Recensenter hyllar Steam Deck och tror på framtida förbättringar

Permalänk
Melding Plague

Recensenter hyllar Steam Deck och tror på framtida förbättringar

Inom kort får de första kunderna tillgång till Valves handhållna enhet. En uppsjö av recensenter dissekerar användarupplevelsen och konstaterar att Valve lyckats ganska bra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Slutade läsa de där sidorna för länge sen.

Det enda som gäller.är ju givetvis SweClockers! När kommer recensionen?

la till SweClockers!
Permalänk
Medlem

Ingen av dessa var väl speciellt negativa?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Skumt att exempelvis Ars inte tror på att windows kommer rulla bra på den. Det är ju ändå en Zen 2-baserad krets med hyfsad klockfrekvens. Borde hålla? Såklart isf när drivers finns.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Skumt att exempelvis Ars inte tror på att windows kommer rulla bra på den. Det är ju ändå en Zen 2-baserad krets med hyfsad klockfrekvens. Borde hålla? Såklart isf när drivers finns.

Kommer säkert gå alldeles utmärkt köra Windows på den. Ser fram emot 2h streams där de jämför samma spel på Linux och Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ingen av dessa var väl speciellt negativa?

Gillade Ars Technicas recension, den var lång och bra skriven. Tog upp många saker, både positivt och negativt.

Permalänk
Keeper of Traditions

Spännande produkt, men väntar på tvåan så barnsjukdomarna förhoppningsvis fixats.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Var det TheVerge som gjorde en PC Build Guide och alla fnissade?

Permalänk

Har bokning som skulle vart december, men inget mail ännu (min 11 eller 13 från bokningen öppnade på mellanmodellen), fortsatt intresserad även om jag såg emuleringen var sådär änsålänge, funderar dock på backa upp mina spel då det känns rent av oansvarigt att inte gjort det när man ändå köpt nya spel i kanske 20 år, och att detta då skulle kunna vara plattformen att ha kopiorna på.

Inte sett reviews än även om jag har någon på över en timma i backloggen som ska kollas, undrar hur den kommer klara sig med stickorna, då drifting varit för vanligt de senaste åren.

Permalänk
Medlem

Pris kontra hårdvara är den ju oslagbar jämför med andra handhållna spelkonsoler. Och jag tycker att Valve har gjort många fina designval, som lägre upplöst skärm med en bra touch, och utbytbara joysticks. (även om jag hellre hade sett hall effect joysticks)

Det är mjukvara den faller på, men det är ju tack och lov även det lättaste att åtgärda med en update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Har bokning som skulle vart december, men inget mail ännu (min 11 eller 13 från bokningen öppnade på mellanmodellen), fortsatt intresserad även om jag såg emuleringen var sådär änsålänge, funderar dock på backa upp mina spel då det känns rent av oansvarigt att inte gjort det när man ändå köpt nya spel i kanske 20 år, och att detta då skulle kunna vara plattformen att ha kopiorna på.

Inte sett reviews än även om jag har någon på över en timma i backloggen som ska kollas, undrar hur den kommer klara sig med stickorna, då drifting varit för vanligt de senaste åren.

Hamnade också i q1 samma modell som du. Beställde 18min efter att bokningen öppnade. Gissningsvis får man vänta mars också

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Pris kontra hårdvara är den ju oslagbar jämför med andra handhållna spelkonsoler. Och jag tycker att Valve har gjort många fina designval, som lägre upplöst skärm med en bra touch, och utbytbara joysticks. (även om jag hellre hade sett hall effect joysticks)

Det är mjukvara den faller på, men det är ju tack och lov även det lättaste att åtgärda med en update.

Håller med om att lägre upplösning på en bärbar är bra. Däremot besviken på att dom verkar snålat på bildkvaliten i övrigt.

Permalänk
Medlem

Undrar just hur många som lurar sig att det är någon slags färdig PC-Switch de köper?

GN-recensionerna tyder ju på att versionen som kommer släppas är en allmän clusterfuck, och närmast en experimentell enhet som kanske blir bättre i en obestämd framtid, beroende på Valves välvilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

GN-recensionerna tyder ju på att versionen som kommer släppas är en allmän clusterfuck, och närmast en experimentell enhet som kanske blir bättre i en obestämd framtid, beroende på Valves välvilja.

Antar att du menade Gamers Nexus? https://youtu.be/UUh2qtjZu4E?t=1827

Enligt nätet är clusterfuck "a complete failure or very serious problem in which many mistakes or problems happen at the same time". Tycker inte det stämmer överens med vad de säger.

Det jag får uppfattningen är att hårdvaran är bra, till och med riktigt bra på flera punkter. Däremot är det en del problem på mjukvarusidan, och att man kanske ska definera det som "Early Access" än så länge.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är mest lovande är att alla, jag menar alla, verkar rörande överrens om att hårdvaran är i det närmaste perfekt, det är mjukvaran som är problemet.

Men mjukvaran kan ju lätt uppgradera över tid, och man kan vänta med att köpa tills nya tester visar den kvalitet man själv kräver.

Som jag sagt förr, jag är inte ute efter denna för bleeding-edge, snarare att beta av spel i min katalog som jag inte hunnit, eller för att emulera andra konsoler. Det verkar som den kommer duga bra till vad jag vill ha den till, och det är ändå ett tag tills min bokning är nära leverans

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av noobs:

Slutade läsa de där sidorna för länge sen.

Det enda som gäller.är ju givetvis SweClockers! När kommer recensionen?

Vår recension dröjer tills min enhet levereras, vilket dessvärre ser ut att bli i Q2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Antar att du menade Gamers Nexus? https://youtu.be/UUh2qtjZu4E?t=1827

Enligt nätet är clusterfuck "a complete failure or very serious problem in which many mistakes or problems happen at the same time". Tycker inte det stämmer överens med vad de säger.

Det jag får uppfattningen är att hårdvaran är bra, till och med riktigt bra på flera punkter. Däremot är det en del problem på mjukvarusidan, och att man kanske ska definera det som "Early Access" än så länge.

Mitt förtroende för Valve är förvisso högt rent generellt, men det går inte komma ifrån det faktum att incitamenten för att fixa en ofärdig enhet (vilket den sammantaget verkar vara) efter att den är såld ALLTID minskar. Men ja, verkligen Early Access och med till synes klena chanser att t.ex. få någon sömlös lösning på UI-skalningen i PC-titlar så att det passar den begränsade skärmytan.

Permalänk
Medlem

Köper när det finns i butik. Designen påminner om Atari Lynx, som var en konsol var förre sin tid.

Permalänk
Medlem

Saknas bara att det upptäcks en jätte gruva där tio tusentals Steam Decks används till att mina olika sorters bitcoin.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Jag ska nog som vanligt lägga in lite emulatorer och spel, testa 5min och därefter aldrig starta igen 😀

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mörksuggan:

Saknas bara att det upptäcks en jätte gruva där tio tusentals Steam Decks används till att mina olika sorters bitcoin.

Det låter inte särskilt effektivt, vad ska man med skärmen till till exempel?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det låter inte särskilt effektivt, vad ska man med skärmen till till exempel?

Har inte stoppat tidigare gruvor med hundratals laptops och tusen och åter tusen desktops.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mörksuggan:

Har inte stoppat tidigare gruvor med hundratals laptops och tusen och åter tusen desktops.

Fast desktops har till exempel inte skärmen jag nämnde, och det är antagligen inte lyxprodukter likt en Steam Deck i något av fallen

Tiden får väl utvisa, men jag är väldigt skeptisk.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Alla som är tveksamma får gärna avboka sin förhandsbokning så jag flyttas upp i kön. 😅

Ärligt talat så ska man inte köpa en sådan om man inte gillar att pyssla och tweaka lite själv, något jag bara ser som kul. Det är ju samma sak som att du inte köper en raspberry pi när mormor (eller morfar) behöver en ny surfdator. Nu verkar ju Steam Deck helt klart mer färdig än man kunde gissa för några veckor sedan men vill du ha något som bara fungerar och där huvudsaken blir att spela spel, köp en switch.

Permalänk
Inaktiv

Hamnade tyvärr i Q2. Beställde för att jag ville ha en liten bärbar linux dator. Hårdvaran för priset är ju oslagbart. Kommer att använda den som kontroller till mina robot projekt.

Permalänk
Medlem

Fan, hade den gått att köpa i butik nu hade jag köpt den direkt. Nu är ju istället frågan ifall man ska bita ihop och vänta på SD 2

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Mjukvaran är nog ett paradigmskifte för PC. Valve har ambitioner att SteamOS kan bli en värdig ersättare till Windows så detta är bara början. Hårdvaran är grym men det är ändå mjukvaran som gör att Deck fungerar som en handhållen konsol. Tror man kommer långt med en community som också bidrar så mycket.

Permalänk
Medlem

Vilken klump!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself