Tillväxtverket återkräver 2,4 miljoner kronor från Dreamhack

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

Bra att det kostar något för alla parter när man är sjuk.

Därför går man till jobbet sjuk. För vem vill stanna hemma istället för att smitta ned resten av truppen på arbetsplatsen. Eller tror du att svenskar är friskare än norrmän. Just för att de är svenskar.

Permalänk
Medlem

Intressant att Dreamhack får betala tillbaka, men inte Volvo som gick med flera miljarder i vinst rakt in i skatteparadis efter att också ha fått flera miljarder i stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

83k i månaden som sjuksköterska? Vissa lever inte i verkligheten

Min fru om hon går upp till 100% kan hon få ut det, vilket vi inte vill utan hon plockar ut rikitgt bra lön på 57% tjänstgöringsgrad.

Så 83k månaden är definitivt en verklighet.

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av byched:

Min fru om hon går upp till 100% kan hon få ut det, vilket vi inte vill utan hon plockar ut rikitgt bra lön på 57% tjänstgöringsgrad.

Så 83k månaden är definitivt en verklighet.

Det är väldigt väldigt ovanligt om man ser till hela yrkeskåren. Så även om det finns exempel är det inte så verkligheten ser ut för de den stora majoriteten. Därför kan man inte göra exempel med hjälp av det heller, det blir inte verklighetsförankrat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

På 80-talet kanske
Inte en chans att du idag får en sjuksköterska för under 1 mille per år.
Bara alla sociala avgifter och försäkringar lägger på >50% på lönen.
Och en sjuksköterska kan inte jobba utan en hel del prylar, dyra prylar.

Sen är det ju inte så att alla former av bidrag "stjäls" från vård/skola eller omsorg.
Oavsett vad den delen av den politiska skalan säger

Nyexaminerade sjuksköterskor har väl typ 28.000 i lön?
Var det jag kom fram till när jag pluggade till det förra året och bestämde mig för att skita i det, då jag inte ville slita ihjäl mig för 6000 mer i lön, kontra ett jobb där jag har arbete ungefär 15% av tiden jag faktiskt har betalt.

Det är runt 440.000 per år efter arbetsgivaravgift.
Det hade räckt nästan till två sjuksyrror per år.

Stafettskötersor är däremot en helt annan historia, de kan landa på miljonen bara i bruttolön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är väldigt väldigt ovanligt om man ser till hela yrkeskåren. Så även om det finns exempel är det inte så verkligheten ser ut för de den stora majoriteten. Därför kan man inte göra exempel med hjälp av det heller, det blir inte verklighetsförankrat.

Får förtydliga, 4.5% bemanning enligt SKR.
De har möjlighet till detta medan landstingsanställda har slavlöner.

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Därför går man till jobbet sjuk. För vem vill stanna hemma istället för att smitta ned resten av truppen på arbetsplatsen. Eller tror du att svenskar är friskare än norrmän. Just för att de är svenskar.

Nej, kan inte tala för vad andra gör, men jag stannar hemma när jag är sjuk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Synd att även dreamhack fuskar med statligt stöd. Inget positiv reklam för gamingvärlden...

Såklart styret som avgör.

De får avsätta ansvariga för blundern helt enkelt.

Hade räckt till 10 st extra sjuksköterskor i ett år under pandemin. Bra jobbat dreamhack 🤮

DreamHack har känts shady sedan VD-bytet 2014. Var någon soppa där tidigare VD hade lånat pengar eller så från svärfar, och på något sätt tog de sedan kontroll över bolaget.

https://www.engadget.com/2014-10-29-swedish-esports-festival-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

Nej, kan inte tala för vad andra gör, men jag stannar hemma när jag är sjuk.

Okej, då tar du karensen och hoppar över att jobba hemifrån då? Just där har du en stor skillnad. Kontorsnissar som kan jobba hemifrån gör ju det, medan folk som måste jobba på plats ska drabbas av en karens, men det är helt offtopic. Tyvärr är din syn på att utnyttja systemet tragiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Okej, då tar du karensen och hoppar över att jobba hemifrån då? Just där har du en stor skillnad. Kontorsnissar som kan jobba hemifrån gör ju det, medan folk som måste jobba på plats ska drabbas av en karens, men det är helt offtopic. Tyvärr är din syn på att utnyttja systemet tragiskt.

Karensavdrag är borta igen sedan januari, som det varit under större delen av pandemin

Helt klart värt att vara hemma sjuk om man kan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Okej, då tar du karensen och hoppar över att jobba hemifrån då? Just där har du en stor skillnad. Kontorsnissar som kan jobba hemifrån gör ju det, medan folk som måste jobba på plats ska drabbas av en karens, men det är helt offtopic. Tyvärr är din syn på att utnyttja systemet tragiskt.

Tar karensdag om jag känner att jag mår tillräckligt bra för att göra mitt jobb hemifrån. Är inget tragiskt med att tycka att man inte ska få betalt för att inte jobba hahaha. Sedan är det ju bara en dag man inte får betalt för, sedan får du 80%? Om du inte klarar av en dag utan betalt borde du nog minska dina utgifter så att du har råd att vara sjuk ibland.

Permalänk
Medlem

Massor av företag som genomfört extra utdelningar när man avskedat anställda, men sedan begärt stöd av staten. Hoppas någon duktig kontrollant tar fast så många som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

*Tråd rensad*

Håll sjukvård och nedstängning av samhället utanför tråden.

/Vzano, Moderator

Verkar gått så där att döma av efterföljande inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Synd att även dreamhack fuskar med statligt stöd. Inget positiv reklam för gamingvärlden...

Såklart styret som avgör.

De får avsätta ansvariga för blundern helt enkelt.

Hade räckt till 10 st extra sjuksköterskor i ett år under pandemin. Bra jobbat dreamhack 🤮

Nåja, man ska inte dra för stora växlar här. Att man får betala tillbaka innebär inte att man har fuskat. Korttidsstödet bygger på att företagen i efterhand rapporterar in hur mycket de anställda har jobbat, och beroende på utfallet så får företaget betala tillbaka stödpengar. Särskilt 2020 var det inte helt tydligt med vilka regler som gällde, och det är ganska naturligt att bolag med många anställda, särskilt oregelbundet, får betala tillbaka.

Jag säger inte att dh är änglar, men den här nyheten är inte på något sätt en avspegling på deras moraliska kompass. Väldigt många företag har fått betala tillbaka pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Tar karensdag om jag känner att jag mår tillräckligt bra för att göra mitt jobb hemifrån. Är inget tragiskt med att tycka att man inte ska få betalt för att inte jobba hahaha. Sedan är det ju bara en dag man inte får betalt för, sedan får du 80%? Om du inte klarar av en dag utan betalt borde du nog minska dina utgifter så att du har råd att vara sjuk ibland.

Det där låter som ett extremt dåligt argument. Du kan inte sitta och diktera hur människor har det och inte har det i livet. Människor kan har gjort sämre val tidigare som gjort att dom har hamnat i en situation som gör det näst intill omöjligt att klara sej på en 100% lön, ska vi bara slänga dom under bussen då enligt din mening? Eller ge dom en så god chans som möjligt att jobba sej tillbaka?

Varför skulle en anställd, (förutsätter att du är de?) advocera för sämre villkor för anställda? Om statskassan tar slut är det knappast pågrund av några stackars utbrända människor som inte klarar jobba och är oftare sjuka. Med tanke på att Sverige har nästan världens högsta skatt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moton:

Det där låter som ett extremt dåligt argument. Du kan inte sitta och diktera hur människor har det och inte har det i livet. Människor kan har gjort sämre val tidigare som gjort att dom har hamnat i en situation som gör det näst intill omöjligt att klara sej på en 100% lön, ska vi bara slänga dom under bussen då enligt din mening? Eller ge dom en så god chans som möjligt att jobba sej tillbaka?

Varför skulle en anställd, (förutsätter att du är de?) advocera för sämre villkor för anställda? Om statskassan tar slut är det knappast pågrund av några stackars utbrända människor som inte klarar jobba och är oftare sjuka. Med tanke på att Sverige har nästan världens högsta skatt.

Människosynen , men för att parera detta så måste folk se till att de har egna medel. Skatteuttaget är högt, ändå får man se till att ha en Plan B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ok, du behöver läsa mer än bara första raden.

En sjuksköterska tjänar rätt bra i Sverige.
40kkr i månaden är inga problem, lägg till alla avgifter för arbetsgivaren och du hamnar lätt på 60kkr+ i månaden.
Utöver det så kan inte en sjuksköterska sköta sitt jobb utan resurser.
Mängder av förbrukningsmaterial krävs om sjuksköterskan skall kunna göra annat än att sitta i fikarummet.

Som du ser är det inga problem att få en siffra på 1 mille/år, även om man räknar relativt lågt.
Jag hoppas att, men tvivlar på, att du läser så här långt.

Dessutom måste ju sköterskorna ha en arbetsplats att arbeta på, och dessa är ju i sammanhanget inte billiga. NKS slutsumma är som jag förstår långt ifrån klar, men det handlar väl om långt över 100 miljarder ändå, och sett i det ljuset så kanske din "kostnadskalkyl" för sjuksköterskor är lite svävande.

Angående själva nyheten så hoppas jag att mottagarna av det tillfälliga försörjningsstödet får hosta upp pengarna ifall de har tagit emot dem på falska grunder.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

83k i månaden som sjuksköterska? Vissa lever inte i verkligheten

Just det han gör. Kolla upp hur mycket VAB + sjukdom + utbrändhet + hur många dubbelbemanning dom kör för att lära upp nytt folk. Så du får garanterat inte en SSK tjänst för 1 miljon. Vården totalförfaller.

Min mossa fick ha 8 nya SSK att lära upp under 12 månader på sin avdelning. Flera av dom gick efter några månader, eller långtidssjuka sig osv. Du har inga problem att ha en SSK med 30% frånvaro. Efter att hon inte dragit in en krona självmant de första 2-3 månaderna på sitt jobb.

Säg 35 i lön. 35 (Lön) x 1,1 (semster) x 1,1(VAB) x 1,1 (sjuk), 1,2 (Tiden hon får gå bredvid i snitt under 2 år). Sen den tiden hen inte är på sin post skall dom ringa bemanning. Betala 700/timmen för en SSK ifrån bemmaningspoolen.

Detta är om personen stannar 3 år.

Räkna om kalkylen om personen säger upp sig eller går i väggen efter 6-8 månader. Då kan du ta lönen x3 rakt av...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Just det han gör. Kolla upp hur mycket VAB + sjukdom + utbrändhet + hur många dubbelbemanning dom kör för att lära upp nytt folk. Så du får garanterat inte en SSK tjänst för 1 miljon. Vården totalförfaller.

Min mossa fick ha 8 nya SSK att lära upp under 12 månader på sin avdelning. Flera av dom gick efter några månader, eller långtidssjuka sig osv. Du har inga problem att ha en SSK med 30% frånvaro. Efter att hon inte dragit in en krona självmant de första 2-3 månaderna på sitt jobb.

Säg 35 i lön. 35 (Lön) x 1,1 (semster) x 1,1(VAB) x 1,1 (sjuk), 1,2 (Tiden hon får gå bredvid i snitt under 2 år). Sen den tiden hen inte är på sin post skall dom ringa bemanning. Betala 700/timmen för en SSK ifrån bemmaningspoolen.

Detta är om personen stannar 3 år.

Räkna om kalkylen om personen säger upp sig eller går i väggen efter 6-8 månader. Då kan du ta lönen x3 rakt av...

Vi kan polarisera läget lite för den situationen du allra främst beskriver är akutsjukvården. Ssk som arbetar på mottagning som primärvård eller sjukhus samt kommunal vård beter sig inte så extremt som du beskriver det.

Problemet kommer dock inte gå över utan det kommer snarare att öka närmaste decenniet. I slutändan kommer det slå ut på gemene man som dyrare skatt, högre sjukvårdskostnad och allmänt sämre vård.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.