Displayport tappar anslutningen. Datorn är fortfarande igång, reboot löser problemet, ett tag.

Permalänk
Medlem

Displayport tappar anslutningen. Datorn är fortfarande igång, reboot löser problemet, ett tag.

Hejsan,

Jag har problem med mina två LG 27'' 27UP650 IPS 4K HDR skärmar som jag har kopplat via displayport kablar till ett 980 Ti kort. Det har fungerat utan några problem i ett par veckor, men sedan igår så har skärmarna börjat tappa anslutningen helt random. Det kan hända när jag jobbar, surfar eller spelar. Tempen på grafikkortet på full belastning ligger runt 65-70 grader, men vid idle, runt 50 grader, enligt MSI Afterburner, så några höga temperaturer verkar inte spela någon roll.
Jag har testat att uppdatera/installera om nvidias drivrutiner, men det verkar inte lösa problemet, samt jag har testat att koppa ur/in kablarna, grafikkortet osv. Jag har även testat att stänga av energisparläge på skärmarna.

Windows fortsätter att rulla i bakgrunden utan problem, musik osv hörs fortfarande i hörlurarna/högtalarna osv. För att få igång skärmarna igen så måste jag starta om datorn, då hoppar skärmarna igång utan problem igen. Till nästa gång skärmarna tappar anslutningen.
DisplayPort kablarna är dom som följde med skärmarna, så LGs egna.

Sen kommer vi till det andra problemet/frågan.
Kör jag med HDMI kablar så verkar det fungera bättre, hitintills har inte skärmarna tappat anslutningen. Dock så har bara 980 Ti kortet en HDMI utgång, så jag har fått köra med en DisplayPort -> HDMI kabel till en av skärmarna, vilket skapar problem med bildkvalitén, texten får en röd "fringe" runt sig och är allmänt jobbigt att titta på i längre perioder. Jag har testat att stänga av och justera ClearType i Windows, vilket inte löser problemet. Det händer dock bara på skärmen som har DisplayPort -> HDMI kabeln, så jag antar att kabeln är av sisådär kvalitet, eller kan det ha med konverteringen av signalen att göra? Är det värt att köpa en ny kabel av bättre kvalitet, eller en DisplayPort -> HDMI konverter och testa det istället, eller är det lönlöst?

Tyvärr har jag inget annat grafikkort att testa med.

Mvh
Lasse

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

DP-kablar som medföljer skärmar kan ibland vara notoriskt dåliga. Skulle rekommendera att testa köpa nya kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Hejsan,

Jag har problem med mina två LG 27'' 27UP650 IPS 4K HDR skärmar som jag har kopplat via displayport kablar till ett 980 Ti kort. Det har fungerat utan några problem i ett par veckor, men sedan igår så har skärmarna börjat tappa anslutningen helt random. Det kan hända när jag jobbar, surfar eller spelar. Tempen på grafikkortet på full belastning ligger runt 65-70 grader, men vid idle, runt 50 grader, enligt MSI Afterburner, så några höga temperaturer verkar inte spela någon roll.
Jag har testat att uppdatera/installera om nvidias drivrutiner, men det verkar inte lösa problemet, samt jag har testat att koppa ur/in kablarna, grafikkortet osv. Jag har även testat att stänga av energisparläge på skärmarna.

Windows fortsätter att rulla i bakgrunden utan problem, musik osv hörs fortfarande i hörlurarna/högtalarna osv. För att få igång skärmarna igen så måste jag starta om datorn, då hoppar skärmarna igång utan problem igen. Till nästa gång skärmarna tappar anslutningen.
DisplayPort kablarna är dom som följde med skärmarna, så LGs egna.

Sen kommer vi till det andra problemet/frågan.
Kör jag med HDMI kablar så verkar det fungera bättre, hitintills har inte skärmarna tappat anslutningen. Dock så har bara 980 Ti kortet en HDMI utgång, så jag har fått köra med en DisplayPort -> HDMI kabel till en av skärmarna, vilket skapar problem med bildkvalitén, texten får en röd "fringe" runt sig och är allmänt jobbigt att titta på i längre perioder. Jag har testat att stänga av och justera ClearType i Windows, vilket inte löser problemet. Det händer dock bara på skärmen som har DisplayPort -> HDMI kabeln, så jag antar att kabeln är av sisådär kvalitet, eller kan det ha med konverteringen av signalen att göra? Är det värt att köpa en ny kabel av bättre kvalitet, eller en DisplayPort -> HDMI konverter och testa det istället, eller är det lönlöst?

Tyvärr har jag inget annat grafikkort att testa med.

Mvh
Lasse

Vet inte om du har testat denna, men du kan ju se om det löser ditt problem.
NVIDIA GRAPHICS FIRMWARE UPDATE TOOL FOR DISPLAYPORT 1.3 AND 1.4 DISPLAYS
https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Permalänk
Rekordmedlem

Har du också provat starta om skärmarna ? Och kollat så att pinne 20 inte är kopplad i kabeln ?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har också haft en del problem med medföljande kabel. Tappade kontakten ibland. Köpte en dyrare kabel. Den funkade inte alls. Däremot funkade en billig Amazon Basic-kabel ganska bra. Tror det var Amazons egen åtminstone. Men grundproblemet i mitt fall är nog att grafikkortet börjat glappa i utgången, snarare än kablarna i sig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

DP-kablar som medföljer skärmar kan ibland vara notoriskt dåliga. Skulle rekommendera att testa köpa nya kablar.

Ah trodde att dom som kom i lådan var av tillräckligt god kvalitet haha. Finns det några tillverkare som är bättre än andra, eller får man testa sig fram? Fungerar det inte med några av dom andra förslagen så får jag kika på nya kablar. Tack för svaret!

Skrivet av thomson:

Vet inte om du har testat denna, men du kan ju se om det löser ditt problem.
NVIDIA GRAPHICS FIRMWARE UPDATE TOOL FOR DISPLAYPORT 1.3 AND 1.4 DISPLAYS
https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Tack för länken och svaret! Kortet behövde en uppdatering enligt nvidia, så har uppdaterat kortet nu, och har bytt till DP kablarna. Så länge fungerar det!

Skrivet av mrqaffe:

Har du också provat starta om skärmarna ? Och kollat så att pinne 20 inte är kopplad i kabeln ?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Kablarna ser hela ut, har ingen multimeter att testa med tyvärr. Fortsätter det att strula så ska jag be att få låna pappas multimeter och kolla lite noggrannare. Tack för svaret!

Skrivet av Pirum:

Jag har också haft en del problem med medföljande kabel. Tappade kontakten ibland. Köpte en dyrare kabel. Den funkade inte alls. Däremot funkade en billig Amazon Basic-kabel ganska bra. Tror det var Amazons egen åtminstone. Men grundproblemet i mitt fall är nog att grafikkortet börjat glappa i utgången, snarare än kablarna i sig.

Ah så kan det också vara klart, kortet har ju ett par år på nacken och jag är andra ägaren, så det kan ju helt klart vara så att utgångarna börjar bli lite slitna. Börjar det strula igen, så kanske Amazon Basic kablarna är ett alternativ att kika på, deras returer är ju rätt lysande ifall dom inte skulle fungera. Tack för svaret!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Problemen har börjat komma tillbaka efter en tid. Jag tog ut grafikkortet och bytte kylpasta och kollade så alla fläktar fungerade. Jag köpte även nya ordentliga displayport kablar. Efter det så dök problemen inte upp igen på ungefär 2 veckor, tills ikväll. Då slocknade skärmarna igen, två gånger på raken med ca 20 minuters mellanrum. Jag satt bara och slösurfade så datorn gjorde inget intensivt, nu har allt rullat på igen i ca 1 timme igen.
Jag har även jobbat "intensivt" den senaste veckan, så datorn har stått på i ca 10 timmar om dagen utan problem. Kan det vara någon form av hårdvara som börjar sjunga på sista versen?
Alla komponenter är inköpta för ca 7-8 månader sen och är helt nya, förutom grafikkortet då, som är begagnat.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."