Permalänk

Hur kommer jag in i Bios?

Hej, har försökt att spamma del/f-knapparna men kommer ej in på bios. Keyboardet funkar 100%. Efter sidan där det står ”to enter settings click del or f2” så kommer detta fram: text som beskriver att nya delar detected, enter settings to configure. Pc will shut down in 15 seconds. Något sånt. Sen stängs den av.

Mobo: asus b460-f

Någon som vet hur man gör? Tack.

Permalänk
Medlem

Vad har du för tangentbord? Vissa trådlösa fungerar inte om för än man är inne i Windows.
Men enligt vad du skriver så borde det gå bra att trycka "F2" för att komma in i BIOS.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Vad har du för tangentbord? Vissa trådlösa fungerar inte om för än man är inne i Windows.
Men enligt vad du skriver så borde det gå bra att trycka F2 för att komma in i BIOS.

Corsair k70 mk2
Corsair k95 platinum

Testade båda.

Ska prova F2 igen. Tack

Går inte :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Corsair k70 mk2
Corsair k95 platinum

Testade båda.

Ska prova F2 igen. Tack

Går inte :/

Båda de borde ju fungera fint tycker jag.

Manualen säger "Delete" eller "F2" skall fungera för att komma in i BIOS.

Du kommer inte in i Windows alls?

Testat att nollställa BIOS och se om det blir bättre?

Permalänk
Skrivet av loefet:

Båda de borde ju fungera fint tycker jag.

Manualen säger "Delete" eller "F2" skall fungera för att komma in i BIOS.

Aa men det funkar ej. Har testat olika usb ports också. Undra om ett annat keyboard hade funkat. Tror nästan det. Har inget annat keyboard dock, finns det inget annat sätt att komma in i bios?

Permalänk
Skrivet av loefet:

Båda de borde ju fungera fint tycker jag.

Manualen säger "Delete" eller "F2" skall fungera för att komma in i BIOS.

Du kommer inte in i Windows alls?

Testat att nollställa BIOS och se om det blir bättre?

Hur gör man det?

Nope kommer ej in i windows. Måste komma in i Bios först

Permalänk
Medlem

Mitt bios har en bugg som gör att man inte kan komma in om skärmen är påslagen. Vet inte om det är samma med ASUS.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk

Jag får ett error meddelande förresten:
USB Device over current Status detected ! !

Permalänk
Medlem

Har du installerat ny hårdvara av något slag? Om du kopplar bort / ur detta, fungerar det då?

Vet inte om detta är relevant men kan vara värt att spana in:
https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/klct0q/cant_enter_bios...

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Hur gör man det?

Nope kommer ej in i windows. Måste komma in i Bios först

Först får du stänga av datorn och koppla loss elkabeln till väggen.
Sedan kan du välja att antingen ta loss batteriet som sitter vid den andra 16x PCIe porten i 5-10 sekunder och sedan sätter tillbaka det eller så kortsluter du pinnarna som sitter vid: CRLTC headern i 5-10 sekunder.
Sätt i kabeln och starta datorn igen.

Titta på sidan 1-15 i moderkortsmanualen om du vill veta mer.

Hade du kommit in i Windows så hade man kunna stängt av datorn på ett sätt att den startar om i BIOS.

Permalänk
Skrivet av nanne:

Mitt bios har en bugg som gör att man inte kan komma in om skärmen är påslagen. Vet inte om det är samma med ASUS.

Funkar int eens om jag drar ut skärmen

Permalänk

PROBLEM SOLVED: 
Unplug all usb thing/cables in motherboard then you can just press F1 when that message pops up. If anyone has same problem you can solve it now!

Tack

Permalänk
Medlem

Klipper in ett tidigare inlägg från mig ang detta.

Skrivet av grizzly666:

Har haft nästan detta problem på väldigt många (30+ minst) olika datorer/moderkort i säkert 20år!
Det jag har är att tbordet antingen funkar heller inte till både bios/windows boot meny och det har då varit med 10-15 olika tbord.
Byta tbord är vad som har gjort störst skillnad men aldrig nåt som löst det helt dock, bara att det funkar oftare än med andra tbord.

Det finns tre saker jag kan säga om detta.
1, Det verkar som att tbord som drar mer ström krånglar oftare, som tex unicomps (dvs ett "nytt" IBM) model m drar ganska mycket ström och krånglar 7-8 gånger av 10.
2, Ett trådlöst logitech tbord där dongeln troligen drar väldigt lite, krånglade bara 2-3 gånger av 10.
3, Det krånglar betydligt mer om man startar om datorn istället för att stänga av den vänta nån sek och starta den igen (i alla fall med model m tbordet).

MEN det finns en lösning!
Det är att använda sig av ett PS/2 tangentbord.
Jag har dock bara använt ett PS/2 tbord ikopplat i en PS/2 kontakt på moderkortet (som tyvärr är sällsynt idag!), så vet inte hur en PS/2 till usb omvandlare skulle funka, men gissar på att det blir likadant som ett usbtbord.

Man kan även använda sig av windows självt för att komma in i bios/uefi automatiskt vid en omstart vilket är vad jag gör i stort sett varenda gång numera.
https://www.cocosenor.com/articles/windows-10/access-uefi-bio...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Var ju inte så värt lågist.
Om inte del eller f2 funkar ska
du hamra ctr alt del för om start och testa del och f2 tills du kommer in. Om det inte fungerar stänga av datorn hard reset och gör sama sak om och om igen. men inte att rekomender. Varför jag inte kan kopiera texten vet jag inte. Det känns som secure boot om du frågar mig men i manualen är det pungt 3.2

Google länken torr inte man får länka så.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd...

Edit:
Uefi kan iofs ha ändrat isntällningar men del f2 f10 eller esc eller f12 som är standard lär de inte ändrat.

Men du kanske bär ha USB moderkortet inkopplat i första eller andra usb porten. de som är högst upp på moderkortet. Var så en gång i tiden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Klipper in ett tidigare inlägg från mig ang detta.
Man kan även använda sig av windows självt för att komma in i bios/uefi automatiskt vid en omstart vilket är vad jag gör i stort sett varenda gång numera.
https://www.cocosenor.com/articles/windows-10/access-uefi-bio...

Nu kommer ju TS inte in i Windows så hjälper inte honom i detta fall. Och han har löst det på annat sätt

Permalänk
Medlem

Oopps!
Missade helt att han ej kom in i windows.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!