Elden Ring - Action-RPG

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Har läst flera som rekar att faktiskt föra en manuell quest log vid sidan av.

Old school

Jag har inte spelat ER men jag brukar göra detta i Froms andra spel faktiskt, speciellt när det blir längre uppehåll i spelandet.

Permalänk
Medlem

Tyckte denna bild var lite kul
Hur Elden Ring hade sett ut om det var gjort av en "vanlig" studio som gör open world RPGs. Det är starkt av Fromsoft att hålla kvar vid sina principer som gör deras spel unika trots allt skrik efter easy mode och QoL-förändringar genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarky:

https://external-preview.redd.it/zqM-c4dm2Fy8-_bDxLzCExWh8kWSnD3_QY6-dshPWjc.jpg?auto=webp&s=d27bb387150fe655bbcd8d1c77319c681d57cb7d

Tyckte denna bild var lite kul
Hur Elden Ring hade sett ut om det var gjort av en "vanlig" studio som gör open world RPGs. Det är starkt av Fromsoft att hålla kvar vid sina principer som gör deras spel unika trots allt skrik efter easy mode och QoL-förändringar genom åren.

Hahah usch!

5 Pack of Stonesword Key - $10.99 4.99

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Swennis:

Tycker det är så jäääkla dåligt att dom inte kan fixa det stödet... behöva köpa ny skärm, när man har en grym spelskärm alltså :/
Kör bara på oledTVn eller 4k projjen så länge... men vid MP spel hade vart grymt på 1440p skärmen vid datorn.

Vilket stöd pratar vi om? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Bästa fix för ultra-wide?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Finns det nån metod som funkar med online-läget?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vilket stöd pratar vi om? 🤔

Alltså så att 1440p upplösning funkar
Xbox har det från start
Skrev givetsvis i fel forumsdel, skulle va i playstation 5 delen! 😄🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Tar du med NPC magikern (Rogier) utanför dörren också?

Det finns ingen person i närheten... den närmsta är en som skjuter ballista och han är inte snäll mot mig

Jag har iaf levlat upp fyra levlar sedan senast så jag ska nog försöka ge mig på Margit igen nästa gång jag spelar.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Det finns ingen person i närheten... den närmsta är en som skjuter ballista och han är inte snäll mot mig

Jag har iaf levlat upp fyra levlar sedan senast så jag ska nog försöka ge mig på Margit igen nästa gång jag spelar.

Om du står riktad mot dimm-dörren så skall det finnas en gyllende skrift på marken höger om dig, går du fram till den så bör du få alternativet att summona den killen Det gör det överlag rätt mycket enklare.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Om du står riktad mot dimm-dörren så skall det finnas en gyllende skrift på marken höger om dig, går du fram till den så bör du få alternativet att summona den killen Det gör det överlag rätt mycket enklare.

Det där trodde jag var en multiplayergrej så jag har helt ignorerat dom, jag har sett såna förut... jaha då har jag alltså spelat på ett onödigt svårt sätt 🤣

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Det där trodde jag var en multiplayergrej så jag har helt ignorerat dom, jag har sett såna förut... jaha då har jag alltså spelat på ett onödigt svårt sätt 🤣

Det är bara multiplayer (online) om du först har ätit ett sådant där finger. Om du inte har gjort det men ändå ser en summon så är det en NPC, vilka man ska summona när man kan för att inte misslyckas med deras questline.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Det där trodde jag var en multiplayergrej så jag har helt ignorerat dom, jag har sett såna förut... jaha då har jag alltså spelat på ett onödigt svårt sätt 🤣

Ja, sedan tror jag att bossen får större health pool när du använder dig av en companion

Permalänk
Skrivet av adde1337:

Ja, sedan tror jag att bossen får större health pool när du använder dig av en companion

Brukade vara 50% mer liv men vet inte exakt värde i ER. Med tanke på att två spelare gör 200% skada mot 150% liv på bossen är det fortfarande att föredra att ha med en person till. Ger dig ofta andrum att dricka dina flaskor också.

Permalänk
Medlem

Jag är ju sån att jag vill uppleva spelet utan att behöva bli kung på fightingmekaniken så ikväll har jag runefarmat järnet och ökat statsen och skaffat gear för att kunna cheesa de tuffare fienderna. Sure, det är ju på sätt och vis ett sätt att breaka spelet men det stör mig inte.

Nu har jag en astrologer med, i runda slängar

Vigor 30
Mind 40
Str 25
Int 80
Dex 25

Och de andra statsen är inte långt efter. Skaffat azur-staffen och spells som går med den plus levlat upp den till +7. Ett par summons som också är upplevlade.

Så nu ska man väl kunna göra lite damage fram till midgame iaf

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Jag är ju sån att jag vill uppleva spelet utan att behöva bli kung på fightingmekaniken så ikväll har jag runefarmat järnet och ökat statsen och skaffat gear för att kunna cheesa de tuffare fienderna. Sure, det är ju på sätt och vis ett sätt att breaka spelet men det stör mig inte.

Nu har jag en astrologer med, i runda slängar

Vigor 30
Mind 40
Str 25
Int 80
Dex 25

Och de andra statsen är inte långt efter. Skaffat azur-staffen och spells som går med den plus levlat upp den till +7. Ett par summons som också är upplevlade.

Så nu ska man väl kunna göra lite damage fram till midgame iaf

Wow, du måste vara runt lvl 150. Man kan spela precis som man vill så länge man har roligt är min filosofi. Dock skall du veta att i NG+ one-shottar allt dig mer eller mindre oberoende av stats, men du är troligtvis bättre än du kanske tror vid det laget.

Skall också säga att "normalt" drar man upp Vigor till minst 40 vilken karaktär man än spelar. Så Vigor 40 och Int 80 på en magiker, allt annat är mindre viktigt.

Permalänk
Medlem

Har kört ca 20h nu av elden ring(ja jag vet, har för lite tid), varav ca 16h är via ubuntu, och det har fungerat väldigt bra Allt fungerar som det skall rent spelmässigt, online och hela köret. Ett problem dock är att det är rätt svårtstartat; det startar kanske bara en av 8 ggr vilket är rätt frustrerande, men när det väl startat så krashar det inte iallafall. Det verkar dock som att nya nvidiadrivers ska ha löst det problemet (gick från 470 till 510.).

Prestanda kan jag inte riktigt uttala mig över då det är låst till 60fps, men inga större stutters att tala om iallafall.

En till nackdel är att steam overlay inte verkar fungera, då den bindar steam overlay till eac-launchern vid start vilket gör att man inte kan använda det i spelet..

Tänkte om någon som mainar linux vart sugen på köra elden ring så vet ni att det fungerar iaf

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Bästa fix för ultra-wide?

Denna kör jag: https://github.com/uberhalit/EldenRingFpsUnlockAndMore

Funkat fint för mig, dock bara kört någon timme.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Vågar knappt söka men misstänker att även Elden ring innehåller en massa quests man kan missa? Finns det något säker ställe att läsa om dom? Utan spoilers

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Vågar knappt söka men misstänker att även Elden ring innehåller en massa quests man kan missa? Finns det något säker ställe att läsa om dom? Utan spoilers

https://eldenring.wiki.fextralife.com/Elden+Ring+Wiki

Bra ställe för info, men inte utan spoilers.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag försöker följa de olika questlines som där finns och det i sig är ju lite av en utmaning utan någon sorts logg på vad som har sagts(!). Dock är det värt det då storyn faktiskt (oftast) är riktigt ”trevlig”

Det jag märkt är att hoppen i svårighetsgrad kan vara lite lustig ibland.
Det går ifrån: ”möt mig här, på ett ganska farligt ställe” eller ”hitta det här, på ett ganska farligt och okänt ställe”, till: ”ha ihjäl den odödliga själsätardraken ”eater of thousands of souls” med hjälp av en död fisk och utan att hela dig”!

Känns lite hopplöst ibland 😂

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Asså, jag är en 83:a, har en grabb på sju år.
Jag spelar, surfar etc mycket vid datorn, alltid gjort sen 486:a tiden. Andra människor är ute på krogen, spenderar tid med vänner, ser på film serie etc.
Så länge man har koll på "tiden" När jag fick min son så drog jag ner på mitt spelande drastiskt.
Nu har jag fixat en dator till han så han kan sitta bredvid mig och spela. Eller så kör vi splitscreen.

Ser folk säljer sin dator för fått sitt barn etc. Har du så svårt att låta bli datorn annars? Förstår om man gör det för en ekonomiskt anledning.

Men, hur som. Vad ska du annars göra för skoj?

Sitta titta på serier dagarna ut?

Jag får gratulera dig för ditt faderskap, även om det är 7 år sent!

Jag känner till många andra som ordnar det så att de kan spela med sina barn. Det är en smart lösning när man kan slå två flugor i en smäll, så länge det inte blir för mycket, som sagt!

Det finns en bok av en man vid namn Johann Hari titulerad "Stolen Focus: Why You Can't Pay Attention--and How to Think Deeply Again", och den behandlar ett område som jag tycker är fullkomligt skrämmande, d.v.s. att vi på ett samhälleligt plan har tappat förmågan till koncentration.

Jag minns hur jag kunde koncentrera mig innan smartphonen gjorde sitt intåg. Jag stod emot att införskaffa en smartphone fram till typ år 2014/2015 eller så, men sedan var det kört. Jag gick från att vara en av dem som tyckte att det var urtråkigt att se mina arbetskollegor sitta och pilla på sina mobiltelefoner på lunchrasten, till att bli en av dem. Sakta men säkert har jag faktiskt förlorat förmågan att koncentrera mig som jag kunde göra för blott 10 år sedan. Det är som att det är något som gnager i mig när jag skall sitta flera timmar för att t.ex. studera. Jag kan göra det, men det är klart svårare än det var förr i tiden. Jag känner att datorspelande för mig, om än i liten mängd, åtminstone i detta läge blir litegrann som en droppe alkohol för en alkoholist. Det är någonting jag inte borde vidröra, även om jag klarar av det.

Och det är ju det som är grejen: jag måste träna mig att inte ha skoj!

Skrivet av AxxT:

Snart kommer sommaren.. då är det dags igen att dra ner på spelandet

Det är ju då man ska spela:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Springer på en liten sten, kan inte ens hoppa över den måste gå runt den..

Är det Moraträsk nya låt ?

https://youtu.be/RXeJVbBZO6o
Ifall du inte vet vad Moraträsk är

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Testade att ha med mig trollkarlen när jag attackerade Margit men det blev inte bättre... nästan sämre då det är jag som står för mesta skadan på Margit (som får mer hälsa om summons är med)
Läste att det finns 150st site of grace i spelet och jag har bara hittat runt 20st ungefär så Elden Ring är nog större än vad jag först trodde, jag har mest sprungit runt i området man började i... bland annat dödat troll för dom får man minst 1000 runes av, är på level 30 nu och har spelat i cirka 30 timmar.

Mer än så här har jag inte utforskat:

Testar nu även att slåss med ett större svärd, det har funkat bra mot trollen om man sitter på hästryggen och lyckades även döda draken i träsket med den:

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Tror ni det kommer fler optimiserings patcher?

Permalänk

Har nu spelat ett tag. Missade helt tutorialen i början så började om på ny karaktär igen.

Hade extrem stuttering var 5e sekund (Ospelbart). Vet inte hur jag fick bort den, gjorde massor av grejer. Men nu flyter spelet perfekt. 60-90 fps 3440p.

Svårt och frustrerande. Jag avskyr handkontroll särskilt Dualshock 4 som jag spelar på.

Ett jäkligt bra spel men jag kommer tröttna snabbt på att dö såhär mycket tyvärr.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Har nu spelat ett tag. Missade helt tutorialen i början så började om på ny karaktär igen.

Hade extrem stuttering var 5e sekund (Ospelbart). Vet inte hur jag fick bort den, gjorde massor av grejer. Men nu flyter spelet perfekt. 60-90 fps 3440p.

Svårt och frustrerande. Jag avskyr handkontroll särskilt Dualshock 4 som jag spelar på.

Ett jäkligt bra spel men jag kommer tröttna snabbt på att dö såhär mycket tyvärr.

Jag känner igen mig.

Det här är mitt första Souls-spel och jag var ganska medveten om vad jag gav mig in på. Så här 20 timmar in i spelet så har jag byggt upp någon slags hatkärlek till Elden Ring. Jag tänker på det på dagarna, kollar lite tutorials och builds på Youtube - för att sedan sätta mig vid TVn på kvällen och dö konstant i en timmas tid för att slutligen gå till sängs fly förbannad.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Äntligen dödade jag Margit Nu var jag på level 40 och hade även en Katana +4... det var över inom 30 sekunder (utan trollkarl NPC) och då glömde jag använda Margit's Shackle som jag hade med mig

Jag måste säga att Elden Ring är ett väldigt bra spel, jag ångrar inte att jag köpte för ett pris jag nästan aldrig betalar för spel annars.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Sitter alla och spelar med kontroll i Elden eller är det kb/mouse?

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Erickey:

Sitter alla och spelar med kontroll i Elden eller är det kb/mouse?

Jag kan tänka mig att de flesta kör kontroll.
Jag testade tgb/mus men kände inte att det fungerade. Dock ska man kunna få det riktigt bra med lite pill

För övrigt lyckades jag äntligen klara mig genom radahns förbannade fas 2 och tog till slut ner honom.
Tog tid men skam den som ger sig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord