Kundgränssnitt nya elmätare

Permalänk
Medlem

Kundgränssnitt nya elmätare

De nya elmätarna har ett "kundgränssnitt", en RJ12-kontakt som man kan ansluta egen utrustning till och läsa ut användningen i realtid. Jag har sett diverse raspberry pi/arduino-byggen och liknande för detta. Men finns det någon färdig produkt att köpa om man inte vill/orkar/kan bygga själv? Eftersom det verkar vara en standard så tycker jag det är märkligt att jag inte hittar något i mina googlingar. Finns det helt enkelt inte?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Men finns det någon färdig produkt att köpa om man inte vill/orkar/kan bygga själv? Eftersom det verkar vara en standard så tycker jag det är märkligt att jag inte hittar något i mina googlingar. Finns det helt enkelt inte?

Det är ju t.ex. den kontakten Tibber och motsvarande bolag använder sig av. Ofta vill du ju ha t.ex. en RPi (eller annan server) i andra änden för att samla in datan men prylar att plugga in i elmätaren finns det ju massvis olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det är ju t.ex. den kontakten Tibber och motsvarande bolag använder sig av. Ofta vill du ju ha t.ex. en RPi (eller annan server) i andra änden för att samla in datan men prylar att plugga in i elmätaren finns det ju massvis olika.

Om det nu finns "massvis olika", vad är det för prylar då? Jag vill på ett enkelt sätt kunna följa min elanvändning på en graf eller liknande. Finns det konsumentprodukter för detta? Kan du länka nån produkt?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Kan du länka nån produkt?

https://tibber.com/se/store/produkt/pulse-p1

Permalänk
Medlem

Jag har letat efter detta också. Nackdelen som jag ser det med Tibbers lösning är att datan går omvägen via Tibber innan du får den. Det är ingen som vet hur länge detta kommer att vara en tjänst som Tibber erbjudar kostnadsfritt (förutom engångskostnaden för mätaren).

Jag tror inte heller att man får tillgång till att data utan endast en del och jag vet inte heller hur pass ofta man får datan skickad till sig.

Permalänk
Medlem

Vill ni ha fristående: https://energyintelligence.se/shop/product/p1-till-mqtt-adapt...
Men denna kräver som sagt att man bygger lite själv, t.ex. att du kör Home Assistant i andra änden för att samla in och presentera datan.

Permalänk

Jag har Pulse från Tibber. Funkar kanon.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag har Pulse från Tibber. Funkar kanon.

Man behöver inget abonnemang eller liknande? Man kan bara köpa produkten och sedan följa förbrukningen i realtid?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Yes. Bara köpa, plugga in och ladda ner app. Realtid med försening på 3 sekunder, 60 min historik. Min/max/snitt värde under dagen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Yes. Bara köpa, plugga in och ladda ner app. Realtid med försening på 3 sekunder, 60 min historik. Min/max/snitt värde under dagen.

Låter perfekt! Får nog bli en sådan!

Tror du missade vad jag letar efter

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Yes. Bara köpa, plugga in och ladda ner app. Realtid med försening på 3 sekunder, 60 min historik. Min/max/snitt värde under dagen.

Kan du accessa infon även utanför Tibber appen?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Kan du accessa infon även utanför Tibber appen?

Inte vad jag vet. Finns massa appar i Tibber, Nexa bl.a men tror vara Tibber kan läsa puls. Men har haft det i två månader. Synkar direkt, allt har funkat kanon. Går liksom inte att förbättra något. Det enda skulle vara termometern tar sina värden från MET Norge och den visar konstant 1 grad fel. Inte hela värden men är väl den enda jag kommer på.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kan du accessa infon även utanför Tibber appen?

Du kan integrera Tibber med Home Assistant och sedan få HA att skriva datan till InfluxDB, så kan du läsa det var du vill sedan. Låter krångligt men det är relativt nyckelfärdiga lösningar.

Permalänk
Medlem

Färdig produkt för HA:
https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/

Men att bygga själv är inte så svårt och hårdvaran kostar ca 150kr:
https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader/#hardware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Du kan integrera Tibber med Home Assistant och sedan få HA att skriva datan till InfluxDB, så kan du läsa det var du vill sedan. Låter krångligt men det är relativt nyckelfärdiga lösningar.

Tack för svaret. Det var länge sedan (4-5 år kanske) sedan jag använde HA så det är inget som är främmande för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Färdig produkt för HA:
https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/

Men att bygga själv är inte så svårt och hårdvaran kostar ca 150kr:
https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader/#hardware

Jag kör en sådan hemma, funkar utmärkt!

Har kopplat den mot Home Assistant.

Denna data får jag ut:
Vet inte DSMR Id är för något så jag blurrade den 😛

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Du kan integrera Tibber med Home Assistant och sedan få HA att skriva datan till InfluxDB, så kan du läsa det var du vill sedan. Låter krångligt men det är relativt nyckelfärdiga lösningar.

Jag köpte en Tibber Pulse och det var väldigt enkelt att integrera den i HA.

Permalänk
Medlem

För dem som inte har en smart elmätare kan jag tipsa om Shelly 3EM, funkar klockrent.

https://shelly.cloud/products/shelly-3em-smart-home-automatio...

Permalänk
Medlem

Tack för tips! Beställd!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

För dem som inte har en smart elmätare kan jag tipsa om Shelly 3EM, funkar klockrent.

https://shelly.cloud/products/shelly-3em-smart-home-automatio...

Kan tipsa om att vill man ha en smart elmätare redan nu (som jag fattar ska alla "dumma" bytas) så kan man teckna sig för data från greenely (inte abonemang utan bara data) så begär de av nätägaren att mätaren ska bytas ut, gjorde så förra året, kostade inte en spänn, kom en snubbe efter ett par dagar o ringde på då han ändå hade ärende i området så han chansa på jag var hemma och byte

Med greenenly får jag data med kanske ett dygns fördröjning, räcker gott, men kanske vore skoj koppla in något med tiden, kunna få larm om förbrukning drar iväg, eller tvärt om, veta på så sätt om bergvärmepumpen stannat eller gått över på patron helt (idag har jag iofs en kamera som filmar displayen på den, (20 år gammal pump, lever på lånad tid) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Kan tipsa om att vill man ha en smart elmätare redan nu (som jag fattar ska alla "dumma" bytas) så kan man teckna sig för data från greenely (inte abonemang utan bara data) så begär de av nätägaren att mätaren ska bytas ut, gjorde så förra året, kostade inte en spänn, kom en snubbe efter ett par dagar o ringde på då han ändå hade ärende i området så han chansa på jag var hemma och byte

Med greenenly får jag data med kanske ett dygns fördröjning, räcker gott, men kanske vore skoj koppla in något med tiden, kunna få larm om förbrukning drar iväg, eller tvärt om, veta på så sätt om bergvärmepumpen stannat eller gått över på patron helt (idag har jag iofs en kamera som filmar displayen på den, (20 år gammal pump, lever på lånad tid) )

Coolt, kan man integrera detta i HA?
Halva grejjen (för mig iallafall) är att kunna se live vad saker och ting drar, enbart pga nyfikenhet.
Sen om man bor i lägenhet så kanske man inte har full access till sin elmätare, så är fallet för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Coolt, kan man integrera detta i HA?
Halva grejjen (för mig iallafall) är att kunna se live vad saker och ting drar, enbart pga nyfikenhet.
Sen om man bor i lägenhet så kanske man inte har full access till sin elmätare, så är fallet för mig.

Ja min jag fick bytt till har en HA port, vet inte hur det är i lägenhet, bor i villa, men man borde väl ha det om man har individuel mätning på elen kan jag tycka

Permalänk
Medlem

Jag bor i lägenhet och mätaren sitter tillgänglig i källaren.
Jag använder en SmartyReader P1 där jag kör koden från esphome-p1reader och det funkar fint efter att jag moddat wemosen med en extern antenn istället för den inbyggda.

Nu ser jag hur horribelt mycket ström mina halogenspottar i badrummet drar😬 så från och med nu är det stearinljus som gäller på muggen.

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Ja min jag fick bytt till har en HA port, vet inte hur det är i lägenhet, bor i villa, men man borde väl ha det om man har individuel mätning på elen kan jag tycka

Vi har vanliga undermätare som avläses via modbus för debitering så vi har inga egna riktiga serviser, jag kopplade först upp HA mot modbus gränssnittet men det funkade sådär. Shellyn gör ett betydligt bättre jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av /bin/sh:

Jag bor i lägenhet och mätaren sitter tillgänglig i källaren.
Jag använder en SmartyReader P1 där jag kör koden från esphome-p1reader och det funkar fint efter att jag moddat wemosen med en extern antenn istället för den inbyggda.

Nu ser jag hur horribelt mycket ström mina halogenspottar i badrummet drar😬 så från och med nu är det stearinljus som gäller på muggen.

Det har blivit lite av en sport att se hur lite baslast man kan ha, utöver servern då såklart som naturligtvis måste vara på, även kyl/frys har fått dispans
Jag tror jag vet på ett ungefär vad allt drar individuellt, PS5, dator, projektor osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Färdig produkt för HA:
https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/

Men att bygga själv är inte så svårt och hårdvaran kostar ca 150kr:
https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader/#hardware

Har en slimmelezer+ sen några dagar tillbaka och det är inte helt säkert att den funkar out of the box. Aidon mätare hos bland annat Tekniska verken kan den inte läsa av direkt. Dock ska tekniska verken uppdatera kundgränssnittet på mätarna 16 juni. Frågan är dock till det bättre eller sämre..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av /bin/sh:

Jag bor i lägenhet och mätaren sitter tillgänglig i källaren.
Jag använder en SmartyReader P1 där jag kör koden från esphome-p1reader och det funkar fint efter att jag moddat wemosen med en extern antenn istället för den inbyggda.

Nu ser jag hur horribelt mycket ström mina halogenspottar i badrummet drar😬 så från och med nu är det stearinljus som gäller på muggen.

Hur fick du tag på den? Fick du kontakt per mail eller nått för att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrragge:

Hur fick du tag på den? Fick du kontakt per mail eller nått för att köpa?

Japp, hans mail står längst ner på sidan så jag skickade ett mail och frågade om jag fick köpa en.
Jag betalade med PayPal och han skickade med posten.

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem