Rykte: Nvidia Geforce RTX 3090 Ti lanseras 29 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tragiskt när varje nytt hårdvarusläpp i pc världen får en att inse hur rätt det var att skippa pc som spelplattform....surfar bara och läser lite manga på datorn numera, och till det lär 980ti räcka länge än.
Hoppas det håller i 10år till bara!!

Mitt 980ti slängde in handduken i söndags. 😢

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sludent:

Mitt 980ti slängde in handduken i söndags. 😢

Beklagar sorgen, en hjältes död! 😔

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vet inte om vi har väldigt olika definitioner av "vettigt", men inte ens när jag köpte mitt 64 MB kort så kunde jag köpa det för under 4000.

Runt 2011 kunde man få t.ex ett GTX560ti för strax över 2000kr.

Det har helt klart skett en kraftig prisökning även i medelklassen av grafikkort.

Permalänk
Avstängd

Jag tänker vänta på 4000-serien. Det blir säkert mellan 50- och 100000, men att köpa 3090-ti när jag sitter med ett 3090 känns som bortkastade pengar. Det som är positivt med utvecklingen är att dessa datorkomponenter inte tappar i värde på samma sätt som tidigare. När 4000-serien kommer kan jag sälja mitt 3090 för en bra slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Runt 2011 kunde man få t.ex ett GTX560ti för strax över 2000kr.

Det har helt klart skett en kraftig prisökning även i medelklassen av grafikkort.

560Ti Release pris 249$.
3060Ti 399$.

Det är klart att det är mer pengar, men samma gäller ju det allra mesta vi köper och särskilt elektronik. Titta på prisutvecklingen av mobiltelefoner t.ex, där är det ju en helt galen ökning sett över en längre tidsperiod.

Det känns lite som att det jämförs äpplen och päron i den här tråden, att man jämför 3090/3080 Ti priser mot just (X)X60 eller (X)X70 seriers priser.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

560Ti Release pris 249$.
3060Ti 399$.

Det är klart att det är mer pengar, men samma gäller ju det allra mesta vi köper och särskilt elektronik. Titta på prisutvecklingen av mobiltelefoner t.ex, där är det ju en helt galen ökning sett över en längre tidsperiod.

Det känns lite som att det jämförs äpplen och päron i den här tråden, att man jämför 3090/3080 Ti priser mot just (X)X60 eller (X)X70 seriers priser.

MSRP är fantasipriser med hur marknaden för grafikkort ser ut. Vad som i regel borde vara ett kort i mellanklassen, som 3060ti, tas det ut ca 7500-8000 i butik för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

MSRP är fantasipriser med hur marknaden för grafikkort ser ut. Vad som i regel borde vara ett kort i mellanklassen, som 3060ti, tas det ut ca 7500-8000 i butik för.

Vilket också gällde begagnade kort, folk har sålt 2-3 år gamla kort till 150%+ av vad de köpte kortet för, så det är två separata frågor kan jag känna. Äpplen och päron.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Vid introduktionen ja. Men vi är nu, precis som när 1080 kostade runt 5k, en bit ifrån 3xxx seriens releaser.

Det är introduktionspriset och eventuell prisutveckling månaderna efter som är användbart för att jämföra prisutvecklingen på grafikkort. Kampanjpris, utan moms, utförsäljning eller att man fick kortet i julklapp av mormor är inte relevanta för diskussionen om hur mycket dyrare det har blivit med en GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

MSRP är fantasipriser med hur marknaden för grafikkort ser ut. Vad som i regel borde vara ett kort i mellanklassen, som 3060ti, tas det ut ca 7500-8000 i butik för.

Håller inte med om att MSRP är ett "fantasipris" eftersom det är en rekommenderad prisnivå, en modell som praktiskt taget all annan detaljhandel använder sig av, och som inte på något sätt bestämmer vad ett grafikkort kommer kosta i slutänden med alla påslag för lokala skatter, försäljningsledets förtjänster osv.

Att det stämmer dåligt med konsumentpriserna idag är en effekt av att folk tömmer bankkontot för att köpa kort när tillgången är rekordlåg, exakt samma mekanism som i marknadsekonomin i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Båda är långsammare än ett GTX 1080 Ti i rastreringsprestanda. Nästa kort blir 3060 Ti, som med dagens priser kostar närmare 8000 kr, för en ganska marginell uppgradering (bortsett från RTX-funktionerna). Spara din pengar till GeForce 40-serien/Radeon RX 6000-serien, säger jag.

Skrivet av cosplay:

Köper faktiskt hellre en GPU som håller längre än två veckor än en resa i två veckor? Men det finns jävligt mycket andra saker för 40-50k som inte förlorar sitt värde på samma sätt som en GPU som jag mycket hellre köper.

Skulle aldrig köpa någon ny tekniksak för så mycket när det kommer nåt bättre nästan varje år.

Okej då väntar jag. tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Undra varför dom lagt RTX 3090 Ti texten sådär? Blir inte den upponer då om jag installerar den vertikalt?

Först och främst så blir ju texten vänd mot moderkortet, så att den är upp-och-nervänd där spelar rimligtvis inte så stor roll.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landmarks:

Okejdå, EN går jag med på

Förutsatt att det inte bara är ett ditklistrat Ti då förstås *foliehatt på*.

Fast det är är väl bara en mock-up så att säga, man ser ju skjortan bakom fläkten

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Fast det är är väl bara en mock-up så att säga, man ser ju skjortan bakom fläkten

Oklart om det är en fin-stack emellan eller inte. Det ska i varje fall inte vara PCB just där så genom rätt vinkel borde man kunna se igenom till skjortan även på ett riktigt kort.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980