Helgsnack: Vilka datortidningar brukade du läsa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Det var inte ovanligt att det gick att betala till stora förlag som Egmont (div. serietidningar) med frimärken eller kontanter i ett kuvert.

Normalt ringdes till tidningens prenumerationstjänst och betalade via ett inbetalningskort, men det fungerade också med kontanter eller frimärken, jag betalade min första prenumeration på Fantomen (mitten av 70-talet) med frimärken

Va tufft!! Jag har aldrig hörtalas om att betala med frimärken, najs

Permalänk
Medlem

Datormagazin. Engelska PC Gamer. Amerikanska PC Gamer. Engelska PC Zone och slutligen Svenska PC Gamer från start in i mål.

Köper numera inga alls. Får info från nätet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ah okej, jag har för mig att man även köpte disketter på det sättet, det stod ofta i slutet av ett DEMO spel att man skulle skicka ett kuvert så fick man tillbaka en diskett med det fulla spelet på, alternativt en produktkod.

Tycker bara det är lite charmigt xD

Kommer ihåg att man hade flera brevvänner på Amiga / Atari-tiden och så skickade man disketter fram och tillbaka och bytte demos och annat.. Sen satte man upp en lista ut en textfil så man byggde upp ett inventory på vad som skulle läggas in och skickas tillbaka... 😁

Jiffy-kuvert var "the shit" redan då.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Kommer ihåg att man hade flera brevvänner på Amiga / Atari-tiden och så skickade man disketter fram och tillbaka och bytte demos och annat.. Sen satte man upp en lista ut en textfil så man byggde upp ett inventory på vad som skulle läggas in och skickas tillbaka... 😁

Jiffy-kuvert var "the shit" redan då.

Även CD-skivor var ju vanligt att skicka kuvert till varandra i mitten av 90-talet minns jag. Detta var ju innan fiber och DSL blev vanligt i hemmen. Modemkoppling med vanlig telefonlina till Internet var för långsamt vid större datamängder som program och MP3. Då var ju CD via posten vanligt!

Men det kanske var efter Amiga/Atari-tiden, och vet inte heller om CD hann bli så vanligt format där?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Även CD-skivor var ju vanligt att skicka kuvert till varandra i mitten av 90-talet minns jag. Detta var ju innan fiber och DSL blev vanligt i hemmen. Modemkoppling med vanlig telefonlina till Internet var för långsamt vid större datamängder som program och MP3. Då var ju CD via posten vanligt!

Men det kanske var efter Amiga/Atari-tiden, och vet inte heller om CD hann bli så vanligt format där?

Det var ju faktiskt vanligt med CD-skivor till datortidningar ett tag också. PC Plus var ju en sådan tidning som skickade med en CD med mjukvara.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Även CD-skivor var ju vanligt att skicka kuvert till varandra i mitten av 90-talet minns jag. Detta var ju innan fiber och DSL blev vanligt i hemmen. Modemkoppling med vanlig telefonlina till Internet var för långsamt vid större datamängder som program och MP3. Då var ju CD via posten vanligt!

Men det kanske var efter Amiga/Atari-tiden, och vet inte heller om CD hann bli så vanligt format där?

Det är nostalgi på hög nivå, minns hur jag sparade veckopeng för att köpa brännbara skivor för att sedan springa över till min kompis och kopiera Hitman 2!

Det var på tiden man inte använde .iso filer utan man var legit tvungen att ha originalskivan i första läsaren och brännskrivan i andra! Man satt och kollade och hoppades att det skulle fungera efter som skivan oftast var repig som fan xD

Permalänk

PC Hemma prenumererade familjen på i flera år. Jag minns när de började ha med 32-bitars program på disketterna, när jag fortfarande satt med Windows 3.11, och hur sur jag var över det...Därutöver köpte jag lösnummer av lite allt möjligt.
PC Aktiv hade en ganska omfattande samling av sharewarespel (framför allt till DOS) på en CD som följde med sommaren 1995, troligen min mest använda (och utslitna) CD-rom någonsin.
Sedan fanns det ju samlingar av shareware, och även enstaka sharewareprogram att köpa på CD/diskett (alltså oregistrerade versioner, så man köpte bara att få hem något att testa), reklam för sådant fanns även med i flera datortidningar.

Jag slutade köpa tidningar när man kunde kolla upp ämnena i tidningarnas rubriker på nätet istället.
Jag tror inte att jag saknar pappersformatet annat än av nostalgi.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Prenumererade på PC Aktiv (som senare blev PC för alla?) och PC Gamer samt läste Mikrodatorn och DMZ sporadiskt.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Är några år för ung för att ha hunnit uppskatta datorrelaterade tidningar "på riktigt". Ska jag vara helt ärlig så var det nog snarare så att samtidigt som det var en grej tjatade jag hellre på mor min om senaste numret "Min Häst"

Permalänk
Medlem

PC Plus -> Datormagazin. Tror jag har varje utgåva av Datormagazin nånstans på vinden.

Permalänk
Medlem

Aldrig läst datortidningar regelbundet (förutom DMZ, förstås) men plöjt en hel del speltidningar. Edge, framförallt.

Permalänk
Medlem

Läste nog bara speltidnigar, Nintendo magasinet och Super Power/Play är de jag kommer ihåg. Tror till och med jag prenumererade på bägge...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Mikrodatorn, Maxidata, sedan vart det PC Format på engelska.
Sökte jobb på IDG i Sverige, men det blev inget.
Fick några år senare jobb på PCW (Personal Computer World, inte PC World) i London och jobbade där i några år.
Tyvärr verkar det inte som någon här har läst PCW

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Är några år för ung för att ha hunnit uppskatta datorrelaterade tidningar "på riktigt". Ska jag vara helt ärlig så var det nog snarare så att samtidigt som det var en grej tjatade jag hellre på mor min om senaste numret "Min Häst"

Finns några andra tidningar som är lite på gränsen att räknas här i tråden, men utan att vara officiell "domare" så måste jag nog säga att "Min Häst" inte kvalificerar in. Där någonstans får vi nog ändå dra gränsen. Sorry!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Mikrodatorn, Maxidata, sedan vart det PC Format på engelska.
Sökte jobb på IDG i Sverige, men det blev inget.
Fick några år senare jobb på PCW (Personal Computer World, inte PC World) i London och jobbade där i några år.
Tyvärr verkar det inte som någon här har läst PCW

Vilket förlag var det som gav ut PCW?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Köpte lösnummer utifrån att något de skrev om intresserade mig. Hade bara en prenumeration, svensk tidning. Minns inte namnet på den. Fick diverse tidningar genom klubbmedlemskap däremot, som t ex Atari-klubben.

Blev en rad olika tidningar, svenska samt från andra länder. Tidigt 90-tal till c a 2009, c a 5st lösnummer per år.

Har kvar de flesta. Bytte däremot bort en del svenska spelinriktade tidningar del mot några spel under 90-talet. Har kvar dessa (original-) spel och de är värda galet mycket mer för mig idag.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vilket förlag var det som gav ut PCW?

VNU Business Publications.
Dom köpte Ziff Davis i UK medans jag jobbade där.

https://en.wikipedia.org/wiki/Personal_Computer_World

Permalänk
Medlem

PC för alla, still going "strong"
https://pcforalla.idg.se/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

PC Gamer <3

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

VNU Business Publications.
Dom köpte Ziff Davis i UK medans jag jobbade där.

https://en.wikipedia.org/wiki/Personal_Computer_World

Ok, tack!

Känner ändå igen den lite. Har nog läst något nummer när jag var på resa i UK, men misstänker att tidningen inte hade så stor distribution utanför.

Känns som en bra brittisk motsvarighet till amerikanska Byte (som jag gillade mycket).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ok, tack!

Känner ändå igen den lite. Har nog läst något nummer när jag var på resa i UK, men misstänker att tidningen inte hade så stor distribution utanför.

Känns som en bra brittisk motsvarighet till amerikanska Byte (som jag gillade mycket).

PC Pro från Dennis var den största konkurrenten, även om dom inte var riktigt lika stora.

Permalänk
Medlem

Datormagazinet från och med det var storformat på tidningen för det var fan bättre förr

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Elite AX v2 / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Fantastisk tidning. Ser förresten på sid 6 att Mr Gimmick på NES gick att köpa för 599:-. Där skulle man ha slagit till

Permalänk
Medlem

Datormagazin såklart!
Har precis beställt nya, nyutgåva av Datormagazin Retro nummer 2-5 är på väg hem i detta nu.
Blir fin lektyr framöver 😊

Permalänk

Super Power/Play och PCGamer prenumerade jag på Playstation Magazine var det nog ett tag också. Andra prenumerationer var nog Illustrerad vetenskap. gillade också att läsa "en ding ding värld" vilket verkligen var trash men den hade en konstig appeal på 90-talet i det supernaturliga/aliens etc. Var nog när Arkiv-X var på toppen av sin populäritet. Vilken satans nostalgitripp.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Datormagazin, PC Aktiv, PC Extra, Linux Magazine i olika omgångar är de jag minns, iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Framför allt när jag gick gymnasiet läste jag alla datortidningar jag kunde. En del köpte jag men flertalet satt jag och läste på bibliotekets tidningsavdelning, mellan att skolan slutade och bussen hem gick.

Då blev det bland annat: Mikrodatorn, BIT, BYTE och PC World. (Har säkert glömt bort någon/några)

Senare blev det framför allt Datormagazin och Tekno. Av och till PC Gamer.

Under några år prenumerrerade jag på MSDN Magazine.

På senare år har det mestadels blivit engelskspråkiga tidnigar då oc då, med inriktningen Linux och Webbutveckling. Dessa finns till stor del i Readly-appen som jag kör numera, så nu är de väldigt sällan jag lockas till att köpa en datortidning.

Permalänk
Medlem

CU Amiga och Amiga Format med CD =), en del Highscore (hade Benny-postern på min dörr i många år) och Datormagazin

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

Jag läste många, typ alla jag kom över. Maxi Data, Mikrodatorn, PC+, PC Format, Datormagazin och förstås alla speltidningar. PC för alla däremot var inte mycket att ha och är fortfarande inte det. Fattar inte att det är typ den datortidning som finns kvar.

Permalänk

Maxidata. Har kvar mina exemplar från att prenumererat ett tag. Minns bland annat recension av Voodoo SLI och Voodoo 2 när korten var nya.