Svenska återförsäljare tar till åtgärder mot scalping

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Hade varit ännu intressantare och fråga varför butikerna själva scalpar, och hur dom resonerar varför priserna är som dom är? Är det PGA våra svenska distributörer eller är det återförsäljarna själva som får största delen av kakan?
Jag förstår att alla vill hålla priserna höga eftersom sakerna fortfarande flyger ur hyllorna.

I USA kan många återförsäljare fortfarande erbjuda MSRP, men det kanske fungerar annorlunda där borta i staterna.

Har du räknat då inklusive VAT? För priser visas utan VAT i USA

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jiimpan:

Efter öppetköp/retur rätten passerat borde det finnas en kod som dyker upp efter antal dagar med konsol/grafikkort inkopplat som man sedan aktiverar och slipper betala extra avgift på säg 1000-2000kr.
Det borde skrämma endel scalpers som säljer nytt och oöppnat.

Bara en idé av många, borde vara ganska lätt att implementera med dagens teknik och övervakning.

skitbra ide som fanns i usa rebate coupon på 20$

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

En bekant köpte till sig en massa grafikkort på Webhallen utan problem, även när det var skrivet "Max 1 grafikkort per kund".

Kan ju inte säga att de bryr sig speciellt mycket om vem som köper deras produkter och hur många.

du kan som 1 person köpa 5 kort från alla olika återsäljare om du har en kompis blir det 10 fast det bara är 1 per kund. så systemet håller inte. när dom bara har 100 i lager tar det fort slut

Permalänk
Medlem

Självklart *går* det att hindra kunder att köpa, som Systembolaget vars affärsidé närmast är att sälja så lite som möjligt. Men även 30-kort ingår i ÅF:arnas säljmål med trappsteg och kickbacks från varje större leverantör så de vill ju sälja mer - inte mindre.

Skälen att faktiskt förhindra "skalpering" (?) är utöver ryktet för ÅF:n att det riskerar bromsa annan försäljning så totala försäljningsvolymen riskerar drabbas.

"Finns inget 30-kort på hyllan, köper jag inte moderkort, CPU, minne, låda, SSD eller skärm heller"

För att den insikten verkligen skall infinna sig krävs en djupare inblick än säljchefen normalt mäktar med när månadens säljmål skall nås.

(åt andra hållet köper jag grejjer till min *och* barnens speldatorer, uppåt 4 olika riggar men hittills bara ett 30-kort, så ett 2070, ett 2060 och ett 1070 över ett antal år och olika kedjor)

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Tror inte någon ÅF bryr sig annat än den negativa exponeringen, förutom det självklara att man älskar upptrissade priser, dom har ju tjänat multum på detta, dessutom aktiebolag har en skyldighet att skapa avkastning till aktieägarna, pungt!
Ni är rätt lurade om ni tror firmorna finns för er..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du ska bara veta vad min polares polare sa att deras polares polare köpte från en annan polares polare!

Snacka om POLARiserat! #jagälskardåligaordvitsar

Alltså rakt av BS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Sluta köpa från scalpers. Problem solved.

Om marknaden tycker att det ändå är värt det och väljer att köpa trots ockerpriser, så har ju marknaden talat. De vill ha scalpers.

Jag avskyr dem, men jag köper heller inte från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

1. Kräv bankid för konton
2. Begränsa vissa produkter till medlemmar
3. Begränsa antalet per konto och per år

Ser inte problemet helt ärligt

Självändamålet helgar medlen?

Scalping är knappast ett så stort problem att denna typ av åtgärder är motiverade.

Företagen har anpassat sina priser till efterfrågan och utbudet, utgångspriserna var givetvis helt felaktiga. Konstigt att ingen gnäller på företagen när de nu säljer för "scalper priser".

Ett nytt grafikkort kostar 15 000? Lösningen är kanske att köpa en ny skärm som bara klarar 1080p, eller damma av något av de 200 gamla titlar i spelbiblioteket som du ännu inte hunnit spela. Ser inte problemet helt ärligt

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Hur gick det till? Skulle vilja se screenshot på detta eller annan bevisning särskilt efter en artikel med citat från en intervju ang ämnet.

"En kompis kompis hörde/gjorde" läser man ju titt som tätt.

Har ju iaf inte vart några problem att köpa flertalet kort hos webhallen i butik. Bara att välja olika artiklar/modeller så du kan välja t.ex. 1st Asus, 1st MSI, 1st Gigabyte osv av både Nvidia och AMD alltså kommer du därifrån med 6st kort.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Självändamålet helgar medlen?

Scalping är knappast ett så stort problem att denna typ av åtgärder är motiverade.

Företagen har anpassat sina priser till efterfrågan och utbudet, utgångspriserna var givetvis helt felaktiga. Konstigt att ingen gnäller på företagen när de nu säljer för "scalper priser".

Ett nytt grafikkort kostar 15 000? Lösningen är kanske att köpa en ny skärm som bara klarar 1080p, eller damma av något av de 200 gamla titlar i spelbiblioteket som du ännu inte hunnit spela. Ser inte problemet helt ärligt

Nej jag håller med, finns inte tillräckligt med kort, priserna matchar ju vad folk vill betala till slut ändå. Men om man vill kunna sälja kort utan överdriven risk för scalping så är bankid ett möjligt steg på vägen, bara det jag försökte ge som förslag.

Inget kommer lösa problemet riktigt utan seriös tillgång

Permalänk
Medlem

butikerna själva scalpar juh så varför klaga på andra personer/kunder ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det finns en användare på tradera som heter Rex_Tillus, Han har sålt mer är 20 Stycken PS5or de senaste 6 månader och nu har han fått tag på 4 stycken och lägger upp. Han tjänar minst 2500kr på varje vissa upp till 3500kr. Men hur fan får han tag på de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OmaWaka:

Det finns en användare på tradera som heter Rex_Tillus, Han har sålt mer är 20 Stycken PS5or de senaste 6 månader och nu har han fått tag på 4 stycken och lägger upp. Han tjänar minst 2500kr på varje vissa upp till 3500kr. Men hur fan får han tag på de?

Det står i de 4 annonserna att de är köpa från Amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Hade varit ännu intressantare och fråga varför butikerna själva scalpar, och hur dom resonerar varför priserna är som dom är? Är det PGA våra svenska distributörer eller är det återförsäljarna själva som får största delen av kakan?
Jag förstår att alla vill hålla priserna höga eftersom sakerna fortfarande flyger ur hyllorna.

I USA kan många återförsäljare fortfarande erbjuda MSRP, men det kanske fungerar annorlunda där borta i staterna.

Samma prisbild gäller ju över hela världen. I Storbritannien kostar ett RTX 3070 just nu över £1000. I USA så samma kort på $1300 på Newegg. Så priserna är skyhöga över hela världen och inte enbart i Sverige. Vilket tyder på att återförsäljarna inte direkt scalpar. Jobbade tidigare inom industrin och företagen går knappt runt när de säljer dyrare komponenter så som grafikkort. Så det är ju så att de tar dessa priser för de kan utan för att de måste.

Skrivet av pytonOrm:

butikerna själva scalpar juh så varför klaga på andra personer/kunder ?

De gör de inte. Priserna är skyhöga redan från fabriksbandet och butikerna går knappt ens plus. För hade det förekommit "Scalping" så hade ju priserna varierat mellan olika butiker och framförallt mellan olika länder. Men tyvärr så är prisbilden väldigt snarlik i hela västvärlden i alla fall.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Samma prisbild gäller ju över hela världen. I Storbritannien kostar ett RTX 3070 just nu över £1000. I USA så samma kort på $1300 på Newegg. Så priserna är skyhöga över hela världen och inte enbart i Sverige. Vilket tyder på att återförsäljarna inte direkt scalpar. Jobbade tidigare inom industrin och företagen går knappt runt när de säljer dyrare komponenter så som grafikkort. Så det är ju så att de tar dessa priser för de kan utan för att de måste.

De gör de inte. Priserna är skyhöga redan från fabriksbandet och butikerna går knappt ens plus. För hade det förekommit "Scalping" så hade ju priserna varierat mellan olika butiker och framförallt mellan olika länder. Men tyvärr så är prisbilden väldigt snarlik i hela västvärlden i alla fall.

Newegg erbjuder väl att köpa vissa grafikkort till MSRP via deras shuffle?
https://www.reddit.com/r/buildapcsales/comments/setqg8/gpu_ne...

Sen beror det väl också på vilken butik man kollar:
https://www.microcenter.com/search/search_results.aspx?Ntk=al...

Micro Center verkar ha bättre priser, och vad jag hört så är det fler butiker i USA som följer MSRP, eller iaf i närheten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

jag tycker vi borde sätta mer krav på speciellt stora tillverkare som AMD, Nvidia för just grafikkort inte papperslanserA saker kors och tvärs.

var set inte nått grafikkort som Komplett? eller var det hela Sverige som fått 3 kort? och hela Norden under 100 kort? nånting åt det hållet....

detta är helt vansinnigt och det är som Apple skulle lansera en ny iPhone och ge Sverige ett handful exemplar

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Newegg erbjuder väl att köpa vissa grafikkort till MSRP via deras shuffle?
https://www.reddit.com/r/buildapcsales/comments/setqg8/gpu_ne...

Sen beror det väl också på vilken butik man kollar:
https://www.microcenter.com/search/search_results.aspx?Ntk=al...

Micro Center verkar ha bättre priser, och vad jag hört så är det fler butiker i USA som följer MSRP, eller iaf i närheten.

Och var finns dessa? Har kollat Amazon, Newegg, Ebay.. De stora sidorna och alla RTX 3070 ligger på $1000+ för ett kort som har en MSRP på $500. Det kort som närmast ligger MSRP av vad jag kan finna på just Microcenter är ett RTX 3060 som går lös på $529 vilket är exklusive VAT. Vilket är fortfarande $200 över MSRP.

Angående Neweggs "shuffle" så säljer de fortfarande kort för över $100-$300 över MSRP... och de går antagligen back på det också i ett försök att locka till sig kunder. Vilket är ett tidsbegränsat erbjudande dessutom.

Skrivet av Panthro:

jag tycker vi borde sätta mer krav på speciellt stora tillverkare som AMD, Nvidia för just grafikkort inte papperslanserA saker kors och tvärs.

var set inte nått grafikkort som Komplett? eller var det hela Sverige som fått 3 kort? och hela Norden under 100 kort? nånting åt det hållet....

detta är helt vansinnigt och det är som Apple skulle lansera en ny iPhone och ge Sverige ett handful exemplar

Är det verkligen en papperslansering? Jag menar vissa butiker har faktiskt korten i butik om än till enorma överpriser. Det är ju raka motsatsen till vad en papperslansering är.

Inet har ju t.ex. 42 st RTX 3060 inne.. om man nu vill betala 6200 för dem dvs.

https://www.inet.se/produkt/5412096/msi-geforce-rtx-3060-12gb...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och var finns dessa? Har kollat Amazon, Newegg, Ebay.. De stora sidorna och alla RTX 3070 ligger på $1000+ för ett kort som har en MSRP på $500. Det kort som närmast ligger MSRP av vad jag kan finna på just Microcenter är ett RTX 3060 som går lös på $529 vilket är exklusive VAT. Vilket är fortfarande $200 över MSRP.

Angående Neweggs "shuffle" så säljer de fortfarande kort för över $100-$300 över MSRP... och de går antagligen back på det också i ett försök att locka till sig kunder. Vilket är ett tidsbegränsat erbjudande dessutom.

Är det verkligen en papperslansering? Jag menar vissa butiker har faktiskt korten i butik om än till enorma överpriser. Det är ju raka motsatsen till vad en papperslansering är.

Inet har ju t.ex. 42 st RTX 3060 inne.. om man nu vill betala 6200 för dem dvs.

https://www.inet.se/produkt/5412096/msi-geforce-rtx-3060-12gb...

Fejkpris och inga kort till msrp, sen vilket ord man sätter på det är frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fejkpris och inga kort till msrp, sen vilket ord man sätter på det är frågan

Papperslanseringar är när det inte finns produkter att tillgå. Pris är fullständigt irrelevant. Och eftersom Inet har fysiska kort (bara et exempel) så är det ingen papperslansering. I alla fall inte längre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag var på jakt efter ett rtx 3080 och en webhallenanställd hade på nåt sätt 2 strix white med kvitton från webhallen. Ganska säker på mycket sånt sker internt mellan kollegor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

I USA kan många återförsäljare fortfarande erbjuda MSRP, men det kanske fungerar annorlunda där borta i staterna.

Inte bara i USA, FE korten i de länderna som har tillgång till dom säljs för MSRP vad jag vet.
Dock blir de uppköpta av scalpande fanskap med hjälp av bottar.

När det kommer till situationen här så handlar det om scalpande i alla led, först från partnertillverkare, sedan grossisterna och till sist butikerna. Den största ökningen kommer nog från grossisterna som utnyttjar både deras ställning och nuvarande situation.

Permalänk
Medlem

Återförsäljarna skrattar hela vägen till banken.
De köper fortfarande korten till ~MSRP, ja även de Svenska återförsäljarna.
Priserna är något högre nu för dem på grund av komponentbrist.
De är precis lika stora scalpers som vilken privatperson som helst.
Varför gör dem det då? Jo, för att de kan i och med hur läget ser ut med tillgång på kort.
De smider medan järnet är varmt.
Och jag förstår dem, det är business.
Men säger de att de vill motverka scalpers så bör de rannsaka sig själva först, då de är samma skrot och korn.

Visa signatur

Hej jag heter Patrik och jag är eBay-narkoman

Permalänk

Försökte ca 9 månader efter jag köpt ett 3090 från Inet köpa ett 3060 Till sonen från fick då nobben..jaja hitta ett för 4890 på Webhallen istället.. har slutat handla på inet sedan dess..

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Företagen har anpassat sina priser till efterfrågan och utbudet, utgångspriserna var givetvis helt felaktiga. Konstigt att ingen gnäller på företagen när de nu säljer för "scalper priser".

Ingen? Massvis av människor gnäller på att företagen inte sysslar med välgörenhet.

Skrivet av Tellion:

Inte så konstigt att Kjell & Company kasta eran förfrågan i papperskorgen eftersom de själva säljer Playstation 5 för en tusenlapp mer än alla andra...

Skrivet av pytonOrm:

butikerna själva scalpar juh så varför klaga på andra personer/kunder ?

Ja, de borde självklart jobba aktivt för att minimera sina vinster så att just ni kan få handla för ett pris ni anser korrekt. De borde kanske också tvingas att rea ut korten?

Med det sagt får vi vara glada att butikerna ändå höll (håller?) ned priserna så pass länge trots att tillgången vida översteg tillgången.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid tipsa Skatteverket. Misstänker att scalpers inte direkt tar upp vinsten för beskattning?

Någon kan ju skriva en bot som scannar Tradera och Blocket och automatiskt skickar tips till Skatteverket vid match på ett antal parametrar (med CC till scalpern). Kanske avskräcker lite?

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av scorp10:

Man kan ju alltid tipsa Skatteverket. Misstänker att scalpers inte direkt tar upp vinsten för beskattning?

Någon kan ju skriva en bot som scannar Tradera och Blocket och automatiskt skickar tips till Skatteverket vid match på ett antal parametrar (med CC till scalpern). Kanske avskräcker lite?

"Hej Skatteverket, Johan Johansson har köpt 10 grafikkort och sålt dem med vinst, bara så ni vet"
"Hur mycket vinst?"
"Det vet jag inte, men han fick ett jä*la bra pris"...skämt o sido.

Tror att de hade totalt ignorerat en sådan anmälan, finns ingen tid att administrera sådant och dessutom handlar det om ören om man sätter det i perspektiv till va de faktiskt "jagar".

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

"Hej Skatteverket, Johan Johansson har köpt 10 grafikkort och sålt dem med vinst, bara så ni vet"
"Hur mycket vinst?"
"Det vet jag inte, men han fick ett jä*la bra pris"...skämt o sido.

Tror att de hade totalt ignorerat en sådan anmälan, finns ingen tid att administrera sådant och dessutom handlar det om ören om man sätter det i perspektiv till va de faktiskt "jagar".

Skatteverket utreder själva. Områden väljs inte bara efter hur mycket de beräknas kunna upptaxera folk utan även med aspekten var de vill lägga avskräckande effekt.

Men ja, tror inte heller att det är särskilt troligt att de bryr sig. Hade dock varit väldigt kul

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarSpaz:

Återförsäljarna skrattar hela vägen till banken.
De köper fortfarande korten till ~MSRP, ja även de Svenska återförsäljarna.
Priserna är något högre nu för dem på grund av komponentbrist.
De är precis lika stora scalpers som vilken privatperson som helst.
Varför gör dem det då? Jo, för att de kan i och med hur läget ser ut med tillgång på kort.
De smider medan järnet är varmt.
Och jag förstår dem, det är business.
Men säger de att de vill motverka scalpers så bör de rannsaka sig själva först, då de är samma skrot och korn.

Synd att det inte finns krav på källhänvisning 🙄
Eller du kanske själv jobbar så att du har insyn i ÅF’ inköpspriser?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att butikerna drar pengarna vid beställning, inte vid utlämnandet av varan. Då kommer scalpern behöva be sina presumptiva kunder om ett förskott och det blir nog lite svårare att få till.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

De gör de inte. Priserna är skyhöga redan från fabriksbandet och butikerna går knappt ens plus.

Tror du på det själv?

https://www.techradar.com/news/scan-uk-slams-rival-retailers-...
https://overclock3d.net/news/gpu_displays/scalping_at_retail_...