Tre nya Mac-datorer dyker upp i databas

Permalänk
Melding Plague

Tre nya Mac-datorer dyker upp i databas

Apple har registrerat tre enheter hos ryska Eurasian Economic Commission inför bolagets evenemang i vår.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aplpe 🤔

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en ny mini och skulle väldigt gärna vilja se en ny 27” imac. Är i behov av båda maskinerna. Mini:n i racket och imacen på skrivbordet! Då kan jag pensionera min gamla mac pro!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Är Mac Mini uppgraderingsbara när det kommer till Ram och SSD? Vet bara om att de bärbara inte är det.

Permalänk
Datavetare

Hoppas verkligen MBA M2 kommer då och att den produkten innehåller ungefär det som spekulerats om

  • ny design, nuvarande har varit i stort sätt oförändrad sedan 2010

  • återintroduktion av mag-safe

  • M2 kretsen

Tycker M1X fick lite väl mycket fokus på optimeringar för bild- och filmredigering. I.o.f.s. inte så konstigt då det är en viktig grupp för Apple, men om M2 får de uppdateringar som det spekulerats om (kvar på 4+4 CPU-kärnor, fast lite högre prestanda per kärn, ~25 % högre iGPU-prestanda samt perf/W lyft) så blir det i praktiken den bästa datorplattformen för en rätt stor andel av användarna (många kärnor är mindre användbart än man kanske tror även inom rätt många, men absolut inte alla, programvaruutvecklingsområden).

Så hoppas den bärbara datorn är just nya MBA, blir i så fall en sådan i stället för MBP. Mobilitet och prestanda per kärna är prioritet för mitt användarmönster… Har aldrig varit så nöjd med en datorplattform som jag är med M1-serien!

Tyvärr får man nog räkna med att Apple behåller 16 GB RAM begränsningen för MBA, det ihop med begränsningen till en extern skärm (som går att komma runt numera).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Inom nästan alla andra datormodeller så håller ministationära på att försvinna. Och det handlar om att folk köper laptops och mediaspelare till tvn. Såklart jag kan se ett behov på skolor, bibliotek etc.
Men för mig själv om en macbook air kostar bara lite mer än en mac mini så blir det såklart en macbook air som jag kopplar in med externa skärmar, tangentbord etc men kan bära med mig.
De stationära datorerna finns i idag huvudsakligen kvar hos skaran som monterar ihop sina datorer själv, eller hos skaran som ofta köper ett sådant extremt grafikkort så det ej passar i en laptop.

Skrivet av CooingPendulum:

Är Mac Mini uppgraderingsbara när det kommer till Ram och SSD? Vet bara om att de bärbara inte är det.

Nej. Vilket hade varit ett av huvudargumentet för att välja den framför en laptop.
Dock kan man på sått och viss kalla lagringsutrymmet för uppgraderingsbart då man kan koppla en extern.
Hade Apple gjort detta snygga så kunde de göra en SSD bay som ps5 och xboxen har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hoppas verkligen MBA M2 kommer då och att den produkten innehåller ungefär det som spekulerats om

Är MBA eller 13" som är dags att uppdatera, så lågoddsare. Däremot kan jag tycka att det blir konstigt att de skulle rulla ut M2 i MBA först, borde hamna i en Pro-modell först. ...så kan ju bli spännande att se vad de tänkt sig.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inom nästan alla andra datormodeller så håller ministationära på att försvinna. Och det handlar om att folk köper laptops och mediaspelare till tvn. Såklart jag kan se ett behov på skolor, bibliotek etc.
Men för mig själv om en macbook air kostar bara lite mer än en mac mini så blir det såklart en macbook air som jag kopplar in med externa skärmar, tangentbord etc men kan bära med mig.
De stationära datorerna finns i idag huvudsakligen kvar hos skaran som monterar ihop sina datorer själv, eller hos skaran som ofta köper ett sådant extremt grafikkort så det ej passar i en laptop.

Om man ska ha EN dator så håller jag med dig, jag har en mini som sekundär, in-slängd bakom skärmen. Behöver inte fundera på hur batteriet mår om ett par år, får fler portar o.s.v. Finns absolut en marknad för minin så kul om de biffar upp den.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

...Tycker M1X fick lite väl mycket fokus på optimeringar för bild- och filmredigering. I.o.f.s. inte så konstigt då det är en viktig grupp för Apple..

... Bild- och filmredigeringen är kanske delvis prioriterat för att få igång YouTube hype-maskinen. Hålla MKBHD et. al glada så att de säger bra saker om deras maskiner.

Antar att Apple också alltid haft en fäbless för traditionella kreativa områden. Känns inte som den största marknaden (jmf. med mer generella konsumentsegmentet), men det är väl en blandning av branding, legacy från Steve Jobs åsikter och att vilja behålla den del av kakan man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShieldPad:

Antar att Apple också alltid haft en fäbless för traditionella kreativa områden. Känns inte som den största marknaden (jmf. med mer generella konsumentsegmentet), men det är väl en blandning av branding, legacy från Steve Jobs åsikter och att vilja behålla den del av kakan man har.

Icke att förglömma att det är en estetiskt sinnad marknad med god betalningsförmåga. Att göra en kontorsdator där ingen bryr sig om utseende, kvalité och med enorm konkurrens / små marginaler förstår man inte är prio 1.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Icke att förglömma att det är en estetiskt sinnad marknad med god betalningsförmåga. Att göra en kontorsdator där ingen bryr sig om utseende, kvalité och med enorm konkurrens / små marginaler förstår man inte är prio 1.

Ahh, jepp! Hellre sälja mindre volym med större marginal till professionella användare inom kreativa områden som är mindre priskänsliga, där datorkostnader är peanuts i förhållande till övriga kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Om man ska ha EN dator så håller jag med dig, jag har en mini som sekundär, in-slängd bakom skärmen. Behöver inte fundera på hur batteriet mår om ett par år, får fler portar o.s.v. Finns absolut en marknad för minin så kul om de biffar upp den.

Den tveklöst vanligaste användningen av mac mini är som en enklare server, där den passar väldigt bra på många sätt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AXIV:

Aplpe 🤔

Detta är åtgärdat, tack vare de medlemmar som använde funktionen "Skicka rättelse". Använder man sig av den funktionen så kommer det en ping in i vår brevlåda. Använd gärna den funktionen nästa gång du ser en Typo!

/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Om man ska ha EN dator så håller jag med dig, jag har en mini som sekundär, in-slängd bakom skärmen. Behöver inte fundera på hur batteriet mår om ett par år, får fler portar o.s.v. Finns absolut en marknad för minin så kul om de biffar upp den.

Har själv precis beställt en M1 Mini så jag är nyfiken på vad du anser skulle behöva biffas upp utöver I/O. Är inte hårdvaran rätt fet om man jämför med en intel nuc (konkurrerande formfaktor)?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Har själv precis beställt en M1 Mini så jag är nyfiken på vad du anser skulle behöva biffas upp utöver I/O. Är inte hårdvaran rätt fet om man jämför med en intel nuc (konkurrerande formfaktor)?

Ja, absolut, men: https://youtu.be/ZwNWviK5z0Q

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Har själv precis beställt en M1 Mini så jag är nyfiken på vad du anser skulle behöva biffas upp utöver I/O. Är inte hårdvaran rätt fet om man jämför med en intel nuc (konkurrerande formfaktor)?

M1 mini är ljuvlig! Svårt att veta på förhand om det är tillräckligt för ens arbetsflöde. Man får testa. Men för min del krossade den en maxad 2018 MBP och var äntligen tyst och sval.

Tycker det har varit obegripligt att bärbara datormarknaden pushats tills stekheta dånande jetmotorer som man behöver noise cancelling för att använda. Sen påstå att de är perfekta för ljudproduktion….

Permalänk
Medlem

Grafer från i November som är intressanta, vore fränt med en Mini med max kräm.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Då gör jag min spekulation om vad som kommer på eventet i Mac-väg. Har jag 100% rätt så ska jag börja jobba som apple leaker.

MBP 13" med M2 och utan touch bar.
Mac Mini med M1 Pro/Max
iMac 24" med M1 Pro

M2 MBA först senare. Jag hoppas M2 stödjer dubbla skärmar utan skumma tredjepartslösningar.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

MBP 13" med M2 och utan touch bar.

Rykte som stöjder din 13" M2 förutsägelse då:
https://www.macrumors.com/2022/02/15/apple-13-inch-macbook-pr...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Mjo jag kommer ju inte helt icke-underrättad heller måste ju erkännas Men intressant att det ryktet säger att touchbaren stannar. (I så fall har jag fel och byter inte karriär!) Jag tror inte Apple tänker fortsätta ha en modell med den kvar. Innebär rimligtvis bara extra supportarbete att hålla igång den när alla andra modeller och således dess köpare lämnat den bakom sig. Plus att det kostar mer.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de äntligen presenterar 27" iMac med M1 Pro (Duo?) som visserligen beryktas vara grovt försenad men de kan åtminstone visa den och lansera senare. Det har hänt tidigare och i dessa tider kan de gott göra undantag. Känns så tråkigt att inte ha fått den bekräftad alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShieldPad:

M1 mini är ljuvlig! Svårt att veta på förhand om det är tillräckligt för ens arbetsflöde. Man får testa. Men för min del krossade den en maxad 2018 MBP och var äntligen tyst och sval.

Tycker det har varit obegripligt att bärbara datormarknaden pushats tills stekheta dånande jetmotorer som man behöver noise cancelling för att använda. Sen påstå att de är perfekta för ljudproduktion….

Både min MBP m1 och MBA m1 är knäpptysta vid tung drift, bl.a musikproduktion…

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mindfighter:

Är MBA eller 13" som är dags att uppdatera, så lågoddsare. Däremot kan jag tycka att det blir konstigt att de skulle rulla ut M2 i MBA först, borde hamna i en Pro-modell först. ...så kan ju bli spännande att se vad de tänkt sig.

Så är det säkert, 13” MBP eller 13 MBA är rätt mycket same/same så helt OK om det är instegsmodellen av MBP som först får uppdateringen.

Oavsett, vilken ”instegsmodell” med tanke på att den lär slå allt (inklusive Intels 12700H) på fingrarna vad det gäller prestanda per kärna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Både min MBP m1 och MBA m1 är knäpptysta vid tung drift, bl.a musikproduktion…

Ja exakt, tänkte på föregångarna med Intel I9

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Är Mac Mini uppgraderingsbara när det kommer till Ram och SSD? Vet bara om att de bärbara inte är det.

Knappast om du inte är beredd all värma den och ta bort dom gamla för att sen löda fast nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Både min MBP m1 och MBA m1 är knäpptysta vid tung drift, bl.a musikproduktion…

Du har missat poängen varför datorer behöver kylning, det handlar inte om att dom ska låta mycket utan att dom inte ska bli överhettade och gå på knäna pga sin egen värmeutveckling.
Hade MBP med M1 haft en ordentlig fläkt hade den inte gått ner i halvfart så fort man belastade den över 80%
Nu känns det bara patetiskt att dom byggt en sjukt stark processor som bara kan köras upp till 70% ish innan säkerhetsprogrammet (Apple OS) slår till och "nerfar" den något extremt.
Hoppas att Nästa MacBook Pro får ordentlig kylning och en riktig fläkt som kan hålla processorn sval även vid ordentlig belastning.

Och som svar på ditt meddelande. Musikproduktion räknas inte som speciellt "tung belastning" snarare "Lätt" när man tänker på vad en dator med prefixet "PRO" borde klara av.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stan Carley:

Du har missat poängen varför datorer behöver kylning, det handlar inte om att dom ska låta mycket utan att dom inte ska bli överhettade och gå på knäna pga sin egen värmeutveckling.
Hade MBP med M1 haft en ordentlig fläkt hade den inte gått ner i halvfart så fort man belastade den över 80%
Nu känns det bara patetiskt att dom byggt en sjukt stark processor som bara kan köras upp till 70% ish innan säkerhetsprogrammet (Apple OS) slår till och "nerfar" den något extremt.
Hoppas att Nästa MacBook Pro får ordentlig kylning och en riktig fläkt som kan hålla processorn sval även vid ordentlig belastning.

Och som svar på ditt meddelande. Musikproduktion räknas inte som speciellt "tung belastning" snarare "Lätt" när man tänker på vad en dator med prefixet "PRO" borde klara av.

Låter som något är seriöst fel, eller så måste den arbetslasten vara fundamentalt annorlunda än t.ex. kompilering som använder alla kärnor.

Ser ingen tendens till "throttling" vare sig på M1 MBA eller M1 MacMini (där det ska finnas en fläkt, men har än så länge aldrig hört den starta)

Ser detta

➜ build sudo powermetrics -i 1000 -n 60 -s cpu_power | grep 'CPU [0-9] frequency' CPU 0 frequency: 2064 MHz CPU 1 frequency: 2064 MHz CPU 2 frequency: 2064 MHz CPU 3 frequency: 2064 MHz CPU 4 frequency: 3204 MHz CPU 5 frequency: 3204 MHz CPU 6 frequency: 3204 MHz CPU 7 frequency: 3204 MHz

D.v.s alla kärnor håller sina maxfrekvenser när alla är 100 % lastade av kompilering

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Du har missat poängen varför datorer behöver kylning, det handlar inte om att dom ska låta mycket utan att dom inte ska bli överhettade och gå på knäna pga sin egen värmeutveckling.
Hade MBP med M1 haft en ordentlig fläkt hade den inte gått ner i halvfart så fort man belastade den över 80%
Nu känns det bara patetiskt att dom byggt en sjukt stark processor som bara kan köras upp till 70% ish innan säkerhetsprogrammet (Apple OS) slår till och "nerfar" den något extremt.
Hoppas att Nästa MacBook Pro får ordentlig kylning och en riktig fläkt som kan hålla processorn sval även vid ordentlig belastning.

Och som svar på ditt meddelande. Musikproduktion räknas inte som speciellt "tung belastning" snarare "Lätt" när man tänker på vad en dator med prefixet "PRO" borde klara av.

Det var inte dig jag svarade… *confused noises*

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Du har missat poängen varför datorer behöver kylning, det handlar inte om att dom ska låta mycket utan att dom inte ska bli överhettade och gå på knäna pga sin egen värmeutveckling.
Hade MBP med M1 haft en ordentlig fläkt hade den inte gått ner i halvfart så fort man belastade den över 80%
Nu känns det bara patetiskt att dom byggt en sjukt stark processor som bara kan köras upp till 70% ish innan säkerhetsprogrammet (Apple OS) slår till och "nerfar" den något extremt.
Hoppas att Nästa MacBook Pro får ordentlig kylning och en riktig fläkt som kan hålla processorn sval även vid ordentlig belastning.

Och som svar på ditt meddelande. Musikproduktion räknas inte som speciellt "tung belastning" snarare "Lätt" när man tänker på vad en dator med prefixet "PRO" borde klara av.

Grundproblemet är att man inte kan göra en produkt som passar precis alla.
Exakt samma gnäll finns det i varenda android nyhetsartikel som skapas.
Kan inte tillverkarna göra en liten mobil är det korta budskapet som några framför. Och i första intryck kan det låtas vara många som klagar, men de har vilt skilda önskemål som gör att att de blir väldigt små grupper.
Någon anser en liten mobil ska vara 4", annan 4.5" ändå upp till 6".
Någon anser mobilen ska kosta 1000kr, andra tycker över 10 000kr.
Och så håller det på, vilket innebär att det blir många mobil för en väldigt små kundgrupper om man ska ge det de som klagar vill ha.

När det gäller Apple produkter så lär de alltid vara mainstream med en viss fokus åt mediafolket. Alltså mac pro från 70 000kr kan kan man inte kalla för mainstream, men den är riktad år mediafolket.

Jag själv anser att Apple bara kunde släppa lite och göra datorn mer generell så hade det blivit bättre, men fokus har alltid varit på minimera portar etc. Steve Jobs och Steve Wozniak bråkade mycket om detta inne vanligt folk visste vad en Apple dator var för något.
*edit*
Min önskan. Någon mer usb, displayport, bay för extra ssd hade gjort deras laptop extremt mycket bättre. Detta lär dock aldrig ske. Semi-passivt kylda saker älskar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Både min MBP m1 och MBA m1 är knäpptysta vid tung drift, bl.a musikproduktion…

Vore jobbigt om MBA m1 utan fläkt/mekaniska grejer började låta vid tung drift!