Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Ryska börsindexet DJ Russia GDR har nu gått ned 98% sedan årsskiftet. Minus 80% idag.

Så börsen säger väsentligen att Ryssland har 2% chans att gå tillbaka till normalläge, och 98% risk att det försvinner helt

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur länge man kan hålla börsen stängd?
Vad är rekordet? Känns ju som att de måste väl öppna inom en snar framtid

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Någon som vet hur länge man kan hålla börsen stängd?
Vad är rekordet? Känns ju som att de måste väl öppna inom en snar framtid

Rekordet måste vara infinite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Rekordet måste vara infinite?

Efter lite googling är rekordet nästan 4 månader i USA 1914

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Efter lite googling är rekordet nästan 4 månader i USA 1914

Måste finnas länder som helt failat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Måste finnas länder som helt failat?

Inte som jag hittade.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Min fondfördelning ser nu ut såhär:

50% Avanza Global
20% AMF Aktiefond Småbolag
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Avanza Zero
10% Avanza Emerging Markets

Tänkte hoppa ur Emerging Markets helt nu; tycker inte den presterat och vill inte heller stödja vissa länder i den. Kanske är det lite väl mycket Sverige? Ska jag kanske hoppa ur Emerging Markets, dra ner 10% på Småbolag, och köra 20% Europa? Eller hade ni skippat en europafond och kanske kört mer globalt bara? Hur hade ni gjort?

(Och vi behöver inte fokusera på enskilda fonder så mycket, några punkters avgift hit eller dit - jag är mest intresserad av fördelningen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Min fondfördelning ser nu ut såhär:

50% Avanza Global
20% AMF Aktiefond Småbolag
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Avanza Zero
10% Avanza Emerging Markets

Tänkte hoppa ur Emerging Markets helt nu; tycker inte den presterat och vill inte heller stödja vissa länder i den. Kanske är det lite väl mycket Sverige? Ska jag kanske hoppa ur Emerging Markets, dra ner 10% på Småbolag, och köra 20% Europa? Eller hade ni skippat en europafond och kanske kört mer globalt bara? Hur hade ni gjort?

(Och vi behöver inte fokusera på enskilda fonder så mycket, några punkters avgift hit eller dit - jag är mest intresserad av fördelningen.)

Avanza Emerging Markets har gått upp 2,97 % i år jämfört med Länsförsäkringar Global Indexnära som gått ner 3,31 %. Jag tröttnade dock på tillväxtmarknader för några månader sedan.

I nuläget har jag allt i Länsförsäkringar Global Indexnära men tillväxtmarknader är nog ingen dum idé att ha lite i.

Avanza Global har klarat sig ovanligt bra som bara gått ner 1,39 % i år ser jag.

Globalfonder verkar innehålla ca 15 % Europa vad jag ser så verkar onödigt med en dedikerad Europa-fond.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv

Folk här brukar bli så griniga när jag säger att SEK är en skvalpvaluta och när det blir oroligt i världen så vill man hålla tillgångar i USD. Säg en globalfond. Köper alltid i svenska börsen när det blir som det är nu. OMX tar alltid mycket stryk vid tider som denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Avanza Emerging Markets har gått upp 2,97 % i år jämfört med Länsförsäkringar Global Indexnära som gått ner 3,31 %. Jag tröttnade dock på tillväxtmarknader för några månader sedan.

I nuläget har jag allt i Länsförsäkringar Global Indexnära men tillväxtmarknader är nog ingen dum idé att ha lite i.

Avanza Global har klarat sig ovanligt bra som bara gått ner 1,39 % i år ser jag.

Globalfonder verkar innehålla ca 15 % Europa vad jag ser så verkar onödigt med en dedikerad Europa-fond.

Yes, det har gått bra i ett par veckor, men i princip still senaste året. Det är väl mycket pga corona iofs, men jag känner mig inte så jättepepp. Tycker också man ser mycket rekommendationer att ha MAX 10% i tillväxtmarknader. Men känner lite att 5% eller 0% inte spelar så stor roll.

Hur mycket har ni andra i tillväxtmarknader?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Yes, det har gått bra i ett par veckor, men i princip still senaste året. Det är väl mycket pga corona iofs, men jag känner mig inte så jättepepp. Tycker också man ser mycket rekommendationer att ha MAX 10% i tillväxtmarknader. Men känner lite att 5% eller 0% inte spelar så stor roll.

Hur mycket har ni andra i tillväxtmarknader?

3 % på två månader är väldigt bra avkastning i mitt tycke. Men ingen vet ju hur framtiden ser ut.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Reporten lite rädd för gulag där kanske. Han har ju så rätt det bara går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Min fondfördelning ser nu ut såhär:

50% Avanza Global
20% AMF Aktiefond Småbolag
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Avanza Zero
10% Avanza Emerging Markets

Tänkte hoppa ur Emerging Markets helt nu; tycker inte den presterat och vill inte heller stödja vissa länder i den. Kanske är det lite väl mycket Sverige? Ska jag kanske hoppa ur Emerging Markets, dra ner 10% på Småbolag, och köra 20% Europa? Eller hade ni skippat en europafond och kanske kört mer globalt bara? Hur hade ni gjort?

(Och vi behöver inte fokusera på enskilda fonder så mycket, några punkters avgift hit eller dit - jag är mest intresserad av fördelningen.)

Personligen tycker jag Europa-fonder verkar vara ovärda valutariskerna jämtemot Svenska. Bättre att köra mer global, med mer fokus USA och även lite från resten av värden. Du har redan en rätt stor del global dock, så skulle nog inte ökat på det heller

Bra tillfälle att gå in i teknik kanske? Har sjunkit en del på sistone, likt svenska småbolag (som också känns som ett mindre bra tillfälle att minska i).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Personligen tycker jag Europa-fonder verkar vara ovärda valutariskerna jämtemot Svenska. Bättre att köra mer global, med mer fokus USA och även lite från resten av värden. Du har redan en rätt stor del global dock, så skulle nog inte ökat på det heller

Bra tillfälle att gå in i teknik kanske? Har sjunkit en del på sistone, likt svenska småbolag (som också känns som ett mindre bra tillfälle att minska i).

Köp Intel och Alphabet

Permalänk
Medlem

Jävligt sugen att gå in i Microsoft men vet ej om den är övervärderad? Samtidigt tänker jag att Microsoft är Microsoft så de Kmr fortsätta växa och ta mer och mer plats bland IT..

Vad är era tankar kring de? Värt att gå in eller sikta på något annan It aktie? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

Idag är det ingen ide att ha pengarna stående på ett bankkonto med nollränta. Lutar alltmer och mer åt teorin att i och med att centralbankerna med alla sina QE paket flödat över marknaden med pengar så måste man sats på aktier för att få någon avkastning alls.

Ligger starkt positionerar i AMD. Nvidia samt även Guld och Silver. De två föregående kommer att ha en makalös tillväxt och de två senare som en hedge mot centralbankernas galenskap samt eventuell framtida krasch.

Ligger också rätt högt i AMD sedan ca 1 år tillbaka. Funderar på om det är köpläge där nu eller ska man ligga lågt ett tag till?

Visa signatur
Permalänk

AMD kommer att äga framtiden, på ett eller annat sätt. DE har duopol på x64 marknaden tillsammans med Intel, vars andel av CPU marknaden de har blivit bevisligen bättre o bättre på att snappa åt sig. Saken är att AMD har så mycket på gång både på CPU samt GPU fronten. De har nyligen genomfört ett köp av Xilinx och har därmed fått ett tredje ben att stå på: FPGA kretsar. Allt detta gör att AMD kan ta fram en rad olika specialdesignade kretsar anpassade efter varje segment.

Själv ligger jag kvar i AMD, bra köpläge nu under börsfrossan. På 5 års sikt tror jag att AMD lätt kan komma upp i mellan 200-300 USD.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Betlomanus:

AMD kommer att äga framtiden, på ett eller annat sätt. DE har duopol på x64 marknaden tillsammans med Intel, vars andel av CPU marknaden de har blivit bevisligen bättre o bättre på att snappa åt sig. Saken är att AMD har så mycket på gång både på CPU samt GPU fronten. De har nyligen genomfört ett köp av Xilinx och har därmed fått ett tredje ben att stå på: FPGA kretsar. Allt detta gör att AMD kan ta fram en rad olika specialdesignade kretsar anpassade efter varje segment.

Själv ligger jag kvar i AMD, bra köpläge nu under börsfrossan. På 5 års sikt tror jag att AMD lätt kan komma upp i mellan 200-300 USD.

Tror personligen att AMD är övervärderat med ca 50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Tror personligen att AMD är övervärderat med ca 50%.

Är väldigt mycket som är "övervärderat", men vad skulle hända om den prisnivån vi har nu droppar 10% som någon form av korrektion (vilket fortfarande är övervärderat) men sen antas detta som den nya normalnivån vi ska växa ifrån? Menar då inte bara AMD utan stora delar av IT- och teknikbranschen där jag tänker att detta skulle kunna hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

Själv ligger jag kvar i AMD, bra köpläge nu under börsfrossan. På 5 års sikt tror jag att AMD lätt kan komma upp i mellan 200-300 USD.

Trots att AMD gått upp 732,64 % på fem år?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookii:

Jävligt sugen att gå in i Microsoft men vet ej om den är övervärderad? Samtidigt tänker jag att Microsoft är Microsoft så de Kmr fortsätta växa och ta mer och mer plats bland IT..

Vad är era tankar kring de? Värt att gå in eller sikta på något annan It aktie? 😅

Jag köper in mig kontinuerligt, med små poster.
Köper även AMD och Apple kontinuerligt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Trots att AMD gått upp 732,64 % på fem år?

Minns att folk sa precis detta om Tesla när de gick upp 500%

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Minns att folk sa precis detta om Tesla när de gick upp 500%

Hurvida om Tesla har rätt värdering eller ej får tiden utvisa, men en aktie kan vara övervärderad väldigt länge och även bli ännu mer övervärderad under en lång tid. Det är dock sant att värdet hos en aktie är ju alltid beroende på vad folk tror så rätt eller fel, det är nuvarande värdet, men att investera handlar ju om framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt och sålt BITCOIN ZERO på Avanza sedan Januari. Ca: 12%+ än så länge. Svänger en hel del fram och tillbaka. Är helt likvid nu och väntar på att det skall dippa lite till innan jag går in.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Minns att folk sa precis detta om Tesla när de gick upp 500%

Det är klart att det finns möjlighet till uppsida, men man får komma ihåg att det även finns möjlighet till nedsida om man köper in sig på dagens nivåer.

Skulle man värdera Tesla på samma P/S tal som vid årsskiftet 2020 så ska kursen ner 83%.

Vad som är övervärderat och undervärderat är upp till var och en att bestämma, det beror på vad man förväntar sig för årlig avkastning. (1%? 5%? 10%? 20%?)

Det finns vissa som tror att Tesla kommer ha ett börsvärde motsvarande hela USA:s GDP om 5-10 år.

Den som ger sig in i leken får dock leken tåla.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Jag har köpt och sålt BITCOIN ZERO på Avanza sedan Januari. Ca: 12%+ än så länge. Svänger en hel del fram och tillbaka. Är helt likvid nu och väntar på att det skall dippa lite till innan jag går in.

Sålde hälften av mina bitcoin cert med 700% gain för några månader sedan när kursen var ca $53k, tyvärr investerade jag väldigt lite så det är bara 26k kr, men har ju 50% kvar.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köra BULL & BEAR x15 olja med typ 5000kr, 2500kr åt båda hållen. Känns som om det borde fungera bra.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Funderar på att köra BULL & BEAR x15 olja med typ 5000kr, 2500kr åt båda hållen. Känns som om det borde fungera bra.

Hur ska du tjäna pengar på att satsa på både uppgång och nedgång?
Så mycket som ena går upp kommer den andra att gå ned? Du kommer aldrig kunna tjäna pengar på den iden utan bara förlora på spreaden.