Delar till plex-server, ser det bra ut?

Permalänk
Musikälskare

Delar till plex-server, ser det bra ut?

Hallå!

Jag har ett chassi, HDDs, kringutrustning samt en PSU sen tidigare och behöver råd vad jag ska köpa för moderkort, minne samt CPU för att kunna köra plex som en dedikerad server

Det är nog mest CPUn jag undrar över

Har plockat ihop det här men är inte med i matchen direkt på vad som är bra längre, försökte hålla nere kostnaden så mycket det gick

https://www.inet.se/kundvagn/visa/xO_8ANxWbMqB-SNIp2Ha0s-2HAA/plex

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skippa Windows om du vill spara en slant, kolla in proxmox eller truenas för gratis alternativ

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av RazerInc:

Skippa Windows om du vill spara en slant, kolla in proxmox eller truenas för gratis alternativ

Tackar ska kolla upp det!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tackar ska kolla upp det!

Skulle inte rekommendera TrueNAS för Plex, men Ubuntu Server (eller Proxmox) går nog toppen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Vill du komma ännu lägre i kostnad:

Välj ett billigare moderkort
Hoppa Windows licens och kör Linux, finns många guider och det är nästintill plug'n'play med Plex servern.
Lägg till en SSD/NMVE

Vad för material ska du spela upp? 4k? vad har du för spelare?
Spelar rätt stor roll. Med hjälp av Nvidia shield som spelare hade jag en plex server på i3 10300 som fungera kalas.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av oztin:

Vill du komma ännu lägre i kostnad:

Välj ett billigare moderkort
Hoppa Windows licens och kör Linux, finns många guider och det är nästintill plug'n'play med Plex servern.
Lägg till en SSD/NMVE

Vad för material ska du spela upp? 4k? vad har du för spelare?
Spelar rätt stor roll. Med hjälp av Nvidia shield som spelare hade jag en plex server på i3 10300 som fungera kalas.

Kommer mest att köra 1080p men 4K i framtiden troligen kanske, ska köpa på mig en Nvidia shield Pro att använda, tack för tipsen!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Kommer mest att köra 1080p men 4K i framtiden troligen kanske, ska köpa på mig en Nvidia shield Pro att använda, tack för tipsen!

Tänk på att Plex är inte optimalt för 4k oavsett hårdvara.
För vissa fungerar det, andra inte.
Ska du inte transkoda och kommer ha Shield som spelare (directplay) så är Plex inte särskilt resurskrävande.
Oavsett, en 10400 kommer klara detta galant, transcoding eller ej.

Permalänk
Medlem

Om någon transcodning kommer ske så skippa f versioner av CPU’n om du inte tänker använda ett annat grafikkort.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem

F-modellerna har ingen GPU. så du får varken bild eller möjlighet att hårdvaru-transcode:a. Skaffa en med iGPU.

Och som sagt, kör Linux och lägg de där 1500kr på en bättre CPU alternativt 32GB RAM.

Permalänk
Medlem

Byt CPUn till en icke F modell så kan du använda hardware decoding och encoding samt få bild ut till en skärm ifall du skulle behöva.
Rekommenderar Unraid istället för Windows.
Kylpasta kan du skippa, kommer med Noctua.
RAM Minnena är lite onödigt snabba, kanske finns billigare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/pGD9AH3I30VK-ktGtP9pEA2x-JQ/namnlos

(CPU kylare medföljer)
Om du använder Unraid bara köra Plex räcker 8 GB ram också, men när man väl börjat med Unraid är det svårt att hålla sig till bara Plex.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Hur många streams skall du köra?
Kan vara värt att skaffa ett billigt nVidia-kort för transcoding.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Som @dlq84 säger, du bör ha CPU som har inbyggd GPU. Intels är förvånansvärt bra för plex transcoding.
Sen skippa windows, att få igång en schysst plex server på unraid är väldigt enkelt, även som operativsystem för hemmaserver är det väldigt trevligt. Kostar lite pengar, men det är väldigt lite och engångskostnad.

Permalänk
Musikälskare

Grymma svar, jag väljer en annan prolle med GPU och kör Linux istället för windows

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?