Intel vill förse miljontals spelare med grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Intel vill förse miljontals spelare med grafikkort

Arc-grafikkorten från Intel står för dörren. Nu förtydligar Intels grafikchef att bolaget siktar på att kunna leverera miljontals kort varje år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se, men just i denna brist kan man själva vad som helt och det säljer slut *host host 6500XT.
Är väl först när allt återgått till någon slags normal värld igen som vi får se hur det verkligen går för intel.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

De räknar säkert IGP eller något i den målbilden

Nej men skämt o sido, tror inte att Intel kommer leverera stora volymer eller fylla ut behovet i stor nog utsträckning. Hoppas att de som övergår till mindre noder kan lämna tillräckligt med utrymme för de kretsar som tillverkas på 6/7 idag

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli spännande och det lär bli ett priskrig också man får hoppas!

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Medlem

Mmmhmm...

Citat:

Det är dock viktigt att påpeka att det handlar om just en ambition och att Koduri skriver att företaget ska försöka nå målet. Intel Arc-grafikkort tillverkas nämligen på TSMC:s 6-nanometersteknik, varför företaget inte har samma kontroll som över produkter framställda i de egna fabrikerna.

Man kan jui undra över vad oddsen är för att klara producera massor av kort som ska lösa bristen, genom att lassa på mer belastning på samma chokade leverantör som producerar majoriteten av alla andra chip som det är brist på...
Jovisst, möjligen är TSMC 6nm processen relativt separerad från de som de som det är högst tryck på, så att de kan hitta en nisch där de kan få ut en vettig volym kort - vi får hålla tummarna
OM nu korten faktiskt är vettiga spelkort i verkligheten, vilket väl är långt från bevisat än!

Det hade varit intressant om Intel hade klarat producera sina egna grafikkort på någon av sina egna litografier - då borde ju bristen varit ett mindre problem - men antar de hade blivit för strömslukande för att funka i verkligheten...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Okej dom lovorden ska jag ha i minnet till nästa år på den här dagen och se om förutsägelsen stämde.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Musikälskare

RemindMe! 1 year "PR-snack?"

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De räknar säkert IGP eller något i den målbilden

Nej men skämt o sido, tror inte att Intel kommer leverera stora volymer eller fylla ut behovet i stor nog utsträckning. Hoppas att de som övergår till mindre noder kan lämna tillräckligt med utrymme för de kretsar som tillverkas på 6/7 idag

Jag tror ärligt talat att Intel kommer att fylla behovet en hel del!
Oavsett vilket lär det gröna och röda laget pusha ut mer grafikkort, ingen vill förlora marknadsandelar.

För oss dödliga är det bara trevligt!

Ps.
Kan inte annat än gläda mig att Intel faktiskt är med i marknaden idag. Inte länge sen vi alla drömde om yttligare en aktör på grafikkortsmarknaden.

Permalänk

Ett är på väg till mig som vinst i deras Xe HPG-skattjakt

Visa signatur

i5-12600K | Z690

Permalänk
Medlem

Räkna med en stor magpask ifrån Intel där man lovar tillgånger men sen finns inget.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

” Intel vill förse miljontals spelare med grafikkort ”

Jag kan ta ett eller två.

Intel har musklerna för att kunna trycka ut stora mängder kort aå det här vore välkommet och Nvidia lär sitta och bita av naglarna just nu.

Permalänk
Medlem

Vad snällt av dem att vilja gå med så mycket vinst, driva så mycket volym och få så många marknadsandelar.

Det måste ju vara självklart för dem att vilja exakt det?

Ändrade formulering mitt i mening, korrigerat nu
Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Jag tror ärligt talat att Intel kommer att fylla behovet en hel del!
Oavsett vilket lär det gröna och röda laget pusha ut mer grafikkort, ingen vill förlora marknadsandelar.

För oss dödliga är det bara trevligt!

Ps.
Kan inte annat än gläda mig att Intel faktiskt är med i marknaden idag. Inte länge sen vi alla drömde om yttligare en aktör på grafikkortsmarknaden.

Jag tycker absolut att det är trevligt och bra att det kommer en tredje aktör, om inte annat för att det kommer tvinga AMD att försöka lite på GPU-sidan igen om de ska kunna mäta sig. Tror ändå inte kapaciteten i tillverkningen kommer räcka för att göra avsevärd skillnad i år

Permalänk
Medlem

Försäljare vill sälja.

Permalänk
Medlem

Kan ju hoppas dom har tillräckligt med produktionsmuskler för att översvämma marknaden med tillräckligt bra grafikkort så det tvingar ner priserna på amd/nvidia från sina fantasi nivåer.

Men mer troligt så lär miners köpa upp alla intel kort med och driva upp deras priser också...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tycker absolut att det är trevligt och bra att det kommer en tredje aktör, om inte annat för att det kommer tvinga AMD att försöka lite på GPU-sidan igen om de ska kunna mäta sig. Tror ändå inte kapaciteten i tillverkningen kommer räcka för att göra avsevärd skillnad i år

Håller med dig!
Får hoppas att AMD steppar upp och att gröna laget sänker priserna!
Skillnad lär vi se om 2 år kanske?

Permalänk

Grafikkort är väl bra, men mjukvaran är rätt avgörande också... hur ser det ut gällande det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSupra:

Grafikkort är väl bra, men mjukvaran är rätt avgörande också... hur ser det ut gällande det ?

Jag tror det är helt okej. Intel har ju haft sina APU:er sedan länge och även om de är klena så finns det ju stöd för dessa i så gott som alla spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

På Intels 2021 Q4 rapport mötet i onsdags så sa de att de fortfarande planer på Arc lansering i Q1. Var iaf vad de sa 🤷.

De har även kommande generationer i pipen, men vet inte hur långt det kommer vara mellan varje generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Håller med dig!
Får hoppas att AMD steppar upp och att gröna laget sänker priserna!
Skillnad lär vi se om 2 år kanske?

Tror nästa stora släpp (4000/7000/Intel gen2) kommer vara stor ändring och en av de största händelserna senaste 10 åren. Så kommer alla vara på topp och möta varandras kort på riktigt

Permalänk
Inaktiv

Till skillnad från AMD och Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

” Intel vill förse miljontals spelare med grafikkort ”

Jag kan ta ett eller två.

Intel har musklerna för att kunna trycka ut stora mängder kort aå det här vore välkommet och Nvidia lär sitta och bita av naglarna just nu.

Har dom? Varifrån ska de få chippen? Det är väl inte från samma ställe som alla andra? Har de egna fabriker som står och väntar på att få producera övriga delarna till grafikkorten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Till skillnad från AMD och Nvidia?

AMD har ändrat riktning och vill för klimatets skull bara sälja 1000 enheter nästa år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Har dom? Varifrån ska de få chippen? Det är väl inte från samma ställe som alla andra? Har de egna fabriker som står och väntar på att få producera övriga delarna till grafikkorten?

Från TSMC har de väl sagt, så ingen ny kapacitet i sig som uppstår i och med detta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Okej dom lovorden ska jag ha i minnet till nästa år på den här dagen och se om förutsägelsen stämde.

Lite off topic men vilka lovord tänker du på? Eller menar du löfte? Lovord betyder beröm.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl inte svårt att klara det om de verkligen vill och har byggt korten för spelande, Intel behöver bara ha fixat en spärr mot mining som fungerar för "miljoner" kort är ju faktiskt inte särskilt många för någon tillverkare sett till antalet kort som tillverkas, alla tillverkarna gör många miljontals kort om året,
Nvidia tillverkar väl kring 35-40 miljoner kort om året, 99,9 % till miners och 0,1 % hamnar i speldatorer
Det levererades 12,7 miljoner grafikkort från tillverkarna bara under Q3 2021
https://www.tomshardware.com/news/jpr-q3-2021-desktop-discret...
Intel kommer alltså inte att ha några som helst problem att få ut miljontals kort för det är inte särskilt många kort att tillverka och de är så pass erfarna att det inte ska vara nått problem att klara ett så lågt tillverkningsmål som minst 1 miljon kort på ett år utan problemet är att se till att de hamnar hos spelare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vad tror ni om att köpa intel-aktier inför lanseringen av deras grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Har dom? Varifrån ska de få chippen? Det är väl inte från samma ställe som alla andra? Har de egna fabriker som står och väntar på att få producera övriga delarna till grafikkorten?

Intel har ju ingått partnerskap med TSMC och får en egen fabrik, Intel bli en storkund till TSMC likt Apple, så det kommer spruta ut kort ska du se. Nvidia får snällt titta påedans Intel vräker ut kort och kan hålla ner priserna tack vare stora volymer.

Det förutsätter ju såklart att korten blir bra också så folk köper dem, men någonstans i skalan kommer Intel hitta sin plats. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av pingu1337:

Vad tror ni om att köpa intel-aktier inför lanseringen av deras grafikkort?

Varför inte, tänkte tanken också, det är inte bara grafikkort utan även CPU lär ju få ett uppsving med 3nm.
Jag har redan köpt ett gäng. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl inte svårt att klara det om de verkligen vill och har byggt korten för spelande, Intel behöver bara ha fixat en spärr mot mining som fungerar för "miljoner" kort är ju faktiskt inte särskilt många för någon tillverkare sett till antalet kort som tillverkas, alla tillverkarna gör många miljontals kort om året,
Nvidia tillverkar väl kring 35-40 miljoner kort om året, 99,9 % till miners och 0,1 % hamnar i speldatorer
Det levererades 12,7 miljoner grafikkort från tillverkarna bara under Q3 2021
https://www.tomshardware.com/news/jpr-q3-2021-desktop-discret...
Intel kommer alltså inte att ha några som helst problem att få ut miljontals kort för det är inte särskilt många kort att tillverka och de är så pass erfarna att det inte ska vara nått problem att klara ett så lågt tillverkningsmål som minst 1 miljon kort på ett år utan problemet är att se till att de hamnar hos spelare.

Det stod dock ”till miljontals spelare”. 😊