Rykte: Windows 12-utvecklingen påbörjas i mars

Permalänk
Skrivet av Mutation:

Efter att ha kört Mac i många år fram och tillbaka så kan jag lova att MacOS inte är nån utopi heller så fort man vill göra nåt som inte är inom Apples EXAKTA ramar.

Intressant! Kan du berätta mera? Detta var nyheter för mig.

Permalänk
Medlem

Det där med att W10 skulle vara sista Windows är inte sant. Det var inget officiellt uttalande. Det var från en Microsoft anställd, men inget officiellt.

Jag vill egentligen inte försvara M$ då de utan tvekan släppte W11 för tidigt. Release versionen skulle ha hålltis tillbaka 6mån i alla fall.
Men att många saker slutar fungera beror på att M$ vårstädar W11 på ett annat sätt än vad de gjorde med W10. De skrev om mycket i och med W10, men de behöll bakåtkompatibiliteten med mycket. Nu i och med W11 så tog de steget och bröt det för en del grejer just för att kunna skriva om koden ordentligt. Med nya högerklicksmenyn var de t.ex. tvugna att bryta kompatibiliteten för äldre program.
Ett annat exempel där det har vårstädats rejält är .NET som ett tag hette .NET Core för att visa att det skrivits om från grunden. Detta medförde allt från små till stora prestandaförbättringar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Motståndet kommer av att företag hela tiden pushar onödiga förändringar som förbättringar.
Förändringar som görs enbart för att ge en illusion av att någonting händer.
Och inte sällan är dessa förändringar även en klar försämring för konsumenten.
Och då menar jag inte bara menlösa UI förändringar som ingen bett om, utan förändringar som tar bort funktionalitet.
T.ex. att man inte direkt kommer till enhetshanteraren längre med win+pause.
Du kommer istället till "om datorn" vilket är helt menlöst.

Jag kände inte till den genvägen och testade (på jobbdatorn med W10 1909) och man kommer till System där också, med enhetshanteraren ett klick bort. Men i och med W10 så la de ju till Win+X-menyn som också finns bakom ett högerklick på startknappen, den är ett stort lyft för "power users" i mina ögon, allt man behöver på en plats liksom.

Citat:

Eller MS's konstanta pillrande på startmenyn.
För att inte tala om det kommande kravet på MS konto for W11 pro.
Japp, MS kan inte ens låta pro användare jobba utan att MS skall veta allt.

Är man ett "pro" och alltså jobbar med datorn så har man sannolikt ett företagskonto och påverkas inte av detta. Annars tycker jag inte det är så konstigt egentligen, vi har konton på våra telefoner och konton överallt, varför inte ett konto hos MS? De flesta har väl redan ett, jag skapade ett Hotmail-konto innan MS ens hade köpt upp dem och det funkar lika bra som Windows-konto fortfarande exempelvis. Det betyder inte att jag använder det för mail eller så längre (i någon större utsträckning i alla fall), men det är kopplat till butiken, min XB, min betallösning och så vidare. Enda gången det kan skapa problem är ju om man håller på att göra testinstallationer eller liknande, där man installerar Windows om och om igen, men det är ju ganska enkelt att skapa ett dummy-konto som man inte behöver använda igen liksom.

Citat:

Så min poäng är att förändring inte är samma sak som förbättring.
Framförallt inte i en värld där "nya" produkter konstant måste prånglas ut.

Självklart inte. De hade absolut kunnat släppa typ allt efter W7 som uppdateringar till W7, men det handlar förstås om marknadsföring, om att bli omtalad och finnas i folks medvetande och så. Sen ökar ju kraven hela tiden på säkerhet, kompatibilitet med andra saker och så vidare så att bara stå still och inte göra något håller ju inte.

Men förändring är inte heller samma sak som försämring. I mina ögon har varje version varit ett lyft från föregående, även Vista exempelvis. Ett moderniserat gränssnitt känns modernare för att det är annorlunda och följer dagens trender exempelvis.

Skrivet av lonewolfshade:

MSN kontot fyller ingen som helst funktion för mig som användare.

Det har flera funktioner för användarna, det kan vara funktioner du inte vill ha, men steget till att det inte har någon funktion är ju ganska långt. Exempelvis får man automatisk backup av diverse inställningar och andra saker, wi-fi-lösenord och skrivbordsbakgrund för att nämna ett par som jag uppskattar. Man behöver också ett konto för att använda butiken i operativsystemet, eller XBox-appen. Använder man Edge så kan man också synka webbhistorik och liknande mellan systemen.

Citat:

Det blir bara ett extra fluff konto att permanent ta bort efter en installation och sedan lämna åt sitt spam öde.

Det finns ingenting jag har nytta av med ett MSN konto. Tvärtom det slösar med min tid och gör mig bara förbannad för att utvecklare nu mera inte ens kan skapa funktioner som fungerar utan att dom ska vara knuta till något jävla konto.

Men hur ska saker som online-backup och betallösningar fungera utan konto? Någonstans får man ju verifiera vem man är och liknande, så då är det väl lika bra att ha ett konto för detta istället för ett dolt konto baserat på kortnummer eller liknande?

Skrivet av anon134512:

Synd, det hade varit intressant att få reda på hur att lägga till en rad i registret på några sek som tar bort context menu påverkar systemet och vad för säkerhetsrisk det kan vara. Inte direkt något man behöver "gå runt och pilla i".

Det roliga är att många av de som vägrar en så enkel lösning är samma som installerar diverse "hjälpsamma" mjukvaror eller registerhacks utan att granska dem för att försöka hålla kvar vid gamla beteenden eller gränssnitt. Det är som att försöka ta på ett par skor på ett barn som inte vill gå ut, det gnälls och bråkas och slutar inte sällan i gråt, men allt hade gått så mycket smidigare om de bara accepterade situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

MSN kontot fyller ingen som helst funktion för mig som användare.

Det blir bara ett extra fluff konto att permanent ta bort efter en installation och sedan lämna åt sitt spam öde.

Det finns ingenting jag har nytta av med ett MSN konto. Tvärtom det slösar med min tid och gör mig bara förbannad för att utvecklare nu mera inte ens kan skapa funktioner som fungerar utan att dom ska vara knuta till något jävla konto.

Så med att kräva ett svar på första posten så minska vi antalet konto från en trillion till ett, så med andra ord är det ETT konto extra du stör dig på och även om man klart såg att du överdrev gav ju posten sken av det åtminstone var ett antal extra konto som behövdes, så med andra ord fann där ingen direkt substans i din kritik.
Sen kan man alltid diskutera nyttan med ett Microsoft konto, för många är det nyttigt men andra behöver det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Och det här är bara saker som var nytt i Windows Vista.

Tror att de flesta som är lite insatta vet att Vista till Windows 11 bygger på samma grund.

De äkta versionsnumrena var 6.0, 6.1, 6.2, 6.3 och 6.4 (Windows 10 innan RTM). Sen fick Microsoft för sig att kalla 10:an för just 10. Lite kul dock att Windows 11 också kör med 10 som versionsnummer

Microsofts införande av 2004, 20H2 etc har inte direkt gjort saker enklare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Med den kursen de tagit nu så gissar jag:

Win 12 kommer kräva photolegitimation vid installation.
Win 13 kommer kräva DNA-sekvens.
Win 14 kommer kräva att du skriver över din själ till dem

Win 15 kommer att kräva uppkopplade kameror på kontoret/i hemmet för att ens kunna starta och därefter logga in på datorn. Kommer kallas för en säkerhetsfiness för att skydda mot bl.a. den elaka städaren.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror att de flesta som är lite insatta vet att Vista till Windows 11 bygger på samma grund.

De äkta versionsnumrena var 6.0, 6.1, 6.2, 6.3 och 6.4 (Windows 10 innan RTM). Sen fick Microsoft för sig att kalla 10:an för just 10. Lite kul dock att Windows 11 också kör med 10 som versionsnummer

Microsofts införande av 2004, 20H2 etc har inte direkt gjort saker enklare.

De bygger på NT-kärnan men det säger inte direkt så mycket eftersom den uppdaterats och förbättrats genom åren. Lite som att säga att Linux sedan 1.0 byggt på samma grund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag förstår Microsoft behov att ändra på saker under huven. Men varför ändrar man användarupplevelsen? Ofta till det sämre.

Är man tillbaka på bra version/dålig version cykeln igen? 😁

Jag har skrivit det förut och jag påstår samma sak igen. Utvecklare är som bävrar, dom måste ständigt utveckla utan att förstå varför dom har det behovet, det bara finns inom dom på samma vis som en bäver hela tiden måste bygga på sin damm/dammar. Bävern gnager och gnager på pinnar och dammen ändras, på samma kompulsiva sätt utvecklar utvecklaren sin produkt .

Det är så dom fungerar rent automatiskt inombords.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

Jag har skrivit det förut och jag påstår samma sak igen. Utvecklare är som bävrar, dom måste ständigt utveckla utan att förstå varför dom har det behovet, det bara finns inom dom på samma vis som en bäver hela tiden måste bygga på sin damm/dammar. Bävern gnager och gnager på pinnar och dammen ändras, på samma kompulsiva sätt utvecklar utvecklaren sin produkt .

Det är så dom fungerar rent automatiskt inombords.

Jag tror knappast att utvecklarna har så mycket att säga till om när det gäller vägen framåt för Windows eller hur gränssnittet ser ut. Jag jobbar på ett ganska litet företag men kommer jag med något förslag, om typ att en knapp är ful eller en text inte passar där den är så får jag en utskällning för "Vem är det som har doktorerat i gränssnitt här?" eller "Jag är inte intresserad av vad en utvecklare tycker om min UX...". Så jag orkar inte bry mig längre, vill de att jag ska bygga kassa fula saker så för all del, då gör jag det. Jag får ju underhållning när detta ska visas upp för chefer och kunder i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Intressant! Kan du berätta mera? Detta var nyheter för mig.

Finns flera saker men vill inte gå off topic för mycket, men en av dem som jag nyligen upplevt själv är att det är svårt att få en 4K HDMI-skärm att visa RGB istället för ycbcr. Måste köra ett Ruby-skript för att manipulera EDID då Apple verkar ha fått för sig att om det är 4K över HDMI så är det en TV...

Man stöter på lite sånt titt som tätt, men jag gillar fortfarande Mac då det fortfarande är mer set it and forget it än vad Windows är. Missförstå mig rätt så att säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Tycker det var elakt sagt mot Commodore, då de släppte sin bästa dator genom tiderna (A3000) just 1990 och det var även starten på nästa generations Amiga OS (2.x).

Däremot verkar Microsoft vilja ta död på allt vad offline heter just nu. Kravet på Microsoft-konto för att installera Windows 11 Pro är ännu ett steg i fel riktning enligt mig.

Jo, helt klart var A3000 höjdpunkten. Liten och snygg. Scsi från början. Tyvärr zip-minnen. Mycket fin maskin. Jag kom bara till A2000 med flicker fixer och gvp030.

Men det finns ju inget krav på Microsoftkonto för Windows 11 Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror att de flesta som är lite insatta vet att Vista till Windows 11 bygger på samma grund.

De äkta versionsnumrena var 6.0, 6.1, 6.2, 6.3 och 6.4 (Windows 10 innan RTM). Sen fick Microsoft för sig att kalla 10:an för just 10. Lite kul dock att Windows 11 också kör med 10 som versionsnummer

Microsofts införande av 2004, 20H2 etc har inte direkt gjort saker enklare.

Skrivet av DasIch:

De bygger på NT-kärnan men det säger inte direkt så mycket eftersom den uppdaterats och förbättrats genom åren. Lite som att säga att Linux sedan 1.0 byggt på samma grund.

Ja, det där med att ta fasta på vilka versionsnummer som valts är ju något som kan vändas åt båda hållen:

- Titta, de har liknande versionsnummer, de måste vara nästan samma!
- Titta, de är rätt olika och har ändå liknande versionsnummer!

I slutänden är det väl "lite ur båda kolumnerna", just eftersom det väljs godtyckligt vad det ska vara för versionsnummer. Någon har bestämt vad som är en viktig förändring, eller vad som inte är det.

Min känsla är att det brukar ge en bättre indikation att titta på hur lång tid som gått sedan föregående version (givet då att det är två besläktade versioner) istället, snarare än att titta på några godtyckligt valda siffror.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Det verkar många som lider av "motstånd mot förändring". Är det samma personer som säger det var bättre förr?

Är det bara jag som vill att utvecklingen inte stannar?

Har väl nödvändigtvis inget emot förändring o utveckling, däremot har jag nåt emot försämring o avveckling, alltså det som Microsoft pysslar med nuförtiden.
Förstår mig inte alls på mig folk som försvarar Win11, det är verkligen ett rejält snesteg. Det finns ju massvis med saker som dom skulle kunna förbättra, men dom väljer att ta bort o försämra funktionallitet istället. Förstår verkligen inte hur dom tänker.

Permalänk
Medlem

Det var visst ingen som såg din post utan fortsatte babbla på som ett jäkla symöte

Skrivet av Sarato:

Det var förvisso ett fejkat klipp.

Det var det säkert. Man kan ju inte lita på nåt som längre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har hört rykten om att Windows 12 kommer kräva två TPM-chip.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JamesBanana:

Har hört rykten om att Windows 12 kommer kräva två TPM-chip.

#19499856

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Sötast

Äh, windows10 går man inte från före 2025 ändå, så då kan man välja om man vill gå över till 11an eller 12'beta' som varit ute ett år.

Permalänk
Medlem

Kör W11 på båda mina laptops. Tycker det funkar alldeles utmärkt så ser inte varför alla klagar så mycket.

Tycker det är kul med lite nya utseenden. Ni som vill att de fortfarande ska köra som Windows 7 kan inte vara roliga att hänga med.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Kör W11 på båda mina laptops. Tycker det funkar alldeles utmärkt så ser inte varför alla klagar så mycket.

Tycker det är kul med lite nya utseenden. Ni som vill att de fortfarande ska köra som Windows 7 kan inte vara roliga att hänga med.

https://gs.statcounter.com/os-version-market-share/windows/de...
När man är äldre kanske man inte vill byta ut sin inredning en gång per år som du inte ens får välja, man vill inte ha skit man inte efterfrågar eller förstår. Fortfarande är det fler som använder windows 7 jämfört med BETA operativsystemet 11.
Det är mer än bara utseendet i sig som gör en förbannad, att ms gör om designen och lägger till knappar och inställningar allt eftersom, eller tar bort/ändrar viktiga funktioner och naturligtvis är allting nytt påslaget för du ska ha allt ms erbjuder
Installerade SSD på en gammal bärbar dator till min mor för en månad sedan, som hon bara ska använda till att skriva på(Libre office) då hon är författare, och den här är då lite mer mobil.

Startade upp den i helgen för att uppdatera och man får värsta jävla skiten i ansiktet fastän man trodde man installerat allt och gjort klart för redan tidigare. Kul att andra ser samma skit:
https://answers.microsoft.com/sv-se/msoffice/forum/all/nu-g%C...
och nyare
https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/all/nu-g%C3...

Jag hade missat att stänga av allt det där vid installation men samtidigt, hur ska man veta hur, och hur ska mindre datorkunniga veta sådant här, jag blir förbannad på sådant där beteende, men jag slår vad om att ms lurar alltid någon stackare att börja prenumerera på office 365, bind upp dig på 840kr/år

Som tur var poppade det upp ett nytt meddelande senare som till slut med hjälp av bror fick mig att hitta (Meddelanden och åtgärder), där allt stängdes av. Men gemene person vet inte om det här!

Därför är Windows 7 fortfarande bättre, du äger fortfarande ditt os.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Hmm.. får väl se vad som händer, Windows blir bara mer som en OS för en surfplatta. Efter Windows 2000 har det bara blivit mer och mer bloatware...

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Så med att kräva ett svar på första posten så minska vi antalet konto från en trillion till ett, så med andra ord är det ETT konto extra du stör dig på och även om man klart såg att du överdrev gav ju posten sken av det åtminstone var ett antal extra konto som behövdes, så med andra ord fann där ingen direkt substans i din kritik.
Sen kan man alltid diskutera nyttan med ett Microsoft konto, för många är det nyttigt men andra behöver det inte.

Knappast vi har redan nog med idioti som att razer kräver att du loggar in med ett konto eller använder ett gäst konto för att ens göra förändringar i deras mjukvara för möss och tangentbord.

Bara genom jobbet har jag 7 konton som jag behöver för att överhuvudtaget kunna få jobb gjort.

Jag har redan 2 msn konton genom jobbet jag behöver knappast ett till för min privata dator som bara jag ska använda.

Det är en maskin så det behöver inte kommas ihåg några som helst inställningar någon annanstans.

Mina inställningar, bakgrundsbild eller edge favoriter ska inte följa efter mig på något sätt.

Jag har redan satt upp det en gång och gör jag några förändringar gör jag det lokalt.

Microsoft store innehåller ingenting som jag anser mig behöva så antingen är det totalt avstängt som på jobbet eller så kommer jag aldrig att använda det.

Kort sagt ett MSN konto medför ingenting av värde för mig.

Du och andra kanske har användning för det men det får stå för er.

Jag har redan nog med konton som kan krångla stup i kvarten som jag inte ens har möjlighet att administrera själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lonewolfshade:

Knappast vi har redan nog med idioti som att razer kräver att du loggar in med ett konto eller använder ett gäst konto för att ens göra förändringar i deras mjukvara för möss och tangentbord.

Bara genom jobbet har jag 7 konton som jag behöver för att överhuvudtaget kunna få jobb gjort.

Jag har redan 2 msn konton genom jobbet jag behöver knappast ett till för min privata dator som bara jag ska använda.

Det är en maskin så det behöver inte kommas ihåg några som helst inställningar någon annanstans.

Mina inställningar, bakgrundsbild eller edge favoriter ska inte följa efter mig på något sätt.

Jag har redan satt upp det en gång och gör jag några förändringar gör jag det lokalt.

Microsoft store innehåller ingenting som jag anser mig behöva så antingen är det totalt avstängt som på jobbet eller så kommer jag aldrig att använda det.

Kort sagt ett MSN konto medför ingenting av värde för mig.

Du och andra kanske har användning för det men det får stå för er.

Jag har redan nog med konton som kan krångla stup i kvarten som jag inte ens har möjlighet att administrera själv.

Jag håller förstås med om Razers konto och liknande, men du kör ju ändå ett OS från MS och då är det inte så konstigt att ha ett konto hos MS liksom. Du behöver inte använda några funktioner kopplade till kontot om du inte vill förstås, jag tycker bara det är lite fel ände att börja klaga på om man tycker att det är för många konton och så. Jag hade gärna skippat 99% av kontona jag har, men en del ger ju saker jag vill ha eller är knutna till saker jag använder mycket. Och för mig är ju ett MS-konto ett viktigt konto, det handlar inte bara om att synka inställningar och använda butiken utan exempelvis också om att använda MS authenticator, att få åtkomst till min telefon från Windows (se och skriva sms exempelvis) och en massa saker som du säkert inte bryr dig om. Jag ser bara inte att det är ett så stort problem att ha ett konto till det operativsystem man använder i timmar varje dag liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Knappast vi har redan nog med idioti som att razer kräver att du loggar in med ett konto eller använder ett gäst konto för att ens göra förändringar i deras mjukvara för möss och tangentbord.

Bara genom jobbet har jag 7 konton som jag behöver för att överhuvudtaget kunna få jobb gjort.

Jag har redan 2 msn konton genom jobbet jag behöver knappast ett till för min privata dator som bara jag ska använda.

Det är en maskin så det behöver inte kommas ihåg några som helst inställningar någon annanstans.

Mina inställningar, bakgrundsbild eller edge favoriter ska inte följa efter mig på något sätt.

Jag har redan satt upp det en gång och gör jag några förändringar gör jag det lokalt.

Microsoft store innehåller ingenting som jag anser mig behöva så antingen är det totalt avstängt som på jobbet eller så kommer jag aldrig att använda det.

Kort sagt ett MSN konto medför ingenting av värde för mig.

Du och andra kanske har användning för det men det får stå för er.

Jag har redan nog med konton som kan krångla stup i kvarten som jag inte ens har möjlighet att administrera själv.

Men det är ju fortfarande bara ett kontot som är kopplat till att kunna installera windows, övriga konto du rabblar upp måste du ju ha oavsett.
Det jag reagerade på vara att du beskrev det hela som att det krävdes en massa konto extra bara för att kunna installera och använda windows, detta är ju direkt fel eftersom det endast krävs ett konto för det.
Ser inte heller problemet med att skapa kontot (som är fritt att göra) och sen glömma det om man nu inte vill ha/behöver funktionerna som kommer med.

Permalänk
Medlem

Inb4
Windows 12 = Ubuntu LTSC med en skrivbordsmiljö vid namn Windows®.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller förstås med om Razers konto och liknande, men du kör ju ändå ett OS från MS och då är det inte så konstigt att ha ett konto hos MS liksom. Du behöver inte använda några funktioner kopplade till kontot om du inte vill förstås, jag tycker bara det är lite fel ände att börja klaga på om man tycker att det är för många konton och så. Jag hade gärna skippat 99% av kontona jag har, men en del ger ju saker jag vill ha eller är knutna till saker jag använder mycket. Och för mig är ju ett MS-konto ett viktigt konto, det handlar inte bara om att synka inställningar och använda butiken utan exempelvis också om att använda MS authenticator, att få åtkomst till min telefon från Windows (se och skriva sms exempelvis) och en massa saker som du säkert inte bryr dig om. Jag ser bara inte att det är ett så stort problem att ha ett konto till det operativsystem man använder i timmar varje dag liksom.

Min dator installerades med windows 7 när jag byggde den sist och har efter det uppdaterats till windows 10.

Det betyder att jag inte ändrat grundstommen i den installationen sen sandy bridge kom.

När jag startar datorn så är jag inne direkt och det är så den är uppsatt per design.

Synka inställningar är totalt irrelevant för mig då det bara existerar en stationär dator hos mig och den har redan dom inställningar den ska ha.

Butiken har jag lika mycket nytta av som cortana och webbsök från start menyn det vill säga inte alls.

Min dator är aktivt uppsatt för att inte behöva verifieras konstant.

Jag har nog av det på jobbet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lonewolfshade:

Min dator installerades med windows 7 när jag byggde den sist och har efter det uppdaterats till windows 10.

Det betyder att jag inte ändrat grundstommen i den installationen sen sandy bridge kom.

När jag startar datorn så är jag inne direkt och det är så den är uppsatt per design.

Synka inställningar är totalt irrelevant för mig då det bara existerar en stationär dator hos mig och den har redan dom inställningar den ska ha.

Butiken har jag lika mycket nytta av som cortana och webbsök från start menyn det vill säga inte alls.

Min dator är aktivt uppsatt för att inte behöva verifieras konstant.

Jag har nog av det på jobbet.

Konto hindrar dock inget av detta. Jag har min stationära uppsatt så att den loggar in automatiskt med MS-konto och det går förstås att göra samma sak med ett lokalt konto som samexisterar med ett MS-konto. Och du kan skita i butiken lika mycket med ett konto som utan, och med ett lokalt konto kommer man väl inte ens åt den (om man inte loggar in separat med ett MS-konto)?

Så frågan igen är vad som är problemet med att ha ett konto? Jag säger inte att det är bra eller positivt att de har det som ett krav nu, men jag ser bara inte hur det kan vara ett så stort problem. Använder du Oculus behöver du logga in med ett Facebook-konto, ska du styra en Samsung-TV med telefonen behöver du logga in med ett Samsung-konto, kör du en Polestar behöver du logga in med ett Google-konto, är det så konstigt om du behöver ett MS-konto för att installera MS operativsystem? Du behöver inte ens använda det mer efter installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Konto hindrar dock inget av detta. Jag har min stationära uppsatt så att den loggar in automatiskt med MS-konto och det går förstås att göra samma sak med ett lokalt konto som samexisterar med ett MS-konto. Och du kan skita i butiken lika mycket med ett konto som utan, och med ett lokalt konto kommer man väl inte ens åt den (om man inte loggar in separat med ett MS-konto)?

Så frågan igen är vad som är problemet med att ha ett konto? Jag säger inte att det är bra eller positivt att de har det som ett krav nu, men jag ser bara inte hur det kan vara ett så stort problem. Använder du Oculus behöver du logga in med ett Facebook-konto, ska du styra en Samsung-TV med telefonen behöver du logga in med ett Samsung-konto, kör du en Polestar behöver du logga in med ett Google-konto, är det så konstigt om du behöver ett MS-konto för att installera MS operativsystem? Du behöver inte ens använda det mer efter installationen.

Hur har du gjort då? För jag kan inte göra det här längre, något som gått att göra tidigare. Använder MS konto och Windows 11, däremot är det också samma på min Windows 10 dator

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Hur har du gjort då? För jag kan inte göra det här längre, något som gått att göra tidigare. Använder MS konto och Windows 11, däremot är det också samma på min Windows 10 dator
https://i.imgur.com/yUBi0A7.png

Jag minns inte exakt, men denna guiden känns väldigt familjär: https://windowsreport.com/windows-11-auto-login/

Grejen är att man måste sätta upp det med PIN först misstänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag minns inte exakt, men denna guiden känns väldigt familjär: https://windowsreport.com/windows-11-auto-login/

Grejen är att man måste sätta upp det med PIN först misstänker jag.

Ah, jag har redan pin-kod, däremot aktiverat att man bara kan använda Windows Hello som inloggning, dvs med pin-kod

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig