Uppdatera nätverksuppsättningen (router, nas och därmed förenlig utrustning)

Permalänk
Medlem

Uppdatera nätverksuppsättningen (router, nas och därmed förenlig utrustning)

Lite osäker på vad som är den optimala forumdelen, om det kanske passar bättre i Lagring får tråden gärna flyttas;

Kort bakgrund, har haft min nuvarande uppsättning av div hårdvara i hemma nätverket i 8-9 år, den trådlösa routern, mid ragne TP Link, är 8-9 år, Pi-Hole sedan ett par år tillbaka, hade en Netgear Nas som dog för ett par år sedan där jag flyttat diskarna till en gammal dator och kör FreeNas. Har back upp på allt på Nasen till en extern hårddisk (inte offsite, men har schema på att koppla upp, säkerhetskopiera och koppla ut så jag inte skulle förlora mycket iaf).

Nu börjar Nasen bli full, det är en ganska otymplig låda och det kliar lite fingrarna att köpa nytt och sätta upp, men vad är eg optimalt till en rimlig krona?

Nasen är mest för att alla datorer ska ha åtkomst till filer (har stationär dator, laptop, mobil, tv och projektor m.m. som alla använder filerna) lokalt, aldrigt riktigt fått det att fungera med extern åtkomst och överlevt har bara krävt lite planering.

Det jag väger mellan är att;

Bara köpa en ny NAS trots vad jag tycker är en något hög prislapp, den kan säker göra mer än den jag hade från 2012-2013 som extern åtkomst och enklare uppspelning av media (idag flyttar jag filerna till enheten för det enklast)

Köp ny router och en externhårddisk att koppla in direkt till routern som nätverkslagring.

Behåll routern, köp hårddisk och en raspberry pie som sätts upp som NAS istället.

Är väl eg mer just lagring frågan, men ser inget direkt problem med att bara ha en större disk i nätverket, går den sönder har jag min externa backup att återställa ifrån, raid är smidigt på vissa sätt, men det är inte backup, och tror inte jag behöver hastighet på det sättet iom att jag är ensam i hushållet.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Har back upp på allt på Nasen till en extern hårddisk (inte offsite, men har schema på att koppla upp, säkerhetskopiera och koppla ut så jag inte skulle förlora mycket iaf).

Brinner din bostad ned är allt borta. Värt att ha i åtanke.

Skrivet av during:

Nasen är mest för att alla datorer ska ha åtkomst till filer [...] aldrigt riktigt fått det att fungera med extern åtkomst [...]

En DS220J löser detta: ~2000kr
Smidig remoteaccess och enkel fildelning i 1 Gbit. Prismässigt inte mycket dyrare än en RPi 4 inklusive låda, laddare o.s.v

Kör du en DS220+ istället (ytterligare 1700) kan du även köra docker eller en VM på den med pihole och annat du kan tycka är kul. Jag tycker den är lite oprisvärd jämfört med DS220J nedåt eller DS920+ uppåt dock, det är mest smidigt om du vill 'bli av med' din Rpi och ha allt i samma låda.

Jag vet inte om "USB-disk i routrar" har blivit bättre på senare år men det har i alla tider vart mest en gimmick de slängt med som en sak att skriva på kartongen. Kör du redan pihole (på en pi?) så är nog ett bättre alternativ om prio är lägst kostnad att bara köra den som NAS också. Det kan du ju f.ö. testa redan idag, bara du köper en hårddisk och ett kabinett. Ångrar du dig kan du dra in samma disk i en framtida NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Brinner din bostad ned är allt borta. Värt att ha i åtanke.

En DS220J löser detta: ~2000kr
Smidig remoteaccess och enkel fildelning i 1 Gbit. Prismässigt inte mycket dyrare än en RPi 4 inklusive låda, laddare o.s.v

Kör du en DS220+ istället (ytterligare 1700) kan du även köra docker eller en VM på den med pihole och annat du kan tycka är kul. Jag tycker den är lite oprisvärd jämfört med DS220J nedåt eller DS920+ uppåt dock, det är mest smidigt om du vill 'bli av med' din Rpi och ha allt i samma låda.

Jag vet inte om "USB-disk i routrar" har blivit bättre på senare år men det har i alla tider vart mest en gimmick de slängt med som en sak att skriva på kartongen. Kör du redan pihole (på en pi?) så är nog ett bättre alternativ om prio är lägst kostnad att bara köra den som NAS också. Det kan du ju f.ö. testa redan idag, bara du köper en hårddisk och ett kabinett. Ångrar du dig kan du dra in samma disk i en framtida NAS.

Jo, vet att det bästa är att inte ha allt på samma plats, livsviktiga dokument har jag online backup på, övrigt får det duga att ha backupen i förrådet, bor i lägenhet med förrådet ganska långt från lägenheten, brinner betonghuset från 2012 ner trots brandceller och allt var det är får jag leva med det har ingen bra lösning som känns tillförlitlig just nu för mängd data.

Pris i sig är inte ett problem, så jag kan gräva ned mig i vilken NAS som passar bäst för mina behov och köpa, funderade mest på om det fanns alternativ som skulle fungera lika bra, inbesparad kostna osv.

Min Pi-hole är på R-Pie 3, visste faktiskt inte att de går att komba med flera funktioner på det sättet (köpte den för nåt projekt som inte blev av, blev liggande tills den blev ett piehole).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |