2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Ibland undrar jag om det inte vore bättre att visa bränsleförbrukning genom att visa hur långt man kommer per t.ex. 100 liter bränsle eller kanske 1000 liter bränsle.

Det är så man redovisar bränsleförbrukningen i USA. Där anges alltid MPG, dvs miles per gallon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är så man redovisar bränsleförbrukningen i USA. Där anges alltid MPG, dvs miles per gallon.

Tillägg:
F.ö. blir det ibland lätt förvirrande eftersom även britterna kan "yra" om MPG. Kruxet är bara att en US gal inte är samma sak som en Imp gal, där den sistnämnda är nästan 0,8 l större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Misstänker att det är tillverkarnas egna glädjesiffror som får en att tro att bränsleförbrukningen gått ner i genomsnitt.
En polares endast något år gamla Mercedes SUV (minns inte exakt model) drar 1 liter milen (diesel) under normal körning. Och ännu mer när polaren kör...
Min 20 år gamla Saab 9-3 (2001) jag ärvt efter farsan drar 0,79-0,80 (bensin) under långfärd. Visst, det är ingen SUV som polarens bil men ändå ingen småbil.

Ibland undrar jag om det inte vore bättre att visa bränsleförbrukning genom att visa hur långt man kommer per t.ex. 100 liter bränsle eller kanske 1000 liter bränsle. Folk som är beroende av bilen gör väl lätt av med 1000l per år.
Det kanske gjort det tydligare för gemene man att visa skillnaden mellan 0,8 l/milen och 1 l/milen.
Tex så skulle polarens SUV komma 1000 mil per 1000 liter.
Min gamla saab skulle komma 1250 mil per 1000 liter.
Det kanske skulle gjort det tydligare hur stor skillnaden är. Att man tex kan komma 250 mil längre på ett år jämfört med att spara 0,2l. Bara en fundering jag får ibland. Genom åren så har man ju sett massa bilder från folk som tankat 60 liter och klagar på hur dyrt det nu är att tanka. Tankar man 60 liter så är bränsletanken ännu större än så och det är ju ingen liten bil. Jag har ännu aldrig sett en enda bild där folk klagat på hur mycket bränsle deras bil drar.

Mpg (miles per galon) är nog lite det du är ute efter men som vi inte har här i Sverige. Ett rätt intressant värde bredvid dom andra.
När det gäller förbrukning på dagens moderna bilar så har den absolut sänkts tycker jag samt att man även ska väga in all elektronik som ska drivas i en modern bil. AC är t.ex. en självklarhet det var det inte för 20 år sedan.
Sen finns det ju negativa trender som påverkar förbrukning, stora hjul är en sådan.

Det som är missvisande tycker jag är att förbrukning är på en standardutrustad bil med mindre utrustning.
När du väl uppdaterat från 16" till 18" plus tickat i allt i tillbehörslistan så är det inte en standardbil längre.

Men bilarna drar mindre (och släpper ut mindre) idag men har samtidigt växt som tar bort lite av vinsten av effektiva motorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

https://www.youtube.com/watch?v=oLQmwOX6Xds

Tillägg:
F.ö. blir det ibland lätt förvirrande eftersom även britterna kan "yra" om MPG. Kruxet är bara att en US gal inte är samma sak som en Imp gal, där den sistnämnda är nästan 0,8 l större.

Fast det är ett värde där man ändå kan jämföra lika mellan bilarna på ett enkelt sätt, sen är inte det hela sanningen.

Permalänk
Medlem

Denna tråd åldrades ju väl haha

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

Man får väga den där 500 - 1000 lappen i extra soppapengar i månaden (där staten stöttar genom reseavdrag) mot att flytta närmare jobb/storstad.
Tror många ändå kommer välja att bo kvar utanför storstaden då man valt att bosätta sig där av en anledning och man bör ju gjort en kalkyl där bilresande ingick.
De flesta borde även ha rejält mkt mer i plånboken med tanke på låg ränta och de skattesänkningar som skett genom åren, så det bör finnas en del luft för att klara av ökade drivmedelskostnader.

Fast det handlar lite om rimlighetsprinciper. Det är klart man räknar på att bilresande ingår i kalkylerna? De flesta klarar en tillfällig höjning men det vi ser nu är hög inflation, ökade räntor, ökade bränslepriser, ökade elkostnader och bostadspriser som är höga. Allt slår samtidigt. Ska man behöva ta höjd för att allt går åt helvete samtidigt? Inte många fixar det i längden. För åkerier och bönder som vi är beroende av handlar det inte om någon 500-1000krs lapp.

Det påverkar hela samhället och ekonomin negativt, det borde de flesta kunna inse.

Att de flesta skulle ha mer i plånboken? Ja kanske de i vad har du i lön tråden kanske, inte de med lägre lön.

Jag tycker egentligen att fossila bränslen ska vara dyra pga miljöpåverkan. Personligen anser jag att runt 20-22 kr litern är en bra kompromiss mellan positiv och negativ påverkan. Sen är det dags att sluta krampaktigt hålla kvar i sina principer och se vad som är rimligt istället.

Det är ovanligt många i det här ämnet som inte vill se utanför sin egna levnadsbubbla.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av FANTEN:

ankar man 60 liter så är bränsletanken ännu större än så och det är ju ingen liten bil.

Så är det ju, om man inte kör tomt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Väldigt vad svårt du har med läsförståelse.
Glesbygd och landsbygd är inte samma sak.
En tätort är dessutom 200 invånare, vet inte om det hjälper att ha det nära.

Vanligtvis har en tätort i alla fall kommunikationer. Alltså kan man ta bilen eller cykla dit för att ta en buss till en större ort för den service man behöver.

Och vid närmare eftertanke så bor den cyklande familjen i mitt exempel i glesbygd på deltid, för Göteborgs skärgård räknas som glesbygd. Inte för att en bil hade varit så mycket hjälp där förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Att de flesta skulle ha mer i plånboken? Ja kanske de i vad har du i lön tråden kanske, inte de med lägre lön.

Nja, inkomstskatten har gått ner en hel del sista 15 åren.

Ett exempel, månadslön 25 000 kr. skattetabell 33.

År 2007: man får betala 6980 kr i skatt, dvs runt 28%
År 2022: Man får betala 5404 kr i skatt, dvs runt 22%.

Nästan 1600 kr mer i plånboken är inte försumbart tycker jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Nja, inkomstskatten har gått ner en hel del sista 15 åren.

Ett exempel, månadslön 25 000 kr. skattetabell 33.

År 2007: man får betala 6980 kr i skatt, dvs runt 28%
År 2022: Man får betala 5404 kr i skatt, dvs runt 22%.

Nästan 1600 kr mer i plånboken är inte försumbart tycker jag.

Fast det är ju inte bara inkomstskatt som avgör vad man har kvar och inte. Det var inte det jag syftade på. Det är kostnaderna jag pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Man får väga den där 500 - 1000 lappen i extra soppapengar i månaden (där staten stöttar genom reseavdrag) mot att flytta närmare jobb/storstad.
Tror många ändå kommer välja att bo kvar utanför storstaden då man valt att bosätta sig där av en anledning och man bör ju gjort en kalkyl där bilresande ingick.
De flesta borde även ha rejält mkt mer i plånboken med tanke på låg ränta och de skattesänkningar som skett genom åren, så det bör finnas en del luft för att klara av ökade drivmedelskostnader.

En person bor 5mil från jobbet, kör dieselbil som drar 0,6l/mil, kostar 28kr/l. Betalar 42500kr/år bara i drivmedelskostnader att ta sig till och från jobbet. Sedan kommer fritidsaktiviteter, besök på byggvaruhus, skjutsa barn och whatever. En inrikessemester eller två, alla har inte råd att flyga utomlands. Kanske 65 000kr drivmedelskostnader om året.

Ja alla har det inte gott ställt, har flyttat ut på landsbygden förra veckan och gjort sina livsstilskalkyleringar utefter det. Släkten kanske bott på orten 150 år. Du och dina barn har sina vänner där osv.

Måste man sluta leva bara för att staten vill ha 50% skatt på drivmedel och jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vanligtvis har en tätort i alla fall kommunikationer. Alltså kan man ta bilen eller cykla dit för att ta en buss till en större ort för den service man behöver.

Och vid närmare eftertanke så bor den cyklande familjen i mitt exempel i glesbygd på deltid, för Göteborgs skärgård räknas som glesbygd. Inte för att en bil hade varit så mycket hjälp där förstås.

Du inser att skärgården har bättre kollektivtrafik än större delen av landet va?
Och du behöver uppenbarligen ta dig utanför trängselskattsområdet lite, kan berätta att det inte går spårvagn en gång i kvarten i den där lilla tätorten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ersättning för att köra privat bil i tjänst ligger på 1,85:-/km
Har det hänt något här de senaste 20 åren?!

Man går ju back om man kör med privat bil i tjänsten som det är nu

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Nja, inkomstskatten har gått ner en hel del sista 15 åren.

Ett exempel, månadslön 25 000 kr. skattetabell 33.

År 2007: man får betala 6980 kr i skatt, dvs runt 28%
År 2022: Man får betala 5404 kr i skatt, dvs runt 22%.

Nästan 1600 kr mer i plånboken är inte försumbart tycker jag.

I vilken kommun bor du i där du bara har 22% inkomstskatt? Jag betalar runt 32% för botkyrka i stockholm

Permalänk
Medlem

Varför tror folk att man bara kan "köpa elbil" utan vidare?
300, 400 eller 500k. Det är fortfarande mer än vad flesta betalar för en bil. Min 2016 köpt 2018 kostade 175k när jag köpte den med 2000 mil, bensinare.

Kan inte sälja den för att ens betala av det som är kvar på lånet. Enda som kommer hända är att jag säljer den och sitter kvar med en skuld och sen måste jag skramla ihop 50k+ för handpenning för en elbil.

Andra sitter i samma sits, att flippa bilen man har är inte aktuellt för dom flesta.

Sen är det ju samma visa med laddning (bor i lägenhet) och räckviddsångest. Jag har bil för att kunna göra saker, för märkligt nog så kräver nästan alla aktiviteter som inte innbär sitta i lägenheten att man tar sig nånstans. Speciellt då jag är ute i skogen större delen av hösten och vintern.

Hjälper inte heller att bränslepriserna skenar för det gör inte att jag har mer pengar över. Nu har bilen stått i en vecka och där lär den fortsätta stå. Men ingen lär ju köpa en bensinare som i praktiken drar 0.6-0.75 per mil.

Det är dyrt att vara fattig, som man brukar säga. Nu är det också upp till ett års väntetid på en elbil såg jag, så vad hjälper då bränslepriserna än en gång?

Rika blir rikare pga detta men inte blir det nån skillad för miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

En person bor 5mil från jobbet, kör dieselbil som drar 0,6l/mil, kostar 28kr/l. Betalar 42500kr/år bara i drivmedelskostnader att ta sig till och från jobbet. Sedan kommer fritidsaktiviteter, besök på byggvaruhus, skjutsa barn och whatever. En inrikessemester eller två, alla har inte råd att flyga utomlands. Kanske 65 000kr drivmedelskostnader om året.

Ja alla har det inte gott ställt, har flyttat ut på landsbygden förra veckan och gjort sina livsstilskalkyleringar utefter det. Släkten kanske bott på orten 150 år. Du och dina barn har sina vänner där osv.

Måste man sluta leva bara för att staten vill ha 50% skatt på drivmedel och jobb?

En stor del av dessa jobbmil får du göra avdrag på i deklarationen fortfarande.
Och tror inte lösningen är minskade skatter, det är snarare så att det är dessa skatter som gör att vi kan hålla oss levande då det går till att bygga ett bra samhälle.
Att dra ner skatter ytterligare och att upprusta försvar, elförsörjning osv är inte realistiskt.

Ser hellre att man drar ner på förmåner som föräldraledighet, ränteavdrag osv, då kanske vi inte behöver höja skatten än mer framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

I vilken kommun bor du i där du bara har 22% inkomstskatt? Jag betalar runt 32% för botkyrka i stockholm

Varför tror folk att allt bara handlar om skatt på inkomst?

Pengarna som man kan lägga på "annat" blir mindre och mindre utan att lönen/inkomsten ökar. Så om vi betalar 50 eller 45% inkomstskatt spelar ingen roll, om den enda tandvården du kan få är privat och är 25% dyrare. Eller avgifter för allt möjligt tjafs blivit 100% dyrare på 5 år.

Nä men jag ska finansiera bostadsköp med ränteavdrag, det känns ju rimligt för en som hyr sin bostad.
Hur många miljarder varje år går till ränteavdrag? Inget jag får några pengar för iaf men bidra till en bostadsbubbla det ska jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

En person bor 5mil från jobbet, kör dieselbil som drar 0,6l/mil, kostar 28kr/l. Betalar 42500kr/år bara i drivmedelskostnader att ta sig till och från jobbet. Sedan kommer fritidsaktiviteter, besök på byggvaruhus, skjutsa barn och whatever. En inrikessemester eller två, alla har inte råd att flyga utomlands. Kanske 65 000kr drivmedelskostnader om året.

Ja alla har det inte gott ställt, har flyttat ut på landsbygden förra veckan och gjort sina livsstilskalkyleringar utefter det. Släkten kanske bott på orten 150 år. Du och dina barn har sina vänner där osv.

Måste man sluta leva bara för att staten vill ha 50% skatt på drivmedel och jobb?

Du glömde skatteavdrag för jobbresan på c.a. 9kr/mil vilket blir typ 10-12000kr per år

Hur som helst; det är bara inse att det i framtiden är en lyx att kunna bo ute på landet och köra överallt helt enkelt. Den typen av boende är typ det sämsta miljömässigt och det skall man betala för; att bosätta sig långt ifrån saker man behöver och sen spy ut CO2 för att ta sig till ställen, vill man göra det får man betala för det precis som de som vill bo flådigt i centrum får betala för sina val. Vill man bo billigt får man bosätta sig i någon förort med bra kollektivtrafik eller där man kan cykla till alla förnödenheter, det är så framtiden kommer se ut och det är nog bara gilla läget. The Times They Are a-Changin'. Vad som var ett förhållandevis billigt boende förr kommer inte vara så framöver.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boibo:

Varför tror folk att allt bara handlar om skatt på inkomst?

Pengarna som man kan lägga på "annat" blir mindre och mindre utan att lönen/inkomsten ökar. Så om vi betalar 50 eller 45% inkomstskatt spelar ingen roll, om den enda tandvården du kan få är privat och är 25% dyrare. Eller avgifter för allt möjligt tjafs blivit 100% dyrare på 5 år.

Nä men jag ska finansiera bostadsköp med ränteavdrag, det känns ju rimligt för en som hyr sin bostad.
Hur många miljarder varje år går till ränteavdrag? Inget jag får några pengar för iaf men bidra till en bostadsbubbla det ska jag.

Varför tror folk jag frågade något om andra utgiften när jag i verkligheten ifrågasatte hans uttal om bara 22% inkomstskatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Fast det är ju inte bara inkomstskatt som avgör vad man har kvar och inte. Det var inte det jag syftade på. Det är kostnaderna jag pratar om.

Kollade på skillnaden vad man har i pengar i plånboken om man tjänade 40.000 i lön åren 2005 och 2022.
Skatten är beräknad på 32.50

24959kr/mån år 2005
och
30113kr/mån år 2022

Det är en rätt stor skillnad. Räknar man med lägre ränta, ingen fastighetsskatt, lägre skatt för samtliga som arbetar, lägre skatt på bilar under många år (har dock förändrats sedan 2020) osv gör att fler har mer i plånboken än på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Du glömde skatteavdrag för jobbresan på c.a. 9kr/mil vilket blir typ 10-12000kr per år

Hur som helst; det är bara inse att det i framtiden är en lyx att kunna bo ute på landet och köra överallt helt enkelt. Den typen av boende är typ det sämsta miljömässigt och det skall man betala för; att bosätta sig långt ifrån saker man behöver och sen spy ut CO2 för att ta sig till ställen, vill man göra det får man betala för det precis som de som vill bo flådigt i centrum får betala för sina val. Vill man bo billigt får man bosätta sig i någon förort med bra kollektivtrafik eller där man kan cykla till alla förnödenheter, det är så framtiden kommer se ut och det är nog bara gilla läget. The Times They Are a-Changin'. Vad som var ett förhållandevis billigt boende förr kommer inte vara så framöver.

Jag tror inte att vi räddar världen genom att skatta ihjäl 3 miljoner svenska lantisar. Men om du tror det är lösningen på "klimatkrisen" och bara rika ska få förmånen att kunna bo utanför stan så får du väl tycka det.

Kina ökar sina utsläpp med ett "nytt Sverige" varje år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Du inser att skärgården har bättre kollektivtrafik än större delen av landet va?
Och du behöver uppenbarligen ta dig utanför trängselskattsområdet lite, kan berätta att det inte går spårvagn en gång i kvarten i den där lilla tätorten.

Det har jag inte påstått. Men allt är ju en avvägning, vill du bo stort eller långt från grannar men har inte råd att göra det i en stad så får du flytta till landet. Har du då inte råd att ta dig till jobbet för att bränslet går upp 20-30% så bör du utvärdera din situation och tänka om. Flytta, byt jobb eller tänk ett varv till kring pendlingen. Saker händer, allt kan inte vara precis som förr bara för att man vill det utan man kan behöva ändra på beteenden eller så.

Skrivet av griid:

Ersättning för att köra privat bil i tjänst ligger på 1,85:-/km
Har det hänt något här de senaste 20 åren?!

Man går ju back om man kör med privat bil i tjänsten som det är nu

Jo den borde gå upp, och det ska den ju göra nu. Men det handlar bara om den skattefria ersättningen, din arbetsgivare kan ge dig hur mycket som helst om den vill, du får bara skatta för det. För länge sedan, när beloppet var 16 per mil, så fick jag 32 av min arbetsgivare exempelvis, fick skatta för hälften men det blev ju ändå en del pengar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

Kollade på skillnaden vad man har i pengar i plånboken om man tjänade 40.000 i lön åren 2005 och 2022.
Skatten är beräknad på 32.50

24959kr/mån år 2005
och
30113kr/mån år 2022

Det är en rätt stor skillnad. Räknar man med lägre ränta, ingen fastighetsskatt, lägre skatt för samtliga som arbetar, lägre skatt på bilar under många år (har dock förändrats sedan 2020) osv gör att fler har mer i plånboken än på länge.

Säger fortfarande ingenting om vad folk har kvar då jämfört med nu, det är mer än skatt som man behöver ta med. Med tanke på elpriset, inflation, bostadspriser (som inte var direkt höga 2005..), räntor på uppfart och bränslepriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Du glömde skatteavdrag för jobbresan på c.a. 9kr/mil vilket blir typ 10-12000kr per år

Hur som helst; det är bara inse att det i framtiden är en lyx att kunna bo ute på landet och köra överallt helt enkelt. Den typen av boende är typ det sämsta miljömässigt och det skall man betala för; att bosätta sig långt ifrån saker man behöver och sen spy ut CO2 för att ta sig till ställen, vill man göra det får man betala för det precis som de som vill bo flådigt i centrum får betala för sina val. Vill man bo billigt får man bosätta sig i någon förort med bra kollektivtrafik eller där man kan cykla till alla förnödenheter, det är så framtiden kommer se ut och det är nog bara gilla läget. The Times They Are a-Changin'. Vad som var ett förhållandevis billigt boende förr kommer inte vara så framöver.

Vad tur att alla jobb är ett kontorsjobb i en stad då. Bönderna får väl odla raps på hustaken och skog får man plantera i parkerna. Dags att prospektera under alla tätorter så att alla gruvarbetare kan cykla till jobbet också. Infrastruktur utanför städer får läggas ner så ingen behöver köra dit för att underhålla och reparera fel. Flygplatsen får vara i centrum så alla har lika långt, men man måste ansöka om tillstånd för att få flyga. En nöjesresa var femte år tillåts. Alla torg görs om till renbetesmark och blir inhägnade så de inte behöver åka runt med helikopter, snöskoter och fyrhjuling.

Men för att det ska vara lika för alla så tvångsförflyttas alla som bor i en stad nu till en annan stad som de inte har någon koppling till, högst 50% av släkten får vara i samma stad. Tyvärr kan ingen längre arbeta med vindkraft, vattenkraft och solenergi då det ligger för långt bort eller inte finns kvar någon plats på hustaken samt att kraftnätet inte längre kan underhållas eller byggas ut så en del av befolkningen får jobba hemifrån, det vill säga sätta sig på en cykel och generera el till resten.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Jag tror inte att vi räddar världen genom att skatta ihjäl 3 miljoner svenska lantisar. Men om du tror det är lösningen på "klimatkrisen" och bara rika ska få förmånen att kunna bo utanför stan så får du väl tycka det.

Kina ökar sina utsläpp med ett "nytt Sverige" varje år.

Det handlar inte bara om att rädda världen, skatten går till rätt så mkt mer än så.
Lantisarna ska ha en väg att åka på in till storstaden. De personer som har sjukdomar eller dör av de utsläpp som bilar producerar (tänker även på partiklar som däck osv) ska få vård. Underhåll av vägar vintertid samt att försöka få människor att göra klokare val som alternativa bränslen, bensinsnålare bilar eller liknande är några av anledningarna till att skatten på bränsle finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det har jag inte påstått. Men allt är ju en avvägning, vill du bo stort eller långt från grannar men har inte råd att göra det i en stad så får du flytta till landet. Har du då inte råd att ta dig till jobbet för att bränslet går upp 20-30% så bör du utvärdera din situation och tänka om. Flytta, byt jobb eller tänk ett varv till kring pendlingen. Saker händer, allt kan inte vara precis som förr bara för att man vill det utan man kan behöva ändra på beteenden eller så.
Jo den borde gå upp, och det ska den ju göra nu. Men det handlar bara om den skattefria ersättningen, din arbetsgivare kan ge dig hur mycket som helst om den vill, du får bara skatta för det. För länge sedan, när beloppet var 16 per mil, så fick jag 32 av min arbetsgivare exempelvis, fick skatta för hälften men det blev ju ändå en del pengar

Det är fortfarande bättre att fokusera på att sprida skatterna bättre. Höj skatterna rejält på allt som är onödigt lyx, kläder, kött, elektronik. Att ha skyhöga skatter på bara energi i allmänhet är ju helt befängt. Sprid den på onödig konsumtion, för INGEN behöver ny elektronik varje år, men de som tångt vill ha det borde få betala ordentligt för att milökompensera detta.

Tänker mig ett 4080Ti för 80K, mumma

Edit: Gäller alltså om vi fortsätter låtsas att det alls har med miljö att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Vad tur att alla jobb är ett kontorsjobb i en stad då. Bönderna får väl odla raps på hustaken och skog får man plantera i parkerna. Dags att prospektera under alla tätorter så att alla gruvarbetare kan cykla till jobbet också. Infrastruktur utanför städer får läggas ner så ingen behöver köra dit för att underhålla och reparera fel. Flygplatsen får vara i centrum så alla har lika långt, men man måste ansöka om tillstånd för att få flyga. En nöjesresa var femte år tillåts. Alla torg görs om till renbetesmark och blir inhägnade så de inte behöver åka runt med helikopter, snöskoter och fyrhjuling.

Men för att det ska vara lika för alla så tvångsförflyttas alla som bor i en stad nu till en annan stad som de inte har någon koppling till, högst 50% av släkten får vara i samma stad. Tyvärr kan ingen längre arbeta med vindkraft, vattenkraft och solenergi då det ligger för långt bort eller inte finns kvar någon plats på hustaken samt att kraftnätet inte längre kan underhållas eller byggas ut så en del av befolkningen får jobba hemifrån, det vill säga sätta sig på en cykel och generera el till resten.

Många kontorsarbetare har ju valt att bli lantisar för att dom kan jobba hemifrån en del av dagarna. Och det bidrar ju också till minskade kostnader för bilen fast man bor längre ut.
En rätt trevlig utveckling för folk som jobbar på kontor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Säger fortfarande ingenting om vad folk har kvar då jämfört med nu, det är mer än skatt som man behöver ta med. Med tanke på elpriset, inflation, bostadspriser (som inte var direkt höga 2005..), räntor på uppfart och bränslepriser.

Nej, men det säger en del om att vi betalar mindre i skatt.
Vad folk har kvar är ju individuellt och beror på de val man gjort.

Dom som bor kvar i sitt hus eller lägenhet sedan 2005 har ju inte sett någon ökning i utgifter, tvärtom så har ju räntan gått ner om man t.ex. har lån. Fastighetsskatten är ju slopad så även där sparar man en slant.
Sen har elpriser gått upp något denna vinter, men även den har legat rätt stabilt över tid med extremt lågt 2020 och extremt högt just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

I vilken kommun bor du i där du bara har 22% inkomstskatt? Jag betalar runt 32% för botkyrka i stockholm

Nu beror det på hur hög inkomst du har, men bara för att kommunalskatten är 32 % så betalar man inte det i inkomstskatt i och med jobbskatteavdragen (och i mindre mån grundavdraget). Du får för respektive inkomst titta i relevant skattetabell vad procentsatsen på hela inkomsten blir.

Permalänk
Avstängd

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dnB6vw/putins-krig-kan-l...

Citat:

Experten: Kan bli ransonering av bensin i Sverige.

Putins krig och omvärldens svar kan utlösa en omfattande global oljekris.
Energianalytikern Samuel Ciszuk målar upp ett scenario av ”demand destruction” med långvarigt höga priser och ransonering i Sverige.
– Privatbilar kan få köra varannan dag beroende på vilket registreringsnummer man har.
Hastigheterna kan sänkas för att spara, säger han.