Veckans fråga: Vad tycker du om skräddarsydda tangentbord?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad tycker du om skräddarsydda tangentbord?

Allt fler modifierar och bygger sitt eget personliga tangentbord. Nu är det dags att undersöka intresset på SweClockers.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De väl kul men jobbigt när varenda recension på tangentbord idag handlar om hurvida ett tangentbord är anpassningsbart eller inte.

Permalänk
Medlem

Det blir väl skräddarsytt när tangenterna är inslitna

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Ser verkligen inte syftet med det.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

Är nog bland det roligaste och så mycket billigare att hålla på att uppgradera min dator

Har byggt två stycken, funderar på min tredje och fjärde också, var inget stort fan av 60%, 65% är minimum för mig. Skulle vara kul men jobbigt att bygga ett 75%, om jag inte kör hotswap.....

Jag jämför hotswap lite som att köpa en ihopbyggd/komplett dator, det är klart, men finns inte lika mycket att modda som om jag skulle bygga ett eget, vilket jag föredrar. Om jag bygger eget, då kan jag välja layout på mina tangenter, vilka switchar (går med hotswaps), vilket case som jag vill använda och kan göra modifiering på PCB och lite mer frihet mjukvarumässigt.

Alex

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt jobbtangentbord är ombyggt och anpassat för att passa mina behov bra.

Cherry MX clear i qwerty-delen och MX black i resten. Kanonskönt tangentbord att skriva på och väldigt bra för det jag jobbar med (affärssystem, excel, nörderier)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Ser verkligen inte syftet med det.

Man kan argumentera precis likadant om att bygga sina egna datorer. Det finns väl färdiga i butiken? De är väl datorer de med, eller? Om man bara ser ett tangentbord som en "tryck-på-knapparna-och-få-text-på-skärmen"-enhet förstår jag att man inte ser vitsen.

Men om man, som jag, har extremt mycket skärm-tid, och skriver väldigt mycket på tangentbordet, är det väldigt härligt att jag kan välja själv hur lätt/tung tangenter ska vara, samt hur de känns. Det tangentbordet jag har hemma är väldigt bekvämt för mig, för det "känns rätt".

Sen kan man ju såklart ta det till överdrift också. BEHÖVER man verkligen en custom-vattenkylnings-loop med 3 x 360 radiatorrer, hårddragna aluminiumrör, och RGB-belyst resorvar? Likaså, BEHÖVER man verkligen hitta "The ultimate thock"?

Permalänk
Medlem

custom keebs börjar bli precis som att bygga sina egna datorer

började av ren nyfikenhet att klippa sönder en gammal musmatta liggandes hemma och satte det som akustikdämpning mellan caset och pcb'n i min Wooting tangentbord. det blev en skillnad och ett behagligare ljud som blev lite mer "thocc" när man skriver (blir inte lika tröttsamt för öronen), men en hel del ping kvar.

så satisfying att höra folks custom keebs med det dära "thocc"-ljudet

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Man kan argumentera precis likadant om att bygga sina egna datorer. Det finns väl färdiga i butiken? De är väl datorer de med, eller? Om man bara ser ett tangentbord som en "tryck-på-knapparna-och-få-text-på-skärmen"-enhet förstår jag att man inte ser vitsen.

Men om man, som jag, har extremt mycket skärm-tid, och skriver väldigt mycket på tangentbordet, är det väldigt härligt att jag kan välja själv hur lätt/tung tangenter ska vara, samt hur de känns. Det tangentbordet jag har hemma är väldigt bekvämt för mig, för det "känns rätt".

Sen kan man ju såklart ta det till överdrift också. BEHÖVER man verkligen en custom-vattenkylnings-loop med 3 x 360 radiatorrer, hårddragna aluminiumrör, och RGB-belyst resorvar? Likaså, BEHÖVER man verkligen hitta "The ultimate thock"?

Det är precis samma som att bygga egen vattenkylning eller på andra sätt pimpa en dator

Inte för mig, men förstår charmen

Permalänk
Medlem

Sitter med CoolerMaster QuickFire TKL (inkl numpad 75%)
Tittar dock på Keychron K4v2/K2v2/Q1 samt GMMK PRO

Dock ganska sugen på Keychron pga bt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Man kan argumentera precis likadant om att bygga sina egna datorer. Det finns väl färdiga i butiken? De är väl datorer de med, eller? Om man bara ser ett tangentbord som en "tryck-på-knapparna-och-få-text-på-skärmen"-enhet förstår jag att man inte ser vitsen.

Men om man, som jag, har extremt mycket skärm-tid, och skriver väldigt mycket på tangentbordet, är det väldigt härligt att jag kan välja själv hur lätt/tung tangenter ska vara, samt hur de känns. Det tangentbordet jag har hemma är väldigt bekvämt för mig, för det "känns rätt".

Sen kan man ju såklart ta det till överdrift också. BEHÖVER man verkligen en custom-vattenkylnings-loop med 3 x 360 radiatorrer, hårddragna aluminiumrör, och RGB-belyst resorvar?

Jo du skriver antagligen mer än mig och har utvecklat specifika preferenser. Jag tycker mitt steelseries är en dröm att skriva på också, men vem vet, kanske finns något jag skulle finna ännu bättre, men det är inget jag kommer söka efter Ser inget syfte med customloops heller för egen del, min dator har inte varit i närheten av några överdrivna temperaturer. Men jag är en sån som vill ha ett chassi utan fönster, under skrivbordet, ur vägen från mina ögon också. Verkar onekligen som att en stor andel av dom som gör customloops gör det för utseendets skull mer än något annat, annars hade dom antagligen inte använt RGB

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Varför finns det ett intresse? Är standardtangentbord såpass dåliga att man måste bygga själv? :S
Känns för mig nästan lika långsökt som att köpa en smältdegel för att gjuta egna kylflänsar till ram-moduler för att de medföljande inte riktigt faller en smaken?! XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar som en rolig grej, men alldeles för svårt att sätta sig in i. Främst, hur vet man vad man gillar utan att kunna känna och klämma på allt? Det blir lite väl mycket pengar och returer för att testa sig fram.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Har designat ett eget splittat tangentbord från kretskort till komplett enhet som jag skriver på nu.
Helt annan ergonomi och användning än med ett vanligt tangentbord från hyllan i butik.

Att bara ha ett tangentbord i vanligt format med bättre brytare än det man hittar i butik är också bara det värt att skaffa, tycker att jämförelsen med custom loops etc är ganska haltande eftersom det är en påtaglig skillnad i användning och känslan när man skriver. Sen är det som med allt annat att en del går till överdrift, men min rekommendation är att inte förkasta custom tangentbord innan man faktiskt provat några, det handlar inte bara om kosmetika.

Jag har också bytt layout från Qwerty till Colemak, det är som natt och dag med ergonomin vid skrivande när jag byter tillbaka eller skriver på nåt annat standardtangentbord - känner direkt spänningar i händerna som jag inte märkte fanns där tidigare.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig förstå mig på folk som köper custom tangentbord för 20-30k och sedan kopplar in det med en sladd som plebejer från 2015.

Trådlöst custom eller så får det vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Varför finns det ett intresse? Är standardtangentbord såpass dåliga att man måste bygga själv? :S
Känns för mig nästan lika långsökt som att köpa en smältdegel för att gjuta egna kylflänsar till ram-moduler för att de medföljande inte riktigt faller en smaken?! XD

När man kommit in i det och byggt själv så märker man hur otroligt lågkvalitativa och ja rent ut dåliga massproducerade "standardtangentbord" är. De räcker så klart för de flesta men som sagt märker man enormt stor skillnad. Om vi bara tittar på switcharna så använder standardtangentbord oftast cherry switchar som tyvärr ligger långt efter utvecklingen gentemot andra cherry-clone switchar. De har helt enkelt inte hängt med i svängarna när alla andra märken tagit deras design och arbetat vidare med den.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

När man har haft ett skönt tangenbord och går till skit. Då vet man hur viktigt det är med rätt känsla och ljud. Letar alltid efter det ultimata tangenbordet

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv

Kommer nog göra ett åt mig själv någongång snart men då ska det vara det allra bästa som går att få tag på och jag vill gärna göra några delar själv för att få det riktigt "custom"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Ser verkligen inte syftet med det.

Och jag ser inte syftet till att nån ska vara otrogen men ibland så vill man ha nåt annat vid sidan av..

Permalänk
Medlem

Jag blev färdig igår kväll med att koppla ihop alla switchar i ena halvan av mitt dactyl. Sjukt pepp på att få börja använda det snart!

Lade till länk
Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Och jag ser inte syftet till att nån ska vara otrogen men ibland så vill man ha nåt annat vid sidan av..

Du beskrev ju precis syftet 😉

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Man kan argumentera precis likadant om att bygga sina egna datorer. Det finns väl färdiga i butiken? De är väl datorer de med, eller? Om man bara ser ett tangentbord som en "tryck-på-knapparna-och-få-text-på-skärmen"-enhet förstår jag att man inte ser vitsen.

Men om man, som jag, har extremt mycket skärm-tid, och skriver väldigt mycket på tangentbordet, är det väldigt härligt att jag kan välja själv hur lätt/tung tangenter ska vara, samt hur de känns. Det tangentbordet jag har hemma är väldigt bekvämt för mig, för det "känns rätt".

Sen kan man ju såklart ta det till överdrift också. BEHÖVER man verkligen en custom-vattenkylnings-loop med 3 x 360 radiatorrer, hårddragna aluminiumrör, och RGB-belyst resorvar? Likaså, BEHÖVER man verkligen hitta "The ultimate thock"?

Förutom att det ger mer prestanda för pengarna att välja komponenter och sätta ihop till en dator kontra att köpa en färdig menar du? Utan att veta säger något mig att custom tangentbord är dyrare än "vanliga". Kanske har fel.

Hur som tycker inte jag att man behövera försvara något av valen. Man gör helt enkelt som man vill. Jag har inte gjort ett eget tangentbord. Jag tror det ger mig varken bu eller bä. Jag monterade däremot min dator från lösa delar men det var mest för att det fanns massa pengar att spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Förutom att det ger mer prestanda för pengarna att välja komponenter och sätta ihop till en dator kontra att köpa en färdig menar du? Utan att veta säger något mig att custom tangentbord är dyrare än "vanliga". Kanske har fel.

Hur som tycker inte jag att man behövera försvara något av valen. Man gör helt enkelt som man vill. Jag har inte gjort ett eget tangentbord. Jag tror det ger mig varken bu eller bä. Jag monterade däremot min dator från lösa delar men det var mest för att det fanns massa pengar att spara.

Mitt tangentbord har kostat mig ca 700kr och är mekaniskt med ortolinjär layout. Mycket billigare än att köpa motsvarande färdigt.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Mitt tangentbord har kostat mig ca 700kr och är mekaniskt med ortolinjär layout. Mycket billigare än att köpa motsvarande färdigt.

Betalade runt 700 jag också för mitt mekaniska. Ortolinjärt är det nog inte men jag tror (har ingen aning om vad det betyder 😁) inte det ger mig mycket nytta.

Verkar finnas liknande fördelar med att pilla ihop ett eget tangentbord då, eller gäller det endast om man har specifika behov/önskemål som inte produceras i fabrik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är precis samma som att bygga egen vattenkylning eller på andra sätt pimpa en dator

Inte för mig, men förstår charmen

Samma här. En del gillar att hålla på och fixa med bilar. Andra ser dem bara som ett sätt att ta sig från Plats A till Plats B. En del gillar att överklocka och tweaka datorn, för andra är den bara ett verktyg. Förstår helt och hållet varför man kan ha dessa intressen även om det inte är något för mig.

När det gäller tangentbord antar jag att man antingen gör det för utseendets skull eller att man skriver extremt mycket och därför vill ha ett personligt anpassat tangentbord.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Gillar idén med Art Lebedev där varje tangent är en display så man kan ändra hur man vill ha tangentbordet.
Men antar att det kanske blev för dyrt att tillverka, då det inte går att beställa.

Art Lebedev Optimus Maximus
https://store.artlebedev.com/electronics/optimus/

Känner inte att jag vill bygga om något tangentbord, men gillar inte ÅÄÖ knapparna med svenska/norska/danska på samma knapp... dom skulle jag kunna tänka mig att byta ut till svenska versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Förutom att det ger mer prestanda för pengarna att välja komponenter och sätta ihop till en dator kontra att köpa en färdig menar du? Utan att veta säger något mig att custom tangentbord är dyrare än "vanliga". Kanske har fel.

Hur som tycker inte jag att man behövera försvara något av valen. Man gör helt enkelt som man vill. Jag har inte gjort ett eget tangentbord. Jag tror det ger mig varken bu eller bä. Jag monterade däremot min dator från lösa delar men det var mest för att det fanns massa pengar att spara.

Det kan vara både dyrare eller billigare, men att det är "skräddarsytt" innebär att du får nåt som inte går att köpa i butik och något som är optimalt för dig och ditt bruk och inte en produkt som är gjort för att passa ett genomsnitt som den marknadsförs till.

Skrivet av Robiban:

Betalade runt 700 jag också för mitt mekaniska. Ortolinjärt är det nog inte men jag tror (har ingen aning om vad det betyder 😁) inte det ger mig mycket nytta.

Verkar finnas liknande fördelar med att pilla ihop ett eget tangentbord då, eller gäller det endast om man har specifika behov/önskemål som inte produceras i fabrik?

"Jag vet inte vad X är, men det gör nog ingen skillnad för mig" är inte en särskilt logisk grund att stå på rent generellt.
Ett ortolinjärt tangentbord har knapparna i ett rakt rutmönster utan förskjutna rader som det är på vanliga tangentbord, det är en stor skillnad för ergonomin eftersom fingrarna kan röra sig mer naturligt.

Fördelar med ett custom tangentbord är att du kan få t.ex tystare brytare (inga som helst problem att ha bland andra på kontor), bra taktila brytare (dvs annat än MX Brown) och fjädrar som är precis lagom för dina händer. Du kan även välja ett storleksformat som passar dig (40%, 60%, 65%, 75% etc) och andra funktioner som sällan finns i butiksprodukter som tex programmerbara encoders eller ergonomiska format som t.ex Reviung. Utöver alla funktionella saker man kan välja får man såklart också välja färger på keycaps, kablar och chassin efter tycke och smak.

Det största problemet med custom keyboards idag är utan tvekan bristen på lättillgängliga delar, det är ofta slut saker i lager och många grejer säljs som "group buys" som kan ta hur lång tid som helst innan grejerna faktisk levereras (mer än ett år osv).

Permalänk
Medlem

Jag har moddat, byggt och donat med tangentbord förr.
Jag började nog i början av 2011. Var riktigt inne i game:et 2013-2016. Men det blev mindre med nytt jobb, och sen en separation.
Sen har jag inte tagit upp det igen, kanske p.g.a nya intressen, och den uppsjö av val det finns nu. När jag höll på var ju en Group Buy tid ca 2år.
Men har varit sugen ibland att börja igen. Efter flytt som jag håller på med nu, så kanske det blir mer av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Betalade runt 700 jag också för mitt mekaniska. Ortolinjärt är det nog inte men jag tror (har ingen aning om vad det betyder 😁) inte det ger mig mycket nytta.

Verkar finnas liknande fördelar med att pilla ihop ett eget tangentbord då, eller gäller det endast om man har specifika behov/önskemål som inte produceras i fabrik?

Betalade 500kr för 3 st Ducky One 2 Mini i olika färg här på marknaden med trasiga USB-portar.
Efter lite magi med lödpennan så är de igång på hemmakontorsplatserna, en i reserv.

Känner inget behov av att bygga eget men byta tangenter borden emellan räcker gott.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Mitt största "problem" med mekaniska tangentbords-moddande/byggande är väl att så mycket keycaps kits är endast ANSI layout... (evangelion, genshin, japanska motiv som vägen eller sakura träd sv) och jag är stenhårt van/fäst vid ISO-layout ("stående" enter knapp), och finns nästan inget till det mer en enkla färger. om jag har tur och hittar något alls.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+