Hur mycket lägger du på mjukvara?

Permalänk
Avstängd

Det är lite svårt att svara på faktiskt. Jag betalar för Office 365 årligen exempelvis, men inte för att få Office egentligen utan 1 TB OneDrive, men jag använder ju Office när jag har det, är det mjukvara eller molnlagring? Till vilken plattform räknas Gamepass Ultimate? Jag använder den övervägande på konsol men streamar spel ibland och spelar förstås på PC också emellanåt.

Når nog upp till över 3000 oavsett Office visserligen, men kanske inte varje år.

Permalänk
Medlem

De enda pengarna jag lägger på min sekundära plattform (Android) är de jag får från Google Rewards.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Köper flest spel till PC, gissningsvis för 2000-2500:- per år, men köper för mest pengar till Switch. Detta beror på att jag oftast köper minst ett par special- och collectors-editions utgåvor av spel till Switchen och på detta blir det ytterligare 2-3 spel, så totalen blir över 3000:- per år på dessa

Permalänk
Medlem

Blev lite knepigt att svara korrekt eftersom hårdvara och OS är blandade. Själv använder jag Linux och till största delen FOSS (free open source software), med vissa undantag såsom nvidia driver som är free men inte open source. Men har till dags dato inget köpeprogram, så 0-99kr.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Ganska mycket när jag tänker efter, AAA spel kostar idag många pengar (typ minimum 600 spänn på Steam), så det går lätt 1200 åt två spel i loppet av ett år.

Köper ganska många 50-200 kronors INDIE spel också, så det blir väl kring 3K? Har ingen riktig pejl på det så det kan mkt. väl vara ganska mkt. mera än vad jag går och tror.

Vem köper fullprisade spel idag? Bortkastade pengar i sjön. Bättre att vänta ett par så kostar de 10% av nypriset.

Permalänk
Medlem

Handlar diverse plugins m.m. till musikprogram. Brukar bli för en eller ett par tusenlappar per år. Utöver detta ev ngt spel men det har tunnats ut betydligt på spelfronten för min del på senare år. Älskade t.ex. Battlefield förr men de har ju totalt havererat så det läggs det inga pengar på numera...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är det för appar folk spenderar pengar på till Android? Jag har som sagt aldrig köpt en app eller in-app-grejer...

Hälften säger ju att det är deras sekundära spenderingsplattform efter PC...

Frågan var ju "sekundär platform" inte "sekundär spenderingsplatform" och eftersom jag har en telefon så kunde jag ju inte svara "ingen".

Permalänk
Medlem

Primärt blir PC spel för min del.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Blir nog ganska många tusenlappar.

Det som kostar mest är spel och DLC och addons, speciellt för X-Plane/Flight Simulator.

Köper även en del plugins för musikproduktion och att hålla Cubase uppdaterat kostar även det ca. 1500:- per år.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

0 kr då jag använder Linux

Permalänk
Medlem

Rena nyttprogram kommer jag inte på något annat än Office365 Familj. Nu hade vi väl klarat oss utan det eftersom Office tillhandahålls av arbetsgivarna på jobbdatorerna för både mig och sambon. Så ur det perspektivet är det i första hand för molnlagringen.
I övrigt är det spel för kanske max 1000 kr per år. De köp jag gjort på mobila plattformar har uteslutande varit för barnen i Roblux, Minecraft och några andra, men det är inga stora summor.

Felstavning
Permalänk
Medlem

Väldigt lite. Spelar bara CoD multiplayer. Det som kostar lite är väl google workspace + domänen, office 365

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

1000-2999 skull jag säga. Det inkluderar spel, ev mikrotransaktioner i spelen, antivirus samt Spotify. PC Uteslutande.

Har en sekundär primär platform i Android tekniskt sett...har haft Android i mobilen sedan version 2.3 var nytt. Men jag har inte lagt en krona på någon app eller spel så jag valde 'ingen' eftersom jag har förutom PC ingen sekundär plattform jag spenderar pengar på så att säga.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Över 3000kr när det gäller spel.
Max 200kr för annan mjukvara.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

Största summan pengar läggs på bra nyttoprogram till MacOS. Spel är en lyxvara som sällan unnas pg.a prislappen och den lilla tid jag själv lägger på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Frågan var ju "sekundär platform" inte "sekundär spenderingsplatform" och eftersom jag har en telefon så kunde jag ju inte svara "ingen".

Hela tråden handlar om att spendera pengar på mjukvara, jag kan förtydliga frågan, men trodde det var tydligt nog som det var

Permalänk
Medlem

1000-2999
PC
Android

Fan så mainstream man är då

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ickerökare:

0 kr då jag använder Linux

Är allt gratis till linux?

Permalänk

Några tusenlappar kanske om året på div spel.

Kör fortfarande office 2003 som är den bästa versionen
Win 10 har jag fått gratis i form av tech preview sen nån gång tidigt 2015 och still going stronk.
På min huvuddator har jag en win10 pro licens nu som jag aktiverade med en gammal win8 kod från en laptop som varit död i många år utan problem

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tror huvudutgiften blivit fysiska Switch-spel men WoW-subben slår nog dom utgifterna med liten marginal.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Svarade 1000-2999 men kom sen på att då räknade jag inte med prenumerationer, som t.ex. WoW och SWTOR. Gör jag det hamnar jag klart över 3k, så du får göra en +1 på den.

Annars är det mest PC-spel, och ett och annat nyttoprogram emellanåt. Mobila plattformar och konsoller är inget jag använder och har inga planer på det heller.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Lätt över 3k per år. Endast PC.
Spel, dlcs uteslutande. Något år kanske det bli ett inköp av licens för produktiv-mjukvara eller något i den stilen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Svårt att veta om det klassas som mjukvara eller bredbandskostnad, men har vpn-tjänst jag betalar runt 600 kr året för.

Permalänk
Medlem

Skins till Azur Lane men har dragit ned på det till nästan noll. Annars spel till PC då och då, men väldigt sällan.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Ganska mycket när jag tänker efter, AAA spel kostar idag många pengar (typ minimum 600 spänn på Steam), så det går lätt 1200 åt två spel i loppet av ett år.

Köper ganska många 50-200 kronors INDIE spel också, så det blir väl kring 3K? Har ingen riktig pejl på det så det kan mkt. väl vara ganska mkt. mera än vad jag går och tror.

Ett tips för att spara lite pengar är att fylla upp steam plånboken med cs go skins som kan köpa i olika facebook grupper så du kan få ett skin värt 1000kr på steam market för runt 600kr. Så i längden så sparar man en hel del pengar på att göra så i stället.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Absolut 0 kr oavsett plattform.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Röstade "100-249kr" då det är vad jag skulle säga jag lägger på mjukvara.
Blir en eller två donationer på $10 till något bra projekt.

Finns så mycket open source som är gratis, så känner inte så stort behov av att köpa program.
Räknar man med spelen är det LÅÅÅÅNGT över 3000:- per år.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Hm

Steam calculator beräknar värdet på mitt konto till mellan 2390€-7900€, så blir några kronor om året.

Value: 7907€ (2391€ with sales)
Games owned: 620
Games played: 415 (66%)
Hours on record: 7,567.5h

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ett tips för att spara lite pengar är att fylla upp steam plånboken med cs go skins som kan köpa i olika facebook grupper så du kan få ett skin värt 1000kr på steam market för runt 600kr. Så i längden så sparar man en hel del pengar på att göra så i stället.

Två svärord där:
CSGO
Facebook.

Två communities jag håller mig LÅNGT borta ifrån.

Permalänk

Spontant tänker jag att jag spenderar 3k+ i året. Jag köper några spel men den stora boven i dramat är att jag håller på med musik och plug-ins till ett DAW är ju inte jättebilligt.