Konstigt "pop"-ljud när datorn pluggas in, psu-fel? Proppen går...

Permalänk
Medlem

Konstigt "pop"-ljud när datorn pluggas in, psu-fel? Proppen går...

Som rubriken lyder har jag lite strul med datorn vad gäller strömmen. Har en Corsair RM1000i, resten av specs kan ni se nedan i signaturen. Vad som händer är att det kommer ett rätt högt "pop"-ljud när jag antingen:

1. Har satt på strömbrytaren på nätagget och stoppar in sladden direkt i väggen (kan även hända i vanliga fall misstänker jag)
2. Har satt av strömbrytarem på nätagget, stoppar in sladden i väggen, sen när jag slår på nätaggets strömbrytare smäller det

När detta händer, så har det nu på sistone börjat hända så att en säkring går. Som tur är går det bara att flippa på switchen igen så funkar det, men det ska ju inte hända bara om man drar igång datorn, även om den kanske är lite kraftfull. Sedan för några dagar sedan hände en liknande grej, fast då smällde det inte, utan säkringen gick bara när jag tryckte på start-knappen på datorn. Oerhört skumt, och oerhört obehagligt att behöva slå på switchen på psun om det smäller i den, därför har jag stoppat sladden rätt i väggen, trots att det egentligen inte är rekommenderat över huvud taget. Läste lite att det kunde varit något som heter "inrush current bypass relay", men vet inte om det faktiskt gäller mitt fall. Datorn fungerar i övrigt hur fint som helst, och aldrig haft några prestanda-problem. I värsta fall blir det ny psu.

Tack på förhand för all hjälp!

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem

Har inte den PSUn svinlång garanti? Känns smidigast att se om du kan få en ny.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Om säkringen går så har du fel mellan jord och fas eller fas och nolla.
Om du har en annan produkt ex dammsugare, plugga in den i uttaget. Får du problem med säkringen då?

Kan också flytta pcn till ett annat uttag och testa.

Vad som kan hända är felet sitter i ditt uttag och inte i PSU.

Om det poppar på alt 2 och tyst alt 1, så är det psu som är problemet, corsair har 10 år garanti, bara hitta kvittot😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Har du en jordfelsbrytare? Har du jordade uttag? Skulle vara intressant att veta om det är jordfel eller strömspik som gör att säkringen går.

Permalänk
Rekordmedlem

Endera är det fel på nätdelen tex att startströmsbegränsningen hett upp eller så är det mycket last på säkringen och när nätdelen tillkommer så överskrider man maximala strömmen, vad mer drivs från samma säkring, har du möjligen en effektmätare och kan mäta på nätdelen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan bli ganska hög startström när agge pluggas in och alla kondensatorer laddas upp inte ovanligt att de t.om kan blixtra till lite i uttaget.

Att proppen går kan tyda på att du ligger ganska nära säkringens maxlast.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att en komponent/transistor som har gått och kortsluter. Popljudet du hör är en kortslutning du hör. Reklamera den så du får en ny. Corsair har bra support för sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Har inte den PSUn svinlång garanti? Känns smidigast att se om du kan få en ny.

Som flera påpekat, är det bara att kontakta corsair, men givetvis fattas kvitto...

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om säkringen går så har du fel mellan jord och fas eller fas och nolla.
Om du har en annan produkt ex dammsugare, plugga in den i uttaget. Får du problem med säkringen då?

Kan också flytta pcn till ett annat uttag och testa.

Vad som kan hända är felet sitter i ditt uttag och inte i PSU.

Om det poppar på alt 2 och tyst alt 1, så är det psu som är problemet, corsair har 10 år garanti, bara hitta kvittot😁

Grejen är att det har hänt hos både morsan och farsan, finns väl en möjlighet att båda två skulle ha dåliga uttag, men då låter det nog mer som att min psu har börjat ge med sig...

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilPersson03:

Som flera påpekat, är det bara att kontakta corsair, men givetvis fattas kvitto...

En snabb googling säger mig att RM1000i släpptes 2015, dvs inom garantitiden på 10 år. Alltid värt ett försök!

Köpte du din PSU över nätet kan det också vara värt att söka i din epost om du kan hitta kvitto/affär där det köptes. Har du inte kvitto direkt i mailen kanske du kan logga in på sidan du köpte den och hitta ett elektroniskt kvitto där.

Lycka till, håller tummarna för dig!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

En snabb googling säger mig att RM1000i släpptes 2015, dvs inom garantitiden på 10 år. Alltid värt ett försök!

Köpte du din PSU över nätet kan det också vara värt att söka i din epost om du kan hitta kvitto/affär där det köptes. Har du inte kvitto direkt i mailen kanske du kan logga in på sidan du köpte den och hitta ett elektroniskt kvitto där.

Lycka till, håller tummarna för dig!

Jag menade att jag inte har kvittot då det är köpt begagnat, så om corsair vill ge mig ersättningsexemplar utan kvitto, njao, osäker på om de faktiskt kommer det...

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilPersson03:

Jag menade att jag inte har kvittot då det är köpt begagnat, så om corsair vill ge mig ersättningsexemplar utan kvitto, njao, osäker på om de faktiskt kommer det...

Enligt corsair här på forumet så följer inte garantin med på begagnad produkt. De kräver bild på kvittot innan.

Köp ett nytt psu och testa, se till att du beställer så köp på distans fungerar så du kan returnera om nu felet kvarstår. Se till att du hanterar produkten varsamt.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Enligt corsair här på forumet så följer inte garantin med på begagnad produkt. De kräver bild på kvittot innan.

Köp ett nytt psu och testa, se till att du beställer så köp på distans fungerar så du kan returnera om nu felet kvarstår. Se till att du hanterar produkten varsamt.

Grejen är den, att det förmodligen är psun. Kom på nu att samma problem hänt i sommarhuset. Tror inte att det är fel på alla 3 hus. Tack för all input ändå, en psu ska ju inte bete sig såhär.

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilPersson03:

Grejen är den, att det förmodligen är psun. Kom på nu att samma problem hänt i sommarhuset. Tror inte att det är fel på alla 3 hus. Tack för all input ändå, en psu ska ju inte bete sig såhär.

Nej det låter som psu, inet brukar ha kontinuerligt bra priser på. Seasonic och corsair

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Corsair accepterade min RMA, väldigt bussigt av dem, trots avsaknaden av kvitto

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.