Helgsnack: Vad får dig att byta mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Byter när bindningstiden går ut

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

När den gamla blir seg och kanske inte får uppdateringar längre. förr när var det roligare med telefoner. jag har nog mer problem än de flesta då jag gärna vill ha en mindre telefon. 4 tummare vore inte helt fel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Med dagens smarta telefoner försöker jag hålla ut tills enheten inte får några systemuppdateringar ännu.

Tyvärr är mycket i mobilen och man vill att BankID och andra funktioner skall fortsätta fungera.

Går jag tillbaka 10-15 år så blev det ny telefon i genomsnitt vartannat år.
Pengar och nyhetens behag är en farlig kombination.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

varannan generation när batteriet börjar jäklas alternativt att man dragit den i backen

Permalänk
Medlem

Byter när viktiga appar inte stöds längre.

Nokia har däremot slutat med uppdateringar till min lur 7.1.
https://www.nokia.com/phones/en_int/security-updates

Permalänk
Medlem

Kasst batteri, appar som inte funkar längre.

Det jag minns:
Xperia Mini 2000kr (2011)
P8 Lite 1700kr (2015)
Redmi 9 900kr Oöppnad från Tradera (2021)

Kul med fin telefon, men i mitt fall så lägger jag hellre lite extra kosing på något nytt till datorn när man har råd.

Permalänk
Medlem

Har varierat för mig de senaste 3 telefonerna.
Köpte en Sony Z5 för Samsung S4an var seg, hände fortfarande en del på telefonmarknaden då så var ett stort hopp.
Sen en OnePlus 7 Pro för att Sony Z5 batteriet blev oanvändbart (telefonen dog vid 50%)
Och senast en iPhone 13 Pro för jag ville testa på iPhone igen och ville inte använda en Kinesisk telefon längre.

Förhoppningsvis håller iPhonen länge för den var inte billig

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

tidigare så var det så fort jobbet gav mig en ny, kunde va efter ett halvår eller två år.. nu kommer det nog bli vartannat år och låta min gamla antingen gå till någon av barnen alternativt så får den ligga som reserv

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

När den gamla inte fungerar längre så byter jag.

Permalänk
Medlem

Får min genom jobbet så brukar bli ny vartannat år. Men nu i ock med pandemin så har de stramat åt så har haft min S10e i 3 år nu tror jag. Den funkar i och för sig fint fortfarande så har inget akut behov av att byta upp mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om den nuvarande strular. OnePlus 7 Pro som funkar bra ännu.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

När jag inte längre får säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen från en Mix 2S till en Nord 2, nästan enbart för att den gamla hade förlorat nästan 40% av batterikapaciteten efter tre år och jag stod inte ut med att behöva ladda den flera gånger om dagen.

Att den nya är mycket snabbare är mest ett plus, hade inga problem med prestandan i den gamla då jag inte spelar på telefonen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

När en ny kommer / känner för det.

+1, ”känner för det” brukar för mig inträffa i mitten av september att det är dags att beställa…

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Köpteen beganad Iphone XS för ett år sedan, förra veckan slutade Face-ID fungera i en vattenolycka, så blir nog snart en nyare telefon
+kul med nytt
- hade haft kvar XS ett år till om Face-ID fungerade

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

har inte köpt en egen telefon sedan jag började jobba, får en ny efter 2 - 2.5 år ungefär. Ger de gamla till familjen/bekanta som kan behöva en uppgradering.
Har inte känt att det behövs uppgradering för någon specifik funktion senaste 10 åren utan mest bekvämt att få en ny innan batteritiden påverkas nämnvärt.
Kör dock begränsat med appar utan använder den mest för att läsa mail och hålla koll på kalendern, sällan samtal.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tre senaste byten var:

Oneplus, sjukt dålig täckning som dödade batteriet pga att den sökte nät hela tiden.

Oneplus 3, högtalaren när man pratade pajade så gick knappt att prata utan headset.

Xiaomi mi9, deras OS hade för många buggar och nu när jag bytte till Galaxy s20 FE insåg jag också hur mycket sämre deras OS är jämför med Samsungs.

Permalänk
Medlem

+ 5 år sedan = Nya spännande funktioner.
Numera = När batteriet är för dåligt.

Permalänk
Medlem

Ny vartannat år från jobbet, privat blir det när det kommer något som känns värt eller den gamla slutar fungera tillfredsställande, t ex dåligt batteritid.

Permalänk
Medlem

Iphone 12 PRO.

Kommer nog inte uppgradera förrän denna ger upp. Jag har allt jag behöver i telefonen och mer därtill. Att designen är tidlös á la iphone 4/5 gör att jag personligen antagligen av estetiska skäl inte kommer vilja byta telefon sålänge den fungerar.

Undantaget vore väl om de gjorde en design likt 3GS, den är en milstolpe inom elektronik design. Har kvar min gamla 3GS bara för att få en härlig nostalgitripp, fullt fungerande än idag, även om batteriet bara pallar 30 minuter utan ström

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Utsliten hårdvara (framförallt batteriet) eller att operativsystemet inte uppdateras och appar slutar stödja det. Framför allt om det inte går att använda mobilen till bankid och bankappar längre.

Jag kan tillägga att de två senaste inköpen gjordes särskilt för att det fanns LineageOS portar till dem. Moto Z och just nu en Redmi Note 7.

Att gå från Xiaomi/Redmi MIUI till LOS 18.1, det är som natt och dag.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Haft min iphone 8 sedan januari 2018 och så länge den får systemuppdateringar så är jag nöjd

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Mobiltillverkare lanserar nya modeller titt som tätt, med nya flaggskepp varje år. Berätta om vad som krävs för att du ska överväga en uppgradering.

Läs hela artikeln här

Inget, mer än om den skulle helt gå sönder. Kör med en iPhone 8 från 2017. Fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Förra gången var det för att den höll på att sega ihop i kombination med att batteriet var helt kört. Bonus var att kameran inte hade funkat på nåt år heller o att ram-minnet var precis på gränsen för lite. Gången innan var för att jag hade tröttnat på kontrastlösa IPS-paneler, för dålig kamera o för lite ram.
Nästa gång jag byter lär vara för att jag har tröttnat på för stor skärm, men eftersom det inte finns nån hyfsad telefon med lagom storlek på skärmen så lär det aldrig bli av ;\

Permalänk

Har en 6-7 år gammal Huawei Honor 7, enda anledningen att jag funderar på att byta, är för att batteriet har svällt så skärmen bågnar och hotar att släppa + antagligen pga det så är blåtands kopplingar inte helt pålitliga utan glappar en del.

Permalänk
99:e percentilen

Det enda som får mig att verkligen överväga att uppgradera från min 3+ år gamla Galaxy S9 är att jag skulle vilja ha en bättre kamera. 120 Hz lockar naturligtvis också, men jag behöver inte direkt mer incitament att sitta med den där förbannade tidstjuven.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kameran känns som den blir sämre med åren och batteriet.
Men senaste åren har jag kört med det jag får av arbetsgivaren, just nu äpple 12 som är dryga året gammal.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Förr var det bättre skärm och prestanda som lockade men senaste åren har skillnaden mellan generationerna planat ut och
priset för toppmodellerna höjts så det känns inte intressant någonstans faktiskt. Min 3.5år "gamla" Iphone XS Max får hänga med ett bra tag till. Skärmen är jag mycket nöjd med, bra svärta och färger och allt fungerar som jag vill och behöver.
Möjligt att jag byter batteriet om det blir dåligt.

Permalänk
Medlem

Oftast byter jag när det gått 2 år och jag får byta telefon på abonnemanget men ibland händer det att jag har telefonen 3 år då jag tycker den funkar bra tyvärr blir ju batteriet dåliga efter 2-3 år

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har hittils bytt var 21 månad, då jag fått ut en ny mobil genom att förlänga abonnemanget. Alltså samma månadskostnad å en ny mobil. Visst hade man kunnat sitta kvar med den gamla telefonen och få ner månadskostnaden med "mobilhyran" på 150-250:- men inte kännt att det varit värt det.

Nu senast för någon vecka sedan så uppgraderade jag min mobil från Sony Xperia 1 till Sony Xperia 1 III och fick ner månadskostnaden 150:-

Uppgraderar aldrig om det blir dyrare än vad jag har idag

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧