Har installerat Linux mint på min Ideapad 5 och har fått några dealbreaker-buggar. Finns lösning eller rekommenderas byte av Dist?

Permalänk

Har installerat Linux mint på min Ideapad 5 och har fått några dealbreaker-buggar. Finns lösning eller rekommenderas byte av Dist?

Jag vill byta från Windows 11 till Linux. Jag installerade just Linux Mint med Cinnamon på en Ideapad 5 (Ryzen 4500U) och touchpaden fungerar ej, inte heller går det att ändra ljusstyrka på skärmen. Jag har installerat alla uppdateringar och öven kört drivrutinshanteraren. Jag vidtog följande steg i terminalen och touchpaden verkar ej kännas igen:

https://www.maketecheasier.com/fix-touchpad-not-working-linux...

Dessa två saker är ju dealbreakers, har någon något förslag som eventuellt skulle kunna fixa det? Annars tänker jag som så att nästa steg blir att testa Ubuntu eller någon annan dist och se om det löser problemet. Jag är en okunnig n00b så allt för mycket handpåläggning och work-arounds är verkligen något som jag helst undviker. Hittade någon med liknande problem och den personen fick lov att gå in i kerneln och hålla på och det är långt, långt över min kunskapsnivå och det undviker jag gärna. Är det sådana saker som kan krävas med Linux så är det kanske inte riktigt för mig, eller vad tror ni andra?

Permalänk
Medlem

Precis som med Bilar så får man provköra några stycken innan man hittar en som lever upp till sina krav.

Det du kan börja med är att öppna en terminal och skriva "lspci" och sedan "lsusb" och "cat /proc/bus/input/devices | grep -i touchpad". Posta resultaten av utskriften här så kanske vi kan hjälpa dig hitta rätt drivrutin.

Alternativet är att använda en Dist med nyare kärna, min rekommendation är Manjaro https://manjaro.org/

Permalänk
Datavetare

Varför vill du hellre köra Linux? Om det primärt handlar om att köra visa Linux-program så kommer WSL2 under Windows 11 ge dig långt mindre huvudvärk.

Om du verkligen vill köra Linux har du tyvärr gjort valet bakvänt. Körde Linux på bärbara under 15 års tid och det fungerade hur bra som helst med standard Ubuntu LTS.

”Tricket” att få en bra upplevelse på bärbara ihop med Linux är att välja laptop-modellerna som faktiskt fungerar bra med Linux. Min favorit till detta är Dell Latitude, men finns andra modeller som också fungerar bra.

Och det är inte så att Dell är det kritiska här, utan är just Latitude-serien som tenderar fungera riktigt bra, XPS-serien tenderar inte vara fullt lika smooth.

Men nu sitter du med ditt val och inser att det inte är så lätt att ändra. Verkar finnas lösningar till båda dina problem. Tyvärr kräver båda en del icke-trivial ”pill”

https://askubuntu.com/questions/1248176/ideapad-5-15are05-ela...
https://askubuntu.com/questions/1249152/ubuntu-20-04-lenovo-i...

Positiva är att det andra problem borde vara löst om du t.ex. väljer kommande Ubuntu 22.04 LTS.

Vad folk än försöker hävda, vill man ha en trevlig upplevelse under Linux kör man endera med Intels iGPU (andra problemet kommer av bristande kvalité hos Radeon drivers för iGPU i deras APUer) eller så kör man stationär med dGPU, där fungerar AMDs öppna drivers riktigt bra för grafik medan Nvidias stängda drivers är självklara valet för all form av GPGPU under Linux.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Precis som med Bilar så får man provköra några stycken innan man hittar en som lever upp till sina krav.

Det du kan börja med är att öppna en terminal och skriva "lspci" och sedan "lsusb" och "cat /proc/bus/input/devices | grep -i touchpad". Posta resultaten av utskriften här så kanske vi kan hjälpa dig hitta rätt drivrutin.

Alternativet är att använda en Dist med nyare kärna, min rekommendation är Manjaro https://manjaro.org/

Tack för svaret. Bifogar länk till resultatet.

https://imgur.com/lGMNh1Y

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Varför vill du hellre köra Linux? Om det primärt handlar om att köra visa Linux-program så kommer WSL2 under Windows 11 ge dig långt mindre huvudvärk.

Om du verkligen vill köra Linux har du tyvärr gjort valet bakvänt. Körde Linux på bärbara under 15 års tid och det fungerade hur bra som helst med standard Ubuntu LTS.

”Tricket” att få en bra upplevelse på bärbara ihop med Linux är att välja laptop-modellerna som faktiskt fungerar bra med Linux. Min favorit till detta är Dell Latitude, men finns andra modeller som också fungerar bra.

Och det är inte så att Dell är det kritiska här, utan är just Latitude-serien som tenderar fungera riktigt bra, XPS-serien tenderar inte vara fullt lika smooth.

Men nu sitter du med ditt val och inser att det inte är så lätt att ändra. Verkar finnas lösningar till båda dina problem. Tyvärr kräver båda en del icke-trivial ”pill”

https://askubuntu.com/questions/1248176/ideapad-5-15are05-ela...
https://askubuntu.com/questions/1249152/ubuntu-20-04-lenovo-i...

Positiva är att det andra problem borde vara löst om du t.ex. väljer kommande Ubuntu 22.04 LTS.

Vad folk än försöker hävda, vill man ha en trevlig upplevelse under Linux kör man endera med Intels iGPU (andra problemet kommer av bristande kvalité hos Radeon drivers för iGPU i deras APUer) eller så kör man stationär med dGPU, där fungerar AMDs öppna drivers riktigt bra för grafik medan Nvidias stängda drivers är självklara valet för all form av GPGPU under Linux.

Tack för svaret. Det andra problemet, dvs ljusstyrkan, bör alltså vara löst när Ubuntu 22.04 släpps den 21 April, men inte problemet med touchpaden? Menar du att det bakvända var att välja en dator som ej är särskilt kompatibel med Linux eller att jag ej valde Ubuntu LTS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Tack för svaret. Bifogar länk till resultatet.

https://imgur.com/lGMNh1Y

Verkar inte kunna se touchpads där, kan du posta "cat /proc/bus/input/devices | grep -i touchpad" också. Du kan använda [ pre] [ /pre] -taggarna (utan mellanslag) så slipper du göra bilder.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av shenzhendev:

Tack för svaret. Det andra problemet, dvs ljusstyrkan, bör alltså vara löst när Ubuntu 22.04 släpps den 21 April, men inte problemet med touchpaden? Menar du att det bakvända var att välja en dator som ej är särskilt kompatibel med Linux eller att jag ej valde Ubuntu LTS?

Vill man ha en bra upplevelse med kombinationen Linux+laptop får man smalna av sitt val av laptop-modeller till de som faktiskt fungerar bra "out-of-the-box". Lite svepande kan man säga att "företagsmodeller" tenderar fungera bättre än "konsumentmodeller", men finns absolut undantag.

En vanlig felkälla hos konsumentmodeller är att viss HW (typiskt dess firmware) har rätt grova buggar. T.ex. verkar en av orsakerna i Ideapad 5 vara att tochpad:en identifierar sig som en touch-skärm i stället för en touch-pad.

Allt för ofta "fixas" de problem genom "specialskrivna" driver till Windows, så Linux har ofta en fullt fungerade drivrutin men den väljs inte då HW inte identifierar sig på rätt sätt. Men finns i det läget workarounds för att tvinga systemet använda "rätt" driver, verkar vara ett sådan fall för touchpad:en (fast stod något om att det är just en "workaround", stödet blir inte riktigt 100 %-igt men fattade inte riktigt vad som saknas).

Tror inte Ubuntu är bättre/sämre än andra distron, så där är man nog rätt fri i sitt val. Nämnde specifikt Ubuntu LTS då det är vad jag själv råkar fördra i Linux-världen. Och kör bara LTS, tycker "mellanversionerna" känns rätt mycket som beta-nivå.

Här är det ändå inte såå illa. Testade vid ett läge att installera Ubuntu på en Surface Pro 4 (som fungerar lysande med Windows 10), det var så mycket saker som var trasig på den under Ubuntu så var bara acceptera att det vore total slöseri med tid att ens försöka få till ett vettig stöd där.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Verkar inte kunna se touchpads där, kan du posta "cat /proc/bus/input/devices | grep -i touchpad" också. Du kan använda [ pre] [ /pre] -taggarna (utan mellanslag) så slipper du göra bilder.

Jag fick detta svar:
[N: Name="MSFT0004:00 06CB:CD98 Touchpad"]

Ordet "Touchpad" var rödfärgat.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Vill man ha en bra upplevelse med kombinationen Linux+laptop får man smalna av sitt val av laptop-modeller till de som faktiskt fungerar bra "out-of-the-box". Lite svepande kan man säga att "företagsmodeller" tenderar fungera bättre än "konsumentmodeller", men finns absolut undantag.

En vanlig felkälla hos konsumentmodeller är att viss HW (typiskt dess firmware) har rätt grova buggar. T.ex. verkar en av orsakerna i Ideapad 5 vara att tochpad:en identifierar sig som en touch-skärm i stället för en touch-pad.

Allt för ofta "fixas" de problem genom "specialskrivna" driver till Windows, så Linux har ofta en fullt fungerade drivrutin men den väljs inte då HW inte identifierar sig på rätt sätt. Men finns i det läget workarounds för att tvinga systemet använda "rätt" driver, verkar vara ett sådan fall för touchpad:en (fast stod något om att det är just en "workaround", stödet blir inte riktigt 100 %-igt men fattade inte riktigt vad som saknas).

Tror inte Ubuntu är bättre/sämre än andra distron, så där är man nog rätt fri i sitt val. Nämnde specifikt Ubuntu LTS då det är vad jag själv råkar fördra i Linux-världen. Och kör bara LTS, tycker "mellanversionerna" känns rätt mycket som beta-nivå.

Här är det ändå inte såå illa. Testade vid ett läge att installera Ubuntu på en Surface Pro 4 (som fungerar lysande med Windows 10), det var så mycket saker som var trasig på den under Ubuntu så var bara acceptera att det vore total slöseri med tid att ens försöka få till ett vettig stöd där.

Ok, tack för svaret. Det låter som att jag bör försöka återvända till Windows 11 då, jag ska börja googla på hur man ersätter Linux Mint med Windows 11.

Permalänk

Ursäkta trådkapning… har byggt sweclockers vinterdator 2021 (första bygget på 20 år!) och tänkte prova köra linux på den (många år sedan mitt senaste linux-äventyr). Har siktet inställt på POP linux men blir osäker när jag läser om dåligt stöd för AMD iGPU (Ryzen 5600G). Tänkte köra utan dedikerat grafikkort till att börja med. Förstår jag rätt att stödet är dåligt?

Skrivet av Yoshman:

Varför vill du hellre köra Linux? Om det primärt handlar om att köra visa Linux-program så kommer WSL2 under Windows 11 ge dig långt mindre huvudvärk.

Om du verkligen vill köra Linux har du tyvärr gjort valet bakvänt. Körde Linux på bärbara under 15 års tid och det fungerade hur bra som helst med standard Ubuntu LTS.

”Tricket” att få en bra upplevelse på bärbara ihop med Linux är att välja laptop-modellerna som faktiskt fungerar bra med Linux. Min favorit till detta är Dell Latitude, men finns andra modeller som också fungerar bra.

Och det är inte så att Dell är det kritiska här, utan är just Latitude-serien som tenderar fungera riktigt bra, XPS-serien tenderar inte vara fullt lika smooth.

Men nu sitter du med ditt val och inser att det inte är så lätt att ändra. Verkar finnas lösningar till båda dina problem. Tyvärr kräver båda en del icke-trivial ”pill”

https://askubuntu.com/questions/1248176/ideapad-5-15are05-ela...
https://askubuntu.com/questions/1249152/ubuntu-20-04-lenovo-i...

Positiva är att det andra problem borde vara löst om du t.ex. väljer kommande Ubuntu 22.04 LTS.

Vad folk än försöker hävda, vill man ha en trevlig upplevelse under Linux kör man endera med Intels iGPU (andra problemet kommer av bristande kvalité hos Radeon drivers för iGPU i deras APUer) eller så kör man stationär med dGPU, där fungerar AMDs öppna drivers riktigt bra för grafik medan Nvidias stängda drivers är självklara valet för all form av GPGPU under Linux.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Slaskmapp:

Ursäkta trådkapning… har byggt sweclockers vinterdator 2021 (första bygget på 20 år!) och tänkte prova köra linux på den (många år sedan mitt senaste linux-äventyr). Har siktet inställt på POP linux men blir osäker när jag läser om dåligt stöd för AMD iGPU (Ryzen 5600G). Tänkte köra utan dedikerat grafikkort till att börja med. Förstår jag rätt att stödet är dåligt?

Det positiva är att stödet för AMD GPUer har definitivt blivit klart bättre på senare tid! Det om man tittar specifikt på 2D/3D grafik. Phoronix har rätt mycket tester kring detta. Som jag skrev ovan verkar ju t.ex. problemet TS har med justering av ljusstyrka vara något som kom av buggar i drivrutinen, ett problem som ska vara avhjälpt i en av de senaste Linux-kernel versionerna.

En annan positiv sak är att GPU-prestanda hos APUer har ökat en hel del hos framförallt 5000-serien. Men detta kan naturligtvis ses från "glaset halvfullt" hållet också, att man överhuvudtaget kunnat göra så pass stora förbättringar säger en del om nivån innan... Vi har inte sett motsvarade lyft på Windows, så handlar om att Linux underpresterat fram till nu (ett problem vi inte ser hos Nvidia eller Intel då de i stort sätt kör samma kodbas för Windows och Linux drivers, lite oklart varför inte AMD gör så).

Ett i min mening stort problem kring just "APU:er" som 5600G och 4500U är att AMD valde att kalla dessa "APU" istället för "CPU med iGPU" då visionen hela tiden varit att genom integrera CPU och GPU på samma krets och låta dessa dela på RAM öppnar upp för accelerering (APU = Accelerated Processing Unit) av vissa uppgifter, t.ex. rendering i 3D-modelleringsprogram.

Jämför detta med Nvidia, Intel och Apple.

Nvidia är klassledande kring GPGPU med deras CUDA och tyvärr är CUDA det enda som stöds i många fall, medan i ända så kanske finns bredare stöd men CUDA-stödet är klart bäst. Alla relevanta Nvidia GPUer stödjer aktuella versioner av CUDA.

Intel har historiskt inte haft mycket till GPU-kraft att komma med, så där har inte GPGPU varit superviktigt. Men på senare tid har man växlat upp en hel del, Xe-serien är riktigt kompenent på GPGPU. Intels motsvarighet till CUDA heter OneAPI (OneAPI är egentligen bredare än CUDA då det täcker GPGPU, SIMD/CPU och FPGA acceleration), i detta ramverk finns stöd från iGPU i Broadwell och framåt.

Apples motsvarighet till CUDA kallas Metal Compute. I de applikationer som använder detta kan man se just hur rätt AMDs vision kring deras APU faktist är. Här är den klassiska BMW-scenen renderad på min MacMini med M1 samt på min 5950X. D.v.s. en laptop CPU som drar <20 W när den renderar denna scen mot AMDs snabbaste desktop CPU för "konsumentmarknaden".

När man använder iGPU i M1 är 5950X faktiskt bara ~40 % snabbare på att rendera denna scen. M1 Pro och uppåt är snabbare än 5950X!!!

Klicka för mer information

Båda är med Blender 3.1

M1 med metal compute

5950X

Visa mer

AMDs motsvarighet kallas HIP. OpenCL (som i teorin stöds av alla 4 tillverkarna) är i praktiken död som GPGPU-teknik, även om den finns kvar (har dock varit lite svajigt stöd för OpenCL just för APUer under Linux, dock fungerat bra för AMD dGPU).

HIP används dels för GPGPU accelererade program för olika former av simuleringar, men även 3D-rendering har börjat använda detta (Blender har droppat OpenCL stödet för AMD och kör ju HIP). Problemet är att HIP inte fungerar på APUer, varken under Windows eller Linux

Finns visst hopp om att AMD kommer lägga in stöd för de just lanserade RDNA2 baserade APU, men väldigt lite pekar på att det någonsin kommer dyka upp något stöd för äldre generationer (i alla fall inte under Linux).

4000/5000 seriens APUer har en GPU som inte riktigt matchar GPUn i M1, men man skulle ändå få en rejäl prestandavinst i vissa "tunga" applikationer om det hade varig möjligt att använda GPGPU-acceleration.

Sendan ska man komma ihåg: för bärbara är det långt bättre att endast ha en iGPU i sitt system, kvittar om det är AMD eller Intel. Laptops med dGPU+iGPU kombinerat med Linux är att be om problem (vilket är riktigt trist då det är enda sättet man kan få riktigt bra GPGPU stöd på en bärbar, för det krävs tyvärr en Nvidia GPU).

TL;DR är ändå att för 2D/3D grafik har det under senaste året / halvåret definitivt gått åt rätt håll för AMDs GPU stöd under Linux. Sorgebarnet är att just APU-stödet verkar hela tiden släpa efter, framförallt GPGPU stödet är nära nog icke-existerande vilket gör att det inte är en "APU" utan en "CPU med iGPU".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer