Hängningar på grund av Ryzen-processorers FTPM-modul ska åtgärdas i maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Livet. Det är nog få processorjättar som har ett perfekt track record. 5900X utvecklades innan Win 11 släpptes så känns ju inte riktigt som att AMD hade möjlighet att kunna se in i framtiden.

Gå tillbaka till Win 10 utan ftpm så är du golden iaf. Vi är många som är kvar på Win 10, då det är välbeprövat och fungerar rätt bra vid det här laget. Känns som att jag personligen överlåter testandet och fixandet utav alla barnsjukdomar och problem i Win 11 till andra iaf. Jag hoppar nog först över till Win 11 när jag ser en riktig anledning till det.

Yes, det är vad jag gjort. Stängt av TPM i bios och installerat windows 10. Problemet är och har funnits i Windows 10 också.
Sen kvarstår USB problemen på Ryzen plattformen. Men det kanske de erkänner och fixar om 1 år till.
Det är ju dock bara köpa USB PCI kort så är även det löst
Efter Beta BIOS som släpptes för nån vecka sedan verkar USB problemen vara lösta iaf. Håller tummarna för det.

Permalänk
Medlem

Haft stora problem med detta när jag spelat spel. Det i kombination med deras kassa kontrollpanel för grafikkorten gör mig inte speciellt sugen på AMD framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Roade mig med att bygga en liten App som kollar om datorn "stuttrar"

Man ställer in hur ofta den ska köras, t.ex. varje 250ms och hur stor tolerans den har, t.ex. 20ms

Om det passerat mer tid än 250+20 så loggas det. Kan lämna denna stutterchecker på o då se om datorn "hängt sig" eller stuttrat dessa 1-2 sekunder som det är tal om (då jag inte själv direkt märker det)

http://ziden.org/stuttercheck.png

mvh Lazze

Jag är intresserad av att testa detta. Går det att ladda ner koden någonstans?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Jag är intresserad av att testa detta. Går det att ladda ner koden någonstans?

hmm, den är väldigt rå - men du kan få den om du vill. Vill du ha den körbara filen(kräver net framework 4.8) eller visual studio projektet?

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

hmm, den är väldigt rå - men du kan få den om du vill. Vill du ha den körbara filen(kräver net framework 4.8) eller visual studio projektet?

mvh Lazze

Jag är intresserad av koden, så gärna hela Visual Studio projektet. Och ifall koden är rå eller färdigkokt spelar ingen roll

Har du koden på Github?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Jag är intresserad av koden, så gärna hela Visual Studio projektet. Och ifall koden är rå eller färdigkokt spelar ingen roll

Har du koden på Github?

Du har fått ett PM/DM

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Du har fått ett PM/DM

mvh Lazze

Tack så mycket!

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Asus och MSI verkar ha släppt 1.2.0.7 som fixar hängningar på vissa moderkort. Dock ska versionerna vara beta.

Finns alla fall för X570-F: https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-x570... (säkert flera andra med)