DuckDuckGo prioriterar ner ryska träffar kopplade till disinformation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag tror du har missuppfattat något, vi har inte censur i Sverige. Vi har mängder med fri media och ganska få som följer med vad som sägs i SVT & SR. Återigen, när det gäller fakta finns inga två sidor, om rysk media publicerar rena lögner är det inte en annan sida av myntet, det är desinformation och lögner och skall behandlas som så.

Vad har SVT och SR att tjäna på att vilseleda svenska folket? Är det illuminati som som ligger bakom eller "globalisterna"? Den här propagandan var också framgångsrik när det gällde att övertala folk att judarna var farliga. Konspirationsteorier har ofta mycket mörka avsikter och specifikt att vilseleda folk.

Allt ska tålas att granskas och ifrågasättas. Om man utestänger webbsidor så innebär detta att man vill dölja något och då kommer följdfrågan varför. Hur vet man att det enbart är lögner i rysk media men inga lögner i svensk media? Man vill ju kunna se detta själv utan att storebror ska säga vad man får se eller inte.

Om man inte tror SVT och liknande har censur så är man blind. Man kan ställa frågor i deras nyhetskanaler. Aldrig någonsin har de publicerat något med kritik mot vacciner och coronarestriktioner exempelvis trots att jag skickat in hundratals fullt befogade frågor. Tror inte en sekund på "vi hinner inte med att svara" när just dessa typer av inlägg aldrig publicerats. De censurerar det som går mot uppdragsgivarens agenda, d.v.s. statsmakten. När man sett detta inom detta ämne hur ska man då kunna lita på dem i andra ämnen? De säger sig vara opartiska men är det inte i praktiken.

Sedan sätter sociala medier in sin censur. Sökmotorer, internetleverantörer, och så vidare. Vi riskerar få det likadant som i Ryssland och Kina om vi inte ifrågasätter varför censuren finns.

"Vi har ingen censur i Sverige":
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/intensiv-start-for-ny-mynd...

https://www.msb.se/sv/aktuellt/pagaende-handelser-och-insatse...

Det de kallar "vilseledande information" är åsikter och fakta som censureras eftersom det inte följer agendan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

The Great Firewall of Sweden / Europe / NATO. En fördel nu är att vi kan i alla fall vara ärliga och sluta med de löjliga anspråken om att vi har yttrandefrihet och pressfrihet i Sverige och västerländska länder. Inte för jag brukar läsa RT English eller deras amerikanska motsvarighet VOA (Voice Of America) särskilt ofta men man får väl använda VPN precis som i Kina och Ryssland då för att få en fullständig uppfattning om världen om man inte vill missa de världsnyheter som västerländsk media väljer att inte täcka av olika anledningar och kunna läsa USA-kritiska journalister.

Två fel gör inte ett rätt är ett argumentationsfel med avseende på relevans ("Two wrongs don't make a right", "fallacy of relevance"). Det är fortfarande fel med censur i Sverige oavsett hur mycket andra länder censurerar just nu eller har gjort det i historien. Visserligen har censuren och propagandan i väst haft en lite mjukare karaktär men det är fortfarande olika former av censur och propaganda.

Jag tycker om Michael Parentis citat om västerländska journalister som anser att de inte censureras eller självcensurerar och får anställning hos nyhetssidor och får skriva artiklar som publiceras och distribueras till den stora massan.

"You say what you like, because they like what you say."

"You don't know you're wearing a leash if you sit by the peg all day."

"Du säger det du tycker därför de gillar vad du säger."

"Du vet inte att du har på ett koppel på dig om du sitter vid pinnen hela dagen."

Det är inte en tillfällighet att stora mediabolag och sociala mediebolag ägs av stora företag och miljardärer som Murdoch, Jeff Bezos och Mark Zuckerberg.

Du gör två fel här.
1. Du ljuger och påstår att vi har censur, det har vi inte.
2. Yttrandefriheten är inte talets anarki, den är reglerad precis som allt annat.
Sist gör du den roliga logikslutsatsen att man man startar och driver ett företag till framgång blir man rik. Den säger mer om hur du är hjärntvättad än att det är något verkligt fel.

Man får inte uppvigla/anstifta till brott, förtala människor eller på annat sätt utsätta människor för fara baserat på lögner. Svensk press är självreglerad numer och det är såklart problematiskt att pressombudsmannen inte finns kvar men det var där det enligt dig censurerades, när press/media skrev felaktigheter var de tvungna att skriva en rättelse, det är inte censur. Det finns massor där helt enkelt det man säger är ett brott, bara för att man säger saker är det inte undantaget all annan lagstiftning. Jag vet inte varför din DNS blockerar rt.com men kanske en följd av sanktionerna mot Ryssland.

Sist måste jag hålla med om att självcensur är ett problem och det syns exempelvis när Svenska journalister påstår att de inte förstår vad Putin menar med att av-nazifiera Ukraina. Antar att det är för krångligt att förklara att han skiter i nationalism och nazism eftersom han själv är värsta sorten och av-nazifiering bara är ett svepskäl.

Svensk media styrs inte av regeringen, regeringen kan inte straffa eller bötfälla media. RT.com står helt under kontroll av Kreml.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Aldrig någonsin har de publicerat något med kritik mot vacciner och coronarestriktioner exempelvis trots att jag skickat in hundratals fullt befogade frågor. Tror inte en sekund på "vi hinner inte med att svara" när just dessa typer av inlägg aldrig publicerats.

Jag bara utgår ifrån att du inte är immunolog eller på annat sätt involverad i forskning kring virus och vaccin. Att du inte förstår varför inte SVT svarar varenda tomte och troll som tror att de vet saker som experterna inte redan sagt är både tragiskt och komiskt.

Din inställning är ju pudelns kärna till varför desinformation är ett allvarligt hot mot demokratin. I förlängningen ifrågasätter du valmyndigheten baserat på manipulerad data, sedan åker du till riksdagen med din högaffel och försöker tränga dig in för att själv deklarera vilka som är invalda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Allt ska tålas att granskas och ifrågasättas. Om man utestänger webbsidor så innebär detta att man vill dölja något och då kommer följdfrågan varför. Hur vet man att det enbart är lögner i rysk media men inga lögner i svensk media? Man vill ju kunna se detta själv utan att storebror ska säga vad man får se eller inte.

Om man inte tror SVT och liknande har censur så är man blind. Man kan ställa frågor i deras nyhetskanaler. Aldrig någonsin har de publicerat något med kritik mot vacciner och coronarestriktioner exempelvis trots att jag skickat in hundratals fullt befogade frågor. Tror inte en sekund på "vi hinner inte med att svara" när just dessa typer av inlägg aldrig publicerats. De censurerar det som går mot uppdragsgivarens agenda, d.v.s. statsmakten. När man sett detta inom detta ämne hur ska man då kunna lita på dem i andra ämnen? De säger sig vara opartiska men är det inte i praktiken.

Sedan sätter sociala medier in sin censur. Sökmotorer, internetleverantörer, och så vidare. Vi riskerar få det likadant som i Ryssland och Kina om vi inte ifrågasätter varför censuren finns.

"Vi har ingen censur i Sverige":
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/intensiv-start-for-ny-mynd...

https://www.msb.se/sv/aktuellt/pagaende-handelser-och-insatse...

Det de kallar "vilseledande information" är åsikter och fakta som censureras eftersom det inte följer agendan.

Jag tycker personligen att du missbrukar ordet "censur" när du tycks påstå att censur finns i Sverige eftersom du knappast har haft någon från SÄPO som knackat på din dörr dagen efter du kritiserat nuvarande statsskick i Sverige. Vad tror du händer när du gör detta i Nordkorea, Kina, och troligen snart i Ryssland?

När senast exempelvis blev ett svenskt företag tvingat att censurera något - på uppdrag åt Sveriges nuvarande statsskick - för att det var kritiskt mot nuvarande statsskick i Sverige? Faktum att vi fortfarande kan diskutera detta på nätet utan att någon knackar på våra dörrar dagen efter och säger, "Nästa gång du skriver det där på nätet så kommer jag inte vara ensam nästan gång jag knackar på" visar på hur bortskämda vi faktiskt är vad gäller yttrandefriheten.

Att det sedan pågår "häxjakter" på sociala medier och även i mainstream media till och från är illa och sorgligt, och samtidigt bagateller till skillnad från vad som händer i länder där censuren är så hård att du knappat känner till vilka som "helt plötsligt försvinner". Det enda du får höra från dessa länder är "hur fantastiska de är och hur västerländsk demokrati är ondskan själv".

Med andra ord: DDG gör helt rätt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

EU skriver väl aldrig detaljerad teknisk information utan vagt formulerad "legalesiska", så det är väl det senare du får räkna med.

Såvitt jag vet så är det operatörers (inte bara svenska) tolkning av hur man konkret implementerar:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELE...
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELE...

"It shall be prohibited for operators to broadcast, or to enable, facilitate or otherwise contribute to broadcast, any content by the legal persons, entities or bodies listed in Annex IX, including through transmission or distribution by any means such as cable, satellite, IP-TV, internet service providers, internet video-sharing platforms or applications, whether new or pre-installed.

...

RT – Russia Today English
RT – Russia Today UK
RT – Russia Today Germany
RT – Russia Today France
RT – Russia Today Spanish
Sputnik"

Skrivet av Bagarbosse:

Okej, tack! Jag ser då inte ens att www.rt.com nämns där, jag tolkar det som att operatörerna godtyckligt själva valt att införa censuren. Pluspoäng för Bahnhof igen. Vidrigt gjort av andra operatörer tycker jag.

Nu ska jag inte säga att jag vet med säkerhet att tolkningen stämmer med avsikten eller att denna specifika tekniska implementation är "rätt sätt", men just detta fullständiga oförstående till tolkningen känns faktiskt orimligt (framstår som spelat, vilket knappast hjälper att föra diskussionen framåt).

Det är väl snarast att det i så fall bör finnas något tydligt identifierbart i detaljerna kring detta som skulle öppna för en annan tolkning, inte bara att exakt "rt.com" inte står i texten, bara en handfull RT-varianter vars juridiska personer pekas ut, så den enda möjligheten är att "operatörerna godtyckligt själva valt att införa censuren".

En sak jag ser är det inledande ordvalet "broadcast", vilket dock sedan följs av "including through transmission or distribution by any means" (och även uttryckligen nämner internetleverantörer). Man skulle kunna argumentera att det snarare är TV-sändningar som avsetts i första hand när det pratas om "broadcast", dock finns ju dessa även tillgängliga på webbsajten vilket kanske gör det till en ickefråga, men det pratas ju också om "any content by the legal persons, entities or bodies".

En annan är väl om du har mer koll på hur RT är strukturerat och att de fem RT-namnen i listan på något för mig högst osannolikt sätt inte har någon koppling till innehållet på webbsajten eller annat innehåll som domännamnet faciliterar tillgång till (inklusive TV-strömmen då antar jag, se ovan?).

Ytterligare en variant är väl om man kan ogiltigförklara alltihopa helt oavsett om avsikten var denna eller ej, t.ex. om blockerandet visar sig stå i konflikt med grundlagen i åtminstone vissa av EUs medlemsländer och därför inte går att applicera där.

Men jag är varken jurist eller särskilt insatt i hur denna typ av formuleringar normalt skall tolkas.
Jag är förstås inte heller säker på att de där två dokumenten är det enda leverantörerna gått på, men när jag först såg frågan uppmärksammas för nästan en vecka sedan så var det iaf just de där dokumenten det hänvisades till. I det fallet gällde diskussionen dock inte svenska internetleverantörer utan bland annat nederländska, om jag minns rätt. (I ett lite liknande sammanhang, där tekniker inte gillade juristernas tolkning)

Med allt det sagt upplever jag just valet av att bara blockera i DNS som att det snarast indikerar att det faller i kategorin "vi gör det för att vi är tvungna, inte för att vi vill hålla på med detta".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Goedendag:

Det behövs inga digitala påverkningskampanjer för att komma till insikten att massmedia och sociala medier i väst domineras av åsikter som gynnar de rika och stora företag. De har råd att betala för distribution och reklam. De åsikter de inte tycker om distribueras inte eller förstärks inte. Plattformar på internet som har monopol eller oligopol ägs av stora företag som bestämmer vad som visas eller inte visas. Det är inte ett särskilt demokratiskt system tycker jag.

Det är lättare att diskutera censur med någon från Kina eller Ryssland som erkänner att censur existerar än med någon som envisas med att det inte existerar i deras land därför att de tekniskt sett har massa rättigheter enligt någon lag vars anda inte efterföljs av de styrande.

Jag kallade det NATO därför Svenska internetleverantörer blockerar RT.com och Sverige är en del av EU och Norden som båda har väldigt många medlemmar som tillhör NATO. Sverige är också en NATO-partner och samarbetar med amerikansk och EUs underrättelsetjänster och militärer. Jag tycker vi är ganska välintegrerade i både EU och NATO så därför tyckte jag det passade som ett bra namn för den nya brandväggen mellan delar av väst och övriga världen.

Om DDG låg i Ryssland och nedprioriterade Amerikansk desinformation och Ryska internetleverantörer blockerade VOA, BBC, CNN, osv., vilket jag tror dom redan gör, skulle jag kalla det för The Great Firewall of Russia / CSTO (Collective Security Treaty Organization) / SCO (Shanghai Cooperation Organisation).

Om de nu "rika storföretagen" till synes tycks kunna kontrollera världen eftersom "follow the money", varför har inte Putin stoppats ännu? Vad tjänar exempelvis Amazon, Coca Cola, Donken, med mera, på att inte kunna fortsätta sälja till Ryssland? Och hur kommer det sig att det har kommit ut massa "bad press" för olika storföretag såsom sexuella trakasserier hos Activision Blizzard (mångmiljardbolag) eller flaskpissande anställda från Amazon (också mångmiljardbolag) vilket dessutom är nyheter skrivna av journalister med tydliga namn som INTE "helt plötsligt har försvunnit" efter artiklarnas publiceringar?

Jag kommer åt rt.com via Bahnhof men inte rt.ru (kanske Ryssland som blockerat Sverige) men det är inget jag hurrar över. Att vissa svenska ISP blockerar vissa ryska sidor är upp till dem och är knappast på uppdrag åt nuvarande statsskick i Sverige eller på uppdrag åt NATO/"valfri aktör som styr världen (men ändå inte vill stoppa Putin?)". Hade det varit fallet så hade vi fått reda på det till skillnad från länder där det faktiskt råder den censurnivå jag personligen tolkar som att du försöker antyda också råder i Sverige vilket det inte gör.

Med andra ord: DDG gör helt rätt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Citat:

DuckDuckGo has little control over its search results because they are provided by Microsoft’s Bing, which announced that it would follow the European Union’s order to restrict access to the Russian state news agencies RT and Sputnik.

https://www.nytimes.com/2022/03/11/technology/duckduckgo-russ... så de verkar inte göra så mycket själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Jag tror inte det där är hela sanningen. DuckDuckGo hämtar en stor del av sökresultaten från Bing men använder även många andra källor, och sen gör de sin egen bedömning över vilka sidor som är mest relevanta. De rankar t.ex. sidor de bedömmer hålla låg kvalité och sidor med mycket reklam lägre.

Så ja, att Bing returnerar färre sidor relaterade till disinformation kommer ju så klart påverka DuckDuckGo indirekt. Men baserat på vad DuckDuckGo har sagt så verkar det ju även som att de själva också väljer att ranka såna sidor lägre. De har ju t.ex. "pausat" sitt samarbete med Yandex p.g.a. kriget i Ukraina.

Permalänk
Medlem

Två allmänna funderingar
Desinformation på svenska, på engelska disinformation.

Ni som använder ordet censur, ni har väl aldrig anmält er till Nix och använder en emailleverantör som garanterat släpper igenom all scam/phishing/spam, som ni dessutom läser för att inte riskera självcensur? Ni låter de som ringer till er prata klart och avfärdar inte scams? Risken för censur känns ju överhängande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Två allmänna funderingar
Desinformation på svenska, på engelska disinformation.

Ni som använder ordet censur, ni har väl aldrig anmält er till Nix och använder en emailleverantör som garanterat släpper igenom all scam/phishing/spam, som ni dessutom läser för att inte riskera självcensur? Ni låter de som ringer till er prata klart och avfärdar inte scams? Risken för censur känns ju överhängande.

Det jag är nyfiken på är vad alla dessa personer som tycks vara 100% emot all form av censur har för bakomliggande icke-angivna premisser till sina åsikter kring censur. Finns det möjligen en (ir)rationell oro om att deras åsikter någon gång i framtiden sådana fall skulle kunna censureras? Tror de på slippery slope ska hända med censur? Dvs., lite censureras först och sedan allt med tiden?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

intressant.. jag har nu också verifierat via en annan anslutning att Bahnhof inte blockar. Bra där.

Ja det verkar vara någon sorts "dns-block" som telia+telenor sysslar med.

så här ser det ut för mig : https://imgur.com/a/rdlj2uz

Någon som kan se ifall tele2/comhem kör Putin-varianten och avgör vilken info du bör ha tillgång till?

Comhem, funkar att komma fram till RT.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Rankning av pressfriheten i världen av Reportrar utan gränser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Rankning av pressfriheten i världen av Reportrar utan gränser.https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/Press_freedom_2021.svg

Är ju en ganska stort orange block som kommer ändra färg framöver och det blir inte åt det blåa hållet. :-/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Comhem, funkar att komma fram till RT.

Okej, konstigt. En vän som har tele2/comviq säger att det inte fungerar. Står även bland annat här att det inte fungerar. https://morgonposten.se/2022/03/13/post-och-telestyrelsen-beo...

Du kanske kör med vpn eller har bytt dns i din enhet eller router?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Den här missuppfattningen är just den som eroderar ut vår demokrati, vad som tusentals amerikaner att försöka begå en statskupp. Människor som är lekmän ifrågasätter de med livslång erfarenhet och utbildning i specialområden. Samma sak med miljön, folk vägrar erkänna att deras privata konsumption och framförallt bilism är en bidragande orsak, så man vill hitta alternativ fakta, styra bort fokus (skylla på Kina/USA/Ryssland etc).

Vi svenskar tror vi är så jävla mycket bättre än alla andra, det är sjukt pinsamt. Vi ser alla andras fel på deras självbild men är komplett blinda för vår egen.

Vetenskap är gjord för att ifrågasättas, får den inte göra det blir det en dogm. Specialister har all möjlighet att svara på frågor och kritik på de resultat de har kommit fram till och de beslut som dessa resultat leder till, det är deras jobb att göra sig förstådda för vanliga personer och "lekmän". Både när det gäller vaccin och klimat har de, eller media, valt att inte göra det utan istället stämplar man de som ifrågasätter besluten som "antivaxxare" eller "klimatförnekare". Om det är något som eroderar "vår demokrati" eller folks tillit till stat och media så är det detta beteendet och det är självförvållat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blad:

Vetenskap är gjord för att ifrågasättas, får den inte göra det blir det en dogm. Specialister har all möjlighet att svara på frågor och kritik på de resultat de har kommit fram till och de beslut som dessa resultat leder till, det är deras jobb att göra sig förstådda för vanliga personer och "lekmän". Både när det gäller vaccin och klimat har de, eller media, valt att inte göra det utan istället stämplar man de som ifrågasätter besluten som "antivaxxare" eller "klimatförnekare". Om det är något som eroderar "vår demokrati" eller folks tillit till stat och media så är det detta beteendet och det är självförvållat.

Problemet är inte att folk ställer frågor, problemet är att folk påstår att forskarna ljuger eller har en agenda. Dessa personer är inte de vassaste knivarna i lådan, vissa har såklart en egen agenda som när BP myntade uttrycket "Carbon Footprint".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Okej, konstigt. En vän som har tele2/comviq säger att det inte fungerar. Står även bland annat här att det inte fungerar. https://morgonposten.se/2022/03/13/post-och-telestyrelsen-beo...

Du kanske kör med vpn eller har bytt dns i din enhet eller router?

Jag har nog bytt DNS i routern, det var länge sen jag satte upp den men det hör väl till geekens nummer 1 saker att göra. Hursomhelst så sitter jag på comhem och kommer fram. Kör öppet från CHs kabelmodem/router till min egen fö.

Att använda ens ISP DNS är väl lika begåvat som att använda deras mejltjänst?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Rankning av pressfriheten i världen av Reportrar utan gränser.https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/Press_freedom_2021.svg

Jag hittade den här på RT. Så jag tror det är bäst att vi båda accepterar att sanningen ligger någonstans mittemellan vad Reportar utan gränser hävdar och vad Ryssland hävdar. Allt annat vore att förtrycka andras åsikter. Och censurera fakta.

Edit: Vill också påpeka att det helt klart inte är rysk propaganda eller desinformation då både Krim och Donbas tillhör Ukraina på bilden. Så bilden är helt genuin sanning och inte alls ryskvänlig på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Yttrandefrihet är inte alls samma sak som en skyldighet för sökmotorer att publicera och lyfta upp vem som helsts smörja. Tvärtom är det yttrandefrihet att en sökmotor får ranka sina resultat enligt exakt vilka premisser de själva vill ranka dem.

Det handlar om att de som Internets grindvakter svikit vårt förtroende för dem att presentera efterfrågad information till oss på så opartiska grunder som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag hittade den här på RT. Så jag tror det är bäst att vi båda accepterar att sanningen ligger någonstans mittemellan vad Reportar utan gränser hävdar och vad Ryssland hävdar. Allt annat vore att förtrycka andras åsikter. Och censurera fakta.

https://i.ibb.co/612CmT0/fixed.png

Edit: Vill också påpeka att det helt klart inte är rysk propaganda eller desinformation då både Krim och Donbas tillhör Ukraina på bilden. Så bilden är helt genuin sanning och inte alls ryskvänlig på något sätt.

Svårt att veta om det är ironi eller allvar...

Permalänk
Medlem

45 år senare, mer aktuell än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Svårt att veta om det är ironi eller allvar...

Ja du. Blev kontaktad av något som börjar på S (kan vara Säpo, Sweclockers, SVT, staten, eller något annat) någon millisekund efter att jag postade inlägget och tvingad att lägga till ett i slutet av inlägget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Problemet är inte att folk ställer frågor, problemet är att folk påstår att forskarna ljuger eller har en agenda. Dessa personer är inte de vassaste knivarna i lådan, vissa har såklart en egen agenda som när BP myntade uttrycket "Carbon Footprint".

Oärlig forskning har alltid varit ett problem i vetenskapsvärlden och detta har inte förändrats. Det finns en anledning till varför det första man lär sig när man ska studera vetenskapliga texter är att kontrollera om någon av de involverade, speciellt de som finansierar undersökningen, kan ha en anslutning till någon eller något som kan gynnas av resultatet.
När man inte kan kritisera vetenskap inom vissa grenar utan att bli demoniserad i media och samtidigt riskera att förlora sitt jobb, eller åtminstone förmågan att söka anslag till framtida forskning, har man förkastat de vetenskapliga principerna till fördel för vad som då blir en ideologi. Detta har vi sett i relation till både covid och klimatfrågan. Det betyder inte att forskarna i sig själva nödvändigtvis ljuger eller har en personlig agenda, men det innebär att man endast låter forskare med vissa resultat komma till tals vilket för mig ser mycket ut som en agenda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Fakta är fakta, det finns inte alternativa fakta. När någon framställer något som om det vore fakta som är falskt måste man stävja spridning av lögnen eftersom så många idag resonerar som du här, som om det fanns alternativa fakta.

På 80 och 90 talet var low fat bäst och socker harmlöst.

Fram till runt 2015 var mättat fett farligt och omättat fett från fröoljor bäst.

Det finns såklart många fler exempel på "fakta" som egentligen helt enkelt är fejk. Det måste få vara upp till allmänheten att avgöra vad som är sant. Det går INTE att lita på vare sig myndigheter, politiker eller privata bolag. De ljuger exakt så mycket de kan komma undan med, allihopa.

Nej, inga röster (förutom de som uppmanar till direkt fysiskt våld) ska tystas.

De som förespråkar censur och litar på att staten, google eller whatever inte ska utnyttja situationen, tror jag är fatalt naiva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bagarbosse:

Nu har https://www.rt.com (rysk nyhetssajt) blivit bannad av svenska internetoperatörer också. Jag kan bekräfta att sidan inte går att nå via telia eller telenor (via utländsk vpn fungerar det att komma fram). Fungerar det för någon av er via annan svensk operatör?

Hur går det för någon som har frihetskämparna Bahnhof, kommer ni fram?

Vad smidigt att dom bestämmer vilken information jag kan ta del av, precis som Putin gör.

Man borde stänga av Nordfronts hemsida också, dom är ju nazister.
Statsministern och andra ledande politiker har berättat att SD är högerextremister, så varför inte stänga deras hemsida? Svt tog ju även avstånd från dom. Det säger väl allt!
KD vill ju begränsa friheten för alla kvinnor, förbjuda abort. Det är ju vedervärdigt. Varför tillåts deras hemsida?

Förstår ni vart detta bär?

Funkar fortfarande med Tele2 mobil

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blad:

Detta har vi sett i relation till både covid och klimatfrågan.

Har vi? Har du några trovärdiga källor som påstår det? Gärna separata källor för COVID och klimatfrågan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har vi? Har du några trovärdiga källor som påstår det? Gärna separata källor för COVID och klimatfrågan.

Godtar du en youtube-video?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Blad:

Vetenskap är gjord för att ifrågasättas, får den inte göra det blir det en dogm. Specialister har all möjlighet att svara på frågor och kritik på de resultat de har kommit fram till och de beslut som dessa resultat leder till, det är deras jobb att göra sig förstådda för vanliga personer och "lekmän". Både när det gäller vaccin och klimat har de, eller media, valt att inte göra det utan istället stämplar man de som ifrågasätter besluten som "antivaxxare" eller "klimatförnekare". Om det är något som eroderar "vår demokrati" eller folks tillit till stat och media så är det detta beteendet och det är självförvållat.

Du börjar med en relevant poäng, halkar in på ett falskt sidospår och hela resonemanget slutar i ren smörja.
Det är inte "deras jobb att göra sig förstådda för vanliga personer och 'lekmän'". Det är ditt jobb att lära dig tillräckligt mycket för att förstå vad som sägs innan du kan ifrågasätta eller ställa djuplodande frågor. När dina ifrågasättanden grundar sig i okunskap, missuppfattningar eller bristande förståelse ka en konstruktiv dialog aldrig uppstå, vilket naturligtvis är avsikten med detta "mEn JaG fRåGaR jU bArA!"-dravel.

Målet med vetenskap är att nå ökad kunskap och förståelse, målet med din åsikt (eller den vars åsikt du efterapar) är att smutskasta denna process för ökad förståelse, att skapa frustration, tvivel och irritation för att istället nå ett klimat där dina egna absurda argument är svårare att särskilja för vad de är.

Vilken av dessa två processer är det då som "eroderar 'vår demokrati' eller folks tillit till stat och media"? Den vetenskapliga som är tillgänglig för alla som vill, eller din som avser att förvirra och så osäkerhet?

Det är din. Jag betvivlar inte för en sekund att du faktiskt redan är fullt medveten om det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

På 80 och 90 talet var low fat bäst och socker harmlöst.

Fram till runt 2015 var mättat fett farligt och omättat fett från fröoljor bäst.

Det finns såklart många fler exempel på "fakta" som egentligen helt enkelt är fejk. Det måste få vara upp till allmänheten att avgöra vad som är sant. Det går INTE att lita på vare sig myndigheter, politiker eller privata bolag. De ljuger exakt så mycket de kan komma undan med, allihopa.

Nej, inga röster (förutom de som uppmanar till direkt fysiskt våld) ska tystas.

De som förespråkar censur och litar på att staten, google eller whatever inte ska utnyttja situationen, tror jag är fatalt naiva.

Din historieförfalskning till trots så är detta normalt inom forskning, man bevisför, blir emotsagd med bevis, konstruerar en ny teori, testar, för i bevis. Det du säger är att man skall emotsäga utan bevisbörda. Forskning är en process, en gång trodde vi jorden var platt, det betyder inte att allt vi vet idag är fel. Det går att hitta mängder med sanna exempel där vi nyligen trott fel, skillnaden är som sagt att nu skriver en bloggare det som QAnon och helt plötsligt kliver 20% av jordens befolkning fram med sin reptilhjärna, det har ödesdigra konsekvenser för demokratin om man utan bevis kan ifrågasätta demokratiska val till exempel eller påstå att klimatförändringen inte bevisad eller inte är skapade av människan. Varför? Jo för att utifrån dessa lögner så fattas avgörande beslut felaktigt, både såväl på individuell nivå som elektorisk och statlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blad:

Det betyder inte att forskarna i sig själva nödvändigtvis ljuger eller har en personlig agenda, men det innebär att man endast låter forskare med vissa resultat komma till tals vilket för mig ser mycket ut som en agenda.

Detta var det dummaste jag hört, folk med de här åsikterna brukar snarare klaga på att det ges anslag allt för brett till forskning som genusfrågor eller obskyra ämnen.

Oärlighet är som synes inte bara ett problem i forskarvärlden...