Fått kallelse för fjärden dosen

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Fast detta är en pandemi. "Alla" ska ta vaccin för att förhindra spridning. Personligen tycker jag det är egoistiskt att säga att "jag behöver inte ta, jag är ung och frisk" Det handlar inte om det.

Men det är väl redan klarlagt vaccinet för covid-19 inte hindrar spridning nämnvärt utan det mera handlar att skydda sig mot sjukdom?

Oavsett pandemin så är vaccination frivilligt enligt grundlagen och ingen har rätt att hindra någon att ta ett eget beslut, oavsett beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Oavsett pandemin så är vaccination frivilligt enligt grundlagen och ingen har rätt att hindra någon att ta ett eget beslut, oavsett beslut.

Ingen har skrivit något om det, bara att det är fruktansvärt egoistiskt att spela tärning med långdragna sjukhusvistelser som dränerar sjukvården på pengar och övriga resurser. Vi med familj inom vården som lever med denna skit VARJE DAG kan skriva upp hur slutkörda de är och hur mycket de skulle vilja skicka alla som förlöjligar, vaccinvägrar och sprider FUD på en liten flotte till arktis utan kläder...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Vaccinet gör ju inte att du inte kan smittas av Covid, det tränar bara ditt immunförsvar att kunna motstå viruset bättre så man inte blir så sjuk om man skulle bli smittad. Om både vaccinerade och ovaccinerade rör sig omkring ungefär lika mycket så är det rimligt att de smittas i ungefär samma utsträckning. Men hur stor andel av dem behöver intensivvård tex.

Själv har jag autoimmun sjukdom man har tagit tre doser vaccin. Had elite ont att lyfta armen dagen efter men värre bieffekter än så fick jag inte på någon av dem. Blev smittad från min son som hade fått det från sin skola och har för närvarande Covid. Hostar lite och haft lite lätt feber. Bekanta jag känner som smittades innan vaccinen fanns på plats tappade smaksinne och var konstant trötta i flera månader efter och några behövde sjukhusvård.

Jag är glad att jag hann ta min doser innan jag blev smittad.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men det är väl redan klarlagt vaccinet för covid-19 inte hindrar spridning nämnvärt utan det mera handlar att skydda sig mot sjukdom?

Oavsett pandemin så är vaccination frivilligt enligt grundlagen och ingen har rätt att hindra någon att ta ett eget beslut, oavsett beslut.

Kan du hänvisa till en källa? Jag såg att någon skrev något om att vaccinerade och ovaccinerade har lika stor risk att själva bli smittade men jag har inte sett något om att risken att smitta vidare skulle vara densamma? När jag googlar får jag helt motsatt budskap, även om risken att smitta vidare såklart är högre för vaccinerade än vad man hade hoppats på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har tagit två doser, blev rejält dålig (livskvalitetspåverkande biverkningar i månader) efter 2:a dosen och hade precis omikron (3 dagars förkylning så lär inte vart den värre Delta). Kommer inte ta en tredje dos nu utan inväntar riktlinjer för hösten så får jag ta med sjukvården vad de rekommenderar för att undvika liknande biverkningar ifall en ny dos blir aktuell (vilket det kommer bli, får se om det blir för alla eller "bara" utsatta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför tveka om du är i riskgrupp? Det finns väl inget som tyder på att det skulle vara "farligare" på nått sätt med en 4de dos än doserna innan och skulle du haft nån allergi borde det redan ha märkts.

Tänker jag nöjer mig med att svara dig, många svar som sagt likadant i tråden. Jag var lite otydlig i trådstarten, tanken var hur folk tänkte allmänt kring en fjärde dos och inte för mig personligen.

Jag är inte rädd för att bli sjuk, det är rätt tydligt att omikron inte leder till någon allvarligare sjukdom för de som är vaccinerade, särskilt tredje dosen. Jag är vaccinerad mot i princip allt man kan vara vaccinerad mot (förutom gula febern som jag inte får vaccineras mot pga att det är ett levande vaccin) och är alltid för vaccin men tycker 4 sprutor på 7 månader börjar bli lite mycket. Jag tror starkt på att detta kommer bli lite som säsongsinfluensan och att det isåfall blir en spruta om året för de känsliga men just nu känns det som de trycker ut sprutorna lite väl fort.

Jag vill alltså, personligen, inte stoppa i mig mer i kroppen än nödvändigt. Se bara tillbaka mot Pandemrix och svininfluensan. Vi vet inte vad som skulle kunna hända med alla dessa vaccin.

Skrivet av JonkenPonken:

Vi pratar om en förkylning, inte Ebola.

Dessutom så hjälper inte vaccinet.

Undvik gärna att sprida misinformation så vi slipper ha moddar som låser tråden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Tänker jag nöjer mig med att svara dig, många svar som sagt likadant i tråden. Jag var lite otydlig i trådstarten, tanken var hur folk tänkte allmänt kring en fjärde dos och inte för mig personligen.

Jag är inte rädd för att bli sjuk, det är rätt tydligt att omikron inte leder till någon allvarligare sjukdom för de som är vaccinerade, särskilt tredje dosen. Jag är vaccinerad mot i princip allt man kan vara vaccinerad mot (förutom gula febern som jag inte får vaccineras mot pga att det är ett levande vaccin) och är alltid för vaccin men tycker 4 sprutor på 7 månader börjar bli lite mycket. Jag tror starkt på att detta kommer bli lite som säsongsinfluensan och att det isåfall blir en spruta om året för de känsliga men just nu känns det som de trycker ut sprutorna lite väl fort.

Jag vill alltså, personligen, inte stoppa i mig mer i kroppen än nödvändigt. Se bara tillbaka mot Pandemrix och svininfluensan. Vi vet inte vad som skulle kunna hända med alla dessa vaccin.

Undvik gärna att sprida misinformation så vi slipper ha moddar som låser tråden.

du vågar åka till Tjernobyl och Nordkorea med kamera men är rädd för en vaccination? Ja... alla har vi våra gränser

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tyvärr så är man inte immun bara för att man har genomgått sjukdomen. Och genomgången sjukdom parat med vaccin ger ju den bästa motståndskraften mot ny infektion. Som det ser ut just nu kanske det inte är någon större risk för dig men om nästa variant inte är så mild som omicron så hade det nog varit bra ändå.

Det stämmer inte, genomgången sjukdom ger klart bättre skydd än enbart vaccineringar gör och i princip samma skydd som genomgången sjukdom + vaccineringar. CDC (USA) har äntligen erkänt just detta i en färsk rapport.

Och har du varit sjuk i covid så rekommenderas att vänta minimum 3 månader på nästa vaccinering, helst ännu längre.

https://www.youtube.com/watch?v=25-iJKPA1CA

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/71/wr/mm7104e1.htm#contribAf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men det är väl redan klarlagt vaccinet för covid-19 inte hindrar spridning nämnvärt utan det mera handlar att skydda sig mot sjukdom?

Oavsett pandemin så är vaccination frivilligt enligt grundlagen och ingen har rätt att hindra någon att ta ett eget beslut, oavsett beslut.

Det är inte bara det. Det är så mång parametrar att ta hänsyn till. Du har alltifrån själva viruset till samhället och infrastruktur. Det är en överrepresentation på IVA av de som är ovaccinerade (vid en tidpunkt ~80% vilket belastar sjukvård enormt). Det handlar om att tänka på sjukvården som sliter häcken av sig etc. etc. Vi som hobbydiskuterar detta har sin uppfattning men kommer inte i närhet av hur det verkligen är.
Men vi svenskar är uppfostrade till individualister och det kan vara bra i många sammanhang. Men just i detta fall är det väldigt dåligt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Det stämmer inte, genomgången sjukdom ger klart bättre skydd än enbart vaccineringar gör och i princip samma skydd som genomgången sjukdom + vaccineringar. CDC (USA) har äntligen erkänt just detta i en färsk rapport.

Och har du varit sjuk i covid så rekommenderas att vänta minimum 3 månader på nästa vaccinering, helst ännu längre.

https://www.youtube.com/watch?v=25-iJKPA1CA

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/71/wr/mm7104e1.htm#contribAf...

Vill bara pastea in sammanfattningen från CDC-artikeln du länkade till:

Citat:

Summary
What is already known about this topic?

Data are limited regarding the risks for SARS-CoV-2 infection and hospitalization after COVID-19 vaccination and previous infection.

What is added by this report?

During May–November 2021, case and hospitalization rates were highest among persons who were unvaccinated without a previous diagnosis. Before Delta became the predominant variant in June, case rates were higher among persons who survived a previous infection than persons who were vaccinated alone. By early October, persons who survived a previous infection had lower case rates than persons who were vaccinated alone.

What are the implications for public health practice?

Although the epidemiology of COVID-19 might change as new variants emerge, vaccination remains the safest strategy for averting future SARS-CoV-2 infections, hospitalizations, long-term sequelae, and death. Primary vaccination, additional doses, and booster doses are recommended for all eligible persons. Additional future recommendations for vaccine doses might be warranted as the virus and immunity levels change.

Ser inte riktigt att det skulle styrka påståendet att en genomgången infektion ger bättre skydd? Bara att antal fall först var lägre för vaccinerade jmf med de som har haft sjukdomen, och sedan efter delta vände det? Missar jag någon del där de pratar om dödsfall/intensivvård/långtidssymptom osv? Särskilt påståendet "klart bättre skydd" får du nog visa hur du fick fram.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Staplarna visar att smittan är väldigt hög just nu, desto större anledning till att ta vaccinet.
Om du är ute efter att på något sätt "bevisa" att vaccinet inte hjälper mot smitta är du helt rätt ute, men det är inte det
personen påstod.
Vaccinet ger dig ett bättre förvar mot att livsfarligt insjukna i Covid19. Alltså dödligheten sjunker ganska rejält om man vaccinerat sig.
Smittas kan man bli även om man vaccinerat sig, men du blir inte lika allvarligt sjuk och risken att få men efteråt sjunker signifikant.

De staplarna du visar stärker bara hans påstående, med ökande smitta som dessutom är väldigt smittsamt gör att anledningen till vaccinera sig inte borde bara en raketforskningsnivå.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pelegrino:

Idag fått kallelse för att få min fjärde dos. Tog min tredje i augusti. Är en påg i 27-års åldern med nedsatt immunförsvar.

Börjar dock tvivla lite. Tredje dosen var en självklarhet för mig och en befrielse (långt innan den ens blev standard). Men fjärde börjar bli lite mycket enligt mig. Hur tänker ni andra?

Konspirationsteorier och anti-vaxxers undanbedes

Det saknas väsentlig information i din fråga - nämligen, hur lång tid är det sedan du tog din senaste dos? (Dos 3 i ditt fall?)

För "normalt friska" människor är intervallet 5-6 månader, vilket är vad som är relevant, inte hur många doser du fått i kroppen. För dig med nedsatt immunförsvar kan det vara så att det rekommenderade intervallet är lägre.

Jag är på väg att ta Dos 3, lite knappt 6 månader efter att jag tagit Dos 2. Om läget inte förändras så förväntar jag mig fortsätta vaccinera mig var 6:e månad eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Troligtvis menar han: Risken att bli smittad av Omicron är avsevärt högre än tidigare varianter då den är betydligt mer smittsam. Samtidigt är risken att dö eller hamna på IVA markant lägre för någon som är vaccinerad. Runt 11 gånger var de senaste siffrorna jag hörde för genomsnittspersonen, den faktorn är i sin tur ännu större för individer med nedsatt immunförsvar. Det är därför väldigt fördelaktigt att vara vaccinerad - ännu mer så om man som TS har ett nedsatt immunförsvar.

Enligt det diagrammet (den röda rutan) verkar fler vaccinerade än ovaccinerade ha dött

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MatteN:

https://i.postimg.cc/0QHWW1tf/antal-avlidna-per-vecka.jpg
Enligt det diagrammet (den röda rutan) verkar fler vaccinerade än ovaccinerade ha dött

Det beror på att det är väldigt få som är helt ovaccinerade i Sverige. Enligt FHM så är 86,6% vaccinerade med minst en dos. Vilket leder till att 13,4% av befolkningen är helt ovaccinerad.

Även om vaccinet, var helt verkningslöst skulle du förvänta dig att 86,6% av de som avlider var vaccinerade. (Givet att vaccinerade och ovaccinerade som grupp utsätter sig för smitta i samma utsträckning.) Tyvärr är ditt diagram för litet för att på ett rimligt sätt bedöma hur många procent av de som avlider var vaccinerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

https://i.postimg.cc/0QHWW1tf/antal-avlidna-per-vecka.jpg
Enligt det diagrammet (den röda rutan) verkar fler vaccinerade än ovaccinerade ha dött

Ungefär 85% av den vuxna svenska befolkningen är fullvaccinerade. Så om vi tar ett räkneexempel. Om vi har 85000 vaccinerade och 15000 ovaccinerade. Och sedan dör 0.2% av de fullvaccinerade och 1% av de ovaccinerade. Då dör 170 fullvaccinerade människor och 150 ovaccinerade människor. Så trots att dödligheten i detta exempel är mycket lägre för de fullvaccinerade så dör fler, för att det är fler av dem i samhället totalt. Hoppas scenariot hjälper!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Vill bara pastea in sammanfattningen från CDC-artikeln du länkade till:
Ser inte riktigt att det skulle styrka påståendet att en genomgången infektion ger bättre skydd? Bara att antal fall först var lägre för vaccinerade jmf med de som har haft sjukdomen, och sedan efter delta vände det? Missar jag någon del där de pratar om dödsfall/intensivvård/långtidssymptom osv? Särskilt påståendet "klart bättre skydd" får du nog visa hur du fick fram.

Kom ihåg fel, sjukdom ger inte många gånger bättre skydd än vaccinering, men det ger bättre skydd.

Du kan se det i denna grafen.

https://youtu.be/25-iJKPA1CA?t=296

Men det betyder ju inte att man inte ska vaccinera sig eftersom risken minskar att man blir svårt sjuk om man nu blir smittad.

Och för OP som har ett försvagat immunförsvar så är det väl rätt självklart att ta vaccin om konskevensen av att bli riktigt sjuk är värre än för medelsvensson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

du vågar åka till Tjernobyl och Nordkorea med kamera men är rädd för en vaccination? Ja... alla har vi våra gränser

Både Tjernobyl och Nordkorea är helt ofarligt. Tjernobyl har undersökts i 30 år. Vaccinet är nytt. Jag har heller inte sagt någonstans att jag är rädd, jag nämner bara att det får en att tänka.

Skrivet av pv2b:

Det saknas väsentlig information i din fråga - nämligen, hur lång tid är det sedan du tog din senaste dos? (Dos 3 i ditt fall?)

För "normalt friska" människor är intervallet 5-6 månader, vilket är vad som är relevant, inte hur många doser du fått i kroppen. För dig med nedsatt immunförsvar kan det vara så att det rekommenderade intervallet är lägre.

Jag är på väg att ta Dos 3, lite knappt 6 månader efter att jag tagit Dos 2. Om läget inte förändras så förväntar jag mig fortsätta vaccinera mig var 6:e månad eller så.

Helt rätt! Redigerad inlägget nu med datum. Det är snart 6 månader sen jag tog den tredje dosen. Jag hoppas verkligen det inte blir var 6e månad men tror säkert det kommer bli något varje år. Optimalt hade varit att baka in det i influenzavaccinet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

https://i.postimg.cc/0QHWW1tf/antal-avlidna-per-vecka.jpg
Enligt det diagrammet (den röda rutan) verkar fler vaccinerade än ovaccinerade ha dött

Ja tyvärr dör människor fortfarande i Sverige, typ av ålder eller olyckor eller andra sjukdomar.
När 86% är vaccinerade betyder det ju att MINST 86% av de som avlider är vaccinerade i dagsläget, om vaccinet är helt verkningslöst.

Sen måste man skilja på varför man behandlas på IVA. Behandlas man MED covid19 infektion eller behandlas man FÖR en Covid19 infektion?
Hamnar du på IVA på grund av en sjukdom du haft innan Covid och du just då visar dig positiv på Covidtestet är du med i denna statestiken.
I nyheterna igår avslöjade Carolinska att 50% av de som vårdas på IVA vårdas inte på grund av Covidinfektionen, utan de har hamnat där av en annan anledning, men var smittade med Covid19 när de lades in.

Det hade varit intressant att se siffrorna på de som verkligen behandlas för Covid19 infektionen och siffror på procenttalet som är vaccinerade och inte vaccinerade av dessa.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pelegrino:

Helt rätt! Redigerad inlägget nu med datum. Det är snart 6 månader sen jag tog den tredje dosen. Jag hoppas verkligen det inte blir var 6e månad men tror säkert det kommer bli något varje år. Optimalt hade varit att baka in det i influenzavaccinet.

Ja men i så fall tycker jag att du ska ta din spruta. Det är dags. Det är som att äta, det spelar ingen större roll hur många gånger du ätit (givet att man äter som en normal människa), det som spelar roll är hur länge sedan du åt senast, för om du är hungrig eller ej.

Personligen hoppas jag att vi hittar på bättre vaccin som inte behöver fyllas på vad 6:e månad. Det är ju lite jobbigt att behöva genomlida de biverkningarna även om de är lindriga. (Alla reagerar lite annorlunda, första dosen gav mig en rejält öm arm några dagar, andra dosen sänkte mig ett par dagar.) Hellre det än att ligga i respirator iaf.

Angående inbakning i influensavaccin, jag vet inte, när jag vaccinerat mig mot Covid-19 så har de frågat mig om jag vaccinerat mig mot något annat de senaste 7 dagarna, och vill antagligen att man avvaktar om man gjort det. Inte säker på varför, men om jag ska killgissa så är det för att de vill ha koll på om eventuella biverklningar faktiskt beror av Covid-19-vaccin eller av något annat. Det kanske man kan göra längre fram när man känner att man har tillräckligt bra grepp om biverkningarna.

Man hade ju önskat att det fanns en bättre lösning på detta, men sånt här tar ju tid, det är ju fantastiskt att vi kommit så långt som vi faktiskt gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

https://i.postimg.cc/0QHWW1tf/antal-avlidna-per-vecka.jpg
Enligt det diagrammet (den röda rutan) verkar fler vaccinerade än ovaccinerade ha dött

Du är dock inte den enda som gör felaktiga jämförelser. Har hört liknande argument många gånger tidigare och jag vet inte riktigt varför. Är det så att vi människor har väldigt svårt för jämförelser?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Du är dock inte den enda som gör felaktiga jämförelser. Har hört liknande argument många gånger tidigare och jag vet inte riktigt varför. Är det så att vi människor har väldigt svårt för jämförelser?

Konfirmeringsbias! Man hör något som låter rimligt vid en första anblick och stämmer överens med sin världsuppfattning, då väljer man att tro på det.

Om man inte tänker en vända till så låter det ju ändå rätt oroväckande om man bara hör att det är fler vaccinerade än ovaccinerade som dör.

Det kan också vara så att, om man själv finns i en social omgivning där de flesta är ovaccinerade, att det då är lätt att extrapolera sin egna sociala krets på hela samhället. Om man t.ex. tror att det bara är 20% som är vaccinerade, och att 80% av de som avlider är vaccinerade, ja, då är det rimligt att dra slutsatsen att vaccinet är jättefarligt. I så fall är det själva antagandena det är fel på, inte resoneringen.

D.v.s. konfirmeringsbias, eller att man sitter med felaktiga data.

Människor är allmänt dåliga på att tänka (mig själv inberäknat, ska jag förtydliga), och drar gärna förhastade slutsatser, det är därför vi uppfinner formella sätt för resonemang och matematik och vetenskap och sånt. Det är i skarpt läge naturligt att dra en snabb slutsats för att undvika fara, för om man inte agerar snabbt så dör man. D.v.s. ser man en arg björn som rusar i din riktning så är det rimligt att anta att björnen jagar efter dig, även om det kanske finns någon anledning till situationen i fråga. Springer man inte så blir man uppäten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stornärke:

Jag fick den hemska omikronen i fredags som ovaccinerad, jag fick lite feber och huvudvärk och i måndags var jag återställd, nu är jag hemma trots symtomfri. Jag tar det över vaccinet alla dagar i veckan.

Gillar du att spela rysk rolett så varför inte, vi som inte gillar det tar vaccinet och ökar våra chanser.
Precis som med vanliga flunsan klarar sig majoriteten, men det kan gå åt helvete lika gärna, kan ju räcka med att du har vanliga flunsan och nedsatt försvar av den och samtidigt smittad av corona.
Även om du klarade dig fint denna gången kanske du inte gör det nästa gång.
När du väl hamnat på sjukan är det försent att ta något vaccin.

Det skyddar inte mot att bli smittad men det ger ett skydd mot svår sjukdom och död.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

https://i.postimg.cc/0QHWW1tf/antal-avlidna-per-vecka.jpg
Enligt det diagrammet (den röda rutan) verkar fler vaccinerade än ovaccinerade ha dött

Hade alla varit vaccinerade så hade folk fortfarande dött, men kanske av andra saker än just covid.

Permalänk
Medlem

Kan ju inflika igen att min fru, dubbelvaccinerad, fick Covid i december, sannolikt då Delta. Ganska blek sjukdom, snabbt frisk. Sedan fick hon Covid i januari, med 39C feber, hosta, matthet, etc. Då hon testade positivt även på det "okänsliga" snabbtestet + följande PCR var läkarna övertygade om att det inte var samma infektion som legat kvar. Covid 2x med en knapp månads mellanrum alltså.

Min slutsats är att Delta och Omikron är ganska olika. Barnen hade Delta i decenber men fick inte Omikron nu. Jag hade inte Delta, men fick Omikron (dubbelvaccinerad). Frun hade som sagt både Delta och Omikron och var dubbelvaccinerad. (Jag utgår här ifrån att vi hade Delta i december och Omikron i januari då det är mest sannolikt, även om det skulle kunna vara tvärtom)

Sannolikt hade hon och jag fått värre symptom som ovaccinerade. Vi kommer att ta fler sprutor om det behövs.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

De flesta som dör är gamla människor, särskilt sådana som redan har andra sjukdomar. Även om de är vaccinerade kan deras fysik vara så dålig att kroppen ändå inte orkar med. Själva dödsorsaken kan dessutom vara en annan än just covid men eftersom de är smittade och den exakta dödsorsaken inte kan fastställas så räknas de in i statistiken för dödsfall i covid.

Därför kan statistiken bli väldigt missvisande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Angående inbakning i influensavaccin, jag vet inte, när jag vaccinerat mig mot Covid-19 så har de frågat mig om jag vaccinerat mig mot något annat de senaste 7 dagarna, och vill antagligen att man avvaktar om man gjort det. Inte säker på varför, men om jag ska killgissa så är det för att de vill ha koll på om eventuella biverklningar faktiskt beror av Covid-19-vaccin eller av något annat.

Influensavaccinet ges samtidigt som Covid-19-vaccinet

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/in...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pelegrino:

Influensavaccinet ges samtidigt som Covid-19-vaccinet

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/in...

Aha, se där, det visste jag inte

Men vad menar du då med att det ska vara "inbakat", att det ska finnas i samma spruta?

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Gillar du att spela rysk rolett så varför inte, vi som inte gillar det tar vaccinet och ökar våra chanser.
Precis som med vanliga flunsan klarar sig majoriteten, men det kan gå åt helvete lika gärna, kan ju räcka med att du har vanliga flunsan och nedsatt försvar av den och samtidigt smittad av corona.
Även om du klarade dig fint denna gången kanske du inte gör det nästa gång.
När du väl hamnat på sjukan är det försent att ta något vaccin.

Det skyddar inte mot att bli smittad men det ger ett skydd mot svår sjukdom och död.

Hur är det rysk roulette när risken att få covid och dö av det för mig är ca 0.0001% aka 1/1000000? Dettta är siffror från "QCovid risk calculator", ett verktyg framtaget av University of Oxford.
Hysterisk är vad du är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Konfirmeringsbias! Man hör något som låter rimligt vid en första anblick och stämmer överens med sin världsuppfattning, då väljer man att tro på det.

Om man inte tänker en vända till så låter det ju ändå rätt oroväckande om man bara hör att det är fler vaccinerade än ovaccinerade som dör.

Det kan också vara så att, om man själv finns i en social omgivning där de flesta är ovaccinerade, att det då är lätt att extrapolera sin egna sociala krets på hela samhället. Om man t.ex. tror att det bara är 20% som är vaccinerade, och att 80% av de som avlider är vaccinerade, ja, då är det rimligt att dra slutsatsen att vaccinet är jättefarligt. I så fall är det själva antagandena det är fel på, inte resoneringen.

D.v.s. konfirmeringsbias, eller att man sitter med felaktiga data.

Människor är allmänt dåliga på att tänka (mig själv inberäknat, ska jag förtydliga), och drar gärna förhastade slutsatser, det är därför vi uppfinner formella sätt för resonemang och matematik och vetenskap och sånt. Det är i skarpt läge naturligt att dra en snabb slutsats för att undvika fara, för om man inte agerar snabbt så dör man. D.v.s. ser man en arg björn som rusar i din riktning så är det rimligt att anta att björnen jagar efter dig, även om det kanske finns någon anledning till situationen i fråga. Springer man inte så blir man uppäten.

Jättebra att du tar upp konfirmeringsbias. Jag tror det är otroligt viktigt att vi alla kommer ihåg att ingen av oss är immun mot det. Oavsett hur smarta vi är och hur mycket vi utbildar oss kommer det där alltid göra det svårare för oss att lära oss saker som strider mot det vi redan tror. Att vara ödmjuk inför sin okunskap tror jag kan ge väldigt mycket, och att vara öppen för att ha fel snarare än att hela tiden försöka motbevisa de som tycker annorlunda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stornärke:

Hur är det rysk roulette när risken att få covid och dö av det för mig är ca 0.0001% aka 1/1000000? Dettta är siffror från "QCovid risk calculator", ett verktyg framtaget av University of Oxford.
Hysterisk är vad du är.

Kalkylatorn visar hur stor risk du har att få och dö av covid "over a 90-day period". Inte din totala risk över hela denna pandemin. Du har gissningsvis en högre, men fortfarande låg siffra, under kategorin "Risk of dying from COVID-19 following a positive test result" vilket är risken att du dör givet att du får bekräftat covid.

Visa signatur