Steam Hardware Survey – Quest 2 ökar rejält och GTX 1060 fortsatt i topp

Permalänk
Melding Plague

Steam Hardware Survey – Quest 2 ökar rejält och GTX 1060 fortsatt i topp

I januaris statistik står VR-headset för den största förändringen med Quest 2 som fortsatt överlägsen ledare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Facebook får sån dominans, men det går inte att förneka att det är en prisvärd och bra produkt. Jag skulle uppskatta att max hälften av alla Quest varit uppkopplade mot en dator, så det finns antagligen minst dubbelt så många Quest 2 än vad denna datan antyder. Troligtvis ännu fler än så.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det är farligt att lägga nyheter om Steam Survey för folk brukar bli så tilt när de inte blivit frågade att ta den 😁 Själv var det ett tag sen jag fick delta men nog har det hänt ganska många gånger genom åren dock.

Permalänk

Har alltid svårt att förstå att såhär gammal hårdvara fortfarande är totalt dominerande. Tror vi i Sverige är lite blinda då typ alla man känner som spelat har ”aktuell” hårdvara. Att 1080p är dominant är ju lätt att förstå med dessa grafikkorten i topp och 4 kärnors cpu.
Långt ifrån alla dom spelar grafiskt krävande spel också såklart.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Kommer bli intressant att se om VR är nästa 3d-tv eller om det är här för att stanna.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det roligaste är att 1060 inte ens var ett speciellt bra kort. Man gjorde en bättre affär om man tog klivet upp till 1070 eller sparade pengar med en 480/580 8GB, och allra bäst var egentligen det ganska bortglömda 570 8GB.

Däremot förstår jag absolut att den generationen lever kvar som stor. Det var ett rejält steg upp från föregående 900-serie, och steget från 600/700-serien är enormt. Efter det kom Turing som var något av en miss, och sedan Ampere och RDNA2 som knappt går att få tag i.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Har alltid svårt att förstå att såhär gammal hårdvara fortfarande är totalt dominerande. Tror vi i Sverige är lite blinda då typ alla man känner som spelat har ”aktuell” hårdvara. Att 1080p är dominant är ju lätt att förstå med dessa grafikkorten i topp och 4 kärnors cpu.
Långt ifrån alla dom spelar grafiskt krävande spel också såklart.

Inte så konstigt då dagens AAA-spel som ofta är krävande är rent ut sagt skit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kommer bli intressant att se om VR är nästa 3d-tv eller om det är här för att stanna.

VR kommer stanna. Det är ganska stort inom utveckling och design av fabrikslokaler där det är en stor fördel att kunna "se" hur allt är placerat i "verkligheten" med mått osv.

Hemmaanvändandet kanske inte kommer bli störst med spel osv, men jag tror det kommer finnas.

Jag är sugen på nästa version av Oculus (Meta) och kanske blir det ett köp denna gången

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Önskar att bättre företag ger sig in i matchen för "billiga" och bra VR-headset. Aldrig att jag köper ett från Facebook.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Quest store har dragit in 1 miljard dollar i intäkter: https://uploadvr.com/meta-1-billion-quest-store/

Det är lite oklart hur mycket större Quest är som standaloneplattform än SteamVR, men säkert minst dubbla antalet (aktiva) användare.

Marknadsdominans till trots är det förmodligen nettopositivt då ingen skyfflar in lika mycket pengar i utveckling av nya linser, displayer, subventionering av spel etc. Men en regelrätt konkurrent hade ju inte skadat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det roligaste är att 1060 inte ens var ett speciellt bra kort. Man gjorde en bättre affär om man tog klivet upp till 1070 eller sparade pengar med en 480/580 8GB, och allra bäst var egentligen det ganska bortglömda 570 8GB.

Däremot förstår jag absolut att den generationen lever kvar som stor. Det var ett rejält steg upp från föregående 900-serie, och steget från 600/700-serien är enormt. Efter det kom Turing som var något av en miss, och sedan Ampere och RDNA2 som knappt går att få tag i.

Anledningen att många, bla jag, köpte 1060 6GB var att det var det enda nVidiakortet som var värt att köpa när grafikkortspriserna sköt i höjden pga. mining. Mitt AMD Fury tackade för sig och jag ville prova på nVidia för första gången, då hade man 1060 för 4k eller 1070 för 6-7k att välja på.

Jag var snål då och det har inte blivit bättre, sitter kvar på mitt 1060 och är rätt nöjd. Visst märks det att 1440p 144Hz inte går att driva i nyare spel. Tur att jag inte spelar nya spel längre, det driver vad jag vill spela utan problem. Annars hade jag tvingats hosta upp 8-10k för nåt vettigt.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Inte så konstigt då dagens AAA-spel som ofta är krävande är rent ut sagt skit!

Sant, plus dagens priser. Men har i stort sett nästan alltid varit såhär.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Önskar att bättre företag ger sig in i matchen för "billiga" och bra VR-headset. Aldrig att jag köper ett från Facebook.

Instämmer helt. Vill verkligen inte ge pengar till Facebook, avskyr dem.

Hoppas att PlayStation VR2 ska bli bra. Lutar år att köpa det.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Det framstår lite som att ingen har ny hårdvara, men det är inte riktigt sant. Kollar man DX12 ultimate kompatibel hårdvara ser det ut så här.

Turing = 11,87%
Ampere = 11,54%
RDNA2 = 0,21%

Sammanlagt 23,62%, och lite till om man räknar med alla kort som inte kvalar in på SHS 0,15% gräns. Så ca 1/4 har faktiskt modern hårdvara, det är inte så illa och ökar för varje månad. Hoppas på fler spel som faktiskt tar till vara på detta.

Permalänk
Medlem

1060 The King

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

men skulle det inte vara på plats vilka VR-spel som toppade folks spelhyllor?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Har alltid svårt att förstå att såhär gammal hårdvara fortfarande är totalt dominerande. Tror vi i Sverige är lite blinda då typ alla man känner som spelat har ”aktuell” hårdvara. Att 1080p är dominant är ju lätt att förstå med dessa grafikkorten i topp och 4 kärnors cpu.
Långt ifrån alla dom spelar grafiskt krävande spel också såklart.

Tycker det är naturligt att 1000-serien är fortsatt vanligast. Det är väl den sista serien man kunde köpa i butik till vettigt pris.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Mitt 1060 6gb funkar bra än med allt jag vill spela i 1080p. Forza 5 med high i 60fps or Halo Infinite high/medium 60 fps om jag mixar lite med den ingyggda uppskalningen. Klarar It Takes Two och Psychonauts 2 utan problem.

Enda andledningen att uppgradera för mig i nuläget skulle vara pga VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Tycker det är naturligt att 1000-serien är fortsatt vanligast. Det är väl den sista serien man kunde köpa i butik till vettigt pris.

GTX 100XX Serien dvs. Pascal har 22,18%
GTX 16XX + RTX 20XX dvs. Turing har 27,41%

Så Turing ligger lite över Pascal som det ser ut.

Permalänk
Avstängd

Om index gick att köpa på enklare sätt och inte bara exklusivt på Steam och till ett mer rimligt pris så hade nog den sålt bra mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Tycker det är naturligt att 1000-serien är fortsatt vanligast. Det är väl den sista serien man kunde köpa i butik till vettigt pris.

Säger inte emot. Detta är som sagt inget nytt men för oss här i Sverige tror jag många av oss är vana vid att ”alla” har ett kort i 20-serien eller 30-serien, men övriga världen är lite större än lilla Sverige, och dom flesta klarar sig med light gaming.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

själv sitter jag fortf på r9 290 och spelar det jag vill spela på medium/High i 1080p. Kommer gråta den dagen det går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Anledningen att många, bla jag, köpte 1060 6GB var att det var det enda nVidiakortet som var värt att köpa när grafikkortspriserna sköt i höjden pga. mining. Mitt AMD Fury tackade för sig och jag ville prova på nVidia för första gången, då hade man 1060 för 4k eller 1070 för 6-7k att välja på.

Jag var snål då och det har inte blivit bättre, sitter kvar på mitt 1060 och är rätt nöjd. Visst märks det att 1440p 144Hz inte går att driva i nyare spel. Tur att jag inte spelar nya spel längre, det driver vad jag vill spela utan problem. Annars hade jag tvingats hosta upp 8-10k för nåt vettigt.

Ja, när miningen slog till under den generationen så var ju 1060 ett bättre alternativ rent relativt, eftersom 570/580 gick upp mer i pris. Och det var ju inte ett dåligt kort på något sätt, det var bara det att det var ett kort som levde extremt mycket på nVidias halo-effekt från de större korten. Rent allmänt tycker jag aldrig att nVidias mellanklassare är speciellt prisvärda, utan de pendlar mellan att vara OK eller dåliga affärer. 1060 var väl OK.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ja, när miningen slog till under den generationen så var ju 1060 ett bättre alternativ rent relativt, eftersom 570/580 gick upp mer i pris. Och det var ju inte ett dåligt kort på något sätt, det var bara det att det var ett kort som levde extremt mycket på nVidias halo-effekt från de större korten. Rent allmänt tycker jag aldrig att nVidias mellanklassare är speciellt prisvärda, utan de pendlar mellan att vara OK eller dåliga affärer. 1060 var väl OK.

Absolut, prestandamässigt ville jag ha ett 1070 men ville inte betala vad ett nytt kostade och vågade inte gambla med begagnat. Hade mitt R9 Fury i 1½ år innan det började krångla och till slut lade av, var glad att jag kunde reklamera det och få pengarna tillbaka. Ångrade att jag sålde mitt HD7950 jag hade innan dess, det hade varit toppen som backupkort tills marknaden svalnat.

Var på gång att byta upp mig när RTX 3000 kom, men valde att vänta ut hypen och bristen. Tji fick jag, har väntat rätt länge nu

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kommer bli intressant att se om VR är nästa 3d-tv eller om det är här för att stanna.

Det har vi passerat för länge sen.

Skrivet av Nozomi:

Om index gick att köpa på enklare sätt och inte bara exklusivt på Steam och till ett mer rimligt pris så hade nog den sålt bra mycket bättre.

Index ör dyrt ja, men Valve säljer index i samma takt som det tillverkas.
Jag vet inte varför priset inte sänks eller tillverkningen ökar men jag gissar att det finns udd komponenter i index som gör att priset drar iväg + tillberkningen är så låg.

Det har ryktata ett tag om att Valve ör på g med ett nytt VR headset.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Om index gick att köpa på enklare sätt och inte bara exklusivt på Steam och till ett mer rimligt pris så hade nog den sålt bra mycket bättre.

Vad pratar du om, det levereras väl till Sverige?

Dessutom så säljs dem så snabbt den hinner tillverka dem, så dem behöver knappast sänka priset

Däremot, så börjar det bli dags för en Index 2 och den kan mycket väl sänka priset nu när man fått upp farten...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt egentligen när det kommer till 1060 6gb.
Man kunde ju få det för ~1800:- och det klarade typ allt. Inte värstingkortet men alla spel var ju spelbara.

Vad får man idag för 1800:-?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Inte så konstigt egentligen när det kommer till 1060 6gb.
Man kunde ju få det för ~1800:- och det klarade typ allt. Inte värstingkortet men alla spel var ju spelbara.

Vad får man idag för 1800:-?

Inte ett 1060 i alla fall. Billigaste verkar vara över 2000. https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?q=gtx+1060

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Keeper of the Bamse

Såg det någon annan stans, men GTX 1060 är verkligen grafikkortens Toyota Corolla

Undrar hur Steam survey skulle se ut med bara data från sverige; misstänker att det "dras ned" av t.ex. Brazilien, Indien och såna låginkomst-länder där befolkningen inte är lika köpstark.

Sverige var ju en gång i tiden i topp när det gällde "Titan per capita" när första(?) nvidia Titan kom ut.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Mellanmjölk

Sitter fort på 1060 och har en quest 2, känner mig väldigt mellanmjölk plötsligt.