Att jobba halvtid - ska det påverka lönen som programmerare? Har 28000 kr/mån (blir 14000 kr/mån) med 5 års arbetslivserfarenhet

Permalänk

Att jobba halvtid - ska det påverka lönen som programmerare? Har 28000 kr/mån (blir 14000 kr/mån) med 5 års arbetslivserfarenhet

Hejhej,

Jag undrar hur lönen påverkas av att man är sjukskriven och bara jobbar halvtid. Det är så att jag nästan har “gått in i väggen” ca 3 gånger under tiden på mitt jobb. Jag fick psykos 2 av gångerna och så har jag tydligen asperger enligt psykolog. Minns att tankarna under psykoserna bland annat var att jag inte känt mig tillräckligt bra behandlad kring just lönen. Just nu har jag som sagt 28000 kr i månaden.

Jag har alltså gjort en “remake” av ett minst 15 år gammalt program skrivet i VB6. Jag har skrivit det nya programmet från scratch med verktyg som Qt, C++, QML, JavaScript, Java, XML. Programmet fungerar både på Windows och Android (både smartphones och tablets) och består av ca 42000 rader kod och kommentarer. Programmet behandlar komplext mätdata som kommer från en låda med ett kretskort (som någon annan konstruerat däremot) - kommunikation sker via blåtand. Datat är t ex i millivolt, behandlas med matematik och lagras i JavaScript-arrayer och kan även sparas på disk (t ex JSON/CSV). Jag tror jag hade nytta från mina tidigare arbetsplatser och av kurserna från högskoleingenjörsutbildningen i datateknik (jag har examen).

Det är så att löneförhöjning kommit på diskussion 3 gånger vet jag. En gång sa chefen att jag även skulle få “bonus” när mitt program är klart, det var ca 2 år sedan och första versionen av programmet släpptes ca 6 månader efter han sa så. Jag började min anställning för ca 4 år sedan och programmet tog ca 2,5 år att skriva. Idag har vi släppt kanske 10 uppdaterade versioner av programmet. Det har nog bara varit ca 3-5 riktiga buggar genom tiden, så tydligen var jag noggrann när jag skrev programmet👍. Jag har även lagt till ca 10 nya små som större features enligt önskemål från ledningen.

Jag tänkte be chefen om ett lönesamtal inom kort. Han kommer säkert trycka på att jag bara jobbat halvtid. Men en lön ska för det mesta påverkas av utbildning, kompetens, arbetsuppgifter och resultat vad jag vet. Men att vara sjukskriven halvtid? Lönen är ju redan kapad (får 14000 kr före skatt). Kanske resultaten/”programmen” levereras senare i tiden i och med att man inte jobbar 100%? Eller om man jobbar halvtid kanske man helt enkelt är mer effektiv än om man jobbar 100%? Minns att jag var trött och stressad när iallafall jag jobbade 100% innan första psykosen.

Enligt årsredovisningen har Coronan inte påverkat företaget på ett drastiskt negativt sätt och så står det att det är "fortsatt god lönsamhet", så jag tänker jag borde kunna begära en del.

Om någon har några tankar på hur man kan resonera kring löneläget när man jobbar halvtid så är jag nyfiken på att höra vad ni säger. Men även om ni har några tankar och synpunkter kring vilken lön jag borde begära samt vilken “bonus” jag skulle kunna begära är jag även tacksam där. Har nämligen ingen aning om vilken “bonus” jag kan begära i mitt fall.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga; byt arbetsgivare.

Din lön är riktigt låg generellt och om du gått in i väggen på det jobbet så skulle du nog må bra av miljöombyte.

Skulle siktat på att hitta något runt 20k för en halvtidstjänst kanske med möjlighet att vid vilja/behov utöka arbetstiden.

Skulle du bytt jobb oftare hade du säkerligen haft en lön på strax norr om 45k för en heltidstjänst.

Permalänk
Medlem

Som du säkert själv förstår så är det inte bara 1 parameter som styr lönesättningen. I en perfekt värd så skulle chefen kolla på det du åstadkommit och ge löneökning utefter det. Men troligen så ser chefen även kostnad för rehab / sjuklön, risken att du går in i väggen igen under ett viktigt projekt - vilket gör att du blir svårare att planera.

I din situation(som jag verkligen sympatiserar med) - så skulle jag satsa mer energi på att bli frisk o stark så att du kan återgå till 80-100% jobb och må bra. Har du en bra arbetsgivare, så är det guld att göra en plan tillsammans.

Du skriver inte om det är 5 heltidsår som utvecklare, eller om du jobbat med att vända burgare 4år o sen blivit utvecklare - bakgrunden kommer naturligtvis påverka lönen.

Har du jobbat 5 år som utvecklare så borde du ligga närmare 37000:- i lön om du skött dig ok. Troligen högre om du bor i storstad.

mvh Lazze

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Som du säkert själv förstår så är det inte bara 1 parameter som styr lönesättningen. I en perfekt värd så skulle chefen kolla på det du åstadkommit och ge löneökning utefter det. Men troligen så ser chefen även kostnad för rehab / sjuklön, risken att du går in i väggen igen under ett viktigt projekt - vilket gör att du blir svårare att planera.

I din situation(som jag verkligen sympatiserar med) - så skulle jag satsa mer energi på att bli frisk o stark så att du kan återgå till 80-100% jobb och må bra. Har du en bra arbetsgivare, så är det guld att göra en plan tillsammans.

Du skriver inte om det är 5 heltidsår som utvecklare, eller om du jobbat med att vända burgare 4år o sen blivit utvecklare - bakgrunden kommer naturligtvis påverka lönen.

Har du jobbat 5 år som utvecklare så borde du ligga närmare 37000:- i lön om du skött dig ok. Troligen högre om du bor i storstad.

mvh Lazze

Okej jag kan lägga till lite info.
Jag tror inte det finns extra utgifter för sjuklön och rehab, undrar vad det skulle kunna vara. Jag får ju 14000 kr från företaget varje månad. Dessutom betalar arbetsförmedlingen en summa i form av lönebidrag till företaget sedan starten för 4 år sedan, det glömde jag nämna.

Jag har alltså jobbat i 4 år på detta ställe. Då har jag väl 4 års erfarenhet där tänker jag. Men det är ju inte på heltid. Jag tror det var 1,5 år på heltid först, sen fick jag psykos/"in i väggen", och efter det var det i princip halvtid hela tiden 2,5 år. Vet inte hur man räknar erfarenhet på halvtid. För man tänker ju även på jobbet/koden när man inte jobbar, kommer på idéer osv. Innan jag började hade jag gått 6 månaders praktik inom iOS och 6 månaders anställning inom Java SE och Java EE. Och innan det hade jag jobbat 1 år med annat ej programmeringsrelaterat och det räknar jag bort iallafall. (Det komiska är att jag kände att jag knappt lärde mig något när jag höll på med iOS och Java SE/EE. Men däremot kändes det som att jag lärde mig mycket programmeringsteknik på mitt nuvarande ställe, särskilt nu när jag jobbat halvtid.)

0,5 + 0,5 + 1,5 + 2,5/2 = 3,75 år inom programmering om man ska vara hård.

Tack för era svar än så länge. Om någon har fler tankar, idéer, resonemang osv är jag fortsatt tacksam!

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Skulle säga att oavsett hur orättvist det är så kommer att vara för sjuk för att jobba heltid ligga dig till last. Har du också nästan gått in i väggen 3 gånger på 5 år så kommer arbetsgivaren helt klart vara orolig för att det kan ske igen. Det bästa du kan göra med situationen är garanterat att jobba på att bli så frisk att du kan arbeta heltid och sedan byta arbetsgivare.

Permalänk

Min bild är att många arbetsgivare har gått helt ifrån vad som är rättvist. Det hela handlar om att de sätter en så låg lön som de bara kan utan att de ser risken att man byter jobb. Är man då i en dålig situation för att byta jobb så synd om en, man kommer få ha en skitlön. Är man däremot en person som lätt fixar ett nytt bättre jobb så gratis till en.

Sedan kan man komma med argument för det ena och andra och arbetsgivaren låtsats lyssna men det är det ovanför som ofta gäller.

I TS fall så äger väl TS rättigheter till det som TS har utvecklat. Anser företaget att detta är värt mycket pengar så vill de kanske inte sätta alltför skitlön så vilket jobb som helst skulle vara bättre. I praktiken så formulerar de sig annorlunda men i praktiken gäller detta.

Sedan förstår jag inte vad som menas med jobba halvtid och förhandla lön för halvtid. De flesta som är sjukskrivna och jobbar halvtid förhandlar ändå om lön för heltid. Nu kanske TS tvingas jobba halvtid och resten obetald.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Jag skulle säga; byt arbetsgivare.

Din lön är riktigt låg generellt och om du gått in i väggen på det jobbet så skulle du nog må bra av miljöombyte.

Skulle siktat på att hitta något runt 20k för en halvtidstjänst kanske med möjlighet att vid vilja/behov utöka arbetstiden.

Skulle du bytt jobb oftare hade du säkerligen haft en lön på strax norr om 45k för en heltidstjänst.

Håller med 100%.

@TS hur stort är företaget du jobbar på? Och har du haft nåt sorts utvecklingssamtal om ditt jobb/situation?

Permalänk
Medlem

Jag tycker den lönen känns låg, speciellt med tanke på att du varit hos företaget i snart 4 år. Halvtid eller inte.
Du har helt klart visat vad du kan och levererat bra.
Vad hade du för lön när du började? Samma?

Jag tycker du ska förklara detta för chefen.

Men jag tycker samtidigt att du ska börja tänka på om det är värt att vara kvar oss samma företag i framtiden. Om du gått in i väggen flera gånger på grund av jobbet och chefen inte kompenserar dig för detta (men ändå vill ha dig kvar) så är något fel.

På mötet med chefen tycker jag inte du ska argumentera högre lön för att du gått in i väggen. Endast tid, erfarenhet och resultat.
Att bli friskare och börja jobba heltid (hos annan arbetsgivare) är ett längre mål och det löser du inte på ett kort möte om lön.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I TS fall så äger väl TS rättigheter till det som TS har utvecklat. Anser företaget att detta är värt mycket pengar så vill de kanske inte sätta alltför skitlön så vilket jobb som helst skulle vara bättre. I praktiken så formulerar de sig annorlunda men i praktiken gäller detta.

Vad har du för belägg för det? Det normala är att allt man utvecklar som anställd blir till IPs som ägs av bolaget man jobbar för.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Vad har du för belägg för det? Det normala är att allt man utvecklar som anställd blir till IPs som ägs av bolaget man jobbar för.

Jag tolkade som om TS hade utvecklat grunderna långt innan hen började på företaget.
Det blir då ett litet problem som har diskuteras i en annan tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1656694-hur-sakerhetss...
Egentligen blir ingen ägare isåfall om TS hade ägde det innan hen började på jobbet.

Jag själv är lite i TS sits att jag lägger ner skitmycket fritid på att utveckla mjukvaror som jag inte får mycket för. Jag kommer dra ner på detta. I TS fall så göra detta samtidigt som man jobbar halvtid känns konstigt, lite av arten att man kanske skulle kunna satsa mer på att försöka heltid. Nu vet vi inte detaljerna. Och ofta är ens hobbyprojekt mer avslappnade än ens vanliga jobb med en massa gnäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tolkade som om TS hade utvecklat grunderna långt innan hen började på företaget.

Okej, inget som jag förstår av trådstarten. Jag tolkade snarare som att någon annan skrivit en mjukvara som sedan behövde ersättas vilket då TS gjort på arbetstid.

I vilket fall som helst till TS: Fokusera på att bli frisk och må bra. Därefter, leta upp en annan arbetsgivare om den nuvarande inte har vett att uppskatta dig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Har varit farligt nära där själv på 80-90 talet innan begrepp som 'utbrändhet' hade myntats.

Att du ramlat i det flera gånger betyder att du skarpt behöver fundera på att göra något annat som inte involverar speciellt mycket programmering - annars är det som ett missbrukarförhållande och du är den förlorande parten... och enda sättet är att bryta upp ordentligt eller gå under helt. - att byta arbetsgivare är steg 1 om det inte finns möjlighet att förhandla upp lönen, den andra vägen är kanske att någon annan förhandla lönen för din räkning - som tex. ta hjälp av facket när det nu verkar orimligt lågt, om du är medlem i något sådant. Men detta innebär inte automatisk att förhållandet blir bättre, och då bör man redan ha vant sig vid tanke att byta jobb inom kort tid. - min rekommendation är att byta arbetsgivare i första hand också för att få miljöombyte då det verkar destruktivt just nu av det du skrev.

Men det är svårt att ge upp det man kanske håller som kärast, att just programmera, men är också det som bryter ned, om det inte är strikt med arbetstider som gör att du inte kan jobba över (eller fuljobba obetalt för att 'bli klar') och 'beordrad' ledighet och det är detta du bör diskutera med eventuellt ny arbetsgivare så att det finns strikta ramar som tex. max arbetstid och måste gå hem när kl 17.00 är slagen oavsett hur jäkla kul det är just då, så att du inte arbetar ihjäl dig med mycket frivillig 'övertid' etc.

Du måste också sätta upp regler för dig själv som att inte låta ditt arbete komma över tröskeln av ditt boende (det är precis det jag har - för att överleva...) - vill arbetsgivare att du skall jobba annan stans än kontoret av tex. covid-skäl - så får du kontra med att att då få dom hyra ett rum på ett företagshotell med en skrivbord och skärm samt bra Internetåtkomst (det finns sådana företag som hyr ut per bord) i närheten där du bor, var stenhård på detta och låt dig hellre sägas upp än att tumma på regeln. Detta är väldigt viktigt så att det är klar gräns när du är hemma och när du har jobbmössan på dig så att du vet att du kan koppla av och har inga plikter att uppfylla när du är hemma. Stäng också av (arbets)mobilen och förklara att du finns tillgänglig på arbetstid, inte annars - låt inte mobilen jaga dig, titta inte i jobbets email utanför arbetstid etc.!!

Permalänk

Ta och prata med facket om du är medlem. De kan sådana här frågor och kan guida dig om du har stöd av lagar etc.

Din lön är lite låg, speciellt efter det du beskriver.

Det arbete du utfört låter väldigt imponerande och du får se det som en investering i ditt framtida jobb om lönen inte utvecklas som du vill. De uppskattar nog det. Jag tycker det är synd att du enligt min tolkning, verkar skuldbelägga dig själv för du gått in i väggen.

Vi har alla gränser och det gäller att lyssna på kroppen. En bra arbetsgivare ser det som en självklarhet att förebygga sjukskrivningar utan att skuldsätta den sjukskrivna.

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem

Prioritera att bli frisk så du kan gå upp till heltid. Det är ditt fulltidsarbete tills det är nått. Arbetsgivaren kommer inte kunna göra det åt dig även om de bidrar. Du har inte tid/råd(själsligen) just nu att stressa om saker som du för tillfället har små möjligheter att påverka.

Börja med något hemma som inte är datorrelaterat, snida mumintroll av trä t.ex..

Permalänk

Jag beklagar att du upplevt psykoser av stress på jobbet, ta hand om dig. Försök identifiera vad det är som skapar den där stressen, kanske med hjälp av en psykolog? Av erfarenhet är det svårt att helt vila sig i form från sådana besvär, även fast det såklart är viktigt i den akuta fasen.

Jobbar man halvtid får man normalt halva lönen, tyvärr. Är nog undantagsfall det inte gäller.

Har du ingenjörsexamen, 4 års erfarenhet av yrket , och utför kvalificerade uppgifter så är 28000kr väldigt lågt.

Permalänk
Medlem

Instämmer med inläggen ovan att din lön känns väldigt låg. jag fick 28k i ingångslön direkt från högskolan på mitt första jobb som programmerare 2018.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Definitionen av galenskap är ju att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat.

Du bör byta arbetsuppgifter. Arbetsgivare om de inte går med på nya uppgifter.

Hitta vad som stressade dig. För lite kontroll? Kanske kan jobba mer med design. För mycket ansvar? Kanske kan jobba i team där alla checkar in sin del i Git och du bara blir en i mängden? (Skönt o veta att man har backup vid sjukfrånvaro etc).

Men du kommer aldrig nån vart om du inte tar ett rejält samtal med din arbetsgivare. Lycka till o all välgång till dig!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ts är anställd på lönebidrag, då finns det en tidigare problematik, är det aspergers, eller är det något du inte nämnt? Dessutom brukar dessa åka på lägre ingångslön.

Men känner du att lönen är för låg, prata med arbetsgivaren, känner du att du mår dåligt på arbetsplatsen? Prata med AF,

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Det är ofta i praktiken svårt att höja sin lön på samma företag om man inte byter befattning. Det är också i praktiken svårt att göra karriär om man jobbar halvtid, särskilt om man t ex får stöd. Det låter däremot som att din arbetsgivare undervärderar din kompetens ganska ordentligt, du är definitivt värd mer då ingångslön för en utvecklare ligger på typ... 32 000? Du borde troligen ha runt 40 000 (heltidslön) iaf med tanke på din kompetens.

Det är viktigt för din hälsa att du mår bra på jobbet. Om du arbetsgivare inte höjer din lön efter lönesamtal tycker jag du ska överväga att byta jobb, för du kommer känna dig undervärderad och det kommer gå ut över annat. Ta hand om dig och din hälsa, det är det viktigaste. Och lycka till

Permalänk
Medlem

Blir nog tyvärr svårt att öka lönen nämnvärt på ditt nuvarande job. Lön sätts efter förväntad framtida prestation (och hur svår du är att ersätta), inte efter vad du tidigare har presterat. Det är svårt för din chef att förutsäga din framtida prestation om du har en historia av problem med psykisk ohälsa. Arbetsgivare gillar förutsägbarhet.

28,000 är väldigt lågt. Det är mindre än vad jag hade i lön med sex månaders erfarenhet för 10 år sedan i en mellanstor stad.

Försök förbättra din psykiska hälsa (kanske lättare sagt än gjort) och hitta ett nytt jobb där du kan få en fräsch ny start.

Permalänk
Medlem

28k är mindre än min ingångslön i branschen för fem år sedan. Visst stad osv påverkar men du har alldeles för låg lön och din chef skrattar hela vägen till banken.

Byt arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

Ni kan ju alltid göra ett försök inför chefen.

Men känn ingen skam att gå vidare om ni nu själv inte känner att det finns uppskattning för vem ni är och vad ni kan åstadkomma, prestera. Det är inget nytt att somliga försöker rida billigt på andras hjälpande enorma oljefilm. Det blir bara tomma lovord och rundsmörj för och köpa sig mer tid och plats från dig.

Ni hade istället kunnat välja att lägga den här energin över någon annan arbetsgivare. Som mera på riktigt underhåller och värderar eran relation.

Det är inte ni som är dålig och gjort ett dåligt jobb. Människan i ledning tar dig klapphänt.

Permalänk
Medlem

Lönesamtalet handlar om hur stor del av den årliga löneförhöjningen som ska tillfalla dig. Om det är förhandlat 2% central och du får 2% ska det representera att du gör ett förväntat jobb, får du mer än snittet gör du ett bättre jobb än förväntat osv. Det kan också vägas mot medellönen på företaget för din befattning - om du har låg lön gentemot dina kollegor men gör ett riktigt bra jobb så *bör* du ligga bra till för att få en bra höjning, procentuellt sett.

Om du vill ha mer lön utöver den här vanlig avtalsprocessen, vilket verkar vara motiverat med tanke på din prestation kontra lön, får du nog förhandla (hota) med något, typ att du kommer säga upp dig eller att du misstänker att du blir diskriminerad lönemässigt pga ditt handikapp.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Ett ord: Monkey branching!

Hitta ett annat jobb och när du har skrivit på anställningsavtalet säg upp dig på ditt nuvarande. Jag tror att lönen är det minsta av dina problem just nu. Den är väldigt låg för ditt yrke och arbetserfarenhet och det bör korrigeras, men ditt psykiska välmående är mycket viktigare. Jag tror du behöver ett miljöbyte. Det är naturligt att du mår dåligt om du bara sitter med samma sak dag ut och dag in och utan att bli rättvist belönad. Inte konstigt att man tappar motivation. Man måste känna att det finns mening och att man är påväg någonstans i livet.

Ett konsultjobb kanske hade passat dig bättre. Då får du hoppa mellan olika jobb och arbeta mer på dina villkor. Eventuellt kanske du hittar en arbetsplats som du vill stanna permanent på.

Arbete på distans är ett alternativ också. Du hade kunnat jobba halvtid sen bo utomlands i något land med låga levnadskostnader exempelvis Thailand, Vietnam eller Mexico.

Möjligheterna är många. Våga ta steget!

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD