HP x34 FreeSync bildskärm med GTX1080ti

Permalänk
Medlem

HP x34 FreeSync bildskärm med GTX1080ti

Är sugen att byta ut min gamla XB270HU (köpt 2016 - tror den har en g-sync modul) för att få lite fler anslutningar och större yta.

Har sneglat på HP x34 som är lite nedsatt just nu - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5858759

Min fråga är hur vet jag att den Freesync som finns på HP x34 fungerar med mitt 1080ti? Har försökt googla för att se vilken typ av freesync det är men hittar inget vettigt. Den är heller inte certifierad på nvidias hemsida = big no no?

Permalänk
Bildexpert 📺

HP x34 använder med all säkerhet VESA Adaptive Sync, så Freesync är antingen "Freesync" eller någon av AMD:s stämplar. Hur som helst fungerar ett GTX1080Ti med VESA Adaptive. Behöver bara manuell aktivera det i skärm och Nvidias kontrollpanel.

Om x34 sedan är lika bra som XB270HU på att synka adaptivt är en öppen fråga. För att få något enligt Nvidia som är lika bra den punkten, då behöver du titta på listan över certifierade G-Sync-compatible skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

HP x34 använder med all säkerhet VESA Adaptive Sync, så Freesync är antingen "Freesync" eller någon av AMD:s stämplar. Hur som helst fungerar ett GTX1080Ti med VESA Adaptive. Behöver bara manuell aktivera det i skärm och Nvidias kontrollpanel.

Om x34 sedan är lika bra som XB270HU på att synka adaptivt är en öppen fråga. För att få något enligt Nvidia som är lika bra den punkten, då behöver du titta på listan över certifierade G-Sync-compatible skärmar.

Okej. AMD freesync och AMD freesync premium(pro?) tror jag den hade specat.

Blir ett långskott då kanske. Finns det någon idé hur bra skärmar är generellt utan modul eller är det vitt och brett mellan modeller?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Robiban:

Okej. AMD freesync och AMD freesync premium(pro?) tror jag den hade specat.

Blir ett långskott då kanske. Finns det någon idé hur bra skärmar är generellt utan modul eller är det vitt och brett mellan modeller?

Från flimmerfest och hackathon till något som är ungefär som man väntar sig. Gäller att testa och bedöma själv om inget annan gör det genom kvalificerade tester och recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Från flimmerfest och hackathon till något som är ungefär som man väntar sig. Gäller att testa och bedöma själv om inget annan gör det genom kvalificerade tester och recensioner.

Tack för bra och snabba svar, som vanligt.

Jag får överväga lite. Kanske en från nvidias lista över kompatibla skärmar kan vara värt den extra pengen då

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Robiban:

Jag får överväga lite. Kanske en från nvidias lista över kompatibla skärmar kan vara värt den extra pengen då

Du vet vad du får vilket är den stora utmaningen när det finns 30–40 modeller att välja på med alla ungefär samma specar. Och då är ju denna kategori av skärmar rätt liten och mycket blir ändå testat trots allt. Så det kunde ha varit värre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du vet vad du får vilket är den stora utmaningen när det finns 30–40 modeller att välja på med alla ungefär samma specar. Och då är ju denna kategori av skärmar rätt liten och mycket blir ändå testat trots allt. Så det kunde ha varit värre!

Chansade faktiskt på HP nu. Den har hunnit fått några rescensioner på amazon och många lovordade freesync med gtx kort så det kan gå vägen. För priset känns den oslagbar i sitt segment.

Jag får ju vilket som betydligt mer yta i jobbet än den min laptop erbjude, utan RGB och böjd skärm 😅👍

Permalänk

Hur tycker du att skärmen är? Läser man runt lite så verkar en del klaga på kontrast och att anti-glare gör texten ”grumlig”. Är det något du håller med om? Jag är lite osäker på om jag vill köpa den eftersom att Elgiganten inte har några visningsexemplar man kan kika på. Har en mva skärm som inte är supersexig med ghosting osv och är lite sugen på att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandidaten:

Hur tycker du att skärmen är? Läser man runt lite så verkar en del klaga på kontrast och att anti-glare gör texten ”grumlig”. Är det något du håller med om? Jag är lite osäker på om jag vill köpa den eftersom att Elgiganten inte har några visningsexemplar man kan kika på. Har en mva skärm som inte är supersexig med ghosting osv och är lite sugen på att byta.

Har inte fått den än men det jag läst på typ reddit är att folk verkar generellt nöjda men har också sett att det verkar vara aningen "blurrig" text - kan ge mitt omdöme om det när jag testat. Jag kimmer främst ha den att jobba med, vanligt kontorsjobb.

Permalänk

Jag åkte faktiskt och köpte mig en. Bättre färger än min förra skärm, AOC Q3279. Det är helt klart annorlunda men kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Kan inte ställa in över 100Hz då jag har har en dator som är gammal som gatan så kan inte riktigt uttala mig om Freesync osv. Inga döda pixlar och ganska lite glow. För 3790kr så är det helt klart värt det.

Permalänk
Medlem

Ja med tanke på omdömen och specs verkar det vara väldigt bra bang for the buck. Finns definitivt bättre men kanske inte inom 1000 lappen. Blir säkert ett lyft för mig också, verkar lovande med Freesync också 🙂

Permalänk
Medlem

Skärmar känns ändå som en råvara och då funderar man över varför HP inte vågade sätta OMEN på den skärmen. Omen har ju inte något i den kategorin.
Letar själv efter liknande, vill dock att färgerna ska poppa lite iallafall. Uppdateringsfrekvens är jag nöjd med 120 hz. På reddit är de dock anti glare folk främst klagar på.

Komplett har också nån ips skärm från svive som går på 5k, dock QLED?

https://www.komplett.se/product/1179039/datorutrustning/bilds...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Skärmar känns ändå som en råvara och då funderar man över varför HP inte vågade sätta OMEN på den skärmen. Omen har ju inte något i den kategorin.
Letar själv efter liknande, vill dock att färgerna ska poppa lite iallafall. Uppdateringsfrekvens är jag nöjd med 120 hz. På reddit är de dock anti glare folk främst klagar på.

Komplett har också nån ips skärm från svive som går på 5k, dock QLED?

https://www.komplett.se/product/1179039/datorutrustning/bilds...

Vet inte vad omen innebär, mer än att de är ”gaming brand” med utomjordisk design, vilket jag tycker det är ett stort plus att slippa 😀

vive har jag inte läst något om, på specen ser den svagare ut, förutom anslutningar. Men det tror jag å andra sidan är halva sanningen. Med tanke på det höga utgångspriset kan man kanske ana att den har en bättre panel.

Jag förväntar mig ingen nämnvärd uppgradering i bildkvalité från min 270HU, lite kanske med tanke på att den har varit med ett tag.

Jag köpte X34 mest för att min acer saknar hdmi och istället för att köpa någon påkostad omvandlare för signalen tänkte jag att det kunde vara kul med ny och lite större skärm för jobb i samma veva. Samt att sonen som snart är i ålder för egen pc kan ta acern. Så hade svårt att motivera mycket högre prislapp även om jag är övertygad om att det finns mer beprövade och säkrare val om man vill lägga 1500-2000 till.

Uppdaterar så fort jag använt den en dag för att se om anti-glare filtret ger mig huvudvärk eller om man kan fixa till texten med lite inställningar 😀

Permalänk
Medlem

Har nu använt skärmen i några timmar och ger den 7,5/10 med tanke på priset. Detta är alltså inte baserat på massa vetenskapliga tester utan min upplevelse och min måttstock.

Egentligen det enda jag tycker är dåligt är reflexfiltret som gör bilden lite grynig i vissa tillfällen men inget jag stör mig på vid vanligt användande. Jag tycker inte text är suddigt i webläsare och dylikt. Det lyser genom lite runt hörnen men inget onormalt tycker jag. I övrigt är det 21:9 skärm med lämplig upplösning och stora ytor som erbjuder bra spelmöjligheter (ser ingen skillnad i VRR (FreeSync) än jämfört mot min acer) och bra färger enligt mig.

Stort plus för diskret design! Tycker det är väldigt positivt att arbetsplatsen inte ser ut som en högstadieelevs lekhörna (no offense)

Ett bakslag för mig var att jag inte verkar kunna få mer än 30hz i 3440x1440(via anpassad upplösning) på min jobblaptop - men det är snarare laptopens fel.

Permalänk
Medlem

Jag var förbi elgiganten och de hade packat upp en för prov. Prisvärt men anti glaren var alldeles för extrem, text vid kanten såg grynig ut och då kanske vitsen för uw försvinner. Tänkte användas för arbete.
Sen är en elgiganten lokal väldigt ljusstark så upplevelse hemma kan skilja sig,

Permalänk
Medlem

Någon mer som köpt denna skärmen och kan dela med sig? Ser ju ut att vara samma panel som Gigabyte M34 modellen som folk hyllar höger och vänster...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandidaten:

Jag åkte faktiskt och köpte mig en. Bättre färger än min förra skärm, AOC Q3279. Det är helt klart annorlunda men kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Kan inte ställa in över 100Hz då jag har har en dator som är gammal som gatan så kan inte riktigt uttala mig om Freesync osv. Inga döda pixlar och ganska lite glow. För 3790kr så är det helt klart värt det.

Vilken återförsäljare hade den för 3790kr? Tänker om det är värt att vänta!

Permalänk
Skrivet av spree01:

Vilken återförsäljare hade den för 3790kr? Tänker om det är värt att vänta!

Det var Elgiganten som sålde den. Den är kanon för 3790kr men ordinarie pris skulle jag inte ge för den. Väldigt glad att jag faktiskt valde en platt skärm och inte en böjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandidaten:

Det var Elgiganten som sålde den. Den är kanon för 3790kr men ordinarie pris skulle jag inte ge för den. Väldigt glad att jag faktiskt valde en platt skärm och inte en böjd.

Ah okej! Jag inväntar nästa prissänkning då!