Permalänk
Medlem

Underpresterande 3700X

Hej,

Har skaffat en ny dator (prebuilt) som inte presterar. Grafikkortet ligger sällan i 80-90% användning, mestadels 50-70% och FPSn störtdyker. Spelar i 3440x1440.

- 3700X
- RTX 3070
- 16 GB 3200 MHz (CL22)
- B550 (Lenovo, ej stöd för XMP)
- 550W agg
- Allt på en NVMe

Förstår att latensen på mitt RAM suger, men sett på andra benchmarks att det inte har samma inverkan som jag upplever.

Timespy: 8735, vanligt att ligga närmare 9600-9900.

Körde benchmark i Vermintide 2 i 1280x720, allt på lägsta:

(Jag) → 127 FPS (droppar till 90 FPS)
(Polare 1) 3600/5700XT/16 3200MHz → 142 FPS (Aldrig under 135)
(Polare 2) 5600X/3070/16 2400 MHz → 204 FPS (Aldrig under 140)

I själva spelet ligger jag mellan 50-120 FPS med väldigt tydliga hopp i FPSen beroende på var jag tittar. Då dyker GPUn till ≈50% användning i 3440x1440 på High.

Har testat med:
- Uppdatera BIOS och chipset
- PBO På/Av
- Energiprofil Ryzen Balanced/windows vanliga
- Dragit upp strömbudget på grafikkortet
- Ominstallerat Windows
- Bytte RAM-platser (men då startade inte datorn)

Något jag kan ha missat att prova? Tacksam för alla förslag.

Permalänk
Medlem

Ha t.ex. HWMonitor öppet och kör testerna igen. Kontrollera hur det ligger till med temperaturen. Om CPUn skjuter upp till 85++ grader så stryper det givetvis prestandan.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

När du skriver chipset, så menar du alla chipset drivers direkt från moderkortstillverkarens hemsida? Annars är det en stark rekommendation.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Misstänker dåligt luftflöde i chassit eller för låg RAM-minne. Kör du 3440x1440 skulle jag rekommendera minst 32 GB. Ultra+ inställningar+ 3440x1440 så känns 16GB lite lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Misstänker dåligt luftflöde i chassit eller för låg RAM-minne. Kör du 3440x1440 skulle jag rekommendera minst 32 GB. Ultra+ inställningar+ 3440x1440 så känns 16GB lite lågt.

Är väl VRAM som påverkas av högre upplösning, inte RAM, kanske marginellt?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Är väl VRAM som påverkas av högre upplösning, inte RAM, kanske marginellt?

Ja. Men tror det är lite kombination av både RAM och grafikkort faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

Ha t.ex. HWMonitor öppet och kör testerna igen. Kontrollera hur det ligger till med temperaturen. Om CPUn skjuter upp till 85++ grader så stryper det givetvis prestandan.

Sagt och gjort, efter en runda TimeSpy: Ingen kärna över 70°C

Kylaren är dimensionerad för 150W, så ska inte vara några problem.

Skrivet av Quim:

När du skriver chipset, så menar du alla chipset drivers direkt från moderkortstillverkarens hemsida? Annars är det en stark rekommendation.

Testade först de listade på Lenovos sida, daterade 09-2020. Blev knappt bättre. Blåste sedan om datorn och kör chipset från AMD själva via: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/chipset-install

Skrivet av Lorault:

Misstänker dåligt luftflöde i chassit eller för låg RAM-minne. Kör du 3440x1440 skulle jag rekommendera minst 32 GB. Ultra+ inställningar+ 3440x1440 så känns 16GB lite lågt.

Luftflödet är bra. CPU och GPU ligger på 70 °C ish (max).

Har inget annat i bakgrunden, kommer sällan upp i mer än 8 GB RAM-användning. Som mest i ca 10-11 med BFV.

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte maxa mitt 2080 med 3700x, tror att grafikkortet låg på max 70%. Stängde av SMT i bios och blev av med fps drops på 20fps, spelar spel med frostbite motorn.
Uppgraderade till 5600x och ökade med ca 30fps, spelar i 1080p. Jag tror att du har för långsam processor, 5600x är snabbare i singeltrådat.

Visa signatur

Fräsiga OCZ-minnen från Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0cc0:

Jag kunde inte maxa mitt 2080 med 3700x, tror att grafikkortet låg på max 70%. Stängde av SMT i bios och blev av med fps drops på 20fps, spelar spel med frostbite motorn.
Uppgraderade till 5600x och ökade med ca 30fps, spelar i 1080p. Jag tror att du har för långsam processor, 5600x är snabbare i singeltrådat.

Förstår att 3700X inte är ett fartmonster i dagens läge. Men att den ska prestera sämre än polarens 3600? Samt att jag spelar i 3440x1440, och där är skillnaden betydligt mindre mellan 3700X och 5600X eller valfri processor för den delen.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@milo_: Hur är GPU:n inkopplad? Är det med 2 separata PCIE-kablar eller har man råkat koppla in 1 kabel med två kontakter?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

vad står det i Cpuz att minnerna och nordbryggan går i för mhz, minnerna påverkar Fabbrick klocken mellan noderna i cpu:n det skall vara på 1/1 med minnerna 3200mhz på minnerna 1600mhz fabrick com heter nordbridge i cpz

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av milo_:

Hej,

Har skaffat en ny dator (prebuilt) som inte presterar. Grafikkortet ligger sällan i 80-90% användning, mestadels 50-70% och FPSn störtdyker. Spelar i 3440x1440.

- 3700X
- RTX 3070
- 16 GB 3200 MHz (CL22)
- B550 (Lenovo, ej stöd för XMP)
- 550W agg
- Allt på en NVMe

Förstår att latensen på mitt RAM suger, men sett på andra benchmarks att det inte har samma inverkan som jag upplever.

Timespy: 8735, vanligt att ligga närmare 9600-9900.

Körde benchmark i Vermintide 2 i 1280x720, allt på lägsta:

(Jag) → 127 FPS (droppar till 90 FPS)
(Polare 1) 3600/5700XT/16 3200MHz → 142 FPS (Aldrig under 135)
(Polare 2) 5600X/3070/16 2400 MHz → 204 FPS (Aldrig under 140)

I själva spelet ligger jag mellan 50-120 FPS med väldigt tydliga hopp i FPSen beroende på var jag tittar. Då dyker GPUn till ≈50% användning i 3440x1440 på High.

Har testat med:
- Uppdatera BIOS och chipset
- PBO På/Av
- Energiprofil Ryzen Balanced/windows vanliga
- Dragit upp strömbudget på grafikkortet
- Ominstallerat Windows
- Bytte RAM-platser (men då startade inte datorn)

Något jag kan ha missat att prova? Tacksam för alla förslag.

Det benchmark ni gjort kommer nästan garanterat inte belasta grafikkortet till max. Istället är det CPU och minne som styr. Jag är inte insatt i om Vermintide 2 begränsas av minnet.

Vilken frekvens och timings har du på minnet? Stödjer inte moderkortet XMP så är det JEDEC 2666MHz som gäller.

Du kan också leta upp något benchmark som bara testar minnet eller bara CPU'n för att se hur de står sig mot andra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Har ett väldigt liknande system och får som du säger högre poäng i benchmarks (https://www.3dmark.com/3dm/72294886?).

Var länge sedan jag hade en pre-built hemma nu. Räcker en ominstallation av windows för att få bort bloatware? Kan du länka en timespy bara så vi får se om något ser lurt ut?

När du säger att du ändrade ram-platser menar du från 2+4 till 1+3 eller att du bytte plats på dina stickor sinsemellan? Testat dem var för sig?

Permalänk
Medlem

Testa med att sätta på "High Performance" energiprofil i WIndows. Jag hade liknande problem med mitt tidigare 3700x och det löstes genom att tvinga processorn att köra på högre frekvens. Med "Balanced" så klockade den ner sig hela tiden när det inte var tillräckligt med belastning.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vilken frekvens och timings har du på minnet? Stödjer inte moderkortet XMP så är det JEDEC 2666MHz som gäller.

JEDEC går upp till DDR4-3200 CL20 (DDR4-3200W), men osäker på om någon tillverkar såna minnen. Men DDR4-3200 CL22 med JEDEC-profil är däremot rätt vanliga i märkesdatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@milo_: Hur är GPU:n inkopplad? Är det med 2 separata PCIE-kablar eller har man råkat koppla in 1 kabel med två kontakter?

Ser ut som en ensam 8-Pin? Eller är jag blind?

Skrivet av Tip Top:

vad står det i Cpuz att minnerna och nordbryggan går i för mhz, minnerna påverkar Fabbrick klocken mellan noderna i cpu:n det skall vara på 1/1 med minnerna 3200mhz på minnerna 1600mhz fabrick com heter nordbridge i cpz

Minnerna går i 1600MHz ish? Hittar inte var det står om nordbryggan, slänger med skärmdumpar.

Skrivet av giplet:

Det benchmark ni gjort kommer nästan garanterat inte belasta grafikkortet till max. Istället är det CPU och minne som styr. Jag är inte insatt i om Vermintide 2 begränsas av minnet.

Vilken frekvens och timings har du på minnet? Stödjer inte moderkortet XMP så är det JEDEC 2666MHz som gäller.

Du kan också leta upp något benchmark som bara testar minnet eller bara CPU'n för att se hur de står sig mot andra.

Det var medvetet att utesluta GPUn ur det testet för att se hur CPUn stod sig då jag misstänker att den är bovet i dramat? Har slängt med bilder på minnet ovan. De körs i 3200MHz CL 20-21-22-24 ser det ut som?

Stämmer att det är JEDEC, men det verkar finnas några moduler som klarar av att köras i 3200MHz.

Har kört TimeSpy för att testa CPUn endast. Har du förslag på andra tester jag ska prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Minnerna går i 1600MHz ish? Hittar inte var det står om nordbryggan, slänger med skärmdumpar.

Det ser rätt ut. CPU-Z visar den verkliga frekvensen, vilket är halva den effektiva. Så DDR4-3200 = 1600 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Testa med att sätta på "High Performance" energiprofil i WIndows. Jag hade liknande problem med mitt tidigare 3700x och det löstes genom att tvinga processorn att köra på högre frekvens. Med "Balanced" så klockade den ner sig hela tiden när det inte var tillräckligt med belastning.

+1 på denna. Min farsa hade t.om. problem i vissa spel på sin 3600 med balanced. (vissa spel kraschade/hängde sig)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Minner går i D.O.C.P som amd kallar XMP , så det stämmer , uncore heter fabrick, och skall vara hälvten av minnets hastighet 1600mhz i detta fallet och det stämmer med, hmmm skulle kanske kunna vara en riktigt dåligt moderkort lenovo använder kanske, för allt annat ser ut att stämma, vad händer om du installerar afterburner och sått strömmen på gpu:n på 105% eller vad som är max för ditt kort och provar

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gripenthemute:

Har ett väldigt liknande system och får som du säger högre poäng i benchmarks (https://www.3dmark.com/3dm/72294886?).

Var länge sedan jag hade en pre-built hemma nu. Räcker en ominstallation av windows för att få bort bloatware? Kan du länka en timespy bara så vi får se om något ser lurt ut?

När du säger att du ändrade ram-platser menar du från 2+4 till 1+3 eller att du bytte plats på dina stickor sinsemellan? Testat dem var för sig?

Från imorse, PBO och dragit upp strömbudget på GPU (Sorry för bild, hittar inte hur jag delar länk, kanske inte går i provversionen?).

Körde en helt ny installation via USB. Om man fabriksåterställer (snabba ominstallationen i Windows) får du tillbaka diverse bloatware.

Testade att köra i slot 1-3 istället för 2-4, det ville inte.

Skrivet av kibatronic:

Testa med att sätta på "High Performance" energiprofil i WIndows. Jag hade liknande problem med mitt tidigare 3700x och det löstes genom att tvinga processorn att köra på högre frekvens. Med "Balanced" så klockade den ner sig hela tiden när det inte var tillräckligt med belastning.

Ska testa High och köra en runda, återkommer med resultat.

Min CPU går dock aldrig under 3500MHz. Energiprofilen i Ryzen Balanced har lägsta CPU-state till 99%

Permalänk
Rekordmedlem

Vad mer är i gång i datorn, Lenovo har ibland egna program som går i bakgrunden som kan påverka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av milo_:

Från imorse, PBO och dragit upp strömbudget på GPU (Sorry för bild, hittar inte hur jag delar länk, kanske inte går i provversionen?).

https://i.imgur.com/QifEdMj.png

Körde en helt ny installation via USB. Om man fabriksåterställer (snabba ominstallationen i Windows) får du tillbaka diverse bloatware.

Testade att köra i slot 1-3 istället för 2-4, det ville inte.

Ska testa High och köra en runda, återkommer med resultat.

Min CPU går dock aldrig under 3500MHz. Energiprofilen i Ryzen Balanced har lägsta CPU-state till 99%

Okej där ser ju dina resultat egentligen rätt OK ut, typ 10% lågt på cpu score men i övrigt fint. Att hitta de där sista 10%en är jag tyvärr för okunnig för. Förstår inte alls varför vermintide skulle muppa sig på ditt system:(

Permalänk
Medlem

Jag får 10 962 totalt, 11 216 på GPU och 9720 på CPU. Så kan väl tycka dina resultat ser ganska normala ut. CPU är lite lågt, men kör du minnena i 3200 CL22 är det kanske inte så konstigt. Zen2 fungerar bäst om du kör minnena i 3600, då kan Infinity Fabric köras i högsta hastighet. Om du köpte 2x8 GB 3600 C18 eller ännu hellre C16 skulle säkert prestandan förbättras en del, förutsatt att moderkortet låter dig köra DOCP eller ändra timings manuellt. Du kan ju även prova att pilla på timings med de minnena du har, de borde kunna klara av t.ex. 3200 C16 om det inte är riktiga skitminnen.

Du bör använda Ryzen Balanced, det ger lägre strömförbrukning och 1ms clock selection. High Performance ger inte mycket på Ryzen 3000, och drar bara en massa onödigt med ström.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Testa med att sätta på "High Performance" energiprofil i WIndows. Jag hade liknande problem med mitt tidigare 3700x och det löstes genom att tvinga processorn att köra på högre frekvens. Med "Balanced" så klockade den ner sig hela tiden när det inte var tillräckligt med belastning.

Skrivet av Herr Kantarell:

+1 på denna. Min farsa hade t.om. problem i vissa spel på sin 3600 med balanced. (vissa spel kraschade/hängde sig)

Testade med Ryzen High och Windows High, inom felmarginalen båda två och igen skillnad från innan tyvärr.

Skrivet av Tip Top:

Minner går i D.O.C.P som amd kallar XMP , så det stämmer , uncore heter fabrick, och skall vara hälvten av minnets hastighet 1600mhz i detta fallet och det stämmer med, hmmm skulle kanske kunna vara en riktigt dåligt moderkort lenovo använder kanske, för allt annat ser ut att stämma, vad händer om du installerar afterburner och sått strömmen på gpu:n på 105% eller vad som är max för ditt kort och provar

GPUn sitter på 109% i AB. Vore himla trist om det var moderkortet.

Skrivet av mrqaffe:

Vad mer är i gång i datorn, Lenovo har ibland egna program som går i bakgrunden som kan påverka.

Helt ny installation av Windows. Afterburner är det enda som har rullat samtidigt.

Permalänk
Hedersmedlem

En tanke. Du skriver att du har ett B550-moderkort. Har du kollat så att det inte är B550A. I så fall är det i själva verket ett moderkort baserat på B450 som endast säljs till OEM-tillverkare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gripenthemute:

Okej där ser ju dina resultat egentligen rätt OK ut, typ 10% lågt på cpu score men i övrigt fint. Att hitta de där sista 10%en är jag tyvärr för okunnig för. Förstår inte alls varför vermintide skulle muppa sig på ditt system:(

Ja, så länge spelen flyter kan benchmarken visa vilka siffror de vill, men de verkar vara bundna ändå. Tack i alla fall

Skrivet av Pepsin:

Jag får 10 962 totalt, 11 216 på GPU och 9720 på CPU. Så kan väl tycka dina resultat ser ganska normala ut. CPU är lite lågt, men kör du minnena i 3200 CL22 är det kanske inte så konstigt. Zen2 fungerar bäst om du kör minnena i 3600, då kan Infinity Fabric köras i högsta hastighet. Om du köpte 2x8 GB 3600 C18 eller ännu hellre C16 skulle säkert prestandan förbättras en del, förutsatt att moderkortet låter dig köra DOCP eller ändra timings manuellt. Du kan ju även prova att pilla på timings med de minnena du har, de borde kunna klara av t.ex. 3200 C16 om det inte är riktiga skitminnen.

Du bör använda Ryzen Balanced, det ger lägre strömförbrukning och 1ms clock selection. High Performance ger inte mycket på Ryzen 3000, och drar bara en massa onödigt med ström.

Kanske är minnet ändå. Moderkortet tillåter dock inte DOCP så kommer inte att kunna köra i önskade hastigheter med nya minnen. Jag kan endast pilla i Ryzen Master, om det går att göra något där?

Permalänk
Medlem

Du kan ställa timings för minnen i bios, år till netonet och köp ett par 3200mzh cl 16 2,8 gb kostar ca 700 och prova , dom har öppet köp på dom i 30 dagar, och testa och se om det gör skilldnad , bara ställa timings lika som står på minnerna i bios

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av milo_:

Kanske är minnet ändå. Moderkortet tillåter dock inte DOCP så kommer inte att kunna köra i önskade hastigheter med nya minnen.

Kan du inte fråga nån av de som du jämför mot om de överklockat sina minnen eller inte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En tanke. Du skriver att du har ett B550-moderkort. Har du kollat så att det inte är B550A. I så fall är det i själva verket ett moderkort baserat på B450 som endast säljs till OEM-tillverkare.

Ser ut som ett vanligt B550?

Skrivet av Tip Top:

Du kan ställa timings för minnen i bios, år till netonet och köp ett par 3200mzh cl 16 2,8 gb kostar ca 700 och prova , dom har öppet köp på dom i 30 dagar, och testa och se om det gör skilldnad , bara ställa timings lika som står på minnerna i bios

Är tyvärr ett väldigt begränsat BIOS jag har att jobba med, kan inte ändra något sådant. Men ska försöka testa med några andra minnen ändå

Skrivet av mrqaffe:

Kan du inte fråga nån av de som du jämför mot om de överklockat sina minnen eller inte ?

Polaren med R5 3600 kör sina i 3200 MHz. Andra polaren med R5 5600X har inte ställt om något och de körs ur fabrik i 2400 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Kanske är minnet ändå. Moderkortet tillåter dock inte DOCP så kommer inte att kunna köra i önskade hastigheter med nya minnen. Jag kan endast pilla i Ryzen Master, om det går att göra något där?

Det ska gå att ändra i Ryzen Master. Ingen aning om OEMs även kan låsa ner det, men troligen ska det funka. Du kan ju testa om det ö.h.t. går att ändra timings med de minnena du har idag. Prova t.ex. ändra till 3200 CL20 och behåll alla andra inställningar på default så ser du om den tar det.

Dock handlar det om kanske 10% mer prestanda så det kommer inte göra någon jätteskillnad i t.ex. Vermintide 2.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD