Blixtsnabb 500 Hz-skärm ser dagens ljus

Permalänk
Melding Plague

Blixtsnabb 500 Hz-skärm ser dagens ljus

Tekniska framsteg öppnar dörren till nästa nivå av spelskärmar, där endast senaste snittets hårdvara och enklare spel hinner fylla varje bildruta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det bli intressant.

Permalänk
Medlem

Väldigt få ser knappt skillnaden mellan 240 till 360 hz. Tror knappast någon kan se skillnaden mellan 360 till 500 hz.

Permalänk
Medlem

Är väl ok. Själv väntar jag på 32" med bra HDR i rimlig prisklass. 144Hz räcker.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Låt 60hz få en snabb död!

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Bara en tidsfråga innan det finns trådar här där folk gnäller om att de inte kommer upp i 1000 fps i csgo då.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Låt 60hz få en snabb död!

Ögat ser ju, sedan många år fastställt, endast upp till 15 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

Ögat ser ju, sedan många år fastställt, endast upp till 15 Hz

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

15 Hz per öga såklart

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag blir imponerad av folk som ser mer än 50-60 eftersom jag inte själv gör det men 500 måste väl ändå vara mer än vad ens dom bästa kan se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

Ögat ser ju, sedan många år fastställt, endast upp till 15 Hz

Ögat ser inte FPS. Om du inte brukar gå omkring och blinka jättefort så är synen en konstant ström av bilder, inte en serie separata bilder om spelar upp i följd.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

OLED är väl redan så snabbt på pixelnivå, känns som att någon bara kan skapa en drivare så kan man få typ det bästa av allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Jag blir imponerad av folk som ser mer än 50-60 eftersom jag inte själv gör det men 500 måste väl ändå vara mer än vad ens dom bästa kan se

Jag blir imponerad av folk som inte ser skillnad mellan 60 och 100+, det räcker ju att dra ett fönster över skärmen eller scrolla på en webbsida så är skillnaden uppenbar.

Permalänk
Medlem

Insert det vanliga:

"Jag ser inte skillnad på 60 hz och 240 hz".

"Min katt är stridspilot och var med i en studie som visar att det mänskliga ögat bara kan se upp till fem stycken pannkakor i sek".

"Nu är jag visserligen 57 år, men på min tid dög det minsann med CRT, det är fortfarande överlägset allt".

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Min primära skärm klarar 165Hz och min sekundära 75 Hz.
Övriga datorer har 60 eller 75Hz skärmar.

Det är bra att det blivit vanligare med skärmar som klarar 120Hz eller mer.
Men kommer man upp i 400-500Hz så kan man ju undra hur många som skulle märka skillnaden på exempelvis en 400Hz och en 500Hz skärm.

Jag skulle hellre ta en WQXGA upplöst skärm (2560x1600) med 240Hz än en Full HD (1920x1080) skärm med 500Hz om jag fick välja.
Sen är det vanligt att skärmar med hög uppdateringsfrekvens offrar andra egenskaper för att nå hög uppdateringsfrekvens.

Var drar man gränsen när andra egenskaper än uppdateringsfrekvens blir viktigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Sarkasm är svårt på nätet ibland

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Insert det vanliga:

"Jag ser inte skillnad på 60 hz och 240 hz".

"Min katt är stridspilot och var med i en studie som visar att det mänskliga ögat bara kan se upp till fem stycken pannkakor i sek".

"Nu är jag visserligen 57 år, men på min tid dög det minsann med CRT, det är fortfarande överlägset allt".

CRT är ju överlägset på riktigt 🤔. Sitter på en 390 Hz idag men skulle gärna ha snabbare.

Flaskhalsen i en LCD är dock inte frekvensen, utan hur snabbt pixlarna kan byta färg tyvärr och där var CRT överlägsen.

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Insert det vanliga:

"Jag ser inte skillnad på 60 hz och 240 hz".

"Min katt är stridspilot och var med i en studie som visar att det mänskliga ögat bara kan se upp till fem stycken pannkakor i sek".

"Nu är jag visserligen 57 år, men på min tid dög det minsann med CRT, det är fortfarande överlägset allt".

CRT skärmar var helt otroligt snabba, så där är det inget att klaga på

Att inte se skillnad på 60 hz och exempelvis 240hz måste vara väldigt ovanligt, det är så extremt stor skillnad. Bara man för muspekaren över vardera skärm sida vid sida bör alla se tydligt att det är skillnad. Jag har faktiskt en 60hz och en 240 hz skärm sida vid sida hemma och alla hittills har sett skillnaden direkt vid första anblick. Jag kommer aldrig gå tillbaka till 60hz om jag har något val.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyligen upp mig till 144hz och det är ju väldigt trevligt, även på skrivbordet, jämfört med 60hz. Synd bara att det spel jag primärt spelar inte gillar Freesync. Blir bara ännu mer tearing

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Sarkasm är svårt på nätet ibland

Hade varit lättare om folk på nätet inte varit så korkade. Finns många som hävdar att det är sant för att det är någonstans runt 15-20 fps som vi inte längre kan urskilja enskilda bilder längre utan det blir en "film"

Permalänk
Medlem

Skärmen tar nog 500 Hz in, men om pixlarna kan byta färg så snabbt återstår att se. Det är många skärmar som inte riktigt når upp till den hastighet som tillverkaren påstår.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Sarkasm är svårt på nätet ibland

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Insert det vanliga:

"Nu är jag visserligen 57 år, men på min tid dög det minsann med CRT, det är fortfarande överlägset allt".

Jag vet att du skämtar/är sarkastisk.

Men om vi säger att det är ca 15-18 år sen "platt skärmar" började bli vanligare.
Medan det fanns CRT skärmar som hade högre max upplösning än 1920x1080.
Som hade bättre svärta än många plattskärmar.
Som klarade 100Hz eller mer beroende på upplösning.
Som hade bättre färgåtergivning än många plattskärmar.

Sen var de så klart inte perfekta...
Stora tunga as även om du nöjde dig med runt 19-21".
Flimrar som tusan om du råkar sätta de i 60Hz (eller om systemet defaultar till 60Hz av någon anledning).
Sämre skärpa för text.
Mer strålning.
Farliga att öppna om du inte låter bildröret ladda ur sin spänning.

Framförallt tidiga plattskärmar var väldigt underväldigande om man tidigare satt med en hyfsat bra CRT.
När plattskärmar började bli vanligare runt 05-ish så trodde jag ändå att utvecklingen skulle gå snabbare än den har gjort.

Permalänk
Medlem

Det handlar också om hur mycket ghosting det blir. Finns riktigt snabba skärmar som ändå är värdelösa för allt blir som en smet när man spelar. Men om svarstifen inte bara är marketing bullshit så är det imponerande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Att inte se skillnad på 60 hz och exempelvis 240hz måste vara väldigt ovanligt, det är så extremt stor skillnad. Bara man för muspekaren över vardera skärm sida vid sida bör alla se tydligt att det är skillnad. Jag har faktiskt en 60hz och en 240 hz skärm sida vid sida hemma och alla hittills har sett skillnaden direkt vid första anblick. Jag kommer aldrig gå tillbaka till 60hz om jag har något val.

Det är det nog inte så många som påstår heller, men frågan här är väl om någon faktiskt kan se någon betydande skillnad mellan 144Hz+ och 500Hz, eller om det bara är marketing hype at ha så många Hz som möjligt.. Personligen så tycker jag inte att det märks någon större skillnad över ~120Hz, men då har jag bara testat upp till 165Hz. Tänker att det definitivt är diminishing returns ju högre man går.

Permalänk
Medlem

Dom sista CRT som om var fantastiska. Blev genuint ledsen att den tekniken inte fick utvecklas mer.
Det fanns om jag inte minns fel många nödvändiga förbättringar färdiga som aldrig kom att användas.
Dom sista CRT var inte ens tjocka eller tunga. Nåja, i förhållande till hur dom brukade vara

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Insert det vanliga:

"Jag ser inte skillnad på 60 hz och 240 hz".

"Min katt är stridspilot och var med i en studie som visar att det mänskliga ögat bara kan se upp till fem stycken pannkakor i sek".

"Nu är jag visserligen 57 år, men på min tid dög det minsann med CRT, det är fortfarande överlägset allt".

"Man kan inte se mer än 4 gb RAM"

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

500hz låter ju spännande. skulle ju helt klart välja det över tex 360hz, om jag köper ny skärm.
Men det mest spännande är ju att det är en ny skärmteknik. Så det ska bli intressant att se om den levererar vad dom lovar.

Permalänk
Medlem

Specsen och placebo säljer. Ni ska se att folk ser skillnad mellan 9000hz och 9500hz ska ni se.
Skillnad mellan 360hz och 500hz kan nog en del se om den koncentrerar sig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ultra-low på CSGO med ett RTX 3090 kanske ger nytta till 500 FPS.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil