Permalänk
Medlem

VELKA 7 VATTENKYLT ITX

Här kommer mitt senaste lilla tidsfördriv. Har inte haft så mycket tid att fördriva som jag hade velat men gör lite varje dag.

Velka 7 är ett väldigt trevligt vertikalt ITX chassi på 5.9L (5.6L internt), kräver dock stora ingrepp för att få det vattenkylt.

Kommer uppdatera kontinuerligt när saker blir klara.

Nu är bygget äntligen klart.

Build video https://www.youtube.com/watch?v=ASvXSXCwQIY

TEMPS
Cinebech R20 + Furmark

CPU 11400
120W - 70C

GPU 3060 Ti
200W - 56C

Water temp 45C
Fans 1850 rpm

HÅRDVARA

  • Chassi: Velkase Velka 7 2.0

  • Kaka: Asus B560i

  • CPU: Intel Core 5 11400

  • CPU Block: Alphacool XPX 1U Waterblock

  • GPU: Gigabyte 3060ti Eagle OC

  • GPU Block: Bykski Waterblock + Custom 5mm acetal top

  • SSD: WD SN750 1TB + Crucial P2 1TB

  • PSU: Corsair SF750

  • RAM: Corsair LPX 2x8GB 3200 CL16

  • Radiator: XSPC TX240

  • Fläktar: 2 x Noctua A12x15 Chromax

  • Riser: Louqe Cobalt Gen4+ PCI-e Riser

  • Kontroller: Aquacomputer QUADRO

  • Pump: Laing DDC 3.2 PWM + EK DDC Heatsink

  • Slang: Alphacool EPDM 13/10

TODO

  • Skära ut hål för moderkort

  • Montera PSU med intern strömkabel

  • Göra klart GPU top

  • Fäste för radiator

  • Montera DDC pumpen

  • Egna PSU kablar

  • Troligen behövs nya hål för DP/HDMI adaptrarna

  • Slipa ner fläktar

  • Säkert massa annat skoj

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Stiligt. Grattis!

Permalänk
Medlem

helt bonkers! Stilrent och starkt jobbat!

Jag som tyckte att Cooler Masters nr200 var liten box att bygga i, då får mig att se dålig ut

Permalänk
Medlem

Snyggt gjort!
Ett satans meck och tankearbete när man jobbar med millimetrar sådär!

Permalänk
Medlem

Data bygge på hög nivå..
Snyggt bygge tumme upp

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Riktigt stilrent. Grymt jobbat!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Sjukt välbyggt.

Permalänk
99:e percentilen

Så ska det se ut! SFF FTW!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt! Jag fattar inte var grafikkortet är nånstans

Permalänk
Medlem

ITX är roliga att bygga med vattenkylning, men i min personliga smak lite menlösa eftersom man ändå måste brassa på med fläktarna ovanför "ljudlös"-hastighet för att kyla radiatorn.

Har du nånsin funderat på att köra med radiatorn externt, då kan du ju också kyla grafikkortet? (däremot tar det ju något mer plats då såklart)

Permalänk

Fattar inte, lämande du sidan med radiator öppen sådär?

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

ITX är roliga att bygga med vattenkylning, men i min personliga smak lite menlösa eftersom man ändå måste brassa på med fläktarna ovanför "ljudlös"-hastighet för att kyla radiatorn.

Har du nånsin funderat på att köra med radiatorn externt, då kan du ju också kyla grafikkortet? (däremot tar det ju något mer plats då såklart)

Ja när man kommer ner i dess små volymer så blir tyvärr ljudnivån lidande, det är alltid en massa kompromissande med ITX.

Extern radiator har aldrig fallit mig i smaken då man lika gärna kan köra ett större chassi istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

Fattar inte, lämande du sidan med radiator öppen sådär?

Nej det var endast för att visa hur det ser ut på den sidan.

Permalänk
Skrivet av FiftyFifty:

Nej det var endast för att visa hur det ser ut på den sidan.

Ok, phew. Bra jobbat, jävligt tajt!

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem

Mycket tjusigt!

Permalänk
Medlem

Riktigt fett! Hade själv fram hammare och bågfil när jag skulle få plats med en heligon He-02 i ett Node 304. Mitt jobb såg inte alls lika cleant ut, men sval är cpun i alla fall

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Snyggt och kompakt Det blev ju riktigt bra de där. Jag tror för övrigt på en kombo av extern kylning - med inkoppling vid behov.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Tack för inspirationen

Riktigt imponerande! Har sysslat en del själv med kompakta byggen genom åren men får erkänna mig besegrad efter jag ser din skapelse! Hatten av
Kommer nog skamlöst ta lite inspiration från ditt bygge för ett eventuellt framtida bygge jag planerar

Visa signatur

Gränser är till för att tänjas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ufflo:

Riktigt imponerande! Har sysslat en del själv med kompakta byggen genom åren men får erkänna mig besegrad efter jag ser din skapelse! Hatten av
Kommer nog skamlöst ta lite inspiration från ditt bygge för ett eventuellt framtida bygge jag planerar

Tack. Lägg gärna upp ett galleri här så man får se.