"Gömma" Gaming pc med kringutrustning - brainstorming.

Permalänk
Medlem

"Gömma" Gaming pc med kringutrustning - brainstorming.

Efter att ha letat runt lite i forumet utan att hitta det jag söker så gör jag en tråd istället - förhoppningsvis kan idéer komma fram, här som kan hjälpa andra i, framtiden. Vem vet.

TL;DR - Jag söker tankar på hur man kan gömma undan gamingdatorn, så bra som möjligt vid ett vanligt skrivbord.

Jag och damen ska slå våra påsar ihop och köpa en lya tillsammans. Det är inte bortom min vetskap att en gaminghörna inte gör sig så bra i ett inrett hem - så gubbsjuka kommentarer om att allt är frugans fel slipper ni från mig då jag inte heller tycker det är så rasande snyggt.

Då vi kommer använda extrarummet i vilken av treorna vi nu köper som gästrum/kontor ska rummet inrymma ett skrivbord där både jag och hon kan ägna oss åt våra studier - men där tänkte jag även gömma datorn+skärmen, som är ett av mina större fritidsintressen. Tankarna har gått till ett vanligt skrivbord med ett "datorskåp" på ena sidan och en hurts på andra sidan, dock kommer man då inte ifrån att skärmen kommer stå tydligt på skrivbordet/hänga på väggen. Då börjar jag klura lite på någon form av garderobslösning, eller en sekretär likt bilden här, som både kan husera dator och skärm

Där slutar tankarna - på Google finner jag mest hur man gömmer kablagen på bästa sätt, med mina söktermer. Har någon några bättre förslag än de jag har skakat fram tro? Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Rent spontant skulle jag tro att det skulle vara mindre bekvämt att sitta vid ett skrivbord likt den du skickade. Sen precis som du säger är ju då din skärm alltid exposed. Jag undrar om det inte är lättare att snickra ihop något på egen hand. Bör kunna finnas inspiration att hitta på nätet. Sen påverkas man ju såklart av hur händig man är, vilka verktyg som finns samt utrymme för att faktiskt bygga något. Som ett exempel var detta något jag såg vid en snabb googling.

Just i detta fall verkar det vara mest olika Ikea prylar som byggs och satts upp, så inte mycket eget snickrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Rent spontant skulle jag tro att det skulle vara mindre bekvämt att sitta vid ett skrivbord likt den du skickade. Sen precis som du säger är ju då din skärm alltid exposed. Jag undrar om det inte är lättare att snickra ihop något på egen hand. Bör kunna finnas inspiration att hitta på nätet. Sen påverkas man ju såklart av hur händig man är, vilka verktyg som finns samt utrymme för att faktiskt bygga något. Som ett exempel var detta något jag såg vid en snabb googling.

https://i.pinimg.com/originals/42/d3/7a/42d37a8c6deee3360ea0705d508b1dfc.jpg

Just i detta fall verkar det vara mest olika Ikea prylar som byggs och satts upp, så inte mycket eget snickrande.

Det där är ju faktiskt en bra tanke, eftersom då kan ett helt vanligt skrivbord stå under. Fiffig idé, tar med mig den! Tack och bock!

Permalänk
Avstängd

Det finns en kille på YT som jag gillar som bygger lite roliga grejer, bland annat gömde han en PC i en bordsskiva, och senare dolde han skärmen till samma dator i en hylla där skärmen liksom fälldes ned. Kanske kan vara något att bli inspirerad av?

Permalänk

Jag själv var ute efter liknande när jag å sambon fick barn. Då blev min/vår dator utflyttad från "hans" rum.
Då sökte jag lite och fann ett galleri här på Sweclockers. Vilse.se heter användaren och har ett galleri där han byggt eget i samband med IKEA köksstommar. Gjorde liknande och tyckte det blev bra. Den blev lite som en platsbyggd hylla hos oss iom vi hade fler möbler som var ihopsatta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact White TG | Moderkort: MSI MAG B550 TomaHawk | CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3,8GHz | Minne: Corsair Vengeace 32GB DDR4 3600MHz RGB Pro | GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB Vision OC | SSD/M2: WD Blue SN550 1TB NVMe SSD | Hårddisk Lagring: Seagate BarraCuda Compute 2TB | PSU: Corsair RM850 850W (2019)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns en kille på YT som jag gillar som bygger lite roliga grejer, bland annat gömde han en PC i en bordsskiva, och senare dolde han skärmen till samma dator i en hylla där skärmen liksom fälldes ned. Kanske kan vara något att bli inspirerad av?
https://www.youtube.com/watch?v=_E0mNSMBmFQ

https://www.youtube.com/watch?v=Perqf0dOGLk

Ja där har vi en lösning, i kategorin avancerad, den läggs i idébanken!

Skrivet av imp_matte:

Jag själv var ute efter liknande när jag å sambon fick barn. Då blev min/vår dator utflyttad från "hans" rum.
Då sökte jag lite och fann ett galleri här på Sweclockers. Vilse.se heter användaren och har ett galleri där han byggt eget i samband med IKEA köksstommar. Gjorde liknande och tyckte det blev bra. Den blev lite som en platsbyggd hylla hos oss iom vi hade fler möbler som var ihopsatta.

Nu snackar vi nytänkande lösningar! Det där var ingen dum idé, ett skåp på snedden som agerar både lucka och bord. Klurigt! Har du någon bild på hur du gjorde?

Permalänk
Skrivet av Runnster:

Ja där har vi en lösning, i kategorin avancerad, den läggs i idébanken!

Nu snackar vi nytänkande lösningar! Det där var ingen dum idé, ett skåp på snedden som agerar både lucka och bord. Klurigt! Har du någon bild på hur du gjorde?

Nej tyvärr har jag inte någon bild på mitt. Tänkte också gjort ett galleri men blev aldrig av.
Men jag gjorde så att jag tog 2 st köksväggskåp 60cm brett och 40 djujpt och skruvade ihop dessa.
Sedan byggde jag ett eget överskåp i MDF så jag kunde anpassa efter mina egna behov.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact White TG | Moderkort: MSI MAG B550 TomaHawk | CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3,8GHz | Minne: Corsair Vengeace 32GB DDR4 3600MHz RGB Pro | GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB Vision OC | SSD/M2: WD Blue SN550 1TB NVMe SSD | Hårddisk Lagring: Seagate BarraCuda Compute 2TB | PSU: Corsair RM850 850W (2019)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av imp_matte:

Nej tyvärr har jag inte någon bild på mitt. Tänkte också gjort ett galleri men blev aldrig av.
Men jag gjorde så att jag tog 2 st köksväggskåp 60cm brett och 40 djujpt och skruvade ihop dessa.
Sedan byggde jag ett eget överskåp i MDF så jag kunde anpassa efter mina egna behov.

Skrivet av alexzpro:

Ni båda är något på vägen i det jag söker - tackar väldans för idéerna!
Vad använde du för skåp Alexzpro? Eller är allt egenbyggt?

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Runnster:

Ni båda är något på vägen i det jag söker - tackar väldans för idéerna!
Vad använde du för skåp Alexzpro? Eller är allt egenbyggt?

Det är egenbyggt då jag inte fann något att köpa som passade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexzpro:

Det är egenbyggt då jag inte fann något att köpa som passade!

Det var ett klurigt bygge! Kan bli att göra något liknande. Sambon verkar ha snöat in på sekretär-idéen, bollar samtidigt lite tankar om att kunna fälla in en skärm inuti. Kan bli ett spännande projekt!