Böter efter resa på SL buss

Permalänk
Medlem

Böter efter resa på SL buss

Åkte buss tidigare i veckan och eftersom det inte går att blippa kortet på bussen så kunde jag inte betala för min resa. När jag klev av bussen så stod kontrollanterna där och tog mig.
Har tjafsat med SL på mail och fick idag det här svaret.

----------------

Hej

Ni har inkommit med bestridande i aktuellt ärende om tilläggsavgift. Mot denna bakgrund kommer SL att ansöka om stämning i tingsrätt för att få skuldfrågan prövad.

-----------------

Vad gör jag nu?
Vad kommer hända?
Är det lika bra att bara betala och dra ett streck över detta?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Var blippmaskinen trasig så borde det ju finnas en felanmälan på det och att samtliga på bussen inte kunnat blippa.
Det borde ju hålla som bevisning.

Permalänk
Medlem

Betala.
Jag betalar med mobilen, Swish ==> SL

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

https://www.regionstockholm.se/verksamhet/kollektivtrafik/nyh...

Antar att det är pga det här och dom har ju skrivit vad som krävs? Har du inte haft en giltig biljett så är det bara att betala o se glad ut

Permalänk
Medlem

Du måste alltid ha en giltig biljett (Blippad) när du kliver på. Hade du en giltig biljett som var blippad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Åkte buss tidigare i veckan och eftersom det inte går att blippa kortet på bussen så kunde jag inte betala för min resa. När jag klev av bussen så stod kontrollanterna där och tog mig.
Har tjafsat med SL på mail och fick idag det här svaret.

----------------

Hej

Ni har inkommit med bestridande i aktuellt ärende om tilläggsavgift. Mot denna bakgrund kommer SL att ansöka om stämning i tingsrätt för att få skuldfrågan prövad.

-----------------

Vad gör jag nu?
Vad kommer hända?
Är det lika bra att bara betala och dra ett streck över detta?

Du kommer inte att vinna det där. Enligt SL:s villkor är du skyldig att ha en biljett. "När du reser med SL måste du ha en biljett som gäller under hela resan." De har ingen skyldighet att se till att biljettautomaterna fungerar. Juridiskt är det tyvärr en icke-fråga.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

https://sl.se/biljetter/biljettregler/ratt-biljett/

Gäller väl snarlikt vilket bolag man än åker med.
Ha alltid biljett. Brukar köra sms / app eller som du då, betalkort.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk

Fundera på vad som syns på övervakningen. Försökte du blippa? Än så länge har de inte gjort något annat än klippt in standardsvar till dig. Om du tror att du gjort rätt så svara att du ser fram emot att tillsammans gå igenom övervakningen där det syns att du försöker blippa kortet.

Permalänk
Medlem

När framdörrarna är stängda pga covid måste du köpa biljett på annat vis innan du stiger på bussen. Det går ju oftast i praktiken att bara köpa en mobilbiljett lite snabbt när du väl stigit på och insett att det inte går att blippa.

Visa signatur
Permalänk

Bara betala i detta fall. Speciellt om blippning fungerade för alla förutom dig och du inte på något sätt pratade med busschauffören. Som knappast inte hade haft rätt att låta dig åka ändå.. Om maskinen var trasig för alla så kunde ingen blippa och fler borde fått problem.
*edit*
Om busschauffören säger ok så är det en intressant fråga vad som gäller om man slipper böter? I mina trakter är det supervanligt att ungdomars mobiler brukar ha slut på batteri så de ej kan visa upp sin biljett och de får åka ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Fundera på vad som syns på övervakningen. Försökte du blippa? Än så länge har de inte gjort något annat än klippt in standardsvar till dig. Om du tror att du gjort rätt så svara att du ser fram emot att tillsammans gå igenom övervakningen där det syns att du försöker blippa kortet.

Gissar att det inte spelar någon roll även om man konstaterar att TS försökt blippa vid en maskin, funkar inte det har man förmodligen en skyldighet att betala sin resa på annat sätt?

Precis som om parkeringsautomaten närmast är trasig, då måste man leta upp någon annan.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bara betala i detta fall. Speciellt om blippning fungerade för alla förutom dig och du inte på något sätt pratade med busschauffören. Som knappast inte hade haft rätt att låta dig åka ändå.. Om maskinen var trasig för alla så kunde ingen blippa och fler borde fått problem.

Skrivet av Yorg:

Gissar att det inte spelar någon roll även om man konstaterar att TS försökt blippa vid en maskin, funkar inte det har man förmodligen en skyldighet att betala sin resa på annat sätt?

Precis som om parkeringsautomaten närmast är trasig, då måste man leta upp någon annan.

Framdörrarna är stängda på SL-bussar nu pga Covid - ingen kan blippa. Man måste köpa biljett innan och så har det varit ett tag nu, även sist de höll framdörrarna stängda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dra det så långt som möjligt genom rätten och betala sen.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chksix:

Dra det så långt som möjligt genom rätten och betala sen.

Siktar du på Årets Sämsta Tips 2022?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Framdörrarna är stängda på SL-bussar nu pga Covid - ingen kan blippa. Man måste köpa biljett innan och så har det varit ett tag nu, även sist de höll framdörrarna stängda.

Tror t.om. de har nån skylt på bhpl och bussarna om detta. Går att köpa i SL-appen och med SMS.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av chksix:

Dra det så långt som möjligt genom rätten och betala sen.

Följdfrågan är vad man förlorar på att dra det till rätten?
Jag vet inte och undrar. Kanske bara förlorad tid att åka dit?
I civilrättsliga mål vilket detta inte är så ska man passa sig för ditt tips.

Annars kontrollanter brukar vara svåra att övertala. Men om man har gjort allt i sin makt för att lösa problemet. Man stod där med sin biljett försökte hur många gånger som helst, tog fram mobilen försökte köpa det gick inte, man gick till chauffören och frågade och hen sa ok.
Ja, då har man betydligt större chans än extremfallet att man försökte en gång när biljetten kanske var 2 meter ifrån biljettmaskinen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Följdfrågan är vad man förlorar på att dra det till rätten?
Jag vet inte och undrar. Kanske bara förlorad tid att åka dit?
I civilrättsliga mål vilket detta inte är så ska man passa sig för ditt tips.

Annars kontrollanter brukar vara svåra att övertala. Men om man har gjort allt i sin makt för att lösa problemet. Man stod där med sin biljett försökte hur många gånger som helst, tog fram mobilen försökte köpa det gick inte, man gick till chauffören och frågade och hen sa ok.
Ja, då har man betydligt större chans än att man försökte en gång när biljetten kanske var 2 meter ifrån biljettmaskinen.

Man brukar få betala motpartens kostnader om man förlorar förutom det målet handlade om, en gissning är att det kostar max ett par tusen extra om man förlorar ett sånt här litet fall för det blir som mest ansökningsavgiften och 1 timmes debitering för en jurist som tillkommer.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/avgor-tvisten-i-d...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Följdfrågan är vad man förlorar på att dra det till rätten?
Jag vet inte och undrar. Kanske bara förlorad tid att åka dit?
I civilrättsliga mål vilket detta inte är så ska man passa sig för ditt tips.

Annars kontrollanter brukar vara svåra att övertala. Men om man har gjort allt i sin makt för att lösa problemet. Man stod där med sin biljett försökte hur många gånger som helst, tog fram mobilen försökte köpa det gick inte, man gick till chauffören och frågade och hen sa ok.
Ja, då har man betydligt större chans än extremfallet att man försökte en gång när biljetten kanske var 2 meter ifrån biljettmaskinen.

Eftersom summan är så liten blir det ett så kallat "småmål" där man betalar sina egna kostnader plus ersättning för 1h av motpartens tid om man förlorar. Omvänt om man vinner. Det finns även någon gräns för timtaxan, så det kan inte bli hur mycket som helst, men 1000kr extra kan man nog räkna med.

Edit: Missade ansökningsavgiften på 900kr. Så ca 2000kr extra om man förlorar då.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Följdfrågan är vad man förlorar på att dra det till rätten?
Jag vet inte och undrar. Kanske bara förlorad tid att åka dit?
I civilrättsliga mål vilket detta inte är så ska man passa sig för ditt tips.

Annars kontrollanter brukar vara svåra att övertala. Men om man har gjort allt i sin makt för att lösa problemet. Man stod där med sin biljett försökte hur många gånger som helst, tog fram mobilen försökte köpa det gick inte, man gick till chauffören och frågade och hen sa ok.
Ja, då har man betydligt större chans än extremfallet att man försökte en gång när biljetten kanske var 2 meter ifrån biljettmaskinen.

Det är ett civilrättsligt mål, men som sagt ett förenklat tvistemål då det rör under ett halvt prisbasbelopp. Det SL försöker göra är att få rätt att ta ut tilläggsavgiften. Hela idén med den lagstiftningen är att förenkla och inte behöva hålla på med brottmål och försöka få det till bedrägligt beteende/ringa bedrägeri.

Problemet här är att, givet att trådstartaren hade möjlighet att lösa biljett, att SL under stora delar av pandemin haft utrymmet framme vid föraren avspärrat. Samtidigt så är det den enda platsen bussarna har läsare för Access-kort och betal/kreditkort. SL har alltså gjort det omöjligt att använda reskassa eller lösa biljett via den nya blippfunktionen för vanliga kort, samt aktivera vilande periodbiljetter. Samtidigt har de klagat på att folk tjuvåker och vägrat lösa problemet genom att flytta läsarna eller montera extra sådana, trots att de påstått att de förlorat hejdlöst med pengar. Följaktligen har man nu fått för sig att man om den som inte har ett aktiverat periodkort måste ha en smarttelefon och använda deras app för att kunna åka. I annat fall blir det tilläggsavgift. Detta i en verksamhet som till hälften är skattefinansierad och de facto har dessa andra sätt att lösa biljett i sortimentet.

Permalänk
Medlem

Det är bara pröjsa o se glad ut, sen kan man väl säga att man ska ge fan i att stanna för kontrollanterna Dom kan inte tvinga dig att visa biljett även om dom vill få det att se så ut. Nu plankar jag allt som oftast inte, men dom gångerna jag mött kontrollanter har jag bara tackat nej och gått vidare även fast jag har biljett.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mrqaffe:

Man brukar få betala motpartens kostnader om man förlorar förutom det målet handlade om, en gissning är att det kostar max ett par tusen extra om man förlorar ett sånt här litet fall för det blir som mest ansökningsavgiften och 1 timmes debitering för en jurist som tillkommer.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/avgor-tvisten-i-d...

Beroende på hur fallet räknas (läs: lämnas in), t.ex. civilbrottsmål, då kan det handla om minst 25 000 kronor per inblandad part, bara i domstolskonstnad. Sedan juristkostnader för det, och i förlust finns risken att stå för båda parters juridiska kostnad.

Böter på 1500kr för att inte ha billjett, eller potentiellt upp emot över 100 000 kronor, känns inte värt att trassla om alls ärligt talat. Bara att betala.. Går det inte att blippa, då får man lösa med biljett i app eller SMS, eller bara kliva av bussen/tåget. Åker man ändå får man gott stå sitt kast om man nitar på att en kontrollant tar en.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Du kan ju I rätten hävda att SL inte gjort vad andra kollektivtrafik bolag gjort och flyttat blipläsaren, och genom det brutit mot sin del av avtalet mot kund.
Givet att du tar det så långt.
Skånetrafiken flyttade kortläsarna för ca 10 dagar sedan inom en vecka efter att främre dörren stängts igen.

Permalänk
Medlem

Hupp de få gånger jag åkt buss så har det ju hänt åtskilliga gånger att maskinen haft ett stort papper påtejpat och chauffören vinkat förbi en. Det skulle ju kunna bli kul om man blivit haffad vid avklivning

Permalänk
Medlem

Bara att betala

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Hupp de få gånger jag åkt buss så har det ju hänt åtskilliga gånger att maskinen haft ett stort papper påtejpat och chauffören vinkat förbi en. Det skulle ju kunna bli kul om man blivit haffad vid avklivning

De vill nog hålla sitt tighta schema gissar jag på.

Permalänk
Medlem

Du har 0% chans att vinna ett sådant fall, bara å betala.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Man lär sig av sina misstag och jag kommer betala boten och sedan betala med mobilen i fortsättningen.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tror t.om. de har nån skylt på bhpl och bussarna om detta. Går att köpa i SL-appen och med SMS.

Tyvärr så har inte alla bussar den skyltningen på utsidan, men många har den gröna dekalen som säger att man måste ha en giltig biljett innan du går ombord

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av överste_snöflinga:

https://www.regionstockholm.se/verksamhet/kollektivtrafik/nyh...

Antar att det är pga det här och dom har ju skrivit vad som krävs? Har du inte haft en giltig biljett så är det bara att betala o se glad ut

Visst, men detta är knappast tydligt, iaf var det inte det för mig som sällan åker kollektivt, men gjorde det nyligen.

Den enda information jag såg var just att "framdörrarna är stängda" på bussens framdörr.

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Gissar att det inte spelar någon roll även om man konstaterar att TS försökt blippa vid en maskin, funkar inte det har man förmodligen en skyldighet att betala sin resa på annat sätt?

Precis som om parkeringsautomaten närmast är trasig, då måste man leta upp någon annan.

Det är inte så svartvitt som många vill få det till. Finns undantag. I en domstol görs bedömningar, man läser inte bara av svaret i en tabell.