Hackare pressar Nvidia att leverera öppen källkod

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, det återstår väl att se om AMD plötsligt kommer ut med FSR 2.0 strax efteråt i så fall.

Tror dock inte de skulle riskera att basera sin teknologi på stulen IP.

Nä, håller med. Inte en chans att Intel eller AMD helt plötsligt dyker upp med kod som ens kan vara snarlik till vad som släpps. Potentiellt att de kan se vad för styrkor och svagheter Nvidia har i sin kod, men att de skulle på något sätt dra lärdomar och nyttja något av koden? Stämningar så långt ögat kan se. De skulle till och med kanske begränsa vad AMD/Intel själva kan göra, för rädsla att vara för snarlikt av det som släpptes.

Permalänk
Medlem

Som konsument så är allt detta kanon och jag har inga problem med det egentligen men jag förstår att företag skiter på sej när dom får höra att något sånt här har hänt. All teknik vi har idag, och kommande, skulle kunnat tagits fram bra mycke fortare om inte girighet gömde undan varenda framsteg, så jag är helt på Open source sidan och helt för att straffa dom som vägrar enbart av girighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Gruppen bakom dataintrånget hos Nvidia publicerar fullständiga underlag för bolagets grafik- och processorkretsar om kravet inte möts innan fredag.

Läs hela artikeln här

Öppen källkod till vår DYRT KÖPTA HÅRDVARA är väl exakt "det vi vill ha". Speciellt BIOS till grafikkorten. Så vi exempelvis kan "öppna" låsta saker i GPU..

Men det är helt fel att köra "utpressning" för att få sådan tillgång. Helt fel!
-Å andra sidan när såldes ett "NVIDIA" till MSRP (förväntat cirkapris) senast?

Jag är alltså kluven i dagsläget.
Utpressning är fel. Oavsett hur många tusen biljarder dollars Nvidia tjänar extra på grafikkortsbristen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowscar91:

Nä, håller med. Inte en chans att Intel eller AMD helt plötsligt dyker upp med kod som ens kan vara snarlik till vad som släpps. Potentiellt att de kan se vad för styrkor och svagheter Nvidia har i sin kod, men att de skulle på något sätt dra lärdomar och nyttja något av koden? Stämningar så långt ögat kan se. De skulle till och med kanske begränsa vad AMD/Intel själva kan göra, för rädsla att vara för snarlikt av det som släpptes.

Det hela kanske är 4D-Chess av Nvidia för att stoppa AMD och Intel från att plagiera DLSS?

Permalänk
Medlem

Urgh, jag är inte så jätteglad för att se Hackare agera på det sättet.

Jag är själv en som har bidragit i tidernas stunder med b.la. gratis Open Source dokumentation för Open Source programvara, men det är ju på eget initiativ och fri vilja. Jag vill absolut INTE att vi som är för en Open Source värld ska ses på som kriminella skygga skumma typer som är farliga för samhället, så jag är tyvärr inte på Hackernas sida hur etiska de nu utger sig för att vara, utpressning är FEL oavsett vad.

Är fullt medveten att Nvidia inte är ett snällt och öppet företag och att de har använd många fula och till tider extremt oetiska metoder för att lura konsumenterna (de har blivit tagit med byxorna nere så många ggr. i historien att det nästan är tragikomisk), men det ena rättfärdigar INTE brott eller övergrepp emot någon, vi har lagar av en orsak, och att om det blir okej att utpressa företag till att vara "snälla och öppna" via utpressning och fula metoder så vart ska det hela gå?

Vi som konsumenter måste prata med plånboken och på så sätt uppmuntra bolagen till att gå Open Source och vara rättfärdiga, det är det som ett demokratisk samhälle bygger på.

Permalänk
Medlem

Utmärkt. Pressa de jävlarna bara. Proprietärt är skit.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, men det beror ju också på att det är en typ av brott som praktiskt taget ignoreras av rättsväsendet. Den rätta medicinen vore tio års arbetsläger i östra Sibirien med hacka och spade, så långt ifrån en dator det går att komma...

Både och vill jag nog säga, då hackare är ett rätt spritt begrepp så är allvaret rätt spritt.
Har själv när jag var yngre gjort en del hack, mest för att det gick och att säkerheten när PC'n kom på bred front uppriktigt var ett skämt.
Även krypteringstjänster såsom original Viaccess kort var enkla att öppna upp fullt som ex.
Svagheten var det som hette handlarkort (dom korten som radio och tv handlare hade för visning), deras serienummer slutade alltid på FF hex, så man ändrade serienumret Något inte många trodde var möjligt på originalkort...

Var en kul hobby, men samtidigt en hobby utan tanke på vinst. Det var kunskapstörst som drev.
I början som jag genomförde ett hack så såg jag till att hacket blev känt för den/dom jag hackade, en del blev glada att jag hörde av mig och påtalade bristen. Samtidigt så blev desto fler hotfulla, antagligen för att dom inte kunde acceptera att deras system inte var säkert, samt att dom antagligen inte hade kunskapen att säkra dom.

Resultatet var att jag istället hackade och enbart lämnade ett meddelande, typ "Zorro was here, didn't you see me?"

Så det är definitivt inte första gången som jag har hört den inställningen

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Så det är definitivt inte första gången som jag har hört den inställningen

Bara att du relativiserar det hela illustrerar den här oförmågan att hålla sig till samhällets regler.

Sen är ju lås av alla de slag något som håller ute ärliga människor, övriga kan bara fördröjas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowscar91:

Nä, håller med. Inte en chans att Intel eller AMD helt plötsligt dyker upp med kod som ens kan vara snarlik till vad som släpps. Potentiellt att de kan se vad för styrkor och svagheter Nvidia har i sin kod, men att de skulle på något sätt dra lärdomar och nyttja något av koden? Stämningar så långt ögat kan se. De skulle till och med kanske begränsa vad AMD/Intel själva kan göra, för rädsla att vara för snarlikt av det som släpptes.

Nu är lärdomar och plagiat två olika saker. Precis samma anledning som industrispioage är en sak, att konkurrenten fortfarande är en av första köparen av produkten för att kunna marknads(förings)mässigt möta med mera. Om denna läcka ex innhåller data från rtx 4k-serien så kan jag slå vad om att nästa amd-presentation kommer vara mer fokuserad på saker och funktioner de vet i förhand de kommer utmana med mot nvidia, även om de inte säger det rakt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Som konsument så är allt detta kanon och jag har inga problem med det egentligen men jag förstår att företag skiter på sej när dom får höra att något sånt här har hänt. All teknik vi har idag, och kommande, skulle kunnat tagits fram bra mycke fortare om inte girighet gömde undan varenda framsteg, så jag är helt på Open source sidan och helt för att straffa dom som vägrar enbart av girighet.

Så du har inga problem att dra nytta av brottslighet med andra ord?

Skrivet av Neroth:

Utmärkt. Pressa de jävlarna bara. Proprietärt är skit.

Tycka vad man vill om open source, men att glädjas över brottslighet är inte ärskilt snyggt.

Sen så vet jag inte om detta gynnar open-source egentligen, tror snarare detta har negativ inverkan på open-source ryktet just pga att det begås brott. Som tidigare nämnt i tråden så finns det ju liten poäng för Nvidia att gå med på kraven och om gruppen då faktiskt släpper infon så gör de som nyttjar den sig skyldiga till ganska allvarliga brott.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timerx:

Det finns redan en driver som är öppen och skriven av communitit, med lite hjälp av anställda på nvidia. Dock så har den en bra bit kvar till att bli en ersättare

Kommer aldrig bli klar när Nvidia motarbetar de på varje nivå samt att det bygger på clean room design som någon nämt. At best får du grym 2d prestanda, bra 3d kan man glömma.

Skrivet av perost:

Det har redan hänt, Nvidia har redan publicerat en hel del dokumentation. Det stora problemet för öppna Nvidia-drivrutiner är inte dokumentationen utan att nyare grafikkort kräver signerade firmware för att komma åt vissa hårdvarufunktioner, vilket gör att t.ex. klockfrekvenserna är fast på lägsta nivåerna.

AMD kräver också tyvärr firmware blobbar på sina kort. Problemet här är att Nvidia jobbar på sitt håll och vill att alla skall anpassa sig efter de. Gör Nvidia något open source är det ett försök att få deras Tegra eller andra chip för att fungera i Android eller stödja server/ai området.

AMD försöker och har gjort stora satsningar att jobba ihop med resten av aktörerna bland annat Intel och Valve för att göra en release så smidig som möjligt. Innan 6000 serien fick man vänta något tag innan de fungerade efter launch. 6000 serien fick stöd i kerneln innan release. (felfrit nej, men ett mycket bra stöd) för att jämföra med att Nvidia inte hade felfritt fungerande ljud via HDMI via deras egna drivrutiner.

Nu med Steam Deck har du stöd och drivrutiner på Linux innan du har ens en fungerande version i Windows vilket säger något.

Skrivet av Thor:

Så du har inga problem att dra nytta av brottslighet med andra ord?

Tycka vad man vill om open source, men att glädjas över brottslighet är inte ärskilt snyggt.

Sen så vet jag inte om detta gynnar open-source egentligen, tror snarare detta har negativ inverkan på open-source ryktet just pga att det begås brott. Som tidigare nämnt i tråden så finns det ju liten poäng för Nvidia att gå med på kraven och om gruppen då faktiskt släpper infon så gör de som nyttjar den sig skyldiga till ganska allvarliga brott.

Om de släpper eller inte så har de väl endå gjort ett brott så för deras håll är det skitsamma, finkan är redan förberedd. Det som skiljer sig kanske är får de 30 eller 60 miljoner eller vad nu Nvidia kommer försöka få i skadestånd.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kommer aldrig bli klar när Nvidia motarbetar de på varje nivå samt att det bygger på clean room design som någon nämt. At best får du grym 2d prestanda, bra 3d kan man glömma.

Kan du förklara problemet med Nvidias Linux-drivrutiner på ett enkelt sätt för någon som inte kört Linux i någon meningsfull omfattning? Jag har uppfattat det som att "det stora problemet" är att Nvidias drivrutiner till Linux är closed source, inte att de inte fungerar per se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kan du förklara problemet med Nvidias Linux-drivrutiner på ett enkelt sätt för någon som inte kört Linux i någon meningsfull omfattning? Jag har uppfattat det som att "det stora problemet" är att Nvidias drivrutiner till Linux är closed source, inte att de inte fungerar per se.

Beror lite vilken synvinkel man tittar på. För Linux och FOSS människor är det att de är stängda. Detta gör att alla lösningar måste Nvidia implementera och ingen annan. Men utöver att deras drivrutiner är stängda så är problemet också att de kör sitt egna race och varit sega på att följa med strömmen som Intel eller AMD eller Samsung etc har följt.

Kernel och Nvidia

Som en följd av allt detta så skapar det problem för "Gamers" eller de som faktiskt använder deras kort. Eftersom Nvidia drivrutinen inte kan följa med kernel uppdateringar gör att du måste "bygga om" drivrutinen varje gång en kernel uppdatering kommer annars får man en svart skärm med en terminal för att drivrutinen och kernel hamnade i en "missmatch". Linux folk är snabba med att patcha deras egna drivrutiner (installern) för att anpassa sig till ändringar i kerneln eller patcha kerneln till Nvidia. Ibland måste man invänta att Nvidia släpper en ny version för att kernel senare än version x skall fungera. Arch med flera har tidigare "löst" det att man väntade med att uppdatera kerneln tills man säkerhetställde att Nvidia fungerade men detta slutade man med eftersom i vissa fall hamnade man mer än en månad efter mainline (om jag minns rätt nu) vilket inte var positivt ur säkerhetsynpunkt samt att icke nvidia folk blev sura.

Detta är också orsaken till att _alla_ säger att man inte skall använda Nvidia.com som källa för vid en uppdatering där om du manuellt inte uppdaterar också drivrutinen direkt efter kommer sluta med svart skärm och promt eller helt förstörd prestanda.

Detta skapar också problem då vägrar Nvidia uppdatera sin drivrutin för X kernel så kommer inte kortet att fungera. Så har du ett gammalt kort som Nvidia valt att inte längre ta med i sin drivrutin så är enda sättet att köra kortet via nouveau eller köra med gammal Kernel. Blir lite som att du tvingas endast köra ditt kort med specifik Service Pack av Windows, uppdaterar du så slutar saker att fungera.

Dold text

Teknikstack

Det hjälper inte heller att Linux utvecklas när det kommer till teknikerna som används.
KMS (Kernel Mode Setting) där upplösningen sätts så fort Kerneln har kört igång. I princip alla var färdiga med detta medans Nvidia blev klara med detta för ~2 år sen och även då inte en fullt färdig implementation. (Detta medförde att en basic sak som hög upplösning inte fungerade innan Nvidia drivrutinen laddades) Inte kul med en 4k skärm och ha en promt på 800x600px.
Intel / AMD hade en lösning på detta 2013.

Wayland är det nya protokollet som ersätter Xorg (för att kunna hantera mus/tangentbord/fönster etc). Här var alla med på en implementation medans Nvidia vägrade och valde gå en egen väg som i stort sätt har tvingat FOSS folket att implementera speciellt för Nvidia för att få det fungera. Än idag är det inte färdigt men börjat att fungera någolunda som jag förstår det. https://blog.devgenius.io/wayland-and-nvidia-in-2022-2f0407fb...
Intel / AMD hade en lösning på detta 2018.

Optimus Att kunna använda laptop med Intel + Nvidia har varit ett stort problem då Nvidia vägrade implementera stöd för det. Detta är också orsaken till kända "Nvidia f*** You" från Torvalds
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTEyMjk%2...
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTEyMTc

GalliumNine är kanske av en överdrift, men fördelen med att köra opensource var exempelvis att man kunde implementera Direct3D 9 direkt i Linux och få till bra prestanda. Iom att detta fungerar som en drivrutin så fungerar det endast för Intel/AMD kort.

Dold text

Saker som man tagit för givet på Windows med Nvidia finns inte på Linux. DLSS, DSR, etc. Vissa av dessa har bara nyligen börjat fungera för att FOSS tog tiden och började implementera och röra runt med deras SDK i Wine/Proton. Jag blev själv förvånad när något simpelt som HDMI ljud strulade för något år sen när jag försökte köra Valve Index. På tal om VR, Asynchronous Reprojection gick fort för AMD att fixa men Nvidia som vanligt laggade efter.

Gsync tog sin tid också innan den började och då bara för fullscreen. Sen kanske inte deras fel iom att stacken inte har för bra stöd men ingen aktivitet sker från Nvidia att försöka röra till det. Händer något är det snarare en reaktion att hantera det.

(Notera datumen)
More than 140% of performance loss with drivers superior to 470 series
Performance issues in Dota 2 on 495.44

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, så förklara vad Nvidia har för incitament att gå med på det kravet, för jag förstår det inte.

Om det stämmer att de tex kommit över verilog-filer, så kan koden de hotar med att släppa vara den kompletta designen av GPUn, inte bara lite mjukvara runt omkring.

Permalänk
Medlem

Bra, pressa priserna sen också

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bara att du relativiserar det hela illustrerar den här oförmågan att hålla sig till samhällets regler.

Sen är ju lås av alla de slag något som håller ute ärliga människor, övriga kan bara fördröjas.

Förklara?

Är det inte bra att hitta brister i lås så att dom kan bli bättre?

Motsatsen är att låta bli och istället tro att regler håller ordning på allt, i princip då att skita i lås och säga "Man får inte stjäla, så ingen går in och tar mitt värdefulla".
Uppriktigt så har jag svårt att tro att någon människa vill tro på den dumheten, påminner rätt mycket om att sticka huvudet i sanden. I stil med det man inte ser, har man inte ont av

En vis människa sade en gång:

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Förklara?

Är det inte bra att hitta brister i lås så att dom kan bli bättre?

Motsatsen är att låta bli och istället tro att regler håller ordning på allt, i princip då att skita i lås och säga "Man får inte stjäla, så ingen går in och tar mitt värdefulla".
Uppriktigt så har jag svårt att tro att någon människa vill tro på den dumheten, påminner rätt mycket om att sticka huvudet i sanden. I stil med det man inte ser, har man inte ont av

En vis människa sade en gång:
http://img.picturequotes.com/2/925/924945/sticking-your-head-in-the-sand-might-make-you-feel-safer-but-its-not-going-to-protect-you-from-the-quote-1.jpg

Jo, Obama vet ju om nån vad som händer när man sticker huvudet i sanden och hoppas att ingen upptäcker det djävulstyg man har ställt till med. Han har huvudet i sanden än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Jo, Obama vet ju om nån vad som händer när man sticker huvudet i sanden och hoppas att ingen upptäcker det djävulstyg man har ställt till med. Han har huvudet i sanden än idag.

Huu...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Förklara?

Är det inte bra att hitta brister i lås så att dom kan bli bättre?

Allt är nog mycket en fråga om vad som händer med informationen om hacket, men är nog inte speciellt ofta hackarna berättar för offret hur de har gjort utan modus operandi är att man förstör/stjäl data och lämnar något spefullt meddelande efter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Allt är nog mycket en fråga om vad som händer med informationen om hacket, men är nog inte speciellt ofta hackarna berättar för offret hur de har gjort utan modus operandi är att man förstör/stjäl data och lämnar något spefullt meddelande efter sig.

Kanske lite förutfattad mening, att dra alla över en kam

https://debatewise.org/3452-hacking-can-be-justified/
https://www.nu.edu/resources/is-ethical-hacking-a-good-career...
https://news.unm.edu/news/hacking-for-a-good-cause
https://www.techopedia.com/2/27750/security/5-reasons-you-sho...
https://www.openaccessgovernment.org/become-an-ethical-hacker...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jahopp, då har tidsfristen löpt ut för längesen. Undrar just hur många som laddat hem deras malware förklädd som Nvidia-hemligheter och sitter på timebombs nu?