Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Glöm inte att skatteverket gått ut med info om att många deklarationer är felaktiga och kommer rättas tills den 15/3.

Detngäller bara det utskicket på Torsdag morgon som blev fel som dem senare rättade till.

Permalänk
Medlem

"Är Skatteverket snälla eller dumma mot dig i år?"

Måste vara en av de sämre rubriksättningarna jag sett på Sweclockers.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reverend benny:

"Är Skatteverket snälla eller dumma mot dig i år?"

Måste vara en av de sämre rubriksättningarna jag sett på Sweclockers.

Ja, skatteverket är ju alltid dumma.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

"Är Skatteverket snälla eller dumma mot dig i år?"

Måste vara en av de sämre rubriksättningarna jag sett på Sweclockers.

Det skulle nog vara lite skämtsamt, man ska inte ta allt så allvarligt.

OT fick jag 5500kr tillbaka enligt utskicket.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IceMan(FZ):

Jag jobbar i prencip helatiden, varje dag. Och vilket tack får jag? Jo betala in 900kr

Då drar jobbet ungefär det dom ska, du får be dom dra ett par hundra extra på skatten så kommer du alltid få tillbaka

Permalänk
Medlem

4.5k tillbaka + 6k för elpriskompensation (rent bidrag då både elpriser och konsumtionen har varit lägre än normalt här) kan man köpa något roligt för 😀

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Då drar jobbet ungefär det dom ska, du får be dom dra ett par hundra extra på skatten så kommer du alltid få tillbaka

Ja, man älskar att låna ut pengar till staten räntefritt.

Jag betalar hellre tillbaks än får. Dock är det ju jobbigt med en smäll på över 15.000 om man inte var medveten om att den skulle komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Det hade varit bättre att investera 10k än låna ut det till staten.

Så länge du kan vara säker på att du får positiv avkastning har du rätt men det är så sparformer som kommer med en sådan garanti.

Skrivet av Xerbee:

De som blir glada av att få tillbaka på skatten förstår inte sin privatekonomi.

Det påståendet stämmer säkert in på en del men inte på alla. För egen del har jag väldigt god förståelse av privatekonomi men jag blir inte ledsen om jag får tillbaka på skatten.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Vad är skillnaden mot ett nolleränte sparkonto man inte rör på ett år för kortsiktig konsumtion?

Bara för man inte kommer åt det, är det inte dåligt. Många ser det som en fördel. Alla gör det som passar dom bäst, det innebär givetvis inte att man inte förstår privatekonomi som påstods.

Skillnaden är att du har låst pengarna, på ett nollräntekonto är pengarna åtminstone hela tiden tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av läderimitation:

Skillnaden är att du har låst pengarna, på ett nollräntekonto är pengarna åtminstone hela tiden tillgängliga.

Sant. Så att se att man ska få tillbaka nån stor summa är egentligen inte en bra nyhet.

Får själv tillbaka 2000kr

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Blir att betala 1600, ska dock skriva in körersättningen.
Så förhoppningsvis blir det lite pengar tillbaka eller att det går jämt ut.

Permalänk
Medlem

Skatteverket är inte dumt, att verkställa politiska beslut är enbart praktiskt funktionellt.

De politiska besluten och skattesystemets utformning rent generellt är enligt mig otroligt korkade och dumma dock.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

"Är Skatteverket snälla eller dumma mot dig i år?"

Måste vara en av de sämre rubriksättningarna jag sett på Sweclockers.

Ja, sjukt jävla korkad rubrik. Skämt eller inte, vad är det för nivå? Trodde sånt här var förpassat till Facebook.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tyvärr blev det pengar tillbaka även detta år.

Permalänk
Medlem

Fick utskicket igår, 9900 tillbaka om det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, sjukt jävla korkad rubrik. Skämt eller inte, vad är det för nivå? Trodde sånt här var förpassat till Facebook.

Du måste vara höjdpunkten på varje fest.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nu kan du ju till och med kosta på dig Max🎧 istället.

Haha, eller hur. Tyvärr så förstör den typen av lurar frisyren! Vill ha litet och smidigt (:

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xerbee:

Det hade varit bättre att investera 10k än låna ut det till staten.

De som blir glada av att få tillbaka på skatten förstår inte sin privatekonomi.

Trodde du skulle säga att det vore bättre om staten fick behålla det xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DUNXIII:

Ska betala 4000:-, men det är ju gött att få låna de pengara under året utan ränta Eller hur man nu ska se det.

1.25% ränta
https://www.skatteverket.se/privat/deklaration/betalakvarskat...

Permalänk

4800kr tillbaka blev det

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 13
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Man får vara glad idag att man inte investerar de pengarna i aktier, frånsett några som rusat efter bud om uppköp så är det bara röda siffror i princip.

Röda siffror? Globalfonder var upp ca 30% förra året. *facepalm*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Eller så vill du bara inte se det från deras rätt logiska perspektiv. Ofta är det så små summor det handlar om att investera det inte direkt ger någon större avkastning ändå, däremot att investera det är en risk att istället bli av med en del av det.

Det är inte konstigare, än att spara småsummor på sparkonton med 0% ränta för något man vill köpa i närtid. Allt kapital man har behöver inte vara bundet eller investerat. Under 10k känns pointless att börja snacka om investeringar och att folk "inte förstår". Det gör dom nog mycket väl ska du se.

Håller inte med dig alls. Risken är att de som ”bara” får 1000kr över varje månad köper godis för pengarna istället för att lägga in de på en indexfond. Varje krona räknas. Men man måste inte vara fullinvesterad hela tiden. Räcker att se på senaste tiden. Tänk om man hade tänkt köp lya i April och har allt inne på börsen och kör index. :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

Röda siffror? Globalfonder var upp ca 30% förra året. *facepalm*

Vi får slappna av @Matvraket. Det är ju nu man gör de bästa affärerna. Har man inte börjat så borde man börja nu. Blir lite Avanza Zero/Spiltan Aktiefond Investment/AMF Småbolag. De kommer tillbaka när oron är över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Vi får slappna av @Matvraket. Det är ju nu man gör de bästa affärerna. Har man inte börjat så borde man börja nu. Blir lite Avanza Zero/Spiltan Aktiefond Investment/AMF Småbolag. De kommer tillbaka när oron är över.

Håller knappt fonder alls (10% av mitt innehav), men jag har bra diversifiering i bolag jag tror på. Är dock bara +5% iår (säger bara för dollarn är upp 9% å jag håller mest tillgångar i dollar.

Permalänk
Medlem

Med milersättningen hamnar jag på ~18k.
Dock när jag räknade liknande förra året fick jag tillbaka hälften mot vad kalkylatorn på deras hemsida räknade åt mig. Så vi får väl se! Frågan är om man ska åka på solsemester eller åka upp till Lule i vinter..

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

Håller knappt fonder alls (10% av mitt innehav), men jag har bra diversifiering i bolag jag tror på. Är dock bara +5% iår (säger bara för dollarn är upp 9% å jag håller mest tillgångar i dollar.

Skrev i ett tidigare inlägg att USD är bra vid oroliga tider. Har drygt hälften av tillgångarna i USD. Men nedåt har det gått för min del. Men jag köttar på. Har varken din kunskap eller nerver för att fixa vanlig trading. Så tiden får vara min vän nu helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Håller inte med dig alls. Risken är att de som ”bara” får 1000kr över varje månad köper godis för pengarna istället för att lägga in de på en indexfond. Varje krona räknas. Men man måste inte vara fullinvesterad hela tiden. Räcker att se på senaste tiden. Tänk om man hade tänkt köp lya i April och har allt inne på börsen och kör index. :/

... Typ exakt det jag menar, tror vi har lite olika perspektiv på det bara

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av läderimitation:

Skillnaden är att du har låst pengarna, på ett nollräntekonto är pengarna åtminstone hela tiden tillgängliga.

Absolut, men alla har inte den självkontrollen och då är ett mindre spar via skatten helt ok tycker jag. Alla tänker och prioriterar inte likadant angående det - det betyder inte att man inte har koll på ekonomi utan att man anpassar den utefter sina egna förutsättningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Tyvärr blev det pengar tillbaka även detta år.

Det kan väl inte vara en överraskning om det blir pengar tillbaka eller inte? Om du tycker att det är tråkigt att få tillbaka pengar varje år, varför gör du inget åt det? Steg 1 kan vara ett jämka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Skrev i ett tidigare inlägg att USD är bra vid oroliga tider. Har drygt hälften av tillgångarna i USD. Men nedåt har det gått för min del. Men jag köttar på. Har varken din kunskap eller nerver för att fixa vanlig trading. Så tiden får vara min vän nu helt enkelt.

Ja, det är bara att fortsätta investera i bra bolag som på lång sikt kommer växa och ge tillbaka värde till ägarna är vad man bör göra. I synnerhet en bra idé med tanke på hur mycket pengar som trycks. Cash is trash.