Bilder på Intel Arc "Alchemist" letar sig ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Bilder på Intel Arc "Alchemist" letar sig ut på webben

Ännu ett utvecklingsexemplar av ett Intel Arc-grafikkort tar plats framför kameran. Den här gången med svart plastskrud istället för silver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan den leta ut sig i butik också, eller?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att USB-C hade varit nice?

Permalänk
Medlem

Kåpan ser oerhört plastig ut, lite som gigabyte geforce 600 low/entry!

Permalänk
Medlem

Det svarta utförandet signalerar generisk datorkomponent medan det silverfärgade får det att kännas som en Intel-produkt, så jag hoppas att de inte snikar in den kronan utan gör dem i en intressantare färg än svart.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att jag hade ett Gigabyte-kort med en kylare som är väldigt lik denna en gång i tiden. Nån mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag är rätt säker på att jag hade ett Gigabyte-kort med en kylare som är väldigt lik denna en gång i tiden. Nån mer?

Intel tillverkar nog inte kylaren mer än t.ex. Nvidia tillverkaren kylaren på sina grafikkort.

Samma fenomen kan observeras på AIO-kylare där vissa komponenter uppenbart kommer från samma ställe, oavsett vilket varumärke som senare klistrats på utsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intel tillverkar nog inte kylaren mer än t.ex. Nvidia tillverkaren kylaren på sina grafikkort.

Samma fenomen kan observeras på AIO-kylare där vissa komponenter uppenbart kommer från samma ställe, oavsett vilket varumärke som senare klistrats på utsidan.

Tänker mest på att detta var ca 10-15 år sedan.

Permalänk
Medlem

Jag blir sådär löjligt glad och nöjd när en svensk skribent anstränger sig och översätter korrekt. "exekveringsenheter (EU)" -- du är en pärla, Noelia!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Så hype:d att en ny tillverkare tar plats. Vilka möjligheter för innovation och tävlingar vi kommer se de kommande åren nu 😬

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Kåpan ser oerhört plastig ut, lite som gigabyte geforce 600 low/entry!

Min första spontana reaktion också bägge gånger, både i silvrigt och svart. Kåpan ser generellt "B" och "billig plast"-plastig ut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Det svarta utförandet signalerar generisk datorkomponent medan det silverfärgade får det att kännas som en Intel-produkt, så jag hoppas att de inte snikar in den kronan utan gör dem i en intressantare färg än svart.

Instämmer! Den vita ser verkligen ”Intel” ut. Samma plast som i deras CPU-kylare, måntro? 😄

Permalänk
Medlem

Den får se ut hur som helst så länge den funkar och går tyst och svalt. Brukar kolla mer på skärmen.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

De hade ju kunnat göra en skitcool design i vitt och genomskinlig blå eller blå leds etc. Varför chansar de inte lite och går all-in med designen?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Rekordmedlem

Bra att kylaren går utanför kretskortet för då skapar de ett bättre luftflöde och dessutom retar det väl alltid nån som ska tramsa med fönster på lådan, funktion före design är alltid bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Kan den leta ut sig i butik också, eller?

Du får max köpa 0st av denna produkt!

Permalänk

Blir trevligt och se vad man kan skrämma upp den + kommande kort i.

Skrivet av mrqaffe:

Bra att kylaren går utanför kretskortet för då skapar de ett bättre luftflöde och dessutom retar det väl alltid nån som ska tramsa med fönster på lådan, funktion före design är alltid bra.

Inget kort för fönstertittare alltså

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Instämmer! Den vita ser verkligen ”Intel” ut. Samma plast som i deras CPU-kylare, måntro? 😄

Intel RM1 är väldigt lik äldre CPU-kylare från Intel, och plasten tillför antagligen någon funktion (som att styra luften). Framförallt tyder tester på att den presterar bra till de CPUer de är tänkta att paras ihop med. Nej, jag är inte kul på fester heller.

Fläktkåpan/fan shroud på grafikkortet har två jobb, styra luften (så att man inte får 'donuts' vid fläktbladen) samt vara så styv som möjligt (så att inte kåpan sugs in i fläktbladen, Gigabyte!), helst till en låg vikt. Plast är nog antagligen ett av de bättre alternativen ur konstruktionssynpunkt. Typ alla tredjepartstillverkare och deras farmor har haft helsvarta kåpor sedan 3D-erans början, men silver och till viss del vit är ovanligare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Intel RM1 är väldigt lik äldre CPU-kylare från Intel, och plasten tillför antagligen någon funktion (som att styra luften). Framförallt tyder tester på att den presterar bra till de CPUer de är tänkta att paras ihop med. Nej, jag är inte kul på fester heller.

Fläktkåpan/fan shroud på grafikkortet har två jobb, styra luften (så att man inte får 'donuts' vid fläktbladen) samt vara så styv som möjligt (så att inte kåpan sugs in i fläktbladen, Gigabyte!), helst till en låg vikt. Plast är nog antagligen ett av de bättre alternativen ur konstruktionssynpunkt. Typ alla tredjepartstillverkare och deras farmor har haft helsvarta kåpor sedan 3D-erans början, men silver och till viss del vit är ovanligare.

Jag är nog som du, trist på festen...försökte bara vara rolig med tanke på den svidande kritiken för Intels plast. Jag tackar däremot för detaljerna kring dess funktion. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

Bara jag som tycker att USB-C hade varit nice?

För VR? Virtual Link verkar ju tyvärr vara dött. https://www.tweaktown.com/news/74978/geforce-rtx-30-doesnt-in...

Permalänk
Medlem

Ingen backplate?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Ingen backplate?

En backplate känns rätt onödig på ett utvecklingskort, särskilt om man kanske vill kunna komma åt baksidan av kortet enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En backplate känns rätt onödig på ett utvecklingskort, särskilt om man kanske vill kunna komma åt baksidan av kortet enkelt.

Sant förvisso men tänkte att det också var ett motsvarande founders edition.

Permalänk
Datavetare

Finns det några indikationer på vilken klockfrekvens Alchemist-GPUerna kommer lägga sig på?

Sett något läckt resultat som listade 2,1 GHz, dock oklart om det var boost frekvens, genomsnittlig frekvens eller ens om frekvens rapporterades korrekt.

Enda man kan säga med säkerhet är att Xe-kretsen i alla fall kan köras i 1,65 GHz då det är frekvensen hos Iris Xe Max. Typ samma GPU som sitter i Tiger Lake U CPUer, fast denna är en separat krets som då kan dra lite mer ström (dock fortfarande ~35 W, även de enklaste Alchemist-korten lär ha minst dubbla TDPn).

Varje EU har 8 st ”CUDA-kärnor” (tekniskt sätt är EU ”kärnorna” i Xe, men både Nvidia och AMD räknar antalet FMA ALUs som ”kärnor”, gör man det för Intel blir det 8 ”kärnor” per EU).

Då toppmodellen får 512 EUs, blir då beräkningskapaciteten:

512 (EUs) * 8 (FMA per EU) * 2 (FMA ger 2 flops per instruktion/cykel) = 8192 * frekvens FLOPS.

Som referens har 3070Ti runt 20 TFLOPS medan 6800 har runt 15 TFLOPS (Ampere får väldigt hög FLOPS då den kan köra två FMA per cykel och ”fysisk tråd” medan RDNA2 och Xe kan köra en FMA per cykel och ”fysisk tråd”).

Når man 2,0 GHz får toppmodellen då 16 TFLOPS, lär behöva ligga där någonstans om man ska nå 3070Ti.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tycker dom kan göra det till en feature att deras stockkylare till cpu passat deras grafikkort
- Titta den funkar, men det blir varmt som fan -

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Skiter fullständigt i utseendet, materialval osv. Endast hur det presterar som är av intresse för min del.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Jag blir sådär löjligt glad och nöjd när en svensk skribent anstränger sig och översätter korrekt. "exekveringsenheter (EU)" -- du är en pärla, Noelia!

Vad skulle det annars översättas till, arkebuseringsskvadroner?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som pessimistiskt nog antar att eftersom det inte "läckt" några faktiska game benchmarks for att hypa kortet så kommer prestandan vara besvikande överlag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

För VR? Virtual Link verkar ju tyvärr vara dött. https://www.tweaktown.com/news/74978/geforce-rtx-30-doesnt-in...

Nej för att jag har en USB-C skärmar. Så istället för en Displayport kabel och en USB kabel till skärmen så hade det räckt med en USB-C.

Permalänk
Medlem

Härligt att det inte är så gamingsminkat!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3