekommendera min bror ett kort men det blev ett råd att avvakta lite mer jordnära priser, om det sen blir på nya gen kort eller dessa det återstår att se...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

När ett xx80 Ti kostar 10-12K
När ett xx80 kostar 7-8K
När ett xx70 kostar 5-6
När ett xx60 kostar 2-3K

Då är jag intresserad.

på release kanske, men borde gå ner i pris efter lansering också.. minns 1060 för 1,5-2 och 1070 för runt 4.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Jag klarar mig fortfarande bra på GTX 1080, får 60FPS även i max på dem flesta nya spel.
Jag förstår inte varför man skulle behöva ett bättre kort för gaming?

Man spelar ju ändå inte på högsta grafiken i competitive, det är bara dumt.
Det är väl isåfall något enstaka dåligt optimerat single-player spel som skulle kräva det.

När jag märker att det laggar eller att jag får FPS-drop då kanske jag överväger att köpa nytt, men hoppas att klara mig minst 3 år till!

För man kanske vill ha 144fps?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Jag kunde inte få RT att funka väl på mitt 2080S vid release men körde ca 20h till senare med ett 3090 och bortsett från att kunna se vid närmare titt att RT är tekniskt bättre så är det ingen skillnad i gameplay precis - man måste liksom stanna och titta för att känna av det.

Spenderade nyligen en hel del tid i dying light 2 undersökande det hela och även dör känner jag att det är verkligen är diskret i faktiskt gameplay, utöver att man känner det på FPS.

Dock taggad för Stalker 2 - vad jag minns så skulle det av alla spel vara perfekt för RT.

Om det någonsin kommer till nivån av att RT "just works" där utvecklarna inte behöver implementera något annat gällande lighting och spelare inte behöver oroa sig för prestanda utan bara köra, då blir det väl fint.

Hmm, är detta en kuggfråga?

Låt oss se. Kan det vara Qualcomm?????

Tror du missförstår min post som folk tenderar att göra - jag gillar Nvidias GPUs, jag gillar generellt deras utveckling, jag gillar inte deras kultbyggande. Jag gillar inte kultbyggande form AMD eller Intel heller men som tur är finns det färre av dess fanatiker häromkring.

Jag väntar fortfarande på att se något mind-blowing kommit ur RTX, på de sex RTX kort jag haft har jag då inte sett det än, alltså är min åsikt att bäst prestanda för pengarna fortfarande är vad som spelar roll.

Stalker 2 kan du glömma på ett bra tag pga kriget.

Permalänk
Medlem

Håller priserna i sig till nästa generation kommer jag nog behålla 2080S i dator gå över till konsol när pro modellerna kommer.

Permalänk
Medlem

Skriver som jag skrivit tidigare. När man kan få ett 6900xt för 10k så kan vi börja prata. Ju nu är det bara löjligt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ovärt även om det kommer ner till msrp. Nästa generation ftw!

Skönt att det fortfarande finns positiva själar där ute
Jag har inga förhoppningar om att det av någon anledning skulle vara lägre efterfrågan på nästa generation, snarare tvärt om. Det skulle innebära helt sanslöst höga priser om man vill få tag på nästa generation, om man inte löst bristen tills dess dvs.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.