Vilka ISO TKL-tangentbord med hot-swap av brytare finns att köpa?

Permalänk
Medlem

Vilka ISO TKL-tangentbord med hot-swap av brytare finns att köpa?

Krav:

  • TKL

  • ISO

  • Hot-swap/modulärt - Cherry MX-kompatibelt (3 eller 5-pin)

Alternativ jag känner till:

  • Pulsar PCMK TKL

  • Glorious GMMK TKL

  • Mountain Everest

  • Ducky One 3 TKL

Vilka fler finns?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Du har ju också keychron q1 och q2

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Krav:

  • TKL

  • ISO

  • Hot-swap/modulärt - Cherry MX-kompatibelt (3 eller 5-pin)

Alternativ jag känner till:

  • Pulsar PCMK TKL

  • Glorious GMMK TKL

  • Mountain Everest

  • Ducky One 3 TKL

Vilka fler finns?

Just ISO TKL finns det inte alls många som är hotswap och av dem du har hittat så skulle jag välja Ducky'n.

Vill du ge dig in i custums så finns Freebird att förbeställa just nu.

Skrivet av oflytbara:

Du har ju också keychron q1 och q2

De är ju 75% och 65% dock. 🙃

Permalänk
Medlem

Ta en kik på Keychron K8 om du vill ha ett tangentbord med hög kvalitet som går att anpassa för Win/Mac/Android och kan användas både med och utan kabel (USB C).

https://www.keychron.com/products/keychron-k8-tenkeyless-wire...

Finns hos bland annat Inet och Webhallen för 1299.

https://www.inet.se/produkt/6102270/keychron-k8-wireless-rgb-...

https://www.webhallen.com/se/product/341529-Keychron-K8-RGB-A...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Pulsar PCMK, så får jag se hur den är. Den har fått bättre kritik än Glorious GMMK, har dämpning mellan plate och PCB och är till synes extremt enkel att jobba med; lätt att skruva loss underdelen och fylla med lämpligt dämpmaterial.

Skrivet av StuntmanMike:

Just ISO TKL finns det inte alls många som är hotswap och av dem du har hittat så skulle jag välja Ducky'n.

Vill du ge dig in i custums så finns Freebird att förbeställa just nu.

Det är lite dåligt utbud, helt klart.

Om Pulsar PCMK visar sig vara skrot så kan det nog bli Duckyn som nästa steg (synd på onödiga switchar + caps och de vidriga färgvalen bara).

Freebird ser klart intressant ut men det har en underlig tangentuppsättning, specifikt F13, har aldrig sett något caps-set man kan köpa separat som ens har en F13. Och så är det inte samma bredd på ctrl/win/alt/fn/menu, vilket också gör det extra besvärligt med separata caps-set.

Skrivet av FireFox:

Ta en kik på Keychron K8 om du vill ha ett tangentbord med hög kvalitet som går att anpassa för Win/Mac/Android och kan användas både med och utan kabel (USB C).

https://www.keychron.com/products/keychron-k8-tenkeyless-wire...

Finns hos bland annat Inet och Webhallen för 1299.

https://www.inet.se/produkt/6102270/keychron-k8-wireless-rgb-...

https://www.webhallen.com/se/product/341529-Keychron-K8-RGB-A...

Tackar för tipsen, Keychron hade jag missat. Särskilt den strax kommande Keychron K8 Pro ser intressant ut:

https://www.keychron.com/pages/keychron-k8-pro-qmk-wireless-m...

(Trådlöst är dock en ren nackdel för mig, betala för batteri + elektronik + radio som jag aldrig kommer använda slipper jag helst. )

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Freebird ser klart intressant ut men det har en underlig tangentuppsättning, specifikt F13, har aldrig sett något caps-set man kan köpa separat som ens har en F13. Och så är det inte samma bredd på ctrl/win/alt/fn/menu, vilket också gör det extra besvärligt med separata caps-set.

Ja F13 har väl blivit populärt på sistone, framförallt bland folk som gillar artisaner.
Men annars är det inte alls en ovanlig layout när det kommer till custums. Samma sak när det kommer till keycaps, där blir det problem med åäö istället

Permalänk
Medlem

Fick min Pulsar PCMK idag. Hittills allt väl; god byggkvalité, alu-topp (verkar det som), krävs ingen programvara (inställningar man gör med Fn-kommandon lagras i nvram), lysdiodernas maxstyrka är tillräcklig för att nästan bli blind, usb-kabeln är påkostad lättböjlig tygsleevad (betydligt bättre än Duckys kablar).

Ihålig genomskinlig plastbotten och låg vikt är de enda två negativa, men det är väldigt enkelt att skruva isär och stoppa i lämpligt dämpmaterial och eventuell vikt (t.ex. en avlång bit plåt, liknande de som finns inuti Filcos och Duckys handlovsstöd). Genomskinligheten är ju enkelt åtgärdad med lite färgspray om inte annat, men undersidan av tangentbordet är ju inte synlig till vardags så det kommer jag nog strunta i.

Saknas en beställning av Zeal-switchar nu bara, förutsatt att samplekitet jag får hem snart är så bra som folk påstår (särskilt när det gäller Zilent V2, då lägsta möjliga ljudnivå är hela anledningen till att jag gör det här).

Skrivet av StuntmanMike:

Ja F13 har väl blivit populärt på sistone, framförallt bland folk som gillar artisaner.
Men annars är det inte alls en ovanlig layout när det kommer till custums. Samma sak när det kommer till keycaps, där blir det problem med åäö istället

Ah, ok. Artisancaps är en kul grej, finns ju riktigt fina (omän ofta löjligt dyra).

Alla caps-set jag har är Nordic PBT (dye sub eller doubleshot), flest från Ducky, och de har bara "standardknappar" tyvärr.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag har kört Pulsar TKL några veckor. Är väldigt nöjd. Just nu Kailh Box Silent Pink och Corsair keycaps. Fungerar gott åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

(särskilt när det gäller Zilent V2, då lägsta möjliga ljudnivå är hela anledningen till att jag gör det här).

Då vill du ha Boba U4 (inte U4T), inte Zilent V2. Det är tydlig skillnad i ljudnivå mellan dem och då till Zilents nackdel. U4 låter extremt lite, mindre än ett membrantangentbord i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Då vill du ha Boba U4 (inte U4T), inte Zilent V2. Det är tydlig skillnad i ljudnivå mellan dem och då till Zilents nackdel. U4 låter extremt lite, mindre än ett membrantangentbord i princip.

Åhå. Tur att jag inte hunnit beställa fler Zilent V2 då, men otur att Boba U4 verkar allmänt hopplösa att få tag på (slut i lager överallt).

Det jag inte gillar med Zilent V2 är att den känns trög, även lägstanivåvarianten på 62g. Jag är van och föredrar 45g Cherry Brown sedan många år tillbaka och är egentligen specifikt ute efter totalt ljudlösa sådana (men Cherry Silent Brown finns ju inte).

Boba U4 ser tyvärr inte ut att vara bättre på den punkten, då dess lägstanivå också är 62g, men allmän konsensus verkar vara som du säger, att Boba U4 är tystare än Zilent V2. Dessutom hittar jag bara Boba U4 68g att köpa, ännu värre.

Tillägg: Cherry anger actuation force och inte bottom-out force, och enligt denna uppskattning så har Cherry Brown i så fall 60g bottom-out:

https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/6ec9sx/...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Åhå. Tur att jag inte hunnit beställa fler Zilent V2 då, men otur att Boba U4 verkar allmänt hopplösa att få tag på (slut i lager överallt).

Det jag inte gillar med Zilent V2 är att den känns trög, även lägstanivåvarianten på 62g. Jag är van och föredrar 45g Cherry Brown sedan många år tillbaka och är egentligen specifikt ute efter totalt ljudlösa sådana (men Cherry Silent Brown finns ju inte).

Boba U4 ser tyvärr inte ut att vara bättre på den punkten, då dess lägstanivå också är 62g, men allmän konsensus verkar vara som du säger, att Boba U4 är tystare än Zilent V2. Dessutom hittar jag bara Boba U4 68g att köpa, ännu värre.

Låt inte fjädern hindra dig, du kan ju byta till precis vad du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Låt inte fjädern hindra dig, du kan ju byta till precis vad du vill ha.

Hade inte tänkt ge mig in på att öppna switchar och pilla, utan köpa något färdigt som är som jag vill ha det. Det verkar tyvärr bara finnas 68g Boba U4 (clear/rgb) att köpa, men 62g är antagligen för mycket det också förstås, så det är kanske omöjligt.

Tillägg: Det finns faktiskt att beställa Boba U4 med 55g fjäder, dock enbart handmonterad och smord, från Kirball's Keys i USA. 1+ månads leveranstid + långsam frakttid även med dyraste alternativet + tull & moms, men iaf: https://kirballskeys.com/copy-of-hand-lubed-boba-u4/

Jag drog iväg en beställning i blindo, halvimpulsiv som jag är, men allt pekar på att jag inte kommer bli beviken.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Åhå. Tur att jag inte hunnit beställa fler Zilent V2 då, men otur att Boba U4 verkar allmänt hopplösa att få tag på (slut i lager överallt).

Det jag inte gillar med Zilent V2 är att den känns trög, även lägstanivåvarianten på 62g. Jag är van och föredrar 45g Cherry Brown sedan många år tillbaka och är egentligen specifikt ute efter totalt ljudlösa sådana (men Cherry Silent Brown finns ju inte).

Boba U4 ser tyvärr inte ut att vara bättre på den punkten, då dess lägstanivå också är 62g, men allmän konsensus verkar vara som du säger, att Boba U4 är tystare än Zilent V2. Dessutom hittar jag bara Boba U4 68g att köpa, ännu värre.

Tillägg: Cherry anger actuation force och inte bottom-out force, och enligt denna uppskattning så har Cherry Brown i så fall 60g bottom-out:

https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/6ec9sx/...

Boba U4 är rätt rundade i sin profil så jag tycker de är mycket mindre skarpa än Zilents V2. Däremot mer taktila än Cherry Brown, men Cherry Brown är ju knappt taktila ö.h.t. så det är svårt att hitta någon som känns liknande skulle jag säga. Trist att de inte finns i lager bara för en mycket tystare brytare än så blir nog knepigt att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag beställde en Pulsar PCMK, så får jag se hur den är. Den har fått bättre kritik än Glorious GMMK, har dämpning mellan plate och PCB och är till synes extremt enkel att jobba med; lätt att skruva loss underdelen och fylla med lämpligt dämpmaterial.

Det är lite dåligt utbud, helt klart.

Om Pulsar PCMK visar sig vara skrot så kan det nog bli Duckyn som nästa steg (synd på onödiga switchar + caps och de vidriga färgvalen bara).

Freebird ser klart intressant ut men det har en underlig tangentuppsättning, specifikt F13, har aldrig sett något caps-set man kan köpa separat som ens har en F13. Och så är det inte samma bredd på ctrl/win/alt/fn/menu, vilket också gör det extra besvärligt med separata caps-set.

Tackar för tipsen, Keychron hade jag missat. Särskilt den strax kommande Keychron K8 Pro ser intressant ut:

https://www.keychron.com/pages/keychron-k8-pro-qmk-wireless-m...

(Trådlöst är dock en ren nackdel för mig, betala för batteri + elektronik + radio som jag aldrig kommer använda slipper jag helst. )

Låt dig inte luras av falska rykten om trådlösa tangentbord.

K8 har ett så pass stort batteri (+strömsnålt) att tangentbordet kan räcka upp till 2-3 veckor innan man ens behöver ladda på nytt....

Och då har jag backlight med rgb på.

Finns ingen anledning att köra på tråd 2022 när det bara tar plats och svårare att rengöra skrivbordet. Mycket smidigare med trådlöst och ser snyggare ut också.

Dessutom finns det inget lagg med trådlöst, jag lirar CS:GO på faceit lvl 10 med det här bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Boba U4 är rätt rundade i sin profil så jag tycker de är mycket mindre skarpa än Zilents V2. Däremot mer taktila än Cherry Brown, men Cherry Brown är ju knappt taktila ö.h.t. så det är svårt att hitta någon som känns liknande skulle jag säga. Trist att de inte finns i lager bara för en mycket tystare brytare än så blir nog knepigt att hitta.

Lade en beställning på handmonterade (och smorda, inte för att det behövs) Boba U4 med 55g fjäder från Kirball's Keys eftersom de inte finns att köpa någonstans, så jag får se om en månad eller två eller fem när/om jag får dem.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Låt dig inte luras av falska rykten om trådlösa tangentbord.

K8 har ett så pass stort batteri (+strömsnålt) att tangentbordet kan räcka upp till 2-3 veckor innan man ens behöver ladda på nytt....

Och då har jag backlight med rgb på.

Finns ingen anledning att köra på tråd 2022 när det bara tar plats och svårare att rengöra skrivbordet. Mycket smidigare med trådlöst och ser snyggare ut också.

Dessutom finns det inget lagg med trådlöst, jag lirar CS:GO på faceit lvl 10 med det här bordet.

Trådlöst kör jag bara om det har väsentliga fördelar mot kabel, fjärrstyrning av HTPC från soffan är ett sådant exempel. På skrivbordet är det totalt meningslöst för mig, jag flyttar aldrig någonsin på tangentbordet och jag har noll problem med en kabel (som dessutom knappt syns; svart mot svart) och trådlöst innebär bara ett extremt onödigt och lika extremt irriterande besvär: laddning. Ladda ett tangentbord vill jag göra exakt aldrig någonsin. Det suger redan fullt tillräckligt stenhårt att ladda HTPC-tangentbordet (och alla andra förbannade batteriförgiftade skitprylar).

Den enda kringutrusning till en stationär dator som har en poäng att vara trådlös för min del är en mus, men den mus jag har har så "snäll" kabel att den aldrig är i vägen eller hindrar, så inte ens det har jag (men har haft, förr i tiden).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Lade en beställning på handmonterade (och smorda, inte för att det behövs) Boba U4 med 55g fjäder från Kirball's Keys eftersom de inte finns att köpa någonstans, så jag får se om en månad eller två eller fem när/om jag får dem.

Blir nog toppen Mina var smorda av hbheroinbob i egen högperson så jag vet inte hur de är osmorda men ljudet brukar ju bli lite mer dovt så vill man ha det tyst så är det nog ingenting som skadar. Fast nu har jag gett bort det tangentbordet till en kompis, fast man saknar det lite ändå när man sitter och vill smyga framför datorn när sambon sover.

Permalänk
Medlem

Finns ju ett från Svive som brukar gå rätt billigt:
https://www.webhallen.com/se/product/329389-Svive-Triton-Pro-...

Har ett själv och tycker ändå att det är sjukt värt för 500-600 kr. Smorde in brytarna (cherry mx red) med lite Glorious Gaming G-Lube och det blev inte alls dumt. Köpte det mest som en test/plojbräda. Kan dock känna att det skulle behöva lite tyngd eller dämpning.

Visa signatur

Grubblare