Permalänk
Medlem

Kan arbetsgivare spåra sökhistorik

Hej,
Osäker på om jag är i rätt del av forumet, men jag testar! Kan IT-avdelningen se surfhistorik/aktivitet på privat mobil om jag är inloggad på TEAMs på telefonen? Utan att använda arbetets simkort/nätverk.

Permalänk
Medlem

Nej

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Nu blir man ju nyfiken..

Teams är ingen spyware och för att trafik skall kunna loggas måste den passeras genom företagets nätverk och är trafiken dessutom krypterad (SSL) kan endast IP-adresser loggas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Inte med enbart Teams nej om ni inte kör Intune i corporate mode eller motsvarande mdm lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu blir man ju nyfiken..

Teams är ingen spyware och för att trafik skall kunna loggas måste den passeras genom företagets nätverk och är trafiken dessutom krypterad (SSL) kan endast IP-adresser loggas.

Jag har ingen aning om hur det fungerar men det var lite det sistnämnda jag funderade på. Om de kan koppla ihop att IP adress för teams gjort en sak och ty det kan kopplas ihop med att samma IP-adress gjort något annat. Men det förutsätter att det går genom företagets nätverk?

Permalänk
Medlem

Även om det rent tekniskt sett skulle gå så finns det väl ingen IT avdelning som är så överjävligt sur?
Och då är jag ändå en sur prick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

Inte med enbart Teams nej om ni inte kör Intune i corporate mode eller motsvarande mdm lösning.

Intune har ingen insamling av webhistorik.

Skrivet av Dezzie:

Jag har ingen aning om hur det fungerar men det var lite det sistnämnda jag funderade på. Om de kan koppla ihop att IP adress för teams gjort en sak och ty det kan kopplas ihop med att samma IP-adress gjort något annat. Men det förutsätter att det går genom företagets nätverk?

Teams ansluter mot Microsofts tjänster och har såklart koll på vem som ansluter men inte vad den användare har för övriga anslutningar. Bakom en IP-adress kan det också dölja sig en rad virtuella servrar men som sagt, förutsätter att trafiken går genom företagets nätverk.

Arbetsgivare är dock skyldiga att upplysa om gällande IT-policy och få arbetstagarens underskrift innan eventuella åtgärder kan vidtas. Innan dess är det en kränkning av den enskildes integritet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Intune har ingen insamling av webhistorik.

Kan man inte använda Intune till att trycka ut appar som gör det?