Spärra uppringning av 112

Permalänk
Medlem

Family Link finns ju för att godkänna appar barnet laddar ned. Så att telefonappen eventuellt installeras i ett senare skede behöver ej vara ett problem?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Om man gång på gång ringer 112 fast man förklarat att detta ej är acceptabelt så har man förverkat sin rätt att ha telefon.
Hade mina barn ringt 112 på skoj så hade deras telefoner åkt med en gång.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet med att spärra sos samtal är nog att ingen aktör lagligt kan göra detta. Det är en skyddsfunktion och sådan får ej tas bort utan en väldigt massa byråkrati.

Dessa två svar summerar ämnet. Handlar inte om att "visa respekt" eller liknande. Personer med vissa typer av funktionsnedsättning får heller inte köra bil och liknande.

Du kan säkerligen gå runt lagkraven genom att bygga ett eget androidsystem och modifiera 112 funktionen, men du kommer inte kunna köpa något från hyllan.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Många konstiga sidospår. Det enklaste vore väl att köra ett mobilt bredband istället för ett mobilabbonemang. Fungerar utmärkt i en mobil. Beroende av operatör kanske det finns risk att det går att ringa ändå. Sen om det ska gå att ringa föräldrar får man gå via en datatjänst istället, som whatsapp, facetime osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Många konstiga sidospår. Det enklaste vore väl att köra ett mobilt bredband istället för ett mobilabbonemang. Fungerar utmärkt i en mobil. Beroende av operatör kanske det finns risk att det går att ringa ändå. Sen om det ska gå att ringa föräldrar får man gå via en datatjänst istället, som whatsapp, facetime osv

Nödsamtal går att ringa utan SIM, så du får köra iPod Touch + 4G-router om du inte vill ha typ en iPad mini med 4G/LTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Många konstiga sidospår. Det enklaste vore väl att köra ett mobilt bredband istället för ett mobilabbonemang. Fungerar utmärkt i en mobil. Beroende av operatör kanske det finns risk att det går att ringa ändå. Sen om det ska gå att ringa föräldrar får man gå via en datatjänst istället, som whatsapp, facetime osv

Du kanske har missat det men alla telefoner kan ringa 112 utan simkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men stänger det i så fall även av nödsamtalsfunktionen ?
Har man denna typ av problem ska man kanske bara använda en platta med wifi.
Jag vet bara hur min platta funkar och den är som en större telefon då jag har ett telefonsimkort i den och inte ett datasim.

På iPads (som jag har som exempel) kan du inte ringa vanliga samtal överhuvudtaget, den har ingen telefonapp och således kan man inte heller ringa nödsamtal

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På iPads (som jag har som exempel) kan du inte ringa vanliga samtal överhuvudtaget, den har ingen telefonapp och således kan man inte heller ringa nödsamtal

Enligt krav från TS var surfplatta ingen ok lösning.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Enligt krav från TS var surfplatta ingen ok lösning.

Har du följt diskussionen? Det finns ingen annan lösning om du inte vill ha typ iPod Touch + 4G-router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Du kanske har missat det men alla telefoner kan ringa 112 utan simkort.

Oj då, fel av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Det är inte ok att busringa 112, funktionsnedsättning eller ej.
Kan man inte hantera detta så är man nog tyvärr inte redo för att ha en egen telefon.

Det handlar om nornalt förnuft och föräldraansvar.

EXAKT där av trådskaparen skapar tråden för att få hjälp

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Hejsan. Kom sent in i tråden, och min första reaktion är att många på SweClockers Forum är väldigt lite lösnings fokuserade, och istället beter sig istället som Facebook-användare.

Några idéer:
A) Det fanns förut en iPod variant som var som en nerbantad iPhone, såg likadan ut som en riktig iPhone men utan telefon del.
Frågan är om det finns en modern variant av iPod och eller om det finns Android varianter av det?
B) Som nämnts tidigare tror jag en rootning av en Android skulle man kunna ta bort "Ring-appen" frågan är om hen kanske råkar radera PlayStore då istället?
C) Senare varianter av Android har möjlighet att använda "användare". Kan vara så att det går att skapa en Admin med lösen och sedan göra en "Användare" med begränsningar? Hindrar förmodligen inte "Nödsamtal" från lås-skärmen.
D) Mini surflattor typ 7"?

Visa signatur

MSI 845 Ultra (MS-6398) - P4 2GHz

Permalänk
Medlem

Kanske går att inaktivera systemapparna för telefon/kontakter via adb utan root. Leta efter appar som Phone/Telephony/Dialer etc. På det sättet kanske du kan lösa att själva telefon/knappsats apparna inte fungerar men kontakter fortfarande gör det så ditt barn fortfarande kan ringa kontakter i kontaktappen.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

@Ron9:

Allt detta har redan diskuterats. iPod Touch säljs fortfarande, har inte 4G.

Flera olika surfplattor har 4G men ej samtal, iPad mini råkar var en av de mindre varianterna om man inte vill ha 11-12-tum.

TS har inte visat något intresse av att modifiera telefonen genom att roota eller dylikt. Kids mode och liknande låser inte ute nödsamtal, men kan göra att man verkligen behöver trycka på just nödsamtal för att slå 112.

Att det finns krav på något som säljs som telefoner måste kunde ringa 112 får man leva med. Du och TS får helt enkelt leva i samma värld som oss andra.

Permalänk
Medlem

Finns en gammal tråd om liknande, där pratar de om en app som heter tasker (har inte läst allt)
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1365941-blockera-nodsa...

Permalänk
Medlem

Gammal tråd i ämnet med lösning för Android som tydligen fungerade då:

#15385058

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Gammal tråd i ämnet med lösning för Android som tydligen fungerade då:

#15385058

Fungerar verkligen Tasker från låsskärmen?

Låter som något du måste vara rootad för. Edit: Med tillägget SecureTask och Tasker kan du stänga av låsskärmen utan root, men behöver gå in via ADB och ge appen rättigheter som device owner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du följt diskussionen? Det finns ingen annan lösning om du inte vill ha typ iPod Touch + 4G-router.

Jag tror det, se #19488662

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Jag tror det, se #19488662

Då förstår du nog att ditt inlägg inte tillförde något. @mrqaffe svarade på mitt inlägg och @jnsson@mrqaffes. Poängen med att ändå ta upp surfplatta var att de inte kan välja hur telefonen ska fungera om de inte modifierar telefonen eller ger appar behörighet över hela telefonen, de möjligheter som är inbyggda eller ges från tillverkaren tillåter inte att du stänger av nödsamtal. Vill personen inte ha en surfplatta får de väl vara helt utan någon enhet.

Permalänk
Medlem

Finns en tidigare tråd om 112, samma tokiga inställning eller oacceptans att blockera 112.

Däremot så var där en lösning, om den fungerar på nyare OS vet jag inte.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1365941-blockera-nodsa...

Man kan svartlista nummer i Android, men det gäller tyvärr endast för inkommande samtal, SMS och MMS.

Hittade en app som sägs blocker utgående samtal, den är fri för dom första 30 dagarna.

https://www.manageengine.com/mobile-device-management/how-to/...

Finns antagligen fler appar...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

För mobil utan SIM så finns det en extra spärr vid ringning till 112:

Om man ringer från en mobiltelefon utan SIM-kort går dock samtalet inte alltid direkt till operatör. I Sverige skickas det istället till SOS Alarms dotterbolag YouCall, där en telefonsvarare uppmanar den som ringer att trycka 5 för att kopplas till en telefonist, som i sin tur kopplar till den alarmeringscentral där samtalet hör hemma.] Detta görs för att minska antalet felringingar, då minst 700 000 samtal årligen görs från SIM-kortslösa telefoner i Sverige, men endast cirka 1,5 % av dem uppskattas vara egentliga nödsamtal. Koppling till YouCall kan också ske om man befinner sig utanför täckning av sin egen operatör men har täckning i ett nät utan roamingavtal, om abonnentnumret av någon anledning skulle falla bort från samtalet av tekniska skäl eller om telefonen inte har hunnit eller kunnat (till exempel på grund av defekt SIM-kort) logga in i mobilnätet.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6dsamtal

En sak som kan vara bra att veta om olyckan är framme och man saknar täckning från sin operatör, är att man då kan ta ut SIM-kortet varvid man får täckning från samtliga operatörer.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Ipod touch eller surfplatta gäller nog

Permalänk

Testa vänd dig till myndigheterna och telefonoperatören och hör efter ifall de har några råd att dela med sig av kring hanteringen av detta problem. Du är knappast den första som brottas med problematiken.

Dock är nödsamtal något som måste fungera alltid så det är oerhört sannolikt att deras svar kommer vara att hen måste byta ut sin telefon till en enhet som inte går att ringa samtal med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

För mobil utan SIM så finns det en extra spärr vid ringning till 112:

Om man ringer från en mobiltelefon utan SIM-kort går dock samtalet inte alltid direkt till operatör. I Sverige skickas det istället till SOS Alarms dotterbolag YouCall, där en telefonsvarare uppmanar den som ringer att trycka 5 för att kopplas till en telefonist, som i sin tur kopplar till den alarmeringscentral där samtalet hör hemma.] Detta görs för att minska antalet felringingar, då minst 700 000 samtal årligen görs från SIM-kortslösa telefoner i Sverige, men endast cirka 1,5 % av dem uppskattas vara egentliga nödsamtal. Koppling till YouCall kan också ske om man befinner sig utanför täckning av sin egen operatör men har täckning i ett nät utan roamingavtal, om abonnentnumret av någon anledning skulle falla bort från samtalet av tekniska skäl eller om telefonen inte har hunnit eller kunnat (till exempel på grund av defekt SIM-kort) logga in i mobilnätet.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6dsamtal

En sak som kan vara bra att veta om olyckan är framme och man saknar täckning från sin operatör, är att man då kan ta ut SIM-kortet varvid man får täckning från samtliga operatörer.

Man behöver inte ta ut SIM-kortet för att det ska fungera, händer hyfsat ofta i fjällen att man får en textruta med endast nödsamtal när man inte har mottagning med sin egen mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

För mobil utan SIM så finns det en extra spärr vid ringning till 112:

Om man ringer från en mobiltelefon utan SIM-kort går dock samtalet inte alltid direkt till operatör. I Sverige skickas det istället till SOS Alarms dotterbolag YouCall, där en telefonsvarare uppmanar den som ringer att trycka 5 för att kopplas till en telefonist, som i sin tur kopplar till den alarmeringscentral där samtalet hör hemma.] Detta görs för att minska antalet felringingar, då minst 700 000 samtal årligen görs från SIM-kortslösa telefoner i Sverige, men endast cirka 1,5 % av dem uppskattas vara egentliga nödsamtal. Koppling till YouCall kan också ske om man befinner sig utanför täckning av sin egen operatör men har täckning i ett nät utan roamingavtal, om abonnentnumret av någon anledning skulle falla bort från samtalet av tekniska skäl eller om telefonen inte har hunnit eller kunnat (till exempel på grund av defekt SIM-kort) logga in i mobilnätet.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6dsamtal

En sak som kan vara bra att veta om olyckan är framme och man saknar täckning från sin operatör, är att man då kan ta ut SIM-kortet varvid man får täckning från samtliga operatörer.

Som Chibariku säger, så ska man inte behöva ta ut SIM-kortet, utan telefonen ska automatiskt välja det nät som har bäst mottagning om den operatör man själv använder inte har täckning när du gör ett nödsamtal.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Man behöver inte ta ut SIM-kortet för att det ska fungera, händer hyfsat ofta i fjällen att man får en textruta med endast nödsamtal när man inte har mottagning med sin egen mobil.

Skrivet av jnsson:

Som Chibariku säger, så ska man inte behöva ta ut SIM-kortet, utan telefonen ska automatiskt välja det nät som har bäst mottagning om den operatör man själv använder inte har täckning när du gör ett nödsamtal.

Det får ni tala om för operatörerna

Dom flesta operatörer och även tidigare 112 har gett det rådet, kanske även nu. Är bara att jag inte hittade det nu...

Telenor ger fortfarande rådet:
https://www.telenor.se/support/vanliga-fragor/felsokning/jag-...
Med en uppsjö av sidor:
https://nikkasystems.com/2019/06/18/ta-ut-sim-kortet-om-du-in...
https://www.112.nu/nar-ej-112-ta-ut-sim-kortet
med flera...

Men givetvis så är det ännu bättre om man inte behöver ta ut SIM-kortet.
.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det får ni tala om för operatörerna

Dom flesta operatörer och även tidigare 112 har gett det rådet, kanske även nu. Är bara att jag inte hittade det nu...

Telenor ger fortfarande rådet:
https://www.telenor.se/support/vanliga-fragor/felsokning/jag-...
Med en uppsjö av sidor:
https://nikkasystems.com/2019/06/18/ta-ut-sim-kortet-om-du-in...
https://www.112.nu/nar-ej-112-ta-ut-sim-kortet
med flera...

Men givetvis så är det ännu bättre om man inte behöver ta ut SIM-kortet.
.

Ingen av länkarna säger emot påståendet, de tipsar ju bara om vad man kan göra om det inte går att ringa dit. Första steget är såklart att prova att ringa innan man pillar med sim-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Ingen av länkarna säger emot påståendet, de tipsar ju bara om vad man kan göra om det inte går att ringa dit. Första steget är såklart att prova att ringa innan man pillar med sim-kort.

Har inte skrivit annat

Men om man vid situation inte kommer fram så kan det vara bra att veta...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Problemet är ju att om man "bus ringer" för ofta kan det leda till åtal.

Bara om det sker medvetet tror jag.

Samt det är sjukt många som ringer 112 i onödan så händer det inte flera gånger per dag hade jag inte varit rädd.

Ps en ringde 112 för att avdelningen på sjukhuset inte svarade.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har inte skrivit annat

Men om man vid situation inte kommer fram så kan det vara bra att veta...

Fast när du skrev "En sak som kan vara bra att veta om olyckan är framme och man saknar täckning från sin operatör, är att man då kan ta ut SIM-kortet varvid man får täckning från samtliga operatörer." så tolkar iallafall jag det som att du säger att om ens operatör inte har täckning så kan man inte ringa 112 utan att ta ut SIM-kortet, vilket var varför jag skrev att man oavsett operatör kan ringa 112 även om man har SIM-kort i telefonen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

På iPhone kan du plocka bort ikonen till samtal. Den ligger dock kvar om man sveper längst ut till höger. Går säkert att söka efter den.

Sedan kan man skapa genvägar till de kontakter som ska ringas till. Går att lägga in bilder på dessa.

Inte helt optimal, och det beror så klart på hur klurig personen är på att hitta saker.