Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu såg jag (tyvärr först efter att jag postat mitt förra inlägg) att moderatorn ville ha diskussionen i en annan tråd. Speciellt om det inte rör sig om inkomster och relaterade förmåner. Så därmed kanske personalbil faller ut som off-topic (även om det som sagt kan löna sig i många fall ändå).

Kort så avsåg jag just förmånsbil, precis som det är med mitt första inlägg. En förmånsbil (inte en personalbil) är en förmån, och skall därmed beskattas, precis som andra inkomster och förmåner. Det blir alltså en del av den totala kompensatonspaketet från arbetsgivaren (precis som lön och andra beskattningsbara förmåner).

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/f...

Personalbil är ju definitivt relaterad till inkomster och förmåner, så jag uppfattar inte det som att det är denna diskussion som hänvisas till "vad har du för utgifter"-tråden. Framförallt om man talar om koncepten personalbil/förmånsbil/tjänstebil och vad de innebär för din totala ersättning, och inte börjar prata om bil A vs bil B, etc.

Ingen har ifrågasatt vad en förmånsbil är, varför länkar till bilförmån på Skatteverket är helt irrelevanta. Vad folk har sagt är att man ska vara försiktig med att byta lön mot en bil (alltså någon form av personalbil) om man ligger under taken för SGI och PGI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

JJa, men det finns också begränsningar för vad bolagen kan och är villiga att betala. Hela affärsidén är att tjäna pengar på konsulternas kompetenser och tid. Om vi räknar min ersättning och försäkringar osv så har min arbetsgivare kring 1,5-1,8 miljoner i vinst per år på mig som det ser ut nu. Det tycker jag är för stor andel helt enkelt så det måste ändras över tid men i större koncerner tar saker tid.

Vad fakturerar dom för dig per år för att göra den vinsten på dig och vad har du i så fall för lön, borde vara en bra bit över 100 000 kr i månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad fakturerar dom för dig per år för att göra den vinsten på dig och vad har du i så fall för lön, borde vara en bra bit över 100 000 kr i månaden?

Har dragit in runt 3,4 miljoner de senaste åren, när jag började tog jag också över två personers jobb så sköter en hel del utveckling av interna system som de tidigare hade en utvecklare som gjorde. Ligger idag runt 85k/mån (om de inte höjer bonusen från förra året som det var snack om) så kostnaden för mig med pension och annat är kring 1,6 miljoner per år, sedan tillkommer såklart overhead och lokal osv. Tanken är dock att någon extra justering skall ske i år då jag tidigare fick ett erbjudande av en konkurrent som var bättre, men saker tar tid när det är koncernbolag inblandade.

En helt rimlig lön enligt vad jag drar in borde vara kring 120-130k/mån men det tror jag inte kommer ske på ett tag om jag inte byter jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Personalbil är ju definitivt relaterad till inkomster och förmåner, så jag uppfattar inte det som att det är denna diskussion som hänvisas till "vad har du för utgifter"-tråden. Framförallt om man talar om koncepten personalbil/förmånsbil/tjänstebil och vad de innebär för din totala ersättning, och inte börjar prata om bil A vs bil B, etc.

Ingen har ifrågasatt vad en förmånsbil är, varför länkar till bilförmån på Skatteverket är helt irrelevanta. Vad folk har sagt är att man ska vara försiktig med att byta lön mot en bil (alltså någon form av personalbil) om man ligger under taken för SGI och PGI.

Bra. Var rädd att det var personalbil och dess kostnader som moderatorn syftade på med OT.

Håller 100% med dig att olika typer av förmåner, som bilar, ingår som en del av hela kompensationspaketet från arbetsgivaren. Så skall man vidga tråden så borde man kunna säga att "lön" avser egentligen vad man har för total kompensation från arbetsgivaren.

Gällande mitt inlägg, som din och min diskussion startade med, så var det som sagt förmånsbil som jag kommenterade.

Håller som sagt med dig att man måste räkna på hela sammanhanget, med de olika skatteeffekterna, pension, etc, innan man byter en typ av kompensation mot en annan.

Men man skall inte heller avfärda en möjlig kompensation som man erbjuds, innan man just räknat på det. Det var hela min uppföljande poäng.

Själv har jag numera sedan ett par år eget bolag, och har faktiskt sänkt min lön ordentligt jämfört med innan när jag jobbade för andra arbetsgivare. Tidigare låg jag mellan 60-85 papp i månaden, men nu har jag sänkt lönen till runt 42 papp. Just pga. att undvika statlig inkomstskatt och annat elände. Försöker istället ta ut kompensation i form av aktieutdelning, förmånsbil, pensionssparande, och andra legala möjligheter att inte beskattas lika hårt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Långt ifrån alla högutbildade har hög lön, det finns mycket fattigakademiker med höga låneskulder och halvdana löner som inte ökar särskilt mycket med större erfarenhet inom den offentliga sektorn till exempel. Jag är själv en sån, magisterexamen, forskarutbildad, arbetar på universitet med 33200 efter haft fast tjänst i 13 år.

Min kompis jobbar på HR. Han frågar mig varför jag inte läser högskola. Vi är 28. Han har 28.000 och studielån och jag 35.000 utan.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Min kompis jobbar på HR. Han frågar mig varför jag inte läser högskola. Vi är 28. Han har 28.000 och studielån och jag 35.000 utan.

Handlar väl egentligen om att man(förhoppningsvis) får jobba med det man tycker är intressant när man utbildat sig, vilket är väldigt svårt om man inte gör det. Sen har du en rejäl löneutveckling på många jobb som kräver utbildning, som inte existerar annars. Jag började på 32000 2017 och är uppe i 58000 nu, innan årets lönesnack. Studieskulden kan jag ta bort på ett år utan att det ens gör ont, men varför göra det när räntan är 0%. Det viktigaste för mig förutom att jag får jobba med något som är intressant och utmanande är att jag i princip styr min arbetsdag själv. Vill jag ta en långlunch gör jag det, vill jag sluta kl 13 en dag gör jag det, vill jag vara ledig en dag är jag det, så länge man sköter sitt uppdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Handlar väl egentligen om att man(förhoppningsvis) får jobba med det man tycker är intressant när man utbildat sig, vilket är väldigt svårt om man inte gör det. Sen har du en rejäl löneutveckling på många jobb som kräver utbildning, som inte existerar annars. Jag började på 32000 2017 och är uppe i 58000 nu, innan årets lönesnack. Studieskulden kan jag ta bort på ett år utan att det ens gör ont, men varför göra det när räntan är 0%. Det viktigaste för mig förutom att jag får jobba med någon som är intressant och utmanande är att jag i princip styr min arbetsdag själv. Vill jag ta en långlunch gör jag det, vill jag sluta kl 13 en dag gör jag det, vill jag vara ledig en dag är jag det, så länge man sköter sitt uppdrag.

On point.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Min kompis jobbar på HR. Han frågar mig varför jag inte läser högskola. Vi är 28. Han har 28.000 och studielån och jag 35.000 utan.

Jag läste tre år på universitet 2006-2009 och halverade min bruttolön. Men gick från att hasöndagsångest redan fredag kväll till att faktiskt ofta längta till jobbet.
Jag har nu gjort 12 är som dietist och lönen är inte fantastiskt. Jag hade haft en klart högre lön och livslön om jag stannat i IT. Men jag älskar fortfarande mitt jobb och är så glad att jag tog steget innan 25:4 dörren stängdes.
Dessutom var åren på universitet bland de roligaste i livet, bara en sån sak!

Permalänk
Skrivet av Mental:

Jag läste tre år på universitet 2006-2009 och halverade min bruttolön. Men gick från att hasöndagsångest redan fredag kväll till att faktiskt ofta längta till jobbet.
Jag har nu gjort 12 är som dietist och lönen är inte fantastiskt. Jag hade haft en klart högre lön och livslön om jag stannat i IT. Men jag älskar fortfarande mitt jobb och är så glad att jag tog steget innan 25:4 dörren stängdes.
Dessutom var åren på universitet bland de roligaste i livet, bara en sån sak!

Kan bara instämma här, samma sak för mig. Förvisso ökar jag min lön och går stadigt uppåt efter byte av arbete osv emellanåt. Ser inte jobbet som ett jobb längre, utan bara spännande. Skulle ändå sitta vid datorn och programmera varför inte göra det och få lön på samma gång. Visst man får inte göra det man exakt vill alla gånger, men själva problemlösningen är så sjukt beroendeframkallande.

Permalänk
Skrivet av mj01100011:

Kan bara instämma här, samma sak för mig. Förvisso ökar jag min lön och går stadigt uppåt efter byte av arbete osv emellanåt. Ser inte jobbet som ett jobb längre, utan bara spännande. Skulle ändå sitta vid datorn och programmera varför inte göra det och få lön på samma gång. Visst man får inte göra det man exakt vill alla gånger, men själva problemlösningen är så sjukt beroendeframkallande.

Instämmer åtminstone delvis. Jobb är för mig fortfarande jobb, men klart intressantare och friare än vad jag kunnat få outbildad. Vidare är det avsevärt mer flexibelt. Ledsnar man finns alltid ett annat jobb inom ett kvartal från att man sökt. Med reko lön.
Mvh

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

60k/månad.
Utvecklare/Tech lead över 1 (snart 2) team.

Snart dags för lönesamtal igen, funderar på vart man ska lägga sig, fått mer ansvar under året samt förmodligen ta över tech lead rollen för hela vårt område vilket innebär 1 till team och massa tjänster. Några idéer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rMerll:

60k/månad.
Utvecklare/Tech lead över 1 (snart 2) team.

Snart dags för lönesamtal igen, funderar på vart man ska lägga sig, fått mer ansvar under året samt förmodligen ta över tech lead rollen för hela vårt område vilket innebär 1 till team och massa tjänster. Några idéer?

Här kan det vara läge att se på annat än lön.

Pensionsavsättning, förmåner av olika slag.
Men jag hade nog nästan försökt få till en assistent till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Jobbar som styrman.
Min tarifflönutveckling sedan 2016 ser ut så här.
2016 35454
2017 36234
2018 36959
2019 37809
2020 38943
Utöver detta får jag även en kostersättning på 148kr per fridag.
Friskvård bidrag på 2000kr
Ingen semester, ob eller övertid.
Kan köpa billig alkohol innan varje hemgång.
Får hytten städad och sängen bädad varje dag.
Jobbar 21 veckor per år.

Ombord får vi 3 lagade måltider per dag. Utöver det finns det frukt, mackor, pålägg, mjölk, juice, läsk och mycket mer man kan föräta sig på.

2022. 39878 tarifflön
Kostersättning 153kr per fridag(33201kr per år)
Kostförmån 250kr per dag när jag är ombord(36750kr per år)
Friskvård 2000kr.

Så bruttolönen ligger på ca 42600kr utan förmåner.

Permalänk
Skrivet av Zeraphin:

2022. 39878 tarifflön
Kostersättning 153kr per fridag(33201kr per år)
Kostförmån 250kr per dag när jag är ombord(36750kr per år)
Friskvård 2000kr.

Så bruttolönen ligger på ca 42600kr utan förmåner.

På ropax?

Ruskigt vad mycket bättre löner/arbetpass det är i Sverige (antar du är under svensk flagg) än i Finland.

Permalänk
Medlem

Lön: 37000 brutto. Inlöst övertid.
Yrke/position: Kvalitetsansvarig
Bransch: Industriell tillverkning
Förmåner: mobil, laptop & friskvård 4000. Gratis öl och sprit.
Ansvarsområden: Ansvara för kund och leverantörsreklamationer. Praktiskt och övergripande ansvar för utveckling av organisation för kundrek/leverantörsrek.
Ansvar för serviceträning (utbildar kunder hur de ska utföra service på våra produkter) för kunder på plats hos kund och "hemma".
Ålder: 45
Anställningstid på företaget: 3 år
Anställningstid nuvarande position: 1 år
Plats: Skaraborg
Utbildning: 3 år gymnasium, ett år högskola utan examen.
Erfarenhet: Ca 22 år inom industri som operatör/montör/lagbas. Ca tre år inom kriminalvård.
Arbetstid: 40 timmar/vecka. Frihet under ansvar.
Övrigt: Övertidsersättning utgår då jag jobbar utanför mitt område. Företaget betalar 20-40 kr extra/timme utöver avtal vid öt. En del utlandsresor förekommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F@|)€r/\/:

På ropax?

Ruskigt vad mycket bättre löner/arbetpass det är i Sverige (antar du är under svensk flagg) än i Finland.

Yep svensk flagg och ropax.
Det är helt okej, man klagar inte iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

2022. 39878 tarifflön
Kostersättning 153kr per fridag(33201kr per år)
Kostförmån 250kr per dag när jag är ombord(36750kr per år)
Friskvård 2000kr.

Så bruttolönen ligger på ca 42600kr utan förmåner.

Får du betalt för mat trots att du får 3 mål mat per dag? Hur går det ihop?
Brukar ju vara att man får betalt om man ligger borta för att man inte kan laga mat hemma utan att man måste gå ut och äta

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Ny lön samma jobb.
Upp en tuss mot tidigare efter lönesamtal. Blir retroaktivt från 1/1 så blir lite extra nästa månad. Får väl vara nöjd med tanke på hur tiderna är.

Säljare inom industriautomation

Lön: 59 000kr/mån brutto + bonus som kan ge max tre månadslöner om jag överträffar min budget med 20% och lite andra krav. Bonus börjar redan om jag nollar också.
Hemmakontor: 2000kr/mån

Förmåner:
Pensionsförsäkring
Telefon
Dator och Ipad
Förmånsbil
30 dagars semester (inte betald övertid givetvis)

Efter lönesamtal så hade jag fått en löneökning på dryga tusenlappen men bytte dessa mot 4 dagar extra semester istället. Livet är inte bara att jobba.

Säljare inom industriautomation

Lön: 59 000kr/mån brutto + bonus som kan ge max tre månadslöner om hela företaget når sina mål och lite personliga krav. Bonus börjar redan om vi nollar också.
Hemmakontor: 2000kr/mån som ligger som utlägg så är skattefritt.

Förmåner:
Pensionsförsäkring
Sjukförsäkring
Dator och telefon
Förmånsbil
34 dagars semester (inte betald övertid givetvis)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vad är en extra semesterdag värd enligt er? Tänkte att man istället för låt oss säga 500 kr löneförhöjning väljer 1-2 extra semesterdagar. Är det rimligt? Brukar företag gå med på det?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Treant:

Vad är en extra semesterdag värd enligt er? Tänkte att man istället för låt oss säga 500 kr löneförhöjning väljer 1-2 extra semesterdagar. Är det rimligt? Brukar företag gå med på det?

När man har kommit till runt 40-45 tkr i månadslön är extra semester i princip alltid värt mer än högre lön enligt mig. Skulle säga att en extra vecka är värt runt 5000 tkr i månadslön. Räknar då att en anställd för företaget kostar 1,5 ggr lönen, 12% extra för semester och förlorad inkomst för företaget när den anställde är på semester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Vad är en extra semesterdag värd enligt er? Tänkte att man istället för låt oss säga 500 kr löneförhöjning väljer 1-2 extra semesterdagar. Är det rimligt? Brukar företag gå med på det?

Spontant är det väl motsvarande lönen för en arbetsdag (alltså vad en dag tjänsteledigt skulle kosta dig), så ca en tolftedel av en arbetsdag (eftersom det är tolv månader på ett år)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Treant:

Vad är en extra semesterdag värd enligt er? Tänkte att man istället för låt oss säga 500 kr löneförhöjning väljer 1-2 extra semesterdagar. Är det rimligt? Brukar företag gå med på det?

Se mitt inlägg ovanför ditt, jag skippade en löneökning på 1180kr för 4 dagar och kommer nu ha 34 dagar.
Min plan är att ha 5 veckor under sommarmånaderna och sen använda de resterande under resten av året, lite runt jul och några sköna långhelger när man känner för det.

För mig är det absolut värt det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Vad är en extra semesterdag värd enligt er? Tänkte att man istället för låt oss säga 500 kr löneförhöjning väljer 1-2 extra semesterdagar. Är det rimligt? Brukar företag gå med på det?

Beror på hur man har det annars skulle jag säga. På mitt företag så är det så flytande när man jobbar/är ledig så semesterdagar används i princip bara till sommarsemester eller resor där man absolut inte kan/vill och behöver arbeta. Att kombinera jobb och fjällresa är inte ovanligt då folk jobbar några timmar efter de varit i backen hela dagen och då kanske inte tar ut semester. Så för mig är semesterdagar inte värda speciellt mycket då jag inte behöver använda dem ifall jag säg skall iväg på bröllop och inte kan jobba en fredag eller skall på julfirande en av mellandagarna.

Om man däremot är mer styrd och semesterdagar är enda sättet att att faktiskt inte jobba på under en dag så hade jag värderat dem väldigt högt så fort jag gått över 50k/mån och mest satsat på att få fler semesterdagar. Däremot vet jag att många större arbetsgivare är väldigt anti att ge extra semesterdagar till folk av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Får du betalt för mat trots att du får 3 mål mat per dag? Hur går det ihop?
Brukar ju vara att man får betalt om man ligger borta för att man inte kan laga mat hemma utan att man måste gå ut och äta

Ne får inte betalt för maten, men så mycket ligger kostförmånen på som rederiet betalar för mig. Dock får jag skatta för ett.

Kostersättningen får jag när jag är hemma så att jag ska ha råd att äta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ice Frontier:

Förmåner: mobil, laptop & friskvård 4000. Gratis öl och sprit.

Gratis öl you say. Det är en bra förmån. Skulle spara mig många kronor.. finns det någon mer detaljerad info eller betalar företaget alla dina ölkvitton?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Gratis öl you say. Det är en bra förmån. Skulle spara mig många kronor.. finns det någon mer detaljerad info eller betalar företaget alla dina ölkvitton?

Bara gratis på arbetstid.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Bara gratis på arbetstid.

Mvh

Tell us more!!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Handlar väl egentligen om att man(förhoppningsvis) får jobba med det man tycker är intressant när man utbildat sig, vilket är väldigt svårt om man inte gör det. Sen har du en rejäl löneutveckling på många jobb som kräver utbildning, som inte existerar annars. Jag började på 32000 2017 och är uppe i 58000 nu, innan årets lönesnack. Studieskulden kan jag ta bort på ett år utan att det ens gör ont, men varför göra det när räntan är 0%. Det viktigaste för mig förutom att jag får jobba med något som är intressant och utmanande är att jag i princip styr min arbetsdag själv. Vill jag ta en långlunch gör jag det, vill jag sluta kl 13 en dag gör jag det, vill jag vara ledig en dag är jag det, så länge man sköter sitt uppdrag.

Frihet under ansvar på det sättet är precis vad jag söker, får man fråga vad du arbetar inom och tips på hur man skulle kunna ta sig dit? Är oerhört less på mitt nuvarande rigida industrijobb och tänkt återvända till skolbänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Tell us more!!

Alkoholpolicyn är ganska liberal. Finns alltid kall öl och det är accepterat att dricka en eller flera. Finns också vin och alla sorters sprit.

Oftast väntar folk till efter lunch. Utom säljavdelningen som ibland korkar upp champagnen på morgonen om de får stora order.

Mvh

Ps. Givetvis är det tillåtet att stanna kvar och öla efter arbetstid oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Alkoholpolicyn är ganska liberal. Finns alltid kall öl och det är accepterat att dricka en eller flera. Finns också vin och alla sorters sprit.

Oftast väntar folk till efter lunch. Utom säljavdelningen som ibland korkar upp champagnen på morgonen om de får stora order.

Mvh

Ps. Givetvis är det tillåtet att stanna kvar och öla efter arbetstid oxå.

Låt mig gissa du har mycket övertid?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1