Helgsnack: Hur brygger du den perfekta koppen kaffe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

... är allt kaffe som du köper på hyllan i matbutiker gammalt. Mörkrost är inte mörkrost, det är bränt. Tyckte oxå att Zoegas va ok tills jag fick smaka på riktigt kaffe och insåg att det man drack va skit.

Så en bra kvarn (V90), kaffevåg, kettle, pour over kit, bra filter osv. Kaffe från kafferäven etc eller en ha en űber kaffenörd som kompis som rostar sitt eget för "allt annat blir sämre".

Ja, det blir dyrare. Men den blir samtidigt mycket mindre svinn. Du dricker det du bryggare och springer inte och tar nytt.

Och ja, när du väl tagit steget upp i kvalitet så går det inte att gå tillbaka till att brygga kaffe som smakar aska.

Håller med, mörkrost smakar som att dricka kol eller ciggfimpar. Man rostar dåliga bönor hårdare för att dölja hur dåliga bönorna är

Permalänk
Medlem

Inte alls. Bara hipsters och tanter som jobbar kommunalt som dricker sånt elände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://www.youtube.com/watch?v=owqV4LndQ4U

Videon förklarar rätt bra hur en perfekt kopp kaffe ska vara.

Det är exakt så jag vill ha mitt kaffe.

Tratt, filter, ~6 rågade mått som packas ihop i botten av filtret så vattnet rinner igenom långsammare. Perfekt för en kopp kaffe. Brukar föredra mellanrost men mörkrostat går också bra.

Har en presskanna som också används ibland. Använder den när jag vill göra lite mer åt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Inte alls. Bara hipsters och tanter som jobbar kommunalt som dricker sånt elände.

Kommunaltanter dricker mjölk med kaffearom och vad hipsters gör är det ingen som riktigt vet.

Permalänk
Medlem

Så mörkrostat som möjligt 3 rågade mått till 2 koppar. Fyll i ett 3dl glas som toppas upp med mjölk så kaffet blir pissjummet.

Permalänk
Medlem

På torsdag drar jag igång kafferosten, bullet r1. Lite beroende på böna kör man olika rostprofil, men generellt nått mellan ljus och mellanrost gärna en böna från peru eller panama, honey processad. På lördag maler man och brygger 1:16 ratio i en clever dripper

Permalänk

Änglamark mellanrost för det är det billigaste fairtradekaffe jag kan köpa. (dessutom är jag van vid det så det är det som föredras över allt annat smakmässigt.)

Det viktigaste på morgonen är att det finns en skvätt över i termos kannan så jag kan få i mig en startare innan jag måste börja kogitera.

Annars är regel nr 1 att det innehåller koffein.

All inblandning av annat förstör kaffet, och inblandning av alkohol förstör alkoholen med. Men regel nummer 1 gäller, så man häller endast ut kaffe om det möglat eller är jänkarsvagt.
När man inte fick rast vila tillräckligt ofta i lumpen åt man pulverkaffe torrt tills man kunde få flytande

Det finns två koncentrationer, för svagt < njursvikt.

Till missionerande finsmakare: jag har visst provat "riktigt kaffe" flera gånger, (det följer regel nr 1) jag respekterar er hobby, men vi föredrar helt enkelt väldigt olika drycker.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Dricker ni något annat än Arvid Nordquist Classic letar jag upp er och tvingar er byta kaffe

Reko och Amigas kör ja i pressen här. Ja bor i Tjockträsk, välkommen över på en kopp.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Aldrig roligt när man blir bjuden på kaffe någonstans och det är, som man brukar säga i mina hemtrakter, vattustärt. (Vattenstarkt för er sörlänningar)

För mig är det inte kaffe när det ser ut som te i koppen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CCWarlock:

Reko och Amigas kör ja i pressen här. Ja bor i Tjockträsk, välkommen över på en kopp.

Reko är helt rätt sort, Amigas är helt OK men huvudfrågan här är; var liger tjockträsk?!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Aldrig roligt när man blir bjuden på kaffe någonstans och det är, som man brukar säga i mina hemtrakter, vattustärt. (Vattenstarkt för er sörlänningar)

För mig är det inte kaffe när det ser ut som te i koppen.

Du menar amerikanskt blask. Nej, man blir lite ledsen när man får brunt vatten.

Skrivet av tcntad:

Reko är helt rätt sort, Amigas är helt OK men huvudfrågan här är; var liger tjockträsk?!

De e här alla äckliga Stockholmare bor.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Beställde en Mugsy för 3 år sen ... www.detblevingencd.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Oatly iKaffe är min hemlighet, gör vilket skräp som helst drickbart. Det är alltså havredryck/mjölksubstitut

Men jag dricker inte kaffe så ofta för egen del, främst socialt och så, får inte ut så mycket av det. Jag skyller det på lanande med alldeles för mycket energidryck under uppväxten. Koffein har liksom ingen direkt effekt på mig längre

Havremjölk? Kaffe skall drickas svart och vara rejält rivigt. Sen inhandlas det enbart mörkrostat hos mig.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Rekordmedlem

Är det ingen här som använder kaffeost, det verkar ju finnas en del kaffenördar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Du menar amerikanskt blask. Nej, man blir lite ledsen när man får brunt vatten.

Dagens tips: Dunkin Donuts. De har okej kaffe ifall man befinner sig på andra sidan pölen och behöver en koppajävel.

Skrivet av mrqaffe:

Är det ingen här som använder kaffeost, det verkar ju finnas en del kaffenördar ?

Alltid när jag är i Finland. Häromkring är det dock svårt att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

De e här alla äckliga Stockholmare bor.

Stockholmare? Nä då är det till Fjollträsk du kommit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Dricker ni något annat än Arvid Nordquist Classic letar jag upp er och tvingar er byta kaffe

Dricker det varje arbetsdag, hela bönor som mals och bryggs direkt. Jag anser dock att Zoega är snäppet bättre. Men jag är otroligt lycklig över att vi inte behöver dricka golvskrap från Karlstad eller Gevalia på jobbet.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Jag låter bryggaren varmblöta filtret, därefter brygger jag två koppar mellan- eller mörkrostat med pyttelite salt i toppen.
Till det värmer jag en kopp havredryck (Coop, Valio eller iKaffe) sin jag skummar med en liten franskpress från Ikea.
Först i med en skvätt kaffe, därefter ”skummet” och slutligen kaffet.
Det är blött filter, salt och havredrycken som gör smaken.

Har testat med både skitbryggare och moccamaster och upplever att det blir lika gott. Godast med nymald skåne- eller espressorostade bönor i en mockabryggare.

Permalänk
Medlem

Har en Wilfskvarn som jag maler mestadels Arvid Nordquist Amigas eller Eco (växlar efter varje påse). I bland beställer jag någon kul variant från https://kafferosterietkoppar.se/
Brygger i lite dyrare Melitta, kör bryggaren med filtrer tomt för att blöta det. Kör sedan det malda kaffet tills det börjar droppa och stoppar 1 minut för att ”blomma” (inte helt optimalt, men blir godare än att inte göra det ).
Väger bönorna med digital våg och kör enl. devisen 6 gram per kopp enl. skalan på vattentanken.

Det tar lite tid men det är det värt, för övrigt var det en dum idé att skriva det här på morgonen innan kaffet, dags att brygga!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Kör Gevalia Ecologico Mellanrost i vad jag tror är den billigaste Moccamaster-modellen. Blir bättre än på jobbet där vi har samma kaffe fast ofta inte bryggt som jag skulle önska.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av hockexx:

Dricker det varje arbetsdag, hela bönor som mals och bryggs direkt. Jag anser dock att Zoega är snäppet bättre. Men jag är otroligt lycklig över att vi inte behöver dricka golvskrap från Karlstad eller Gevalia på jobbet.

Zoega är gott det med, Johan&Nyström är också sjysst men Classic ligger ju närmast..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CCWarlock:

Du menar amerikanskt blask. Nej, man blir lite ledsen när man får brunt vatten.

De e här alla äckliga Stockholmare bor.

Tur att jag bor på 127.0.01 och inte STHLM404

Permalänk
Medlem

Vanligt bryggt kaffe med lite mjölk, köper det billigaste ekologiska kaffet som finns i hyllan, gärna Arvid Nordqvist.
Försöker undvika Zoegas pga att dom ägs av Nestle

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Arvid Nordqvist Solid, moccamaster.

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem

Zoegas färgglada, en kaffepress och vatten från vattenbryggaren. Finito. 🤷‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Köpte en Phillipsbryggare med kvarn på nån BF Rea för ett par år sen, tycker de blir jäkligt gott, detta var före corona när man typ bara gjorde kaffe om helgen, bönorna håller aromen bättre, men fick ett paket vanligt kaffe när vi flytta från lokala ican här nu i höstas o de tyckte jag inte alls vara samma goda smak, och jag köper Lidls storpack med bönor ananrs (Espresso o Crema, en i varje binge, så kan man välja det ena eller det andra eller blanda 50/50 för variation) smakar fint tycker jag, går säkert få ännu godare kaffe men de slår kaffemaskinen på jobbet iaf och tycker jag också pulver med filter eller frans press.

Händer sen jag plockar fram min briki om helgerna för lite grekiskt kaffe, men det tycker jag är något helt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Helst ska det ju vara manuellt....
https://puu.sh/IK9Bu/bc7e4e8e8b.jpg
...men ibland orkar man bara inte, då har jag denna
https://puu.sh/IK9BC/34da43010d.jpg

Vart har du köpt glasburkarna?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vart har du köpt glasburkarna?

Med risk för att bli stenad... Amazon

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det, lite Mollbergs i moccamastern. Klart, gott, enkelt. Jag är inte autistisk därför köper jag inte böner, maler och håller på.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Kör Värnhems mörker i aeropressen. Men när man inte orkar fungerar skånerost i moccamastern bra. Särskilt under arbetsveckan.